Se indlæg|
Kan du klare sprogprøven
|
|
| zapper |
Lagt på d. 03/09-2015 09:22
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 442 |
Som alle ved så er der kommet andre boller i suppen i DK. 32 ud af 40 rigtige for at bestå Kan du bestå VK-regeringens indfødsretsprøve fra 2013 http://www.politi...ens-proeve til sammenligning Her er Thorning-regeringens prøve: Du skal svare rigtigt på mindst 22 ud af de 30 spørgsmål. http://www.politi...ens-proeve |
|
|
|
| Mukke |
Lagt på d. 03/09-2015 10:02
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 378 |
Jeg fik 26, så nu kan jeg godt tage tilbage til Danmark og få mine ydelser på lige vilkår, som de fremmede.. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 03/09-2015 10:57
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
32 ud af 40 og 25 ud af 30. Saa kan man saa stille spoergsmaalet om hvor mange af spoergsmaalene er relevante saa som navne paa nye partiledere, procenter af unger i vuggestuer osv osv. Men naar man ikke har boet i DK i over 17 aar er nogle af disse spoergsmaal irrelevante og det mener jeg ogsaa de er for en stakkels udlaending som bliver praesenteret for samme. |
|
|
|
| 1viggovax |
Lagt på d. 03/09-2015 12:34
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 376 |
hva med bacon prøven, hvor lang tid for at æde 1 kg![]() |
|
|
|
| OleH |
Lagt på d. 03/09-2015 12:43
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 458 |
39 ud af 40 og 28 ud af 30. Men jeg flytter ikke til Danmark af den grund. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 03/09-2015 13:39
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Men du skal heller ikke op til proeve. Helt aerligt det kan vaere fuldstaending ligegyldigt hvad en eller anden tilfaeldig minister i Danmark hedder. Det kan man ikke rigtig bruge til noget. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 03/09-2015 17:19
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
For størstedelens vedkommende, totalt tåbelige spørgsmål. Årstal, procenter og hvad ved jeg. Det er fuldstændig irrelevant. Den prøve lyder som "Hvem vil være millionær". Jeg vil personligt skrupskide på om nydanskere kender Ole Bornedal. Overhold lands lov og ret, bidrag til opretholdelse af vores samfund i form af skatteindbetalinger af jeres JOBS og jeg sagde JOB!, og så kan I for min skyld køre løs i jeres parallelsamfund. Spørgsmålet: Hvis en borger bliver anholdt, skal den anholdte stilles for en dommer er dog relevant. ![]() Til benefice for nydanskere, er programmet "Efterlyst" blevet genudsendt. Der er intet som at se gamle, kendte ansigter, eller sig selv for den sags skyld. |
|
|
|
| farao54 |
Lagt på d. 03/09-2015 20:11
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 550 |
34 ud af 40... Klarede det lige.. :-) |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 03/09-2015 22:15
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 641 |
Jeg fik også 34 ud af 40 men jeg vil gerne have den reguleres op til 35 for testen påstår at Holger K. Nielsen er skatteminister :-) Jeg valgte Troels Lund Poulsen da han var den eneste venstremand på valgene, havde ikke lige set ar artiklen var fra før valget. Derudover faldt jeg på at jeg ikke kan huske hvilken minister der har hvilket ministerium (2 fejl) og så det faktum at jeg ikke aner hvorfor kronprinsen besøgte sidney i 2013. Men den type spørgsmål er jo nemme at læse op på. Samtidig troede jeg ikke SF var fra 1959. |
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 04/09-2015 11:41
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 699 |
Relevansen i paratviden i sådanne prøver/tests forsvandt med Googles ankomst. |
|
|
|
| GAMBIT |
Lagt på d. 04/09-2015 11:58
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1244 |
21 ud af 30 - De politiske spørgsmål er min hæmsko, da jeg ikke har fulgt med. ![]() |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 04/09-2015 20:13
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Det er egentligt ganske fornuftige spørgsmål..Men er dog enig i at nogle spørgsmål er uden ret meget relevans Det kræver måske, at man læser en bog eller sætter sig ind i lidt alment viden, men min helt klare mening er at et dansk statsborgerskab er noget, man skal gøre sig fortjent til. Også udover hvad der kunne forventes var standarden for almen viden hos den gennemsnitlige dansker Redigeret af sudsakhon d. 04/09-2015 20:18 |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 04/09-2015 20:55
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Nu har jeg ikke læst spørgsmålene fra denne prøve, men husker nogle af de tidligere statsborger-prøver jeg har læst og selvom jeg i de prøver kunne svare rigtig på det meste så må jeg indrømme at jeg har svært ved at indse hvordan viden om flere af emnerne, f.eks. et eller andet lort de har sendt i TV'et, kan gøre folk til bedre danskere. I øvrigt mener jeg at kunne huske at ved de tidligere prøver blev man undervist i spørgsmålene/emnerne før selve prøven. Hvis det også er tilfældet ved den nuværende prøve så burde selv en dresseret abe kunne bestå prøven - så længe man har nogenlunde dansk-kundskaber og ad den vej forstår spørgsmålene og den forudgående undervisning op til prøven. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 04/09-2015 21:23
|
|
Ja ok, prøvede den alligevel. 39 ud af 40. Fik trykket flertalsregeringer i stedet for mindretalsregeringer lol. Omkring skatteministeren, så var ingen af dem rigtige. Så valgte den der havde været sidst ud af de to der havde haft posten. Syntes at spørgsmålene i starten er fornuftige, og så går det over i noget som efter min mening er fuldstændig ligegyldigt for om man kan være dansker eller ej. Spørgsmålet om trosretning. Burde efter min mening også have været holdt ude af spørgsmålene - men det er fordi jeg mener at religion, tro og regliøse symboler, beklædning og spisevaner mv. skal helt ud af det offentlige - både i budgetterne og mhs. til hensynstagen. Fair at folk tror på et eller andet, men det burde alene være en privat sag som kunne holdes inden for hjemmets fire vægge eller i de troendes selvfinansieret kirker, mosker, templer, synagoger osv. Operahuset i Sydney er oppe i spørgsmålene hele to gange. Hallo er der nogle som er skidestolte eller hvad??? Fint at være stolt over det, men det burde altså ikke være noget som er afgørende for om en person kan være dansk eller ej. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 04/09-2015 21:41
|
|
Man kan læse om prøven her: - Statsborgerskabsprøve (Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling) Der ligger materiale til at læse (og høre) i gennem før prøven: - Læremateriale til statsborgerskabsprøve (tekst som pdf-fil 30 mb) - Læremateriale til statsborgerskabsprøve (tekst som pdf-fil med lyd 108 mb) Til Statsborgerskabsprøven stilles i alt 30 spørgsmål om aspekter af det hverdagsliv og det aktive politiske liv, som møder borgerne i et moderne samfund. Spørgsmålene udarbejdes særskilt til hver prøve. 27 spørgsmål udarbejdes inden for rammerne af lærematerialet 'Folkestyre og hverdagsliv i Danmark – læremateriale til statsborgerskabsprøven'. Derudover omfatter statsborgerskabsprøven tre aktuelle spørgsmål. Du skal for at bestå prøven svare rigtigt på mindst 22 ud af de 30 spørgsmål. Du har 45 minutter til at besvare spørgsmålene. Hvis man gennemgår materialet inden prøven, så burde man altså også kunne bestå prøven - selv hvis man ikke kan svare på de 3 aktuelle spørgsmål som ikke indgå i lærematerialet. Husk nu også at der er krav til ens dansk-kundskaber og hvis man lever op til de krav så burde man kunne nok dansk til at kunne læse/lytte sig til 27 ud af de 30 svar på spørgsmålene. Med venlig hilsen
|
|
|
| lung |
Lagt på d. 05/09-2015 05:34
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 365 |
man kunne jo også aflægge ed som man gør andre steder.. at man følger dansk lov OG at dansk lov står over alle former for religioner.. lung |
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 05/09-2015 11:44
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 699 |
En meget stor portion af spørgsmålene er i 2015 fuldstændig irrelevante og tåbelige - lige som tilfældet er med den såkaldte Videnstest fra Journalisthøjskolen. Ingen bliver bedre danskere af at vide, hvilken ministerpost, Rasmus Helveg Petersen overtog efter Christian Friis Bach etc. Mange indfødte danskere vil formentlig spørge "Rasmus hvem?". Prøver i paratviden er et levn fra fortiden og fortæller blot, at der tilsyneladende ikke er begavelse/fantasi til at finde på andet til at sortere folk. Paratviden er i dag noget, man kan tjene bajere på i væddemål på værtshuset, hvor svarene så alligevel Googles på smartphonen for at afgøre, hvem der har vundet. Derfor vil det være væsentligt mere relevant at teste statsborger-aspiranter i evnen til at udnytte dagens teknologi. Det er jo flintrende ligegyldigt, om Michael Rasmussens bog handler om svømning, cykling, maratonløb eller ludo, med mindre man specifikt har brug for at vide det i en aktuel situation. I givet fald finder man det. Hvis ikke, er det kun tåber, der spilder tid på at lagre overflødigheder. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 05/09-2015 12:58
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Det er fuldstændig samme diskussion omkring det almene gymnasium. Her er augmentationen fuldstændig identisk med hensyn til såkaldt irrelevant viden i klassiske idehistoriske fag, samfundsfag og litterære fag. Hvad skal man med en viden om Romerriget, vikingetiden eller den russiske revolution, hvis man skal være ingeniør og nørde med små dimser og maskinkodning? Her er det ikke hverken faget eller en enkeltstående eksamen i sig selv, hvor man skal afgøre det almendannende element på indholdet af det enkelte spørgsmål, som har særlig interesse. Det er udover også processen også viljen til at sætte sig ind i emner, der er ikke er direkte anvendelige i en Tayloristisk delfunktion. Man bliver helt klart ikke en bedre dansker af at kende årstallet for Grundlovens indførelse. Og kan man svare på et par flere spørgsmål, er man heller en lidt bedre dansker end den anden kandidat med færre rigtige. Men viljen og processen mener jeg er en vigtig del at det at ville være dansker. Det er ikke en rettighed en udlænding bare skal have som automattildeling. Jeg tror bare, at dette er lige et af de emner, hvor man aldrig kan blive enig, idet tildeling af rettigheder fuldstændig er styret af subjektive politiske præferencer. Det er borgeren selv, der lægger grænsen for sin personlige opfattelse at statsborgerskabsbegrebet. En stærkt venstreorienteret vil helt afvise et statsborgerbegreb, idet de ikke anerkender nationalstaten. I øvrigt Lung.... Det, som du efterspørger findes allerede. Der skal afgives en erklæring om troskab og loyalitet |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.