Se indlæg|
Priser på medicine i.f.m. hospitalsbesøg
|
|
| bannok |
Lagt på d. 29/06-2015 13:05
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 364 |
Nu har jeg lige været til kontrol, for mit blodtryk, på et privat hospital, konsultation kostede 500 bath, fred være med det, jeg kunne lige så godt brugt det lokale hospital og sikkert sparet en hel del penge, fordi det eneste de gjorde var at måle blodtrykket, og så udskrive medicin, det vil sige, jeg fik kun målt blodtrykket i adkomst hallen, lægen ulejligede sig ikke engang at checke det igen, han gjorde faktisk ikke andet end at udskrive mig 30 piller, og det er her jeg synes de er lige lovlig dyre, de tager 510 bath for 30 piller at mærket Enelapril 5 mg. Du kan købe 100 Enelapril 5 mg i Danmark for 35 kroner, hvad er 170 bath. Jeg kom af med 1010 bath, det er ikke fordi jeg ikke har råd til at betale, men jeg føler bare på en eller anden måde at jeg har betalt 1010 bath for så at sige ingenting. Det kan ikke være meningen at man skal tvinge lægen til at undersøge en, jeg synes det er meget overfladisk, på dette privat hospital, jeg føler negle gange der bliver taget mere hånd om en på vores offentlige hospital, og så er de også meget billigere. Jeg sidder med den følelse at privat hospitalet er en pengemaskine, de skal selvfølgelig også tjene penge, men de skal også servicere kunderne og give den service kunderne beteler for. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 29/06-2015 13:20
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
bannok skrev: Nu har jeg lige været til kontrol, for mit blodtryk, på et privat hospital, konsultation kostede 500 bath, fred være med det, jeg kunne lige så godt brugt det lokale hospital og sikkert sparet en hel del penge, fordi det eneste de gjorde var at måle blodtrykket, og så udskrive medicin, det vil sige, jeg fik kun målt blodtrykket i adkomst hallen, lægen ulejligede sig ikke engang at checke det igen, han gjorde faktisk ikke andet end at udskrive mig 30 piller, og det er her jeg synes de er lige lovlig dyre, de tager 510 bath for 30 piller at mærket Enelapril 5 mg. Du kan købe 100 Enelapril 5 mg i Danmark for 35 kroner, hvad er 170 bath. Jeg kom af med 1010 bath, det er ikke fordi jeg ikke har råd til at betale, men jeg føler bare på en eller anden måde at jeg har betalt 1010 bath for så at sige ingenting. Det kan ikke være meningen at man skal tvinge lægen til at undersøge en, jeg synes det er meget overfladisk, på dette privat hospital, jeg føler negle gange der bliver taget mere hånd om en på vores offentlige hospital, og så er de også meget billigere. Jeg sidder med den følelse at privat hospitalet er en pengemaskine, de skal selvfølgelig også tjene penge, men de skal også servicere kunderne og give den service kunderne beteler for. @bannok - blodtryk kan man selv kontrollere ved at koebe apparaturet og det koster ikke alverden maaske max THB 3,000.-. Herudover saa er det apparatur som anvendes paa hospitalerne udenfor laegens klinik ikke de mest korrekte, saa laegen boer selv tage blodtrykket. Herudover er der det som hedder "hvide kittel syndromet" som faktisk indebaerer at ens blodtryk stiger naar man er paa hospitalet. Piller som bliver ordineret ved et hospital er betydeligt dyrere end udenfor. Jeg koeber nu min medicin udenfor hospitalet og det er halv pris !!!! Min kone skal tage en form for "vitamin" piller og udenfor koster de 6 satang mens hospitalet taget 6 THB eller 100 gange op. Hvad angaar konsultation saa lyder THB 500 ikke helt urimeligt mange andre hospitaler charger dobbelt op eller mere. |
|
|
|
| bannok |
Lagt på d. 29/06-2015 16:05
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 364 |
Jeg har også en blodtryksmåler selv, men jeg har været til kontrol på sygehuset, for nogle uger siden hvor de har taget blodprøver og lavet ultralydskanning og checket hjertet, fordi mit blodtryk var meget højt, det var faktisk 180/120 og det er i overkanten, det er så kommet ned igen, men jeg synes ikke de laver nogen opfølgning, det eneste lægen gjorde var at udskrive medicine. |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 29/06-2015 16:58
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 587 |
Jeg tager Enaril (Enalapril) hver dag. Jeg købe en æske med 100 stk for 150 baht, de er styrke 20 mg, som jeg dele i 2, så jeg får mine 10 mg pr dag, Køber det fra min "lokal" apoteker. Ved de kan købes både i 5 og 10 mg også. Hvis dit privat hospital ikke følge op med mere, så prøve en militær hospital hvis der er det i jeres område, egen mening, langt bedre end private, og langt billige. Samt der er opfølgning, efter den tid lægen mener der skal gå inden de kan måle effekten efter nyt Medicine, ny dose. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 30/06-2015 01:00
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 4361 |
Jeg tager også de der Enaril ligesom dig, Bade-Dyr, men 2x20 Mg. - der er sgu´for meget tryk på mig! Mht. blodtryk, hvad vil I betegne som normalt? |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 30/06-2015 01:59
|
Nu er det jo en 20 mg jeg dele i 2 dele, altså 10 mg pr dag. (hvis det var til mig omkring 2 X 20 mg pr dag) Som jeg også skrev. ![]() Da jeg regnet det ud, var det lidt billige at købe doble dose og dele dem selv, frem for at købe pakken i 10 mg. I DK kunne mit blodtryk ikke komme under 180/110 180/100. Efter min ferie til Thailand i 2010 i knap 90 dage, var det langt bedre, Til stor overraskelse for min Danske læge. Og efter jeg er flytte til Thailand er det nu for mig ca 120/70 (Ved sidst måling på sygehuset, Torsdag). Jeg måler det også selv her hjemme for at holde øje med det. Det var til stor glæde for min Danske Læge da jeg snakke med ham efter jeg havde bo her nede ca et år tid tilbage i 2012, At det var faldet til et "normal" blod tryk som de jo siger jeg har nu. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 30/06-2015 05:26
|
JohnBKK skrev: Jeg tager også de der Enaril ligesom dig, Bade-Dyr, men 2x20 Mg. - der er sgu´for meget tryk på mig! Mht. blodtryk, hvad vil I betegne som normalt? Jeg har et target som siger under 130 (helst under 120) for Systolic og under 80 for Diastolic og det skulle vaere "normalen" dog helst lidt under. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 30/06-2015 06:52
|
bannok skrev: Jeg har også en blodtryksmåler selv, men jeg har været til kontrol på sygehuset, for nogle uger siden hvor de har taget blodprøver og lavet ultralydskanning og checket hjertet, fordi mit blodtryk var meget højt, det var faktisk 180/120 og det er i overkanten, det er så kommet ned igen, men jeg synes ikke de laver nogen opfølgning, det eneste lægen gjorde var at udskrive medicine. 180/120 er ikke bare i overkanten, det graenser op til "severe stage 3" men det er godt det er paa vej ned igen. Hvad opfoelgning angaar saa gaar jeg hver 3. maaned men her er det vigtigste blodproever/urinproever for at maale blodtrykket hver 3. maaned kan man ikke rigtig bruge til noget. Jeg checker hver morgen og grifler ned og hver 3. maaned viser jeg resultaterne til min laege. Det er ogsaa lidt af en joke at foer man kommer ind til laegen har nogle hospitaler (hvis ikke dem alle) indrettet det saadan at en nurse tager ens blodtryk, vaegt, hoejde som en standard rutine. Problemet er at de blodtryksmaalere de har der ikke viser de rigtige tal og det har jeg fra min egen laege. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 30/06-2015 11:42
|
|
Bade-Dyr skrev: Nu er det jo en 20 mg jeg dele i 2 dele, altså 10 mg pr dag. (hvis det var til mig omkring 2 X 20 mg pr dag) Som jeg også skrev. ![]() Da jeg regnet det ud, var det lidt billige at købe doble dose og dele dem selv, frem for at købe pakken i 10 mg. I DK kunne mit blodtryk ikke komme under 180/110 180/100. Efter min ferie til Thailand i 2010 i knap 90 dage, var det langt bedre, Til stor overraskelse for min Danske læge. Og efter jeg er flytte til Thailand er det nu for mig ca 120/70 (Ved sidst måling på sygehuset, Torsdag). Jeg måler det også selv her hjemme for at holde øje med det. Det var til stor glæde for min Danske Læge da jeg snakke med ham efter jeg havde bo her nede ca et år tid tilbage i 2012, At det var faldet til et "normal" blod tryk som de jo siger jeg har nu. Synes det er lidt uklart hvad du tager, for i indlæg #4 siger du 10 Mg, og i dette indlæg 2x20Mg "hvis det var til mig" - indlæg #4 var vel også dig, eller ???? |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 30/06-2015 11:48
|
Fra min post #4 Jeg købe en æske med 100 stk for 150 baht, de er styrke 20 mg, som jeg dele i 2, så jeg får mine 10 mg pr dag, Køber det fra min "lokal" apoteker. Altså piller er som skrevet 20 mg, den deles i 2, hvor meget er de så hver i sær ? Kommer du frem til 10 mg pr stk, har du regnet det korrekt ud. Der næst skriver jeg så jeg får mine 10 mg pr dag. Godt er jeg ikke god til at skrive, Men synes nu det er til at forstå. !!! |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 30/06-2015 12:00
|
|
Jamen, du skriver: (hvis det var til mig omkring 2 X 20 mg pr dag) ![]() |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 30/06-2015 12:01
|
Ok, tro du mente om jeg tog 2 X 20 mg ![]() |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 30/06-2015 12:01
|
|
Ja, det skriver du jo!!! Læs dit eget indlæg #6... |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 30/06-2015 15:40
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Hmmm har også for højt blodtryk. Tager dagligt Amlodipin 10 mg. og Ancozan 100 mg. Tager min dosis inden sengetid. Fik det pga. naturligvis for højt blodtryk og som forebyggelse for fremtidige hjerteproblemer, idet min læge ikke tror en radisse på, at jeg gør noget for at tabe mig. ![]() Og der er flere sidegevinster, har en klart bedre følelse i kroppen, og kan spise et solidt måltid inden sengetid, uden at pulsen stiger, det har været super i forhold til mit natarbejde, da måltidet ikke forstyrrer min søvn. Min læge har smilende sagt, at hun gerne ville se mit blodtryk, når jeg er langt væk fra mit tidsskiftende arbejde, og er sammen med min hustru i Thailand. Hun er holdt op med at checke mit blodtryk mere, så det er sikkert okay nu. ![]() |
|
|
|
| Boes |
Lagt på d. 01/07-2015 09:40
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2688 |
Lige lidt fakta fra netdoktor Det allervigtigste er at blodtrykket tages under standardiserede former som angivet neden Hvordan foretages en blodtryksmåling ? Først og fremmest er det vigtigt, at du er afslappet og i hvile. Det betyder, at du ideelt set skal hvile i 10 minutter, før blodtrykket måles. Blodtrykket kan måles på flere forskellige måder afhængigt af, hvad det skal bruges til. Her vil den almindelige blodtryksmåling blive gennemgået. Du sidder afslappet på en stol med højre eller venstre arm liggende på et bord. En blodtryksmanchet (en manchet med en oppustelig ballon indeni, som er forbundet til en trykmåler) bliver placeret på din højre overarm. Herefter bliver der pustet luft i ballonen, hvorved der føles et stigende tryk på overarmen. Undersøgeren lytter med et stetoskop i albuebøjningen, mens luften langsomt slippes ud igen. Mens manchetten er strammest kan man ikke høre nogen pulsslag i stetoskop, men når der er sluppet tilpas meget luft ud af manchetten, høres der igen pulsslag. Det systoliske tryk, er det tryk som måleren viser, første gang undersøgeren kan høre en puls i stetoskopet. Denne lyd vil langsomt blive svagere og til sidst forsvinde helt. Det diastoliske blodtryk noteres, når pulslyden ikke længere kan høres. Indtil nu har lægen ofte anvendt et gammeldags blodtryksapparat med manuel pumpe, men de fleste bruger nu automatiske elektroniske blodtryksmålere. Lægen måler blodtrykket flere gange og udregner et gennemsnit af målingerne. Hvad bør mit blodtryk være? Hvis blodtrykket er 140/90 eller højere, har man forhøjet blodtryk. Hvis man har diabetes eller høj risiko for hjerte- og kredsløbssygdomme , bør blodtrykket være endnu lavere. "The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.