Se indlæg|
børnechecken
|
|
| dutling68 |
Lagt på d. 09/05-2015 20:38
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1381 |
hvis jeg nu vælger at flytte hjem til dk har jeg så ret til at kunne få børnechecken..har boet 9 år i thailand ikke at jeg har vilde planer om at flytte hjem..det var en god ven som sage det kan du ikke få...er så stødt på denne her.... Er du dansk statsborger og flytter tilbage til Danmark efter at have boet i udlandet, kan du søge om børnetilskud. Du skal inden for de seneste 10 år have haft bopæl eller beskæftigelse i riget i: 6 måneder for at have optjent ret til 25 pct. af det fulde tilskud... 1 år for at have optjent ret til 50 pct. af det fulde tilskud..... 1,5 år for at have optjent ret til 75 pct. af det fulde tilskud.... 2 år for at have optjent ret til det fulde tilskud...... men det her gælder vel kun dem som bor i eu eller hvad.... http://www.skm.dk...missionen/ Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........
|
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 10/05-2015 11:44
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
dutling68 skrev: hvis jeg nu vælger at flytte hjem til dk har jeg så ret til at kunne få børnechecken..har boet 9 år i thailand ikke at jeg har vilde planer om at flytte hjem..det var en god ven som sage det kan du ikke få...er så stødt på denne her.... Er du dansk statsborger og flytter tilbage til Danmark efter at have boet i udlandet, kan du søge om børnetilskud. Du skal inden for de seneste 10 år have haft bopæl eller beskæftigelse i riget i: 6 måneder for at have optjent ret til 25 pct. af det fulde tilskud... 1 år for at have optjent ret til 50 pct. af det fulde tilskud..... 1,5 år for at have optjent ret til 75 pct. af det fulde tilskud.... 2 år for at have optjent ret til det fulde tilskud...... men det her gælder vel kun dem som bor i eu eller hvad.... http://www.skm.dk...missionen/ Det forventes vel at man har boern som endnu ikke er fyldt 18 aar ? |
|
|
|
| dutling68 |
Lagt på d. 10/05-2015 11:58
|
jeg er ikke helt med på hvad du mener..men jeg har en datter på 6 år....
Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........
|
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 10/05-2015 12:09
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
HB. Det var indlæg nr. 3465. ![]() |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 10/05-2015 13:08
|
Spoergsmaalet er vel saa hvor bor datteren og hvem har foraeldremyndigheden ? Jeg mener det maa vaere den person som har foraeldremyndigheden og hvis bosat i DK at det saa er vedkommende som modtager boernechecken. Sudsakhon maa vist hellere komme paa banen. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 10/05-2015 13:10
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Kommissionens udtalelse (som Danmark har valgt at rette sig efter) betyder bare, at der, under hensyntagen til optjeningsprincippet, fremover skal medregnes ophold i andre EU lande. Selve optjeningsprincippet forbliver uændret. Men det er rigtigt, det er forældremyndighedshaveren, eller bopælsforælderen ved fælles forældremyndighed, som modtager ydelsen. Naturligvis kræves det, at barnet er bosat i Danmark. -Lidt udenfor tråden, kan jeg ikke lade være med at lufte en af mine kæpheste i disse ligestillingstider. Det er nemlig sådan, at de såkaldte feminister ikke har voldsomt travlt med at ændre lige disse forhold, der virker meget skævt for mandlige forældre. Det er sådan, at i langt størstedelen af tilfælde, får moderen tildelt bopælsretten for børnene. (Der er som udgangspunkt delt forældremyndighed jf. Forældreansvarsloven) Men med bopælsretten træffer hun alle beslutninger om barnet og får således også alle økonomiske ydelser. Og hertil skal faderes betale børnepenge, + der ikke er fradrag (i fælles omkostninger) for de omkostninger der yderligere er for barnet. (F.eks. i forbindelse med dobbelt husførelse og transport, hvis moderen beslutter at flytte langt væk) Denne skævdeling har ikke ligestillingens fortaleres opmærksomhed Redigeret af sudsakhon d. 10/05-2015 13:22 |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 10/05-2015 14:29
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
kan godt være at jeg lyder gnaven og dum lige nu, men hvis du ikke har vilde planer om at flytte hjem, hvordan kan spørgsmålet så være relevant? At flytte til DK er en større beslutning og de få gryn en børnecheck giver, kontra de udgifter der ellers er, burde ikke veje noget på vægtskålen i den overvejelse. |
|
|
|
| dutling68 |
Lagt på d. 10/05-2015 15:27
|
forældremyndigheden den har jeg og haft den siden hun var 15 måneder og hun bor ved mig..og jeg har boet 9 år fast i thailand...
Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........
|
|
|
|
| dutling68 |
Lagt på d. 10/05-2015 15:43
|
JS skrev: kan godt være at jeg lyder gnaven og dum lige nu, men hvis du ikke har vilde planer om at flytte hjem, hvordan kan spørgsmålet så være relevant? At flytte til DK er en større beslutning og de få gryn en børnecheck giver, kontra de udgifter der ellers er, burde ikke veje noget på vægtskålen i den overvejelse. det er vel interessant for alle som bor udenfor eu og måske skal flytte hjem, og som pensionist har man vel brug for alle tilskud som man kan få og det er ikke kun børnechecken den regl gælder men også særlig børnetilskud så jo det betyder noget hvis man er alenefar.....det er ca 2200 kr om månden det er vel også en slags penge det er i hvert fald for mig....og nej det er ikke de der tilskud som skulle holde mig tilbage med at flytte hjem, men klart det ville da gå bedre hvis jeg fik de der tilskud i første par år.... Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........
|
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 10/05-2015 16:33
|
2.200 pr. måned? er du sikker på at det er børnechecken du snakker om? Børne- og ungeydelsen er inddelt i satser, som afhænger af dit barns alder. Du får et fast beløb per barn. Satserne for 2015 er: 0-2-årige: 4.443 kr. per kvartal 3-6-årige: 3.519 kr. per kvartal 7-14-årige: 2.769 kr. per kvartal 15-17-årige: 923 kr. per måned. Læs mere om indkomstafhængig nedsættelse her Børne- og ungeydelsen er skattefri. min pointe er bare, at I skal selvfølgelig have de beløb i er berettiget til, men det bør ikke være noget man spekulerer i i forhold til at evt. flytte til dk. slet ikke noget så småt som børnechecken. Tag det som det kommer når I er her...der er rigeligt med problemstillinger at skulle tage stilling til. |
|
|
|
| dutling68 |
Lagt på d. 10/05-2015 18:06
|
børnechecken og særlig børnetilskud tilsammen giver ca ja okej 2100 per måned da min datter bliver snart 7 år....undskyld mig lige jeg kan forstår at du har fast arbejde og har dit på det tøre men der er andre som ikke sidder super fedt i det og må klare med hvad vi evt kan få af tilskud og det er vel derfor at de er lavet.....problemstillinger de er vel ikke være end dem som vi har her i thailand..
|
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 10/05-2015 18:24
|
2000 kr er bestemt en pæn sum, men hvor mange tilskud jeg kan få i danmark kontra DK bør aldrig være min motivation for at flytte hjem. På den front har DK alligevel vundet for længst, bl.a. den uddannelse dit barn senere vil tage i DK. Derfor mener jeg at det er irrelevant. Sagt på en anden måde, hvos du har råd til at fortsætte livet i Thailand, så gør det, er du på skideren, så kom hjem. |
|
|
|
| dutling68 |
Lagt på d. 10/05-2015 18:57
|
er bestemt ikke på skideren..men en meget vigtigt faktor for at flytte hjem er nemlig skolegang og uddannelse for den kunne jeg aldrig betale for, en som jeg ville være helt tilfreds med og det kan danmark give os og mange andre ting spc for min datter..så mit valg handler om at jeg kan give min datter en bedre fremtid..og så er det klart at jeg prøver at lure omkring hvad har jeg af muligheder for os....
|
|
|
|
| larschr5 |
Lagt på d. 10/05-2015 22:01
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 135 |
Det kan man vel ikke fortænke dig i, men du skal lige være opmærksom på at det næste folketingsvalg er lige rundt om hjørnet, og får Venstre og DF regeringsmagten (som alt tyder på), kan du godt regne med at reglerne for familiesammenføring bliver væsentlig strammet. Så hvis det er noget du seriøst overvejer, så synes jeg du skal undersøge om i kan opfylde betingelserne allerede nu så du ved om det i det hele taget er en mulighed. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 10/05-2015 22:48
|
Det kan godt være at du ikke er på 'skideren' i Thailand, men det lyder nu alligevel lidt desperat. Og sammenholdt med alle de andre danskere der vender snuden hjem i disse dage så danner der sig et billede af situationen i Thailand. Men alle de børnefamilier jeg kender giver ikke ret meget for børnechecken, de modtager den selvfølgelig med glæde men da den ikke engang dækker udgifterne til en alm. daginstitutionsplads betyder den samlet set ikke så meget for to voksne lønmodtagere. Det blandt andet derfor jeg mener der er mange andre ting som burde veje tungere når det kommer til overvejelsen. Men i modsætning til hvad du skriver i dit første indlæg, lyder det som om du er længere i overvejelsen om at rejse hjem igen end først antaget?? |
|
|
|
| dutling68 |
Lagt på d. 11/05-2015 04:12
|
jeg er alenefar...og hun skal ikke i en daginstitutionsplads da hun er 6 år..og ja det er ikke lige noget som skal ske i morgen ang at rejse hjem...hvordan tyder du at jeg er desperat..fatisk har har jeg det meget godt her har ikke de store udgifter her og har en god vennekreds og en okej pension og drikker ik og ryger ikke og kan træne 4 til 5 gange om ugen og kan tage på nogle fine ture rundt i landet..så jeg har det nok bedre end som mange andre pensionister, jeg klager skam ikke...men ang skolegang så koster det og det du for pengne ja det er ikke meget ville jeg mene...men bor du i thailand....
|
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 11/05-2015 06:04
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Har lige betalt 11.200 baht til katolsk privatskole, dækker i 4 mdr. fra start 18 maj. Skal ind og betale minimum 4000 baht (pris sidste år.) til alm. folkeskole, gælder så i et år. Hertil kommer ekstra undervisning for begge piger. |
|
|
|
| dutling68 |
Lagt på d. 11/05-2015 06:26
|
det er også det jeg ca betaler for en privat skole..men skal du ind på en international skole starter de ca på 12000 til 15000 per månden...og skal det virkelig være en som er på højde med noget som vi kender der hjemme fra så er der en her som koster 150,000 for 4 mdr..men ellers er der en som er okej de tager ca 110,000 for 4 mdr....og så kommer der evt universitet når den tid kommer...
|
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 11/05-2015 12:18
|
"Adgangsbilletten" hvis man kan kalde det for det var THB 50,000.- for konens barnebarn. Katolsk skole ACSP eller Assumption College Samut Prakan. Der fulgte dog en kvittering med "upkeep of facilities". THB 50,000.- garanterede en plads, hvis man havde betalt mindre saa ?? |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.