Se indlæg
 Udskriv debat
Betalt danskundervisning mens vi venter på FS
farao54
Min kone og jeg går og venter på at US blliver færdige med at behandle vores sag om FS.
For tiden tager hun troligt frem og tilbage hver tirsdag og torsdag til Bathesda for at lære lidt dansk, men nu har hun snart fået nok af de useriøse (men hver for sig søde) Thai kvinder, der også går derinde. De ødelægger koncentrationen idet de uden respekt for de andre i klassen sidder og knævrer løs...
Derfor er jeg nu begyndt at lede efter et tilbud hvor hun kan gå i en måneds tid hver dag, mens vi venter.
Jeg er faldet over
http://www.danish...derkurser/
, som lyder godt, men også er lidt dyrt. Især når jeg ingen referencer har dertil.
Derfor vil jeg gerne høre om der er nogle af jer der har gjort jer nogle positive oplevelser enten med den nævnte skole, eller andre i nærheden af vestegnen/København.
Jeg kender til en enkelt herinde, der har benyttet KISS, men de er ikke meget for at skrive om deres priser på nettet... Og ærligt så kan jeg ikke huske om det var privat undervisning eller kommunal undervisning vedkommende fik.
Så hvis i har viden om en god skole, så hører jeg meget gerne fra jer.

sudsakhon
Det sker, at de i kommunerne er fremsynede (Ja, det er set).
Prøv at forelægge problemet for kommunen.

Især hvis den skole I vælger ligger i selve Jeres hjemkommune, kan der være "gevinst"

Det er straks sværere hvis det er i en anden kommune, for så skal der sendes penge over til den kommune skolen ligger i.
OG det er ikke sikkert at de er så vilde med det, når opholdsgrundlaget endnu ikke er afgjort

Men P**** irriterende at gå i limbo og vente, det er jeg enig i

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
farao54
Den havde jeg ikke lige set komme... Men det er da et forsøg værd.. Jeg ringer lige kommunen op first thing in the morning... :-)

sudsakhon
Du skal ikke blive skuffet, hvis det bliver et nej

Kommunen kommer til at betale før eller siden
argumentet er svagt, men et forsøg værd.

At hun får opholdsgrundlaget i orden er ikke at vinde i lotteriet.
Det er hel normal sagsbehandling, der bare tager tid

hugoboerge
http://www.berlit...nlyLC=1549

Intensivt kursus paa Berlitz i KBH var maaske noget ?

For adskillige aar siden gik min davaerende hustru og jeg paa et intensivt kursus i een maaneds tid.

Meget effektiv undervisning, men hoejst sandsynligt ogsaa ret dyr vil jeg formode.

Philo
Tilbage i 2006, kom min hustru til Danmark.
Vi havde en tilsvarende udfordring og kontaktede kommunen, der imidlertid ikke kunne gøre noget før end den midlertidige opholdstilladelse var i hus, idet man argumenterede med, at hvis min hustru ikke kunne opnå lovligt ophold ville kommunen miste pengene.

Ret beset var det vel også fornuftig nok.

Jeg rettede derpå henvendelse til vores lokale sprogskole, hvortil min hustru også senere ville blive henvist.

Jeg spurgte her om muligheden for selv at betale for danskundervisning, mens vi ventede på opholdstilladelsen.
Det blev oplyst, at det ikke var et spørgsmål de havde fået før. Efter en kort betænkningstid svarede de, at det godt kunne arrangeres.

Hun startede således på sprogskolen efter at have været i Danmark i ca. 1 måned. Jeg betalte ca. kr. 2500,- for 6 ugers undervisning, hvorpå kommunen overtog betalingen efter at hun havde modtaget sin opholdstilladelse.

Måske dyrt, men i det store billede er det vel trods alt småpenge, der i øvrigt var givet godt ud efter min mening.

Måske er trådstarterens kommune mere samarbejdsvillig. Det er da i hvert fald et forsøg værd............

Mvh.

Philo

farao54
Ringede i dag til Studieskolen i København. Her kan hun starte på de normale hold ( i dette tilfælde Modul 1 Dansk 3) og betale 98,- per lektion. Skolen kunne fortælle mig, at de har haft flere tilfælde hvor kommunen betalte tilbage, idet hun jo med stor sandsynlighed vil have klaret Modul 1 og bestået A1 prøven. Men det lyder ret dyrt med 88 lektioner, som jeg ikke ved om jeg får tilbagebetalt... Desuden er der op til 17 på et hold.
www.danishcourses.dk tilbyder 40 lektioner på 4 uger til en pris af 6.000,-.
Her er holdene på max 7 personer, og der lægges stor vægt på udtale (siger de).
Ringede i dag til Kommunen, og fik svaret, at de ikke ville betale for det up front, men selvom de i min kommune endnu ikke har haft en forespørgsel om dette før, ville de heller ikke afvise at de vil efterbetale, sådan som studieskolen fortalte mig.
Dilemmaet ligenu er at jeg føler nok at et lille intimt hold med fokus på udtale, er bedre end et større hold, der ikke giver ret megen taletid til den enkelte kursist... På studieskolen kan hun tage A1 prøven.. Det kan hun ikke hos danishcourses, omend de tydeligt på deres hjemmeside påstår at kursisten er klar til at tage prøven efter 15 mødedage (40 lektioner).

Danishcourse: 6.000,- og 40 lektioner eller
Studieskolen: 8.800,- og 88 lektioner

Hvor ville jeg ønske at der var nogen der havde erfaring med disse to skoler...

John
Du kunne jo også prøve her. Jeg brugte en privat, men det er længe siden. Det var billigere og bedre end sprogskolen. De enkelte lærer fastsætter selv deres pris.

http://xn--privat...bjectId=17
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
larschr5
farao54 skrev:

Ringede i dag til Studieskolen i København. Her kan hun starte på de normale hold ( i dette tilfælde Modul 1 Dansk 3) og betale 98,- per lektion. Skolen kunne fortælle mig, at de har haft flere tilfælde hvor kommunen betalte tilbage, idet hun jo med stor sandsynlighed vil have klaret Modul 1 og bestået A1 prøven. Men det lyder ret dyrt med 88 lektioner, som jeg ikke ved om jeg får tilbagebetalt... Desuden er der op til 17 på et hold.
www.danishcourses.dk tilbyder 40 lektioner på 4 uger til en pris af 6.000,-.
Her er holdene på max 7 personer, og der lægges stor vægt på udtale (siger de).
Ringede i dag til Kommunen, og fik svaret, at de ikke ville betale for det up front, men selvom de i min kommune endnu ikke har haft en forespørgsel om dette før, ville de heller ikke afvise at de vil efterbetale, sådan som studieskolen fortalte mig.
Dilemmaet ligenu er at jeg føler nok at et lille intimt hold med fokus på udtale, er bedre end et større hold, der ikke giver ret megen taletid til den enkelte kursist... På studieskolen kan hun tage A1 prøven.. Det kan hun ikke hos danishcourses, omend de tydeligt på deres hjemmeside påstår at kursisten er klar til at tage prøven efter 15 mødedage (40 lektioner).

Danishcourse: 6.000,- og 40 lektioner eller
Studieskolen: 8.800,- og 88 lektioner

Hvor ville jeg ønske at der var nogen der havde erfaring med disse to skoler...

Min personlige holdning er helt klart at udtale bør komme før alt andet. Ordforråd og grammatik er noget man nemmere kan arbejde på senere, men udtale er meget svært at ændre på, uden at man meget bevidst arbejder intenst med det.

Har du overvejet at stile samme spørgsmål på "Ægteskab uden grænser's" forum? Her her der måske en større chance for at høste erfaringer med de sprogskoler du er interesseret i?

farao54
Vi har taget beslutningen om at udtale er det absolut vigtigste, hvorfor jeg smider 6.000,- efter et intensivt 4 ugers kursus, hvor der netop er meget fokus på udtale samt sprogets opbygning.
Desuden var konen lige forbi den lokale sprogskole i Glostrup i dag, og snakkede med en konsulent, hvor hun fik at vide at Dansk 3 er det rette for hende.
Vi satser stærkt på at de 6.000,- er givet godt ud, og vil give et bedre fundament for at lære sproget, når de kommunale tager over. Jeg undrer mig dog over konsulentens udtalelse: "De første 2 uger er der undervisning alle ugens 5 dage, hvorefter der kun er undervisning 3 dage om ugen... ". Stod det til mig, så er der undervisning 5 dage om ugen i hele kursusforløbet. Er der nogen der kan komme med en god forklaring på at man bevidst ønsker at trække integrationen i langdrag?
"Ægteskab uden grænser" vil jeg straks springe over og afprøve.. Tak for tippet (som jeg jo egentlig selv burde have tænkt på) :-)

Webmaster
farao54 skrev:
Er der nogen der kan komme med en god forklaring på at man bevidst ønsker at trække integrationen i langdrag?

Mere eller mindre offentlige ansatte som skal og vil holde sig selv beskæftiget længst og mest muligt. Dagens Danmark.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
sudsakhon
Jeg skal ikke afvise, at der er en politisk "uvilje" til at sagsbehandlingen foregår hurtigt og effektiv (trods, at det læner sig mod hensigten i Forvaltningsloven)

Men givet er, at der ikke er tilført ressourcer til sagsbehandlingen.

Den enkelte medarbejder sidder med meterhøje sagsbunker, og stress er et udpræget arbejdsmiljøproblem

Hvad der foregår i andre forvaltninger, skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Måske lige på beskæftigelsesområdet.
Her synes det, at det eneste beskæftigelsestiltag der administreres, er den enkelte ansattes.

farao54
Er der nogen der har erfaring med mulighederne der findes på disse sprogskoler? Her tænker jeg på hvor meget min kone kan presse dem ifbm diverse faciliteter. Kan hun f.eks. tillade sig at deltage på både aften og morgenholdet hvis hun selv ønsker det? Er der med andre ord noget hun selv kan gøre for at presse den kommunale citron mest muligt?

Spring til debat: