Se indlæg
 Udskriv debat
Besparelser vedr air condition forbrug
hugoboerge
Faldt over nedenstaaende link med raadet om at man skal indstille sin a/c paa "Dry" istedet for "Cool" og med samme resultat men med mindre forbrug.

http://startsatsi...crazy-heat

Nero
hugoboerge skrev:

Faldt over nedenstaaende link med raadet om at man skal indstille sin a/c paa "Dry" istedet for "Cool" og med samme resultat men med mindre forbrug.

http://startsatsi...crazy-heat

Tak for link med aircon tipset....
Det skal prøves.

Tipsene i linket helt i bunden af artiklen, med den gode sex efter de 60 år, er allerede prøvet. Grin

Hæftede mig specielt ved denne:
If you’ve already had a heart attack, your risk of having another one caused by sex is very small.

click
Tak for link med aircon tipset....
Det skal prøves.

Det bliver nu svært at prøve her, jeg har samsung air-con over hele huset og på mine er der ikke en dry og en cool knap på hverken air-conen eller på remuterne
Men er der nogen der har set air-con med solceller fast monteret på, og et lille batteri indvendigt i udedelen som skulle kunne holde hele natten for så bliver det billigt her i solen Wink
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

click
Nå har lige læst på thai.dk at jeg også har dry og cool på mine air-con man skal trykke på mode først TJAE så blev jeg så klog hvad fanden med alt den elektronik Nå men så må det jo prøves Grin
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

JohnBKK
Har lige prøvet Dry et par timer, men kompressoren bliver da ved at kværne løs, så det med besparelse forstår jeg ikke, tilbage til Cool her..

Det er en ny Hitachi og det betød lige 40% høvlet af el-regningen, den gamle 20 årige Mitsubitshi var sgu´dyr i drift.

vandango
Der er entråd her fra international skeptict hvor man kan læse mere.

http://www.intern...p?t=181915

click
Uden jeg har sat mig så meget ind i det kan jeg da udlede at det kommer meget an på hvordan man bruger sin air-con, kører den hele tiden eller bruger man den som vi gør bare til når man sover. Jeg sætter min på 24 grader og lader den kører i 3 timer så sover vi og rummet er nedkølet og man fryser ikke når man vågner da temperaturen jo er stigende, det synes vi er perfekt, men andre vil jo sove koldt hele natten og vågne op med is på næsen sådan er vi jo så forskellige Sleeping good

burana
En af mine tidligere kolleger ( han parkerede desvære træskoene permanent sidste år ) byggede nyt hus i Thailand, og brugte så termoruder og isolering som i DK så hans elregning for A/C var en del mindre end for andre huse i samme størrelse, så når i ad åre skal have skiftet vinduer så prøv at skift til termovinduer for det kan godt svare sig, jeg har set dem i thailand både med plastkarm og med eloxeret aluminiums rammer.

tingtong
her er så en meget økonomisk aircon
https://www.youtu...xSLbpAwibg

Kim Ludvigsen
Hva' er air condition? LOL LOL

Jeg bruger normalt kun air condition i kort tid ad gangen, hovedsageligt fem minutter, før jeg går i seng. Ellers klarer en blæser tingene, hvis det bliver for varmt hen ad eftermiddagen, når solen står lige ind i lejligheden her.

Jeg har ikke fulgt linkene her i tråden, så måske dette blot er en gentagelse af dem:

Det giver god mening at benytte Dry. Hvis luftfugtigheden er lav, føles varmen ikke så slem som ved højere luftfugtighed, så reelt kan man have en temperatur på fx 27 grader og det vil føles lavere end en temperatur på 24 grader. Hvis I prøver at bruge Dry, så hæv samtidig temperaturen.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Nero
Kim Ludvigsen skrev:

Hva' er air condition? LOL LOL

Jeg bruger normalt kun air condition i kort tid ad gangen, hovedsageligt fem minutter, før jeg går i seng. Ellers klarer en blæser tingene, hvis det bliver for varmt hen ad eftermiddagen, når solen står lige ind i lejligheden her.

Jeg har ikke fulgt linkene her i tråden, så måske dette blot er en gentagelse af dem:

Det giver god mening at benytte Dry. Hvis luftfugtigheden er lav, føles varmen ikke så slem som ved højere luftfugtighed, så reelt kan man have en temperatur på fx 27 grader og det vil føles lavere end en temperatur på 24 grader. Hvis I prøver at bruge Dry, så hæv samtidig temperaturen.

Det er fuldstændig rigtigt. Temperaturen, skal hæves ved Dry 'kørsel'. Er selv igang med eksperimentet Dry Aircon og undrede mig over hvor koldt der blev i soveværelset, ved de normale 26-27 grader min aircon. 'kører' med på Cool mode. Derfor er temperaturen, nu på Dry mode, sat op til 29 gr. på remoten.

Thaidreamer
På mine aircon er der en esaving knap på remoten

Jeg bruger begge aircon på 24 gr. Om dagen . Slukker når vi er ude.
Mine anlæg er ca 4 år gamle .
Om natten kører kun aircon i soveværelset på 24 og esaving
Samt en gulv fan på 1 .

For hele januar mdr. Løb min totale strøm regning i 711 baht .
Det Sys jeg da er ok og billigt .
Brugte jo os køleskab . Lys . Køkken til madlavning i ny og næ

click
For hele januar mdr. Løb min totale strøm regning i 711 baht .
Det Sys jeg da er ok og billigt .
Brugte jo os køleskab . Lys . Køkken til madlavning i ny og næ

Lyder utroligt billigt vi kommer aldrig under 2000 pr måned med mindre vi er på ferie og vi bruger kun air-con om natten i ca. 3 timer men til gengæld tror jeg at mine 3 vandvarmere æder en del sammen med pumperne til gengæld har vi jo vand gratis fra vores egen boring.Smile Men jeg synes en udgift til el om året på 25.000-28000 er en ok udgift det er sku billigt nok Hvor meget el får man i Danmark for 5000 kr 3 måneder eller måske et 1/2 år

hugoboerge
Nu har jeg endnu ikke selv afproevet metoden selv om jeg gjorde et forsoeg forleden dag med a/c i sovevaerelset, men den a/c traenger til service (aabenbart) saa i morgen er det den store a/c service dag for 6 enheder. Gad vide om det team som servicerer a/c's kender til "dry" metodikken ? vi faar se.

Nero
hugoboerge skrev:

Nu har jeg endnu ikke selv afproevet metoden selv om jeg gjorde et forsoeg forleden dag med a/c i sovevaerelset, men den a/c traenger til service (aabenbart) saa i morgen er det den store a/c service dag for 6 enheder. Gad vide om det team som servicerer a/c's kender til "dry" metodikken ? vi faar se.

Wauw, 6 enheder!!!

Skal vi gætte service pris? 3.600 bht. Eller laver du fis med os,? Har du virkelig behov for 6 airconditioner?

johnhelt
6 enheder er standard i de fleste nyere huse i BKK, hvis der er 4 vaerelser ovenpå.

hugoboerge
Nero skrev:

hugoboerge skrev:

Wauw, 6 enheder!!!

Skal vi gætte service pris? 3.600 bht. Eller laver du fis med os,? Har du virkelig behov for 6 airconditioner?

Faktisk er der 8 enheder, men 2 af dem behoever ikke service lige for oejeblikket. Prisen for service er rimelig ca. THB 400.- per enhed, hertil kommer der saa evt. freon som ikke er saerlig dyrt. Enhederne bliver skilt totalt ad saa det ligner et Meccano samlesaet, spulet, renset, en omgang med haartoereren og samlet sammen igen. 3-4 mand i ca. 4 -5 timer til THB 2,400.- er en rimelig pris.

Som johnhelt skriver saa er 5-6 enheder standard i nyere huse.

vandango
Vi har 3 aircon i 3 af soveværelserne, i de andre stuer og værelser bruger vi kun blæsere.
Kan sagtens forestille mig flere aircon i nyere huse.

hugoboerge
Saa er a/c service overstaaet. Der kom 7 mand hoej i 2 pick-up trucks og arbejdede i 4 timer. Pris THB 400.- per enhed altsaa THB 2,400.-. De er nu draget videre og kan naa endnu et hus i dag og vi forestiller os at det er andre 6 units saa THB 2,400.- i alt THB 4,800.-. 7 mand @ THB 300 per dag plus benzinudgifter, OK der bliver noget til overs.

Men godt vi fik det overstaaet for hot season er ved at vaere over os.

Spring til debat: