Se indlæg
 Udskriv debat
A1 test
energy
Min kone går i skole med en thai kvinde som fik opholdstilladelse i marts sidste år.
Manden har betalt depositum og osv. Alt skulle være ok, bortset fra hun ikke har været til A1 dansk test og ikke vidste hvad det var.
Min kone ringede til hende idag og jeg bad om at tale med hendes mand.
Han stod også helt uforstående overfor den test.
Den havde han aldrig hørt om og de var desuden lige kommet hjem fra Thailand, så forstod ikke noget af det. Han mente at hun jo nok ikke fik lov til at komme ind i DK hvis hun opholdt sig ulovligt her.
Jeg bad ham om at kigge hendes opholdstilladelse igennem og se på betingelserne .
Sagde desuden han skulle ringe til US på fredag og høre hvordan de skulle forholde sig nu.

Hvad tror i der sker nu ?

sudsakhon
Det er lidt skidt, at de ikke vidste hvad det var, der er ellers ret megen information om netop dette i forbindelse med ægtefællesammenføring.

Men det er egentligt også underordnet nu, da de nu ved besked.

Reglerne står her:

https://www.retsi...?id=145602

Det interessante i kap. 5

Mit råd er, at få taget den prøve så hurtigt som muligt.

Problemet er, at hvis der træffes en beslutning om at inddrage hendes opholdstilladelse, skal de starte helt forfra med ny ansøgning om ægtesammenføring, mens hun er i Thailand.

Men det ville de have fået meddelelse om pr. brev (der kunne være sært at se, hvis de begge har været længe af sted)

Det er ikke før efter at denne afgørelse er truffet, og fristen for udrejse er gået, at der kunne være risiko for at det blev opdaget under rejsen, med indrejseforbud til følge

På US vil de sige det samme: Tag prøven straks.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
kiml
kigger lidt med her
min kone har fået permanent ophold i November, har hørt om denne A1 test men ikke rigtigt sat mig ind i det.
hos US har de ikke bedt om den. Men kan det tage hendes permanente ophold pga af det.
sudsakhon skrev:

Det er lidt skidt, at de ikke vidste hvad det var, der er ellers ret megen information om netop dette i forbindelse med ægtefællesammenføring.

Men det er egentligt også underordnet nu, da de nu ved besked.

Reglerne står her:

https://www.retsi...?id=145602

Det interessante i kap. 5

Mit råd er, at få taget den prøve så hurtigt som muligt.

Problemet er, at hvis der træffes en beslutning om at inddrage hendes opholdstilladelse, skal de starte helt forfra med ny ansøgning om ægtesammenføring, mens hun er i Thailand.

Men det ville de have fået meddelelse om pr. brev (der kunne være sært at se, hvis de begge har været længe af sted)

Det er ikke før efter at denne afgørelse er truffet, og fristen for udrejse er gået, at der kunne være risiko for at det blev opdaget under rejsen, med indrejseforbud til følge

På US vil de sige det samme: Tag prøven straks.

kiml
Jeg har lige læst hendes betingelser om permanent ophold. der står ikke et om om Dansk prøve der skal aflægges.Smile

kiml
[img]/Users/kimlundberg/Pictures/Scan 2.jpeg[/img]

Webmaster
Her er lidt fra Udlændingestyrelsen (www.nyidanmark.dk):

Danskprøve
En udlænding, som får opholdstilladelse i Danmark på baggrund af ægtefællesammenføring, skal bestå en danskprøve på A1-niveau eller højere niveau.

Dette gælder som udgangspunkt for udlændinge, som har indgivet ansøgning fra og med den 15. maj 2012.

Udlændingemyndighederne tilbyder en danskprøve på A1-niveau, den såkaldte Danskprøve A1. Visse andre prøver kan træde i stedet for udlændingemyndighedernes Danskprøve A1. Læs mere i afsnittet ’Andre prøver på A1-niveau’.

Udlændingemyndighederne tilbyder desuden en danskprøve på A2-niveau, den såkaldte Danskprøve A2. Danskprøve A2 giver yderligere mulighed for nedsættelse af den økonomiske sikkerhedsstillelse. Læs mere i afsnittet ’Danskprøve A2’.

Tilmelding
Man kan tilmelde sig udlændingemyndighedernes Danskprøve A1 eller Danskprøve A2 på www.danskprøve.dk.

Danskprøverne A1 og A2 er mundtlige prøver, som afholdes hos Vestegnens Sprog- og Kompetencecenter i Glostrup. Gebyret for tilmelding til Danskprøve A1 og A2 er 2.519,52 kroner (2015-niveau) pr. tilmeldte prøve.

Hvis prøvedeltager er familiesammenført med en herboende tyrkisk statsborger, som er økonomisk aktiv, eller hvis prøvedeltager undtagelsesvist er EU-statsborger, er pågældende fritaget for at betale gebyr.

Tidsfrister
Danskprøve på A1-niveau eller højere niveau skal som udgangspunkt bestås senest 6 måneder efter, at man er tilmeldt folkeregistret i Danmark, eller senest 6 måneder efter, at man har fået opholdstilladelse som familiesammenført ægtefælle, hvis man allerede har opholdstilladelse i Danmark på et andet grundlag.

Hvis prøven er taget én eller flere gange, men ikke bestået inden for de 6 måneder, vil man få yderligere 3 måneder til at bestå prøven. Den præcise frist for, hvornår man skal opfylde kravet om at bestå en danskprøve på A1-niveau eller højere niveau, vil fremgå af det brev, som Udlændingestyrelsen sender, når man får sin opholdstilladelse.

Når danskprøven på A1-niveau eller højere niveau er bestået, har man – ud over ret til fortsat ophold i Danmark – mulighed for at få den økonomiske sikkerhedsstillelse, som er stillet af den herboende ægtefælle, nedsat med 20.996,05 kr. (2015-niveau). Man skal henvende sig kommunen vedrørende nedsættelse af den økonomiske sikkerhedsstillelse.

Består man ikke prøven inden for fristen, kan dette medføre, at opholdstilladelsen inddrages.

Også statsborgere fra USA, Canada, Australien, New Zealand, Japan, Israel, Schweiz og Sydkorea skal opfylde kravet om en bestået danskprøve på A1-niveau eller højere niveau. Disse grupper var tidligere undtaget fra kravet om en bestået indvandringsprøve.

I starten med kravet om danskprøven A1, skete der intet fordi prøven på daværende tidspunkt endnu ikke var klar. Prøven blev klar og kunne tages fra den 1. marts 2013. Alle som har opnået opholdstilladelse i Danmark på baggrund af ægtefællesammenføring efter den dato burde havde modtaget en 6-måneders frist om A1-prøven. Og dem som havde fået mellem 15. maj 2012 og 28. februar 2013, fik en 6-måneders frist gældende fra 1. marts 2013.

Prøven er ikke særlig svær hvis man kan bare lidt dansk. Man kan med held øve en del på de eksempler som er lagt op så den som skal op til prøven forstår logikken i prøven.

Der er et eksempel på A1 her:
http://uvm.dk/Udd...kproeve-A2

Prøven kan desværre kun tages i Glostrup, så bor I et andet sted i landet så er det meget sur røv.
Link: Sprogprøven i Glostrup

Vigtigt at tage prøven inden de 6 måneder også selvom den ikke beståes. Ikke bestået vil udløse mere tid til at bestå den i, hvilket er langt bedre end slet ikke at forsøge sig og få en administrativ udvisning.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
energy
kiml skrev:

Jeg har lige læst hendes betingelser om permanent ophold. der står ikke et om om Dansk prøve der skal aflægges.Smile
[quote][/

Du skriver om permanent opholdstilladelse... Jeg skriver om midlertidig opholdstilladelse, som man får i første omgang.
Efter 5 år kan man så søge om en permanent opholdstilladelse og der har du ret i at man ikke skal til nogen test. Der er dog nogle andre krav som skal være opfyldt.

Taler vi om det samme ?
Redigeret af energy d. 14/05-2015 08:23

sudsakhon
Energi:
Nej, kravet stilles ikke, ikke hvis kimi mener tidsubegrænset opholdstilladelse i modsætning til midlertidig opholdstilladelse, som din kone har fået.

Det sker, at begreberne forveksles, så "permanent" bruges når der ikke er tale om et turistvisum, og ens ægtefælle således ikke skal udrejse indenfor en tidsfrist.

Men som det er skrevet, er prøven meget let.

Det er en underlig politik der ligger til grund for at der stilles krav om denne prøve.
Min personlige mening er, at det er ren signalpolitik uden indhold.

Men loven er der, og det er vigtigt at få det overstået.

Jeg ved ikke om din kone har været i Danmark længe, men hvis hun allerede har bestået et modul på sprogskolen, er det muligt at hun allerede opfylder kravet om A!-prøven

energy
sudsakhon skrev:

Energi:
Nej, kravet stilles ikke, ikke hvis kimi mener tidsubegrænset opholdstilladelse i modsætning til midlertidig opholdstilladelse, som din kone har fået.

Det sker, at begreberne forveksles, så "permanent" bruges når der ikke er tale om et turistvisum, og ens ægtefælle således ikke skal udrejse indenfor en tidsfrist.

Men som det er skrevet, er prøven meget let.

Det er en underlig politik der ligger til grund for at der stilles krav om denne prøve.
Min personlige mening er, at det er ren signalpolitik uden indhold.

Men loven er der, og det er vigtigt at få det overstået.

Jeg ved ikke om din kone har været i Danmark længe, men hvis hun allerede har bestået et modul på sprogskolen, er det muligt at hun allerede opfylder kravet om A!-prøven

Min kone har bestået A1 danskprøven i 2013, så det er overstået for længe siden.Smile
Nu vil jeg spændt afvente hvad der sker med hendes klasse kamerat nu og håbe det bedste for hende men alt kan jo i princippet ske nu.

sudsakhon
ahh.. Du har ret. Jeg havde glemt oplysningen i første linje ;-)

Men uanset hvad, skal den prøve bestås s hurtig som muligt, hvis ikke allerede der er bestået et tilsvarende niveau.

Inddragelse af opholdsgrundlaget er alt andet lige sværere at argumentere for juridisk, idet der ikke er nogen "automatreaktion"

Det er en afgørelse, der skal træffes på konkret og individuelt grundlag.

kiml
Ja, der er mange ting som skal opfyldes.
skyndte mig at søge for jeg er bange for at reglerne bliver strammet efter næste valg.
energy skrev:

[quote]kiml skrev:

[/

Du skriver om permanent opholdstilladelse... Jeg skriver om midlertidig opholdstilladelse, som man får i første omgang.
Efter 5 år kan man så søge om en permanent opholdstilladelse og der har du ret i at man ikke skal til nogen test. Der er dog nogle andre krav som skal være opfyldt.

Taler vi om det samme ?

Spring til debat: