Se indlæg
 Udskriv debat
Ændret krav om mulighed for vellykket integration i sager om familiesammenføring til børn
Webmaster
EU-Domstolen afsagde den 12. april 2016 dom i sagen Genc (C-561/14). Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har nu fastlagt dommens rækkevidde i forhold til dansk ret. Her beskrives betydningen for sager om familiesammenføring til børn i forhold til kravet om mulighed for vellykket integration.

Genc-sagen omhandler kravet om mulighed for vellykket integration i sager om familiesammenføring med børn og det forhold, at kravet kun stilles, hvis ansøgningen om familiesammenføring er indgivet efter en frist på 2 år regnet fra det tidspunkt, hvor den herboende forælder opfylder betingelserne for at få familiesammenføring med barnet (udlændingelovens § 9, stk. 16).

EU-Domstolen har fastslået, at integrationskravet ikke kan begrundes, når kravet kun finder anvendelse efter 2-årsfristen.

Dommens betydning for verserende og afgjorte sager
Verserende sager om familiesammenføring med børn
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet og Justitsministeriet har på baggrund af dommen vurderet, at udlændingemyndighederne skal se bort fra kravet om mulighed for vellykket integration (udlændingelovens § 9, stk. 16). Det betyder, at kravet ikke vil blive stillet i verserende sager om familiesammenføring med børn – uanset barnets og den herboende forælders nationalitet. Det gælder alle verserende sager, hvor ansøgningen om opholdstilladelse er indgivet inden den 31. maj 2016. (Læs mere herom i afsnittet nedenfor).

Udlændingemyndighederne vil i forbindelse med sagsbehandlingen vurdere, om de øvrige betingelser for familiesammenføring er opfyldt.

Afgjorte sager, hvor der er givet afslag på familiesammenføring med henvisning til kravet om mulighed for vellykket integration
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet og Justitsministeriet har på baggrund af dommen desuden vurderet, at børn, som har fået afslag på familiesammenføring med henvisning til integrationskravet, kan få deres sag genoptaget. Det er vurderingen, at disse sager er afgjort på grundlag af en regel, som ikke har kunnet anvendes.

Kravet om mulighed for en vellykket integration blev indført den 1. juli 2004. Personer, der har fået afslag på baggrund af integrationskravet, og som har indgivet ansøgning om familiesammenføring efter denne dato, kan efter ønske få deres sag genoptaget og vurderet på ny. Det gælder uanset barnets og den herboende forælders nationalitet. (Bemærk, at kravet om vellykket integration i udlændingelovens § 9, stk. 16, tidligere fandtes i § 9, stk. 13).

Udlændingestyrelsen vil – i det omfang det er muligt – kontakte de personer, der har mulighed for at få vurderet deres sag på ny via deres herboende forælder og orientere nærmere om muligheden og fremgangsmåden for at få sagen genoptaget.

Der vil også snarest muligt blive oplyst nærmere om muligheden og proceduren for genoptagelse på www.nyidanmark.dk.

Der er derfor ikke behov for, at man på nuværende tidspunkt kontakter Udlændingestyrelsen og anmoder om at få sin sag genoptaget, hvis man mener sig omfattet af muligheden for genoptagelse.

Ansøgninger indgivet fra og med den 31. maj 2016 bliver omfattet af ny regel
Den 3. juni 2016 vedtog Folketinget et lovforslag, der indebærer, at 2-årsfristen afskaffes, men at kravet om mulighed for vellykket integration i øvrigt opretholdes.

Fremover skal alle børn over 8 år med en forælder i hjemlandet derfor opfylde integrationskravet, med mindre ganske særlige grunde taler imod.

Lovændringen, der forventes at træde i kraft den 10. juni 2016, vil gælde for ansøgninger, der er indgivet fra og med den 31. maj 2016, hvor lovforslaget blev fremsat.

Læs nærmere på:
- Ny i Danmark
- Lovforslag nr. L 191, der blev vedtaget den 3. juni 2016
- EU-Domstolens dom i sagen C-561/14
- Orienteringen af Folketingets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg af 1. juni 2016 om behandlingen af konkrete sager om familiesammenføring til børn efter, Genc
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
sudsakhon
Relevant kommentar på dommen. (Kilde DKA)

Skulle nogen stadig være i tvivl om, hvilken magt EU-Domstolen til stadighed tiltager sig ved uden tøven at forkaste de love, der er vedtaget her i landet, må de nu have fået syn for sagn.

EU-Domstolen har bestemt, at en tyrkisk mand, Caner Genc, der er nægtet familiesammenføring i henhold til vores nationale love, alligevel skal familiesammenføres til Danmark.

Selv om regeringen ikke behøver rette sig efter Domstolen, da vores love er vedtaget i overensstemmelse med Grundloven, og selv om Inger Støjberg er “ærgerlig” over dommen, har regeringen ikke i sinde at underkende Domstolen. Man vil i stedet stramme op på anden vis.

Javel så, hvorefter Domstolen igen vil desavouere en lov, vedtaget af Folketinget.

Grundloven og retsinstanserne
Højesteret ønsker at være klassens duks og foruddiskonterer derfor Domstolens afgørelser og dømmer i henhold til, hvad man tror og mener, at Domstolen kan godkende.

Østre Landsret vil dog gerne på forhånd vide, hvordan Domstolen ønsker, man i Danmark skal afgøre sager med tyrkiske familiesammenføringer. På rettens vegne sendte Justitsministeriet derfor den 27. marts 2015 en forespørgsel til Domstolen i Genc-sagen. Selv om man vel skulle tro, at vores to højeste retsinstanser ville tage udgangspunkt i de love, politikerne vedtager i overensstemmelse med Grundloven, synes en afgørelse, der måtte være i strid med Domstolen at bekymre mere end et brud på Grundloven.

Genc-sagens forhistorie
Indvandrerstoppet, der blev vedtaget i november 1973, har dårligt været det papir værd, det er skrevet på. Det tog dog først rigtigt fart, efter at “verdens bedste asyl- og udlændingelov” blev vedtaget i 1983, og stort set hele verden fik et retskrav på at bosætte sig i Danmark.

Udlændinge, der ville til Danmark, fandt hurtigt en mulighed for at gennemhulle loven. Nemlig gennem hurtig skilsmisse i hjemlandet, hurtigt arrangeret ægteskab i Danmark inden turistvisaet udløb – og så ægtefællesammenføring.

Jo, politikerne var skam opmærksom på, at proformaægteskab med det formål at skaffe en udlænding opholdstilladelse i Danmark florerede. Men det skulle jo bevises, at der var tale om et skinægteskab. Og så længe der officielt var tale om “to, der elsker hinanden” (udtryk lånt fra Det Radikale Venstre), blev der givet opholdstilladelse til udlændingen.

1997 december kommer Yasar Dogu Genc til Danmark på turistvisum, og skilsmissen fra drengenes mor er en realitet lige efter hans ankomst. Vejen er nu åben for ægteskab med en dansk eller herboende kvinde. Ægteskabet effektueres hurtigt, og allerede 8 måneder efter i

1998 august får han på grundlag af ægteskabet tidsbegrænset opholdstilladelse.

2001 april har han været gift i 3 år og opnår dermed (dengang: automatisk) kronen på værket: den tidsubegrænsede opholdstilladelse. Han er derfor ikke længere afhængig af samliv med sin danske kone for sit ophold i Danmark og kan ansøge om skilsmisse. Ved enighed går det stærkt, og i

2001 oktober er han blevet skilt fra sin herboende kone og kan påbegynde de planlagte familiesammenføringer.

Det kronologiske årstalsmønster, der sås i utallige sager, især fra Tyrkiet og det afrikanske kontinent, har måske givet lidt panderynker hos udlændingemyndighederne, men ellers lod man bare 5 og 7 være lige.

Som det ses, følger Genc-sagen nøjagtigt årstalsmønsteret.

Familiesammenføringerne
Da der i henhold til udlændingelovens § 9, stk. 16 skal søges om familiesammenføring senest 2 år efter opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, søgte Yasar Genc snart om at få sine to ældste sønner, Sener og Taner, til Danmark. I maj 2003 fik drengene opholdstilladelse.

Først i januar 2005, altså 4 år efter at have fået tidsubegrænset opholdstilladelse, søgte Yasar Genc om også at få sin yngste søn, knapt 14-årige Caner, familiesammenført. Caner fik afslag med begrundelsen, at han ikke kunne integreres, selv om kun børn, der er fyldt 15 år betragtes som uintegrerbare. Den korrekte begrundelse må vel være, at faderen søgte om familiesammenføring for sent.

Men ifølge EU-Domstolen strider det mod EU’s associeringsaftale med Tyrkiet, at Danmark kun giver tyrkere familiesammenføring senest to år efter, at den herboende forælder har fået permanent opholdstilladelse i Danmark.

Denne sag – som så mange andre – har vist, at Folketinget nok kan vedtage love, men at EU-Domstolen efterfølgende kan forkaste dem.

Så nu venter vi bare på, at en 24-årig tyrker, der ikke taler dansk og efter sigende kun sjældent har set sin far, bliver familiesammenført med ham – i strid med dansk lovgivning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Kim Ludvigsen
Og du brokker dig over at andre lufter farvede meninger?

Jeg vidste ikke umiddelbart, hvad DKA står for, så jeg læste troskyldigt den citerede tekst, men det stod dog ret hurtigt klart, at der er tale om et endog meget farvet, anti-fremmed indlæg, så mon ikke DKA står for Den Korte Avis?

Som jurist burde sådan noget her da skære i dit hjerte:
Selv om man vel skulle tro, at vores to højeste retsinstanser ville tage udgangspunkt i de love, politikerne vedtager i overensstemmelse med Grundloven, synes en afgørelse, der måtte være i strid med Domstolen at bekymre mere end et brud på Grundloven.

Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
vandango
Kim Ludvigsen skrev:

Jeg vidste ikke umiddelbart, hvad DKA står for, så jeg læste troskyldigt den citerede tekst, men det stod dog ret hurtigt klart, at der er tale om et endog meget farvet, anti-fremmed indlæg, så mon ikke DKA står for Den Korte Avis?

Selv om man vel skulle tro, at vores to højeste retsinstanser ville tage udgangspunkt i de love, politikerne vedtager i overensstemmelse med Grundloven, synes en afgørelse, der måtte være i strid med Domstolen at bekymre mere end et brud på Grundloven.

Det er da fløjt hamrende ligegyldigt hvad kilden er, hovedsagen er at det er rigtigt.

Hvis Sudsakhons tekst ikke er korrekt, bedes du dokumentere fejl/usandheder.

PS. glæder mig til at læse hvad du kommer frem til?

Kim Ludvigsen
vandango skrev:
Det er da fløjt hamrende ligegyldigt hvad kilden er, hovedsagen er at det er rigtigt.

Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt Sudsakhon har citeret korrekt, men om den tekst, han citerer, er korrekt. Og det er den ikke. Det er en meget farvet tekst, fyldt med vrøvl. Som fx at det skulle være i strid med grundloven, at man følger EU-domstolens svar på den fremsendte forespørgsel.

Med vrøvl i den kaliber er kilden yderst relevant.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

vandango
Kim Ludvigsen skrev:

vandango skrev:

Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt Sudsakhon har citeret korrekt, men om den tekst, han citerer, er korrekt. Og det er den ikke. Det er en meget farvet tekst, fyldt med vrøvl. Som fx at det skulle være i strid med grundloven, at man følger EU-domstolens svar på den fremsendte forespørgsel.

Med vrøvl i den kaliber er kilden yderst relevant.

Kan du ikke blive mere konkret? jeg vil gerne have nogle facts?

natty
Det er da altid interresant hvilke kilder som benyttes og citeres. Så kan man jo tage sine forbehold.

Jeg vil altid tage skriverierne på denkorteavis med et gran salt.
Det er helt fint, at have holdninger i forskellige retninger, man skal bare vide at opslagene mere er partsindlæg, end egentlig seriøs undersøgende journalistik.

Man kan altid blive klogere, men pudsigt at partihopperne Jespersen og husbond har så mange beundrere. Ikke nok med at de er partihoppere, de er også gået fra den yderste venstrefløj og er nu helt sorte. Jeg vil kalde dem opportunister, som følger den til enhver tid dominerende politiske strømning. Det er nemlig der jobsene og pengene er.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

JohnBKK
100usesformuesli.files.wordpress.com/2012/12/usher-eating-popcorn.jpg

Rolll
Redigeret af JohnBKK d. 05/06-2016 19:22

Thomas72
Kim Ludvigsen skrev:

Den er god nok, Jeg skulle bare google Genc-sagens forhistorie så kommer den originale artikel frem på denkorteavis.dk

Den Korte Avis er ren og skær propaganda og Jeg vil endda gå så langt at sammenligne den medie med
Der Stürmer
Men nu risikerer Jeg nok, nogle vil gi mig en over snuden, men Jeg løber risikoen fordi Jeg forholder mig retten til at ha mine egne synspunkter.
Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!.

Jeg ved hvad Jeg taler om.

sudsakhon
Nej, nej Kim. Jeg brokker mig skam ikke over politisk farvede meninger.
Jeg reagerer hvis der ikke er årsagssammenhæng i kritikken, således at der peges fingre og "the usual suspects" tillægges allehånde bebrejdelser, alene fordi man har et horn i siden på nogen.

Du skrev noget, jeg bed mærke i:

Ja, det skærer helt ind i hjertekulen.

-Det var netop grunden til, at jeg mente at kommentaren var både relevant og berettiget. Og netop årsagen til, at jeg viderebragte den.

Naturligvis er kommentaren farvet.

Det bliver den jo i den stund, at der ikke synes at være enighed med dommen, men derimod enighed med Danmarks hidtidige retanvendelse.

Danmarks lovgivere og Retsvæsnet må som konsekvens heraf jo ligeledes være "farvede og anti-fremmede".

Spørgsmålet er derefter, som du også selv anfører:
Er kritikken så berettiget?

Det vil jeg mene, det var derfor at jeg viderebragte kritikken.

Jeg er, som kritikkens forfatter og Danmarks lovgivere og Retsvæsnet, der jo indtil dommen har ført en modsat fortolkning, også farvet idet jeg ikke er enig i dommens præmisser.
Men anti-fremmed kan man ikke konkludere af nogen af ovenstående er, alene på bagrund af kritikken.

Særligt forholdet til Grundloven er kritikken relevant.
Det er ikke en ny kritik, men endnu en pind til ligkisten, som teoretikere og praktikere har diskuteret i årevis.

Natty skriver:
Jeg vil altid tage skriverierne på denkorteavis med et gran salt.
Det er helt fint, at have holdninger i forskellige retninger, man skal bare vide at opslagene mere er partsindlæg, end egentlig seriøs undersøgende journalistik.

Jeg vil i lighed med dig tage skriverier i alle medier med et gran salt.

Jeg er ikke enig i, at artiklerne i netop denne avis er mere partsindlæg end i alle andre medier.
De har bare ikke en venstreorienteret, kulturradikal eller anden tilgang til stoffet.
De har en anden tilgang, som må være ligeså valid som alle andre politiske medier.

Men lige for dette spørgsmål, var "Genc dommen" ventet med spænding.

Der har der været interesse for denne sag i mange år.
Allerede i 2011 blev der afsagt en dom, der stadfæstede Danmarks holdning til sagen.
Uden at der skal gå EU jura i den, blev sagen, af særlige juridiske grunde, i 2014 forelagt for EU-Domstolen
som præjudicielt spørgsmål.
Som sagt har dommens udfald været ventet, særligt med hensyn til den i artiklen i DKA rejste kritik
Redigeret af sudsakhon d. 05/06-2016 20:00

JohnBKK
Kæden er da hoppet af Thomas, når du sammenligner med Stürmer, hvor meget eller lidt har du gået i skole?

Hammer

Kim Ludvigsen
vandango skrev:

Kan du ikke blive mere konkret? jeg vil gerne have nogle facts?

Overså du, hvad jeg skrev til sudsakhon og i mit svar til dig? Det er faktuelt forkert, når kommentaren påstår, at det er i strid med grundloven at følge EU-domstolen.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

JohnBKK
Så lav dog den Grundlov om, hvor svært ka det være?????????

Shock

Kim Ludvigsen
sudsakhon skrev:

Jeg reagerer hvis der ikke er årsagssammenhæng i kritikken, således at der peges fingre og "the usual suspects" tillægges allehånde bebrejdelser, alene fordi man har et horn i siden på nogen.

Men, hvis du reagerer på manglende årsagssammenhæng, burde du da have sagt stop allerede i den første sætning, du citerer:

Skulle nogen stadig være i tvivl om, hvilken magt EU-Domstolen til stadighed tiltager sig ved uden tøven at forkaste de love, der er vedtaget her i landet, må de nu have fået syn for sagn.

EU-domstolen tiltager sig ikke mere magt, end vi giver den. Og hvis det er negativt at have et horn i siden på nogen, så lugter den kommentar da lagt væk af at have et horn i siden på "the usual suspects" - det er så blot nogle andre ususal suspects end dem, som du brokker dig over, at Thomas72 var efter i en anden tråd.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

Kim Ludvigsen
JohnBKK skrev:

Shock

Det er heldigvis ikke ret nemt. I modsætning til det land, som vi ellers beskæftiger os mest med herinde. Der skifter de jo næsten grundlov, som vi andre skifter undertøj. Er det ikke i gennemsnit hvert 4-5 år, de har fået ny grundlov?

Har de egentlig overhovedet skiftet/ændret grundlov efter en demokratisk proces, eller har det altid været efter, at den gamle er blevet skrottet i forbindelse med et militærkup?
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

natty
JohnBKK skrev:

Shock

Jeg vil sgu også gerne lave grundloven om, bla for at skrive al religion ud af den, men om det bliver let tvivler jeg på Smile
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

JohnBKK
Kim Ludvigsen skrev:

JohnBKK skrev:

Shock

Det er heldigvis ikke ret nemt. I modsætning til det land, som vi ellers beskæftiger os mest med herinde. Der skifter de jo næsten grundlov, som vi andre skifter undertøj. Er det ikke i gennemsnit hvert 4-5 år, de har fået ny grundlov?

Har de egentlig overhovedet skiftet/ændret grundlov efter en demokratisk proces, eller har det altid været efter, at den gamle er blevet skrottet i forbindelse med et militærkup?

Tåbelig sammenligning, og det ved du også godt, dum er du absolut ikke, det er en kompliment! Wink

Men i DK´s tilfælde er det på tide, gælder nationens selvstændighed og overlevelse, intet mindre..

Thomas72
JohnBKK skrev:

Kæden er da hoppet af Thomas, når du sammenligner med Stürmer, hvor meget eller lidt har du gået i skole?

Hammer

Det er ikke nemt at acceptere andres synspunkter, når man tror man har patent på hvad der er rigtig og forkert.
Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!.

Jeg ved hvad Jeg taler om.

sudsakhon
Jo, jo..jeg brokker mig.

EU-domstolen tiltager sig ikke mere magt, end vi giver den

Det er netop her, at spørgsmålet opstår i forhold til Grundloven.

Kan denne dom, der fuldstændigt fejer Danmarks love af banen, og som skal ses som en række af udvidende fortolkninger i forhold til det oprindelige mandat, være netop denne suverænitetsafgivelse, som er i strid med Grundloven?

Jeg er tilbøjelig til at læne mig mod den antagelse, i lighed med mange andre teoretikere.
Artiklen anvender så bare letforståelige hverdagsparafraser til at gengive den nye problemstilling, der rejser sig i kølvandet på dommen.
Den juridiske litteratur vil nok i den kommende tid have kilometerlange artikler på et mere teoretisk plan.
For uanset om man er enig eller uenig i dommens rækkevidde, vil det være et "hot topic" i EU juridiske kredse
Jeg sender dig gerne noget, når det publiceres ;-)

JohnBKK
Thomas72 skrev:

JohnBKK skrev:

Hammer

Det er ikke nemt at acceptere andres synspunkter, når man tror man har patent på hvad der er rigtig og forkert.

Jeg tror ikke, jeg ved.. Dumbass, som er den franske udtale af Thomas.

Read the rules

PS: Kan anbefale god litteratur af Alexandre Dumbass, prøv det..
Redigeret af JohnBKK d. 05/06-2016 20:46

Spring til debat: