Se indlæg|
Fritagelse Pal-skat.
|
|
| DJ |
Lagt på d. 25/06-2016 06:07
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 39 |
Har du kapitalpension/ratepension/stoerre privatpensioner m.m. kan det virkelig betale sig at soege denne fritagelse for pensionsafkastbeskatning. Jeg soegte Skat for ca. 4 uger siden paa opfordring af min bank, jeg havde taenkt paa det tidligere, men slaaet det lidt hen i den tanke, at nok ikke betoed saa meget. For 14 dage siden modtog jeg fritagelseserklaeringen fra Skat tilbage til 2013, som beklagede at den ikke kunne gives laengere tilbage i henhold til skatteforvaltningslovens paragraf 26 stk. 2. Jeg sendte fritagelseserklaeringen til min bank og mine to pensionsselskaber, i min bank er fritagelsen under behandling, men det ene pensionsselskab har vaeret meget hurtige og herfra var resultatet en tilbagebetaling paa kr. 17.000 og en mdl. foroegelse af min pension paa kr. 1.000. Saa tak til min bank for opfordringen. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 25/06-2016 11:14
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
@DJ Det er nok et at de bedste råd, som er postet længe. Jeg troede, at "alle", med pensionsordninger vidste dette.. Det kan immervæk løbe op i mange sparede skattepenge Ordningen gælder for de, der ikke er fuldt skattepligtige til Danmark, men faktisk også grænsegængere. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 25/06-2016 11:39
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Jeg mener at vores medlem "Conrad" har givet det raad for lang tid siden, men det er altid rart at faa noget genopfrisket. Tak til traadstarter for at bringe det op. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 25/06-2016 12:14
|
|
Så må det være gået galt for min hukommelse. Men det er vel ikke helt usandsynligt ;-) De, der ikke er fuldt skattepligtige til Danmark kan jo nemt sidde med en berettiget irritation over at have skattepligt for konkrete indtægter i Danmark (pensioner og forskellige afkast )uden egentlig fradragsret eller ret til skattebetalte goder. Grunden er at skattesystemet skal ses som et æbletræ. Selve træet er der ikke fradragsret for (bortset fra afskrivninger i f.eks. virksomhed, men så så beskattes afståelsen også), men frugten, æblerne, er der skattepligtige, men der kan som udgangspunkt ikke fradrages noget. Undtagelsen er de ligningsmæssige fradrag, som man så bare er afskåret fra som begrænset skattepligtig til Danmark.. |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 26/06-2016 04:42
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
DJ og jeg har fornylig haft en korrespondance på pm's fordi han kunne huske at jeg havde skrevet om Pal skatten tidligere og så opfordrede jeg ham til at skrive et indlæg på Portalen, så vi kan få udbredt kendskabet til denne skattefritagelse. Flere gange når grænsegænger ordningen har været oppe, så har jeg også gjort opmærksom på muligheden for at blive fritaget for Pal skatten/pensionsafkast skatten, men interessen for dette var ikke stor. Måske har jeg formuleret mig dårligt, når selv det ellers opmærksomme medlem sudsakhon ikke har bemærket det ![]() |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 26/06-2016 11:45
|
|
Det er i al fald bemærket nu ;-) Jeg mener, at man skal betale sin skat! Hverken mere eller mindre! Derfor er kontoen for frivillig indbetaling af ekstraskatter også lukket. Det er egentligt mærkeligt, når man især i politik har travlt med at bruge andre folks penge på alle mulige feel-good projekter, men tilsyneladende ikke spytter i kassen. Anyway, er lige netop grænsegængerordningen en mulighed, hvorunder fritagelse for PAL-skat er omfattet. Men hvor mange herinde benytter rent faktisk grænsegængerordningen ? |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 26/06-2016 12:05
|
sudsakhon skrev: Det er i al fald bemærket nu ;-) Jeg mener, at man skal betale sin skat! Hverken mere eller mindre! Derfor er kontoen for frivillig indbetaling af ekstraskatter også lukket. Det er egentligt mærkeligt, når man især i politik har travlt med at bruge andre folks penge på alle mulige feel-good projekter, men tilsyneladende ikke spytter i kassen. Anyway, er lige netop grænsegængerordningen en mulighed, hvorunder fritagelse for PAL-skat er omfattet. Men hvor mange herinde benytter rent faktisk grænsegængerordningen ? Jeg goer. Jeg soegte om det i november/december sidste aar. Formaalet var at jeg kunne drage fordel af min hustrus skattefradrag. Egentlig var det lidt boevlet ifm noget dokumentation som at bevis for at hustru ikke har indtaegt men det blev klaret med en mundtlig forklaring til SKAT og lad os kalde det for en "tro og love erklaering". 37%/38% af DKK 44,000.- eller hvor meget det nu er, er ogsaa en slags penge for en pensionist. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 26/06-2016 12:23
|
|
Det er mange penge for en pensionist ;-) Der er mange ting man skal overveje som udflytter. Tænk bare på de mange med diabetes eller andre kroniske sygdomme. Insulinbehandling skal man være rig for at betale uden tilskud |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 26/06-2016 12:58
|
sudsakhon skrev: Det er mange penge for en pensionist ;-) Der er mange ting man skal overveje som udflytter. Tænk bare på de mange med diabetes eller andre kroniske sygdomme. Insulinbehandling skal man være rig for at betale uden tilskud @Sudsakhon - helt korrekt. Men lad os sige at en person i begyndelsen af 50 aars alderen soeger om retirement i Thailand. Paa det tidspunkt er der maaske ingen tegn i sol og maane at vedkommende paa et tidspunkt vil ramle ind i diabetes eller andre kroniske sygdomme saa som forhoejet blodtryk. Det er muligt at vedkommende har disse sygdomme men er uvidende omkring det. Normalt ved tegning af en sygeforsikring vil et forsikringsselskab meget gerne se en rapport fra et hospital og hvis vedkommende har diabetes (den lette version hvor insulin ikke er paakraevet) eller for hoejt blodtryk opstaar der et problem eller lad os sige at forsikringsselskabet vil meget gerne daekke men med exclusions for de kroniske sygdomme. Naar man kommer op i aarene er det utrolig svaert at tegne en helbredsforsikring i Thailand eller lad os sige naesten umuligt. Hvis det lykkes, saa koster det en formue, hvilket saa medfoerer at nogle personer er selvforsikrede. Med andre ord, den praemie som de skulle have betalt bliver saa indsat paa en bankkonto istedet for hvert aar. Om det er tilstaekkeligt ? sikkert ikke med de hospitalspriser som er her i landet. Vil dog lige naevne den uretfaerdighed der findes omkring sygesikring - forskellen mellem at vaere bosat indenfor EU og udenfor. Jeg betaler skat til DK men kan ikke drage nogen fordel af mine skattekroner. Men det er debatteret i langdrag herinde allerede. |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 26/06-2016 14:11
|
Jeg benytter mig også af grænsegænger ordningen og har gjort det siden jeg flyttede min adresse til Thailand. Der er en god del her på Portalen, som også benytter sig af den mulighed, men der er også en del som ikke gør fordi de ikke vil flytte adressen til Thailand, da det jo kan få negative konsekvenser for deres udbetaling fra den danske statskasse. |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 26/06-2016 14:12
|
Dobbelt indlæg |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.