Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Helbred, sundhed, velvære og sygdom » Andet om helbredet
 Udskriv debat
Små flasker
Hymmer
Nu er jeg godt blevet nysgerrig Cool

Jeg har efterhånden lagt mærke til at næsten hver gang jeg besøger et Pharmacy kommer der unge drenge/mænd ind og køber en lille flaske. Det er ikke en hyldevare, men noget som så meget andet bliver fundet frem. Prisen er 100 THB.

Selve flasken er brun og inderholder måske 5-10 ml.
Det er måske noget helt uskyldigt, men når folk kommer med aftalte penge og varen skal findes frem under disken....så Smile

Jeg har set om jeg finde noget om det på nettet med uden held, og spørger nu nogle af de kolge hoveder herinde om de ved hvad det er.

sudsakhon
Det har jeg aldrig set, men ville da også være interesseret i at vide hvad det er for et fænomen.

Mit bud er at det kunne være "ya dong", men prisen er for høj til det.

Ya dong er traditionel medicin, som er lavet på ethanoludtræk af rødder, bark og tørrede plade.
(ligesom Gammel dansk)
Men mange af de aktive stoffer kan være ret potente. (Og have utilsigtede bivirkninger)
Ginseng er en af de eksempler, vi kender fra denne tradition.
Ginsengudtræk sælges jo også her i landet som både tabletter og ethanoludtræk. Og bare fordi det er såkaldt "naturmedicin" tror folk ofte at det er bedre eller mere sikkert end syntetisk fremstillede stoffer

Men prisen for dette fænomen kunne tyde på enten indhold af noget dyrt afrodisiaka (ofte kinesisk inspireret , af tigerpenis eller næsehorn ) eller noget af det "hurtige" en eller anden form for amfetaminlignende derivat. (måske stadig et planteudtræk)

Et sidste, og måske mest relevant gæt er, stadig som planteudtræk, at der er tale om et opioidindeholdende tinktur.
Hostemedicin- og antidiarre indeholder i visse produkter op til 2% opium. Også de, der kan købes i Danmark.
Dette forhandles, og kaldes "small Brown bottles" (bl.a. i USA) (Paregoric)

Der findes et middel, med over 10 % opiumindhold, der ligner i navn og anvendelsesområde. (Laudanum)
Måske er det sidstnævnte, der sælges?

Et eller andet fordækt er det vel under alle omstændigheder
Redigeret af sudsakhon d. 10/05-2015 15:51

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Anonym Bruger
M150 hehe

ya dong er også mit bud, men prøv at spørge næste gang, vil gerne vide det.

zapper
M150 det står da vist på hylderne i køleren Smile

JohnBKK
Må være det her:

บาล์ม ขยายขนาดอวัยวะเพศ

Smile

sudsakhon
hehehe, John.

Men M150 og tilsvarende produkter er noget helt andet.
De består ofte af sukker og koffein for at give det hurtige "kick"

En espresso med et gavmildt stykke chokolade, har samme kvantitative indhold

Derudover er der i "energi" produkterne, alt afh. af mærke tilsat B-vitaminer. Gerne B6 og B12
B6 er tilsat for at booste neurotransmitter syntesen i hjernen og B12 for at booste blod, nerver og omsætningen af sukkeret

Taurin er en aminosyre, der er tilsat Krating Daeng (Red Bull), for at booste en række fysiologiske processer

Taurinen, i de mængder, er der ikke videnskabelig evidens booster andet end firmaets overskud
Vitaminerne virker naturligvis, men da de er vandopløselige skal der tilføres en daglig dosis, enten i kost eller ved mangler fra andre kilder.
Energidrikke som kilde er nok ligesom pommes frites som basis for de daglige grøntsager (fra "de unge mødre"Wink

B6 kan ved overdosis føre til kedelige symptomer men B12 er det mest mangel sygdommen, der er værst. (en blodsygdom)

Den kan optræde hos fanatiske vegetarer, da den kun kan tilføres med animalske fødevarer (det egentlige bevis på det der hippie/new age sludder med at mennesket er planteæder)

Så den der "bucket", med 10 Krating Daeng, 1L vodka, 1L Saeng Som, godt med is og fyldt op med Sprite og et sugerør (2, hvis det er en stille aften) og så danse på stranden til fuldmånen på Koh Pangnan sammen med alle de andre backpackere med ring i næsen, skal nok forkorte livet i den anden ende ;-)

maprao
Interessant observation, Hymmer. Jeg tror, Sudsakhon er på sporet med hostesaft. Et populært fattigmandsnarkotikum skulle være det hjemmeblandede “4 x 100” สี่คูณร้อย / sì: khu:n rór:i /, der som navnet antyder normalt har 4 hovedingredienser.

En hovedingrediens er hostesaft, der åbenbart visse steder købes fra apotekerne i så store mængder af unge mænd, at diskretion er påkrævet.

Den anden hovedingrediens i 4x100 er afkog af kratom-blade ใบกระท่อม / bai kràthôrm / ~ en indfødt plante i Thailand af samme familie som kaffe og med euforiserende effekt. Den er forbudt.

Den trejde hovedingrediens er sodavand, normalt Coca-cola. Formentlig den ingrediens, der får det hele til at glide ned.

Den fjerde hovedingrediens kan variere, men skulle ofte være myggerøgelse!! Er det i stedet kaffe, går betegnelsen for rusmidlet også under navnet ”1-2-call”. Versioner med ”drikkeyoghurt” skulle også findes. Måske er der tale om regionale forskelle.

https://www.maprao.dk
sudsakhon
Interessant
Googlede lidt omkring og fandt denne

Det er burmesere, der er snuppet med ใบกระท่อม / bai kràthôrm / for at lave 4 x 100” สี่คูณร้อย / sì: khu:n rór:i /

(Skurkene i Thailand er altid burmesere ;-) )

Men den allerførste kommentar er interessant:

ตำรวจในคลิปพวกมึงปันยาอ่อนหรอ (ตำรวจคนอื่นผมไม่ได้ว่าน่ะWink เอาเวลาไปจับยาบ้าจับโจรซะยังดีกว่าอีก นี้พวกมึงมาจับอะไรกันจับกระท่อม กระท่อมปู่ย่าตายายแดกกันตั้งแต่พวกมึงยังไม่เกิดอีก กินเหมือนหมากแต่ฤทธิ์เบากว่าด้วย

"De der betjente må da være syge i hovedet, eller hvad?.."
Hvorfor går de ikke efter amfetamin eller hårde stoffer.
Mine bedsteforældre har sgu ædt bai kràthôrm fra lagt før jeg blev født. Det som at spise betelnød, og det er sgu ikke en gang så stætkt

GAMBIT
Jeg vil nok hælde mest til en form for flydende Opiat som indeholder Morfin, Opium eller Kodein. Sidstnævnte findes typisk i Hostesaft som oftes indeholder Kodein eller semi syntestisk Kodein, som virker slimopløsende og godt for hoste i små mængder til mildt afslappende og bedøvende i større mængder.

Noget som er der er blevet meget populært i USA især sydstaterne der har en del kendte rappere som rapper meget om deres "LEAN" Hostesaft med Kodein og dets effekter på lyd og bevægelser og ikke mindst den varme følelse af velvære.

Jeg har prøvet at drikke Kratom (I Danmark) og det gav mig blot en god lang og dyb søvn - En sort stivnet melasse som ligner og lyder som noget fra rummet - Utrolig besk smag!

De små brune flasker kan også indeholde Dextromethorphan

I Danmark findes hostepiller mod tør hoste ved navn Dexofan man kunne købe på håndkøb som ved overdosering gav denne slags effekter: "It may produce distortions of the visual field - feelings of dissociation, distorted bodily perception, and excitement, as well as a loss of sense of time. Some users report stimulant-like euphoria, particularly in response to music

Det er siden hen blevet receptpligtigt

Især det med tab af tidsfornemmelse kunne tyde på at det er DÈT som mange Thaier de går og drikker Tuttelu Tralla

JohnBKK
Så er eksperterne på banen, hehe!

Man bliver klogere, tak for det...

Jeg er kun nået til de små krukker i 7-11 med koncentreret hønse bouillon- det er godt dagen derpå, siger de søde piger.

GAMBIT
John-BKK,

Jeg har endnu ikke turde smage det hønse ekstrakt, men jeg drikker til tider de andre bær ekstrakt - dog er favoritten frisk og iskold kokusvand, som jeg har lige nedenfor hvor jeg bor - Ren balsam for krop og sjæl Wink

JohnBKK
Det er godt, men stærkt!

Ja, kokosvand er også godt, især ved dehydrering...

Iskold Pina Colada f.eks?

Tuttelu Tralla

GAMBIT
Puha det bliver lige festligt nok for migGrin
så hellere kyllinge sovs i flaske - jeg må se at få det afprøvet og give en tilbagemelding

JohnBKK
Ja, prøv det, virker OK.

Det er bare fjong at ha´en 7-11 tæt på ens bolig, de har det hele, og et tegn på god integration i LOS er at ha´ en Poy Sian klar til at proppe op i næsen!

Spring til debat: