Se indlæg|
Skilsmisse - hvordan ?
|
|
| tascon |
Lagt på d. 10/01-2016 16:02
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 6 |
Økonomiske grunde har gjort at jeg er blevet skilt fra min kone, og hun er rejst tilbage til Thailand. Hun har prøvet at få skilsmissen registreret i Thailand, men myndighederne vil ikke anerkende den danske skilsmissebevilling. Vi er blevet gift i Thailand og efterfølgende fået ægteskabet registreret her i Danmark. Er der nogen der kender den korrekte fremgangsmåde for at de vil kunne godkende de danske papirer. Og her mener jeg ”kender” og ikke blot ”tror de kender” reglerne. Om papiret skal oversættes til Thai eller om det er nok det er oversat til engelsk, og om det skal legaliseres og om det er nok at fremsende det pr. mail Jeg har prøvet at kontakte den Thailandske ambassade pr. mail, men de har desværre ikke givet mig et svar |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 10/01-2016 17:51
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Som jeg forstår dit spørgsmål, så er i skilt, idet du omtaler en dansk skilsmissebevilling. Problemet er så udelukkende din ex-kones retsstilling i Thailand. Den hårde juridiske rådgivning er, at det udelukkende er hendes problem, ikke dit. Den lidt bredere juridiske rådgivning, der jf. ovenstående er begrænset til thailandsk ret (det har intet med eller Danmark at gøre) er således fremgangsmåden for anerkendelse af udenlandske retsakter i Thailand. Uden at gå for meget i detaljer, har Thailand ikke ratificeret den del af konventionen, der anerkender netop den omtalte gensidige anerkendelse af retsakter. Derfor er det i sidste ende op til domstolen at afgøre om skilsmissen har retsvirkning i Thailand. Inden der skydes gråspurve med kanoner er der en ting, der kan gøres.. Min erfaring er, at oversættelse af skilsmissebevillingen til thai i mange tilfælde har den effekt, at den godkendes. Thailandske myndigheder er notorisk rædselsslagne for at rode sig ud i noget, hvor de kan kritiseres. Og et dokument på engelsk kan have den effekt. De tør simpelthen ikke bero sig på, at de har læst dokumentet korrekt. Det er ikke altid nødvendigt, at legalisere dokumenter, når de kommer med en thai oversættelse. Men jeg kan ikke love dig noget. Samme med fremlæggelsen. Nogle myndigheder vil have originaldokumenter, hvor mailfremsendelse så er udelukket. Mit råd til dig, hvis du vil yde den service for din ex-kone, er at prøve det nemmeste skridt først: Få oversat fra dansk til thai, med påtegning, og send det hele pr. mail. Se om myndighederne godtager dette. Er svaret nej, og mangler det en legalisering, så se her: http://um.dk/da/r...alisering/ Legaliseringen foregår i Danmark, da det er her, at skilsmissebevillingen er udstedt. Oversættelsen er en anden ting. Jeg foretager juridiske oversættelser for Dansk Flygtningehjælp, der udfører kontrol med oversættelsen og påfører legal påtegning. Du er fuldstændig fri til at vælge oversætter, men påtegningen kan en privat tolk ikke påføre. http://tolkeservi...gtning.dk/ Det skulle give dig et par nemme og et par lidt sværere valgmuligheder alt afhængig hvor meget tid og hvor mange penge, du vil investere i hjælpen Spørg endelig, hvis der noget, der undrer dig. Redigeret af sudsakhon d. 10/01-2016 18:01 |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.