Se indlæg
 Udskriv debat
Råd omkring køb af Air Con !!!
Bade-Dyr
Hej der ude.

Vi er nu flytte i vores hus i Bang Saen.

Og i den nære fremtid skal der indkøbes Air Con til sove værelse da det er lige i ovenkanten af det vi kan holde til nu og her, og "frygter" at det bliver alt for varmt til "sommertiden" i Thailand.

Air Con skal jo gerne være så lydløs som mulige, Gerne være en med lav strøm forbrug.
Hvor mange BTU ?

Vores sove værelse er 3.5 X 4 Meter, Så lad os bare sige ca 16 kvm. (4 X 4)

Høre gerne fra i andre der ude, om tips & råd.

Takker på forhånd.
Per.

JohnBKK
Jeg husker et ophold på et Guesthouse i Bang Saen hvor der var en Daikin Aircon, den var totalt lydløs!

Har selv en Mitsubishi, og den larmer desværre, og er ved at være gammel.

BTU til 16 m2? Mon ikke 9-10.000 er nok?

Et tip til hvor du kan placere kompressoren. Husker en ferie på Samui hvor vi lejede et hus der stod på beton pæle, og hvor kompressoren var placeret på jorden, der var dejlig stille, ingen støj og vibrationer bredte sig til huset.

Mukke
Du køber en 14 BTU med inverter, for så spare du op til 60 procent af strømudgifterne, og så er den lydløs, så lydløs som noget sådan kan blive.. Inverter aircon får man alle steder i dag, og priserne er nede lige nu.

Nero
Mukke skrev:

Du køber en 14 BTU med inverter, for så spare du op til 60 procent af strømudgifterne, og så er den lydløs, så lydløs som noget sådan kan blive.. Inverter aircon får man alle steder i dag, og priserne er nede lige nu.

Enig, vi har gjort det samme. Koster lidt mere med Inverter, men pengene kommer hjem igen.
Og mit tip, KØB IKKE MED FOR LAV BTU, hellere lidt for højt.

Vi købte i Sattahip, billigere end i PTY. Og så var det incl. 2 gange service. Hvis de altså kommer Ha'Ha'.

jh
Kender ikke det store til det men kan da lige bidrage med denne webside for evt køb.

http://www.lazada...air&page=5

jens
Er det jeres eget hus, for så ville jeg nok supplere aircon med 150 mm glasuld over loftet.
Da isolering ikke rigtig er noget de bruger i Thailand, andet end evt noget reflekterende folie under tagpladerne og det er vist dokumenteret af DTU det ingen virkning har.
Det koster ikke det vilde.
http://www.direct...on-p213896

Jeg regner med at skulle renovere vores soveværelse næste gang vi er i Thailand med nyt loft og maling, og der kommer helt sikker isolering på loftet så opvarmningen fra taget bliver mindre.

hugoboerge

http://www.pengui...s/inverter

http://www.pengui...ingalgarve

http://www.pengui...nditioning

Her er nogle links omkring a/c's. Hvis jeg skulle koebe i dag vil jeg koebe en a/c med inverter, koster godt nok noget mere men pengene skulle komme hjem igen i form af mindre el-forbrug.

Vi stod overfor at skifte a/c i sovevaerelset ud efter 7 aar. Men firmaet som stod for service havde en god loesning og det var at skifte et modul ud (pris ca. THB 7,000) plus at vi fik installeret en Mini Hippo vandpumpe til at klare kondensvandet og pumpe det ud. Mini Hippo'en kostede ca. THB 3,000.- og vores "nye" a/c burde nu koere 7 aar mere.

Narin
Inden køb af a/c, vil det være en god investering at isolerer loftet og ydervægge med glasuld. 150 mm på under loft med to lag gips og 100 mm i vægge og to lag gips. Er der el i loft og vægge få trukket installationerne med ud. Husk ingen skjulte samlinger, og hold jer fra amatører til at udfører elarbejdet.
Efterfølgende er der en rigtig god økonomi med brug af a/c og et fantastisk indeklima.

Mvh.
Narin

Nero
jens skrev:

Er det jeres eget hus, for så ville jeg nok supplere aircon med 150 mm glasuld over loftet.
Da isolering ikke rigtig er noget de bruger i Thailand, andet end evt noget reflekterende folie under tagpladerne og det er vist dokumenteret af DTU det ingen virkning har.
Det koster ikke det vilde.
http://www.direct...on-p213896

Jeg regner med at skulle renovere vores soveværelse næste gang vi er i Thailand med nyt loft og maling, og der kommer helt sikker isolering på loftet så opvarmningen fra taget bliver mindre.

Vi har isoleret en del af loftet i huset.
Men, det duer ikke at bare lægge bats op, som vi gør i Dk. Det bliver simpelhen 'ædt' op af solens varme.
Det skal være bats, som er beklædt. Lukket inde. Jeg ved det fra en fagmand, som gav os tilbud på isolering. Han foreslog en løsning med noget skum, som de ville sprøjte ind under hele taget. Og dermed også lukke alle revner og åbninger. Men det var dyrt. Så vi valgte som sagt selv at lægge bats op.

Jeg har et lidt ambivalent forhold til vores isolering. Når det er meget varmt ude, virker det fint og sænker soveværelse temperaturen ca. et par grader.

Men, det holder sgu på varmen i soveværelset de 'kølige' nætter, så vores indetemperatur om natten, er højere end uden for. Og det er jeg ikke vild med. Så jeg ved ikke rigtigt.

Men der er sikkert nogen her inde, som har løsningen på det problem.

JohnBKK
Fandt dette ovre på Teakdoor:

http://teakdoor.c...o-fix.html

Som Nero siger holder det jo på varmen med alt det isolering, indlæg #13 og 14 nævner at man skal huske udluftning på en eller anden måde..

Isolering: http://www.lohr-t...

Det en tysker, så det virker vel men koster nok kassi...

Bade-Dyr
Daikin inverter BTU 15000 var det vi selv havde fundet frem til at skal se efter i vores område.
Efter diverse tabeller vi har fundet på nettet.
Det ser jo ud til at i er enige.

Det er vores hus, Men vi springer isolering over, Men tak for rådet der om.

Jeg takker for de mange råd.

Per.
Redigeret af Bade-Dyr d. 02/08-2015 03:22

vandango
Hvis jeg skulle bygge, ville jeg vælge et tag med lyse sten lyse pastel farver.
Og så vil jeg have tagstenene understrøget, samt udluftning der ikke tager regn og kryb ind.

Jeg ville ikke isolere under tagstenene, men forstærke konstruktionen der bærer loftpladerne, og ligge bats oven på loftpladerne 5 - 10 cm.
Måske kan der købes tykkere loftplader med isolerende effekt.
Om der der skal være fugtmembran/folie skal jeg for nuværende ikke kloge mig på.

Skulle jeg engang falde over lidt ekstra penge, ville jeg gerne have et to etagers hus.
Så kan varmen fise op på første sal, mens soveværelset er i stueplanet, og vise versa når det er koldt vejr.

Min svigerfars søster har et træhus i 2 etager, stueplanet er et kæmpe rum, der er dejlig køligt selv når der er over 40 grader udenfor.

Denne inverter teknologi ser intereesant ud, kan en sådanne også lave varme?

hugoboerge
vandango skrev:

Hvis jeg skulle bygge, ville jeg vælge et tag med lyse sten lyse pastel farver.
Og så vil jeg have tagstenene understrøget, samt udluftning der ikke tager regn og kryb ind.

Jeg ville ikke isolere under tagstenene, men forstærke konstruktionen der bærer loftpladerne, og ligge bats oven på loftpladerne 5 - 10 cm.
Måske kan der købes tykkere loftplader med isolerende effekt.
Om der der skal være fugtmembran/folie skal jeg for nuværende ikke kloge mig på.

Skulle jeg engang falde over lidt ekstra penge, ville jeg gerne have et to etagers hus.
Så kan varmen fise op på første sal, mens soveværelset er i stueplanet, og vise versa når det er koldt vejr.

Min svigerfars søster har et træhus i 2 etager, stueplanet er et kæmpe rum, der er dejlig køligt selv når der er over 40 grader udenfor.

Denne inverter teknologi ser intereesant ud, kan en sådanne også lave varme?

Inverteren kan mig bekendt ikke lave varme. Formaalet er at holde temperaturen konstant for at spare stroem.

Air cons kan omstilles saa i den koelige periode i f.eks. Hong Kong blaeses der varme ud i stedet for.

Conrad
En inverter AC er en god ide af flere årsager, noget mindre elforbrug, holder temp. mere konstant og hvis valgt i en passende størrelse, affugter rummet bedre og dette er vigtigt for komforten.

hugoboerge i #7, kom med gode links til omtale af AC og inverter og valg af størrelse, klik på dem og du bliver meget klogere om AC.

Vi har lavet nyt komb. soveværelse og kontor på 18 m2 og jeg valgte at købe en Daikin FTKM-09NV2S på 8.500 BTU, købt hos Lazada.

Rummet har ingen solindfald og der er 150 mm isolering med alu folie på loftet, købt samme sted, som jens' link i #6. Loftrummet er ventileret med åbninger og forberedt til montering af ventilator, hvis det bliver nødvendigt når det bliver rigtigt varmt næste år til Songkran. Rummet er i stueplan og halvt under 1. salen og halvt i en tilbygning med lyseblå pladetag.

15000 BTU er alt for stor en inverter AC til knapt 16 m2.

Og til vandango, de inverter AC, som sælges i Thailand kan som regel ikke varme op, men de kan fåes, det er jo den slags der bl.a. bruges i Danmark.

click
Jeg har ladet mig fortælle at man kan købe aircon med solar (solceller) monteret på ude delen så den er gratis i el er der nogen her der har hørt eller set en sådan den ville jo hurtigt tjene sig selv hjem men jeg kan ikke finde den eller dem på nettet men det lyder da spændende Hehe-guy
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

Nero
click skrev:

Jeg har ladet mig fortælle at man kan købe aircon med solar (solceller) monteret på ude delen så den er gratis i el er der nogen her der har hørt eller set en sådan den ville jo hurtigt tjene sig selv hjem men jeg kan ikke finde den eller dem på nettet men det lyder da spændende Hehe-guy

Jeg tror at det er for tidligt at tale om aircondition m. solceller, til hjemmet. Løsningen er nok mere baseret på campingvogne etc.

Aircondition er en enorm energi sluger (bare kig på jeres strømregning) og jeg tvivler på at nuværende type solceller, vil kunne 'følge med'.

Men her, en meget informativ artikel om emnet.

http://www.folkec...ol_koling/

click
God artikkel Nero
Solceller, der danner elektricitet
Elektricitet der dannes af solceller kan drive aircondition anlæg. Desværre er dette endnu for uøkonomisk i drift, men solceller bliver konstant mere effektive og billigere, så det forventes at om otte – ti år fra nu (2009) vil det kunne betale sig med elektricitet fra solen.
Så det er måske snart på vej måske kan de købes fra 2017 helt sikkert noget jeg vil kigge nærmere på
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

Conrad
Der er soldrevne AC anlæg på markedet, prøv at Google, det er ikke nødvendigt at vente, men om prisen, holdbarheden osv kan konkurrere med konventionelle inverter AC anlæg er så spørgemålet.

jens
Du kan allerede købe solcelleanlæg i thailand, jeg så op til flere butikker med det i zeer rangsit her i sidste uge.
Og det var vel at mærke hustandsanlæg med inverter som her i DK, kiggede dog ikke nærmere på det så ved ikke hvad priserne var.
Men de ligner jo nok danske priser da hardwaren jo koster det samme fra Kina uanset om det er Thailand eller DK, måske dyrere i Thailand pga importafgifter.
Og mon ikke man skal bruge et 3kw anlæg til at trække en AC, det koster jo nok ca 30000kr.
Men der er godt læsestof her omkring solcelleanlæg.
http://www.jyskso...

Spring til debat: