Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Thailandsk mad i Danmark og dansk mad i Thailand » Opskrifter og gode råd
 Udskriv debat
Smider masser af mad ud.
vandango
Jeg lyder måske lidt som en fedtsyl.

I forgårs handlede vi stort ind på marked, idet min hustru havde besluttet, at søndagen skulle stå på hjemmelavet mad.

Nogle af retterne var med kokusmælk samt red curry, en af dem var panang. Så ved i hvad jeg mener.

Når jeg spiser nogle af mine thailandske livretter, gør jeg rent bord til min hustrus store glæde.

Bruger noget af suppen til at væde risene med, men da alt var tømt sad vi alligevel tilbage med nogle skåle fyldt med velsmagende supper.

Jeg forklarede min hustru, at det var spild af penge, når vi hældte al den dejlige væde ud, og havde vi været i Danmark havde jeg frosset dem ned, til hurtig billig fastfood en anden dag.

Min hustru brugte da godt på kokusmælk samt breve med de forskellige karry samt karry pasta.

Er der andre der har haft samme overvejelser?

hugoboerge
vandango skrev:

I forgårs handlede vi stort ind på marked, idet min hustru havde besluttet, at søndagen skulle stå på hjemmelavet mad.

Nogle af retterne var med kokusmælk samt red curry, en af dem var panang. Så ved i hvad jeg mener.

Når jeg spiser nogle af mine thailandske livretter, gør jeg rent bord til min hustrus store glæde.

Bruger noget af suppen til at væde risene med, men da alt var tømt sad vi alligevel tilbage med nogle skåle fyldt med velsmagende supper.

Jeg forklarede min hustru, at det var spild af penge, når vi hældte al den dejlige væde ud, og havde vi været i Danmark havde jeg frosset dem ned, til hurtig billig fastfood en anden dag.

Min hustru brugte da godt på kokusmælk samt breve med de forskellige karry samt karry pasta.

@Vandango - hvad gjorde i saa faktisk ? Det melder historien intet om.

Her til aften staar den paa Gaeng Massaman - verdens mest populaere ret ifoelge CNN.

vandango
hugoboerge skrev:

vandango skrev:

@Vandango - hvad gjorde i saa faktisk ? Det melder historien intet om.

Her til aften staar den paa Gaeng Massaman - verdens mest populaere ret ifoelge CNN.

Hæ hæ det var en af retterne min hustru serverede igår.
Det blev smidt ud, idet jeg forklarede hende, at det skulle opbevares ordentligt i plastbokse, hvor indhold og dato kunne skrives på bøtterne, ligesom jeg gør i Danmark.

hugoboerge
Jeg mener ikke at overskriften paa traaden "Smider masser af mad ud" giver det korrekte indtryk af Thai'er og deres forhold til mad.

Jeg er af den opfattelse at Thai'erne sjaeldent smider mad ud, men simpelthen gemmer til naeste dag. Man ser det isaer naar man gaar paa Thai restaurant, stort set alt eller naesten alt hvad der er af levninger skal med hjem.

Nu blander jeg mig ikke i fruens styring af hvad der sker med levninger baade herhjemme og det der kommer med hjem naar vi har vaeret paa Thai restaurant. Det gaar helt per automatik og maaske et godt raad til Vandango - lad fruen klare det og lad vaere med at blande dig Smile

GAMBIT
vandango skrev:

Hæ hæ det var en af retterne min hustru serverede igår.
Det blev smidt ud, idet jeg forklarede hende, at det skulle opbevares ordentligt i plastbokse, hvor indhold og dato kunne skrives på bøtterne, ligesom jeg gør i Danmark.

Det er en revolutionerende tanke du dér medbringer til din kone i Thailand. Grin
Nu har jeg ikke selv erfaring med madspild da vi gerne spiser eller gemmer det som er tilbage til senere.

Noget som jeg kommer til at tænke på er mere overordnet omkring madvarer og hygiejne.

Jeg husker selv hygiejne oplæringen jeg måtte indoktrinere min kone med i starten.Jeg var helt forfærdet over måden hun opbevarede samt behandlede madvarer på Shock

Til at starte med var et køleskab ikke noget som hun gik så meget op i, hun gemte tit sin mad i kabinettet til min store forargelse - en af de få gange jeg har givet hende en verbal overhaling!
Jeg dog havde forståelse for at det er måden hun har lært det på da hendes forældre gør det på den "gamle" måde, de har jo aldrig haft køleskab. Men nu hvor hun HAR køleskab i millenium blev hun pænt bedt om at bruge det fremover.

Jeg tror faktisk jeg gjorde hende så flov at hun aldrig har opbevaret mad på den måde siden.

Derefter ingen metode for at bruge folie/film til at "beskytte" køleskabet med og ej heller bevare madvarer som f.eks. rå kødvarer som gerne skal pakkes ind for ikke at blive dårligt eller give køleskabet en grim lugt. Thai mad kan hurtigt afgive grim lugt pga. fishsauce mm. ISÆR med de her mærkelig stinkende fisk de køber kan forurene alt i køleskabet hvis ikke det er pakket godt ind.

Det er mig der nok smider madvarer ud her, ligger det i køleren mere end 4-5 dage så smider jeg det ud for jeg vil ikke have gamle madvarer i køleskabet - jeg er nok en smule ekstrem på det område.

Nu er køleskabet altid pænt, rent og segmenteret i hendes mad og min mad.
Mine madvarer, ost, spegepølse, skinke mm, er i ziplock eller i madbokse.
Hendes mad er ligeledes i luft tætte bokse.

Hendes Pla Raa ved jeg hun gemmer i en bøtte viklet ind i plastpose i det fjerneste køkkenskabs hjørne under vasken Grin Meget morsomt at det er hemmeligt gemt væk som var det de gode gamle dage man fandt den gamles Rapport blade godt gemt væk et sted i huset.

Nu kan hun selv se det smarte koncept af korrekt opbevaring af kød, grønsager, frugt osv og er glad for at have et rent køleskab med orden.

Spring til debat: