Se indlæg
 Udskriv debat
Nye regler for ombytning af Thai kørekort ?
Hanshamsjel
Hej, min kone har været i DK i 2½ år, og vil nu have et dansk kørekort. Kørelæreren sagde, at hun bare skulle gå til kommunen med en ansøgning og lægeerklæring, og så ville hun få midlertidig kørekort, indtil hun kunne tage køreprøve. Kommunen var den, der kontaktede politiet, det skulle hun ikke gøre.
Da hun gik til kommunen, sagde de, at loven var ændret: Hun skulle bevise, at hendes Thai kørekort var ægte. Det står der ikke noget om på nettet. Der står, at politiet kan vælge at undersøge ægtheden, hvis de er i tvivl. Hun spurgte både i Nordborg, og i Sønderborg, men svaret var det samme. Hun havde også ringet til Thailands ambassade i Kbh, men de ville ikke hjælpe med at bekræfte ægtheden af hendes kørekort. Hun spurgte derfor kommunen, hvordan hun skulle bekræfte kørekortet, men de kunne ikke svare hende. En bekendt (thailandsk tolk) siger, at det er fordi der er så mange flygtninge i Sønderborg kommune. Jeg ved ikke om det passer, og vil derfor gerne høre, om andre har oplevet denne nye lov ?
Mvh
Hans Jørgen

larschr5
Mener ikke der er tale om en særlig ny lov på området for det var det samme vi fik af vide i 2014 da vi undersøgte proceduren for hvordan man ombytter et thailandsk kørekort til et dansk.

Sagen er den at i skal på borgerservice og fortælle dem at i gerne vil have ombyttet din kones thailandske kørekort til et dansk. Her skal i udfylde en ansøgning om kørekort og samtidig aflevere det thailandske kørekort til kommunen. Det er så kommunens opgave at sende det thailandske kørekort tll politiet for teknisk undersøgelse af kørekortets ægthed. Denne tekniske undersøgelse kan tage lang tid, så forbered jeg på at vente en 1-6 måneder. I vil herefter modtage brev fra politiet når de har bekræftet kortets ægthed. Først herefter vil i kunne begynde processen med at få et dansk kørekort.

Din kone vil herefter skulle bestå en teoriprøve samt en praktisk køreprøve hos politiet før hun får sit danske kørekort. Hun behøver altså ikke leve op til et hvis antal teori- eller køretimer og der er heller ikke krav om kørsel på glatbaneanlæg eller bestået førstehjælpskursus.

Husk evt. at tage en kopi af det thailandske kørekort, for politiet returnerer det ikke til jer.

sudsakhon
Jeg ved ikke, om det er en "ny" lov, nok nærmere at de bare anvender muligheden i den eksisterende i større omfang.

Det er rigtigt, at hun skal aflevere ansøgningen fra køreskolen sammen med sit thailandske kørekort.
-Hun får så udstedt et midlertidigt, og det er politiet, der undersøger ægtheden.
Kravet er, at det er et nyt og selvfølgeligt gyldigt kørekort i kreditkortformat med tekst på engelsk
Så vidt jeg kan se af historien peger det hele på at medarbejderen på kommunen ikke kender retningslinjerne.
det har så sendt dig rundt til Gud og hver mand...

Du skal henvende dig til kommunen igen og oplyse at sagsgangen er, at de sender ansøgning og thaikørekort til politiet.
Om de så vælger at ægthedsverificere er deres eget valg.

I skal regne med 4-8 måneders ventetid

Men der udstedes som sagt et midlertidigt kørekort, som kan fornyes hvis det trækker ud hos strømerne.

Hun får så ansøgningen tilbage, med påtegning. Og kan således tage den orienterende teoriprøve..

Det thailandske kørekort får hun ikke tilbage. Det opbevares hos politiet.
Hun kan i særlige tilfælde ansøge om at få det til låns.
Men hun skal ved bopæl i DK anvende det danske. Også som udgangspunkt i Thailand

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Spring til debat: