Se indlæg|
WAI OR NOT
|
|
| Nero |
Lagt på d. 18/07-2015 11:06
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 354 |
I dag blev jeg lidt klogere. Har længe tænkt over om vi Farang's, er lidt til grin når vi Wai'er til en, eller flere thai'er. Hvorfor? Fordi jeg flere gange har hørt, at der er forskel på Wai. Om det bliver udført oppe, nede, eller et andet sted. Hvad er forskellen? Jeg har ikke facit listen, men spurgte idag konen lige ud om vi Farang's var lidt til grin, når vi udførte 'øvelsen'. Svaret var typisk Thai. Ja lidt, nogle gange. Bad så om en forklaring på hvordan man som Farang burde opføre sig i denne sammenhæng. Fik også en forståelig forklaring. Men vil meget gerne høre jeres opfattelse af fænomenet. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 18/07-2015 11:18
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
Min opfattelse fremgår af denne artikel: http://rejse-til-...and.dk/wai Bemærk, artiklen er henvendt til turister. Det kan være anderledes, hvis man bor i Nakhon Nowhere. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 18/07-2015 11:29
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 4361 |
Jeg er holdt op med det for lang tid siden, jeg nikker og smiler, skal der mere respekt på bliver det et dybere nik, eller måske et buk. Men altid sjovt at se når farang wai´er til servitricen, taxachaufføren, tiggeren på gaden m.fl. - det er anledning til et godt grin.. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 18/07-2015 11:33
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Emnet har været oppe før, men grunden til at farang bliver lidt til grin nogle gange er at farang wai'er til alt og alle og samtidig gør det med hænderne alt for højt oppe. En sådan hilsen er også et udtryk for en oprigtig ydmyghed, men farang bruger det som et værktøj til at vise hvor meget de tror de ved om thai kulturen, med andre ord; overfladisk pral, stik imod essensen af en sådan hilsen. Et wai med hænderne helt oppe i panden er forbeholdt Buddha og Kongen...så når turister gør det samme overfor noget så lavt (i thai samfundet) som barpiger på stoffer og kriminelle dørmænd, blot for at vise deres enorme kendskab til thai kulturen, så bliver de åbenlyst lidt til grin.....at de fleste faranger så også gør det fordi de tror det er sejt, gør jo blot det hele mere pinagtigt. De har vel set nogle stive, kronraget og overvægtige englændere med tatoveringer gøre det på en bar engang. Derudover har farang tendens til at wai hele tiden...man behøver ikke wai til svigermor flere gange om dagen...blandt gode venner er det sjældent at thaier overhovedet wai'er, primært kun hvis det er langt tid siden el. hvis der er flere ansigter til stede man ikke kender. Man wai'er typisk heller ikke til servicepersonale, fx på en restaurant, diskoteket, i lufthavnen el. lign. også selvom personale wai'er til dig. Men man kan dog gøre det hvis man er oprigtig glad for en ekstraordinær indsats, fx hvis nogen hjælper dig med et problem. Til venner og bekendte wai'er man nede v. brystet, til folk der er ældre end dig selv eller har højere status er det lidt længere oppe, og til buddha og kongen helt oppe v. panden. Man kan dog sige at de fleste thaier ikke synes vi er direkte dumme når vi gør den slags, men de synes bare det er sjovt/sødt at vi prøver at forstå deres kultur. Det kan dog være pinligt for en thaikvinde hvis deres mand wai'er til alt og alle, selv soi dogs får et wai....det er ikke så hi-so, og så går illusionen jo i stykker.. |
|
|
|
| Nero |
Lagt på d. 18/07-2015 11:43
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 354 |
JS skrev: Emnet har været oppe før, men grunden til at farang bliver lidt til grin nogle gange er at farang wai'er til alt og alle og samtidig gør det med hænderne alt for højt oppe. En sådan hilsen er også et udtryk for en oprigtig ydmyghed, men farang bruger det som et værktøj til at vise hvor meget de tror de ved om thai kulturen, med andre ord; overfladisk pral, stik imod essensen af en sådan hilsen. Et wai med hænderne helt oppe i panden er forbeholdt Buddha og Kongen...så når turister gør det samme overfor noget så lavt (i thai samfundet) som barpiger på stoffer og kriminelle dørmænd, blot for at vise deres enorme kendskab til thai kulturen, så bliver de åbenlyst lidt til grin.....at de fleste faranger så også gør det fordi de tror det er sejt, gør jo blot det hele mere pinagtigt. De har vel set nogle stive, kronraget og overvægtige englændere med tatoveringer gøre det på en bar engang. Derudover har farang tendens til at wai hele tiden...man behøver ikke wai til svigermor flere gange om dagen...blandt gode venner er det sjældent at thaier overhovedet wai'er, primært kun hvis det er langt tid siden el. hvis der er flere ansigter til stede man ikke kender. Man wai'er typisk heller ikke til servicepersonale, fx på en restaurant, diskoteket, i lufthavnen el. lign. også selvom personale wai'er til dig. Men man kan dog gøre det hvis man er oprigtig glad for en ekstraordinær indsats, fx hvis nogen hjælper dig med et problem. Til venner og bekendte wai'er man nede v. brystet, til folk der er ældre end dig selv eller har højere status er det lidt længere oppe, og til buddha og kongen helt oppe v. panden. Man kan dog sige at de fleste thaier ikke synes vi er direkte dumme når vi gør den slags, men de synes bare det er sjovt/sødt at vi prøver at forstå deres kultur. Det kan dog være pinligt for en thaikvinde hvis deres mand wai'er til alt og alle, selv soi dogs får et wai....det er ikke så hi-so, og så går illusionen jo i stykker.. Samme forklaring jeg fik af min kone., Bortset fra een ting. Alder spiller en rolle. Er du ældre end vedkommende du møder, venter du med at Wai'e, til du ser om 'modparten' gør det. |
|
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 18/07-2015 11:57
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 811 |
mange tak for din undervisning i takt og tone, jeg hilser hellere en gang for m eget end en gang for lidt.......lad dem så grine dem der vil...............![]() |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 18/07-2015 11:59
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
ja også det, og det kan sommetider være genstand for lidt pinlige situationer hvor begge parter er i tvivl om alderen og derfor hvem der skal wai først, og hvis man insisterer på at gøre det først kan det gøre den anden part forlegen. Thaier ved heller ikke altid om farangen kender til wai el. ej og derfor undlader de det. I DK kan det også være lidt kikset hvis man møder en thai, farang skal til at wai, og thai skal til at give hånd el. kram....hehe men hvad fanden, sådan er det jo også blandt danskere, og endnu værre hvis du tager til lande hvor kindkys er normalt. |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 18/07-2015 13:03
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Min hustru har sagt at jeg kun må waie til personer der er ældre end mig eller personer med status, og det er så indenfor familien jeg gør det. Min hustru gør det altid når vi mødes og siger farvel. Og skulle jeg gøre det først, fordi jeg enten er glad for at se hende, eller slippe af med hende skal hun nok minde mig på reglerne. Børnene skal huske at waie til mig og andre, jeg waier igen som en del af opdragelsen af vore børn. Mig og mine thailandske venner waier ikke men hilser verbalt. |
|
|
|
| click |
Lagt på d. 18/07-2015 14:19
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 546 |
Jeg waier aldrig til hverken ældre eller yngre med mindre de først waier til mig og da slet ikke til Budda han waier sku da ikke igen og kongen har jeg aldrig set andet end i TV, og børn sender jeg et smil som tak for deres wai til mig ![]() Men jeg har mange gange set faranger stå og blive ved med at waie over for en taxi driver der har taget røven på dem
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solen
![]() |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 18/07-2015 14:27
|
|
Kan man sige "wai kwai" om de tosser?![]() |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 18/07-2015 15:23
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Det afhaenger alt efter hvilken situation man befinder sig i. Herudover saa skader almindelig hoeflighed heller ikke. Her i "landsbyen" hvor vi bor vinker vi til hinanden men skulle man falde over en aeldre dame eller herre saa vil de faa et wai med paa vejen (ren poesi wai og vejen). |
|
|
|
| milex |
Lagt på d. 18/07-2015 17:36
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 830 |
Personlig wai'er jeg kun min svigermor - og kun fordi min kone har bedt mig om det. Min kone har wai'et mig een gang - første gang vi mødtes face-to-face. Men med nik/buk og lidt venligt smil kommer man langt. Thai'er lægger så meget i wai'et som vi andre ikke forstår - det kræver vist man er oplært/opvokset med det. |
|
|
|
| GAMBIT |
Lagt på d. 18/07-2015 20:06
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1244 |
Turister der waier til alt og alle fordi de vil bevise viden om thai kultur Skal stoppe sig selv hurtigt. Det er direkte ynkeligt at overvære, ung som gammel. Det burde stå på første side af alle Thailands-turist bøger: Wai når du bliver waiet til af ældre eller jævnaldrende, uanset personens sociale hierarki, ellers forhold dine hænder Normalt og nik istedet. Ældre i familien skal du som første imødekomme dem med et wai. Modtager Du exceptionel god service Kan man vise sin taknemmelighed med et tak og et wai. En panser skal kun have wai hvis han decideret har hjulpet dig. Sværer et det heller ikke Redigeret af GAMBIT d. 18/07-2015 20:13 |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 18/07-2015 20:48
|
|
Jeg wai´er som regel The Chief Soi Dog herude i forstæderne, i taknemlighed over at flokken endnu ikke har bidt mig!
Redigeret af JohnBKK d. 18/07-2015 20:49 |
|
|
|
| GAMBIT |
Lagt på d. 18/07-2015 20:49
|
|
Lige en tanke... Mon der er en sammenhæng mellem de mænd som waier pinagtigt til alt og alle, også er dem som kommer ud for at blive taget hårdt bagi af damerne hernede? Det kunne jeg godt håbe lidt på, for det ville være ligetil. |
|
|
|
| GAMBIT |
Lagt på d. 18/07-2015 20:52
|
|
JohnBkk Du ved jo godt at du er Soi dog sensei og de er taknemmelige for Du ikke har bidt dem endnu ![]() |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 18/07-2015 21:46
|
|
Ah, Grasshopper, u´ da wise man, tak!![]() |
|
|
|
| savasava |
Lagt på d. 19/07-2015 02:42
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 114 |
I de sølle 4 år jeg boede i Thailand, waiede jeg ikke en eneste gang, min kone har endnu ikke kommenteret det. Ellers, gør det rigtige ![]() |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.