Se indlæg|
Thailandsk Morlam bliver mere populært
|
|
| GAMBIT |
Lagt på d. 08/03-2016 09:56
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1244 |
Thailand's Forgotten Country-Psychedelic Music Is Having a Global Renaissance A psychedelic organ riff pours out of a taxi's stereo in Bangkok. I point at the radio and the taxi driver flips it off with a pleasant "Excuse me." He's used to foreigners and rich Thais looking down on his music, but I want him to turn it up, explaining I'm a Molam fan and headed to a nearby club to hear the same music live. He eagerly shows me a video on his phone of his granddaughter practicing Molam in her bedroom in Isaan. By the end of the taxi ride, we're both cruising to the tunes with grins on our faces. ..... Since Molam was looked-down on in Bangkok for so long, most of the famed musicians hadn't played in the city since the 70s. To procure live music for his popular parties, Maft Sai had to trek out to Isaan and knock on doors to find the old stars. Many of them had retired to villages and were raising chickens and buffalo. "It would take six months to organize a party because I had to track down all the vocalists and musicians and convince them to play. I would spend an entire year throwing two parties." Læs hele artiklen |
|
|
|
| GAMBIT |
Lagt på d. 08/03-2016 10:08
|
|
Det glæder mig at den her type musik får et comeback. Jeg har altid holdt meget af at høre Morlam, fortællinger fra en svunden tid om kærlighed, utroskab, sorger og glæder mm. For det meste er vokalen ufatteligt smuk og medrivende, i hverfald for mig, og jeg har altid set musikken som et ormehul ind til den fundamentale thailandske sjæl og tankegang. En ny psychedelic morlam genre opstod i 70´erne i forbindelse med de amerikanske soldaters besøg, giver morlam musikken en rigtig interessant twist, hvor nogle af udgivelserne er blevet til "Hidden Gems" Det kunne være man skulle investere lidt i LP´er som man kan købe her http://www.zudran...cords.com/ |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 08/03-2016 10:13
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 4361 |
Snotty Bangkokians, typisk... men de er jo egentlig halv-kinesere alle sammen med bleg anæmisk udseende, og går vel mest op i penge, status og udseende. Kørte i taxa i forgårs og bad chaufføren fra Kalasin stille ind på "Luktung Mahanakorn" og så var vi straks på bølgelængde. http://mcot-web.m...=site/home http://isan.radio... http://travel.cnn...ne-953038/
Redigeret af JohnBKK d. 08/03-2016 10:20 |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 08/03-2016 10:16
|
|
På med snabelskoene, op på det flyvende tæppe og ind med de små blå piller! |
|
|
|
| GAMBIT |
Lagt på d. 08/03-2016 10:59
|
|
Tak for links MorJohn, jeg vil lige bookmarke Isan radio, og lytte til stationen ved lejlighed ![]() Og fed video, det kunne være jeg skulle sætte morlam på her til sommer hvor jeg har planer om at isolere mig en weekend i en skov på Langeland og fylde hovedet med meskalin og opnå en veltrængt "EGO-DEATH". Morlam og så Pink Floyd - Dark Side of the Moon selvfølgelig ![]() |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 08/03-2016 18:41
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Jeg vil da lige i farten henlede opmærksomheden på denne tråd også: - Khun Narin’s Electric Phin Band – 3–strenget freak–out fra Thailand Og også på pigebarnet her: Ja ved ikke hvorfor, men hjernen tuner ind på det på en god måde. Der er måske endelig en form for balance og stilstand deroppe med det psychedelia morlam i baggrunden :-) lol Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 08/03-2016 19:57
|
|
Mange såkaldt gamle kulturer har de "værktøjer" i deres musik til at få hjernen ned i gear, bl.a. Australiens oprindelige befolkning. Off topic, men prøv at mærke virkningen. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 08/03-2016 20:05
|
|
Eller deltag i "Ormurin Langi".. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 08/03-2016 20:18
|
|
Har man et sind og en psyke der kan opfatte den subtile smukke lyd i denne vismands stemme, så bliver der ro i kraniet, hoho! |
|
|
|
| GAMBIT |
Lagt på d. 09/03-2016 09:57
|
|
Webmaster skrev: Jeg vil da lige i farten henlede opmærksomheden på denne tråd også: - Khun Narin’s Electric Phin Band – 3–strenget freak–out fra Thailand Og også på pigebarnet her: Ja ved ikke hvorfor, men hjernen tuner ind på det på en god måde. Der er måske endelig en form for balance og stilstand deroppe med det psychedelia morlam i baggrunden :-) lol Slap af, Khun Narin kan spille space-tråd Jeg har kørt igennem Lom Sak nogle gange på mine ture til og fra Surin,havde jeg kendt til Khun Narin havde jeg nok forsøgt at holde hvile i byen og se om man kunne opspore en ceremoni som han med lidt held spillede til. I clippet er ceremonien en "Glong Yaow" - En lykønskning til den unge mand der højst sandsyneligt skal til at være munk. Jeg har det på samme måde, når det kører i baggrunden - man følger ubevidst bare med i lydens landskab. Næsten umuligt ikke at blive lidt Laokaow tørtsig.
Redigeret af GAMBIT d. 09/03-2016 10:03 |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 09/03-2016 19:52
|
|
Uuuuuuhuuuuu...!!! Spacey... |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 09/03-2016 19:54
|
|
Det fede ved LOS er den slags happenings, ikke? ![]() |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Jeg har kørt igennem Lom Sak nogle gange på mine ture til og fra Surin,havde jeg kendt til Khun Narin havde jeg nok forsøgt at holde hvile i byen og se om man kunne opspore en ceremoni som han med lidt held spillede til. I clippet er ceremonien en "Glong Yaow" - En lykønskning til den unge mand der højst sandsyneligt skal til at være munk.