Se indlæg|
Efterløn i Thailand
|
|
| thamarai |
Lagt på d. 15/04-2006 13:49
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 387 |
En ven af mig overvejer at flytte til Thailand, når han går på efterløn; men har fortæller videre, at han ikke må forlade Danmark, før han går på folkepension. Hvad er erfaringerne med dette, og hvad siger loven? |
|
|
|
| Fynboen |
Lagt på d. 15/04-2006 15:03
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 52 |
Hej andreasbkk! I efterlønsperioden skal din ven have fast bopæl i Danmark eller et andet EU-land. Opholder han sig i lande uden for Danmark eller EU i længere tid, standses efterlønnen efter 3 måneder. Læs mere på http://www.adir.d...pter16.htm /Fynboen |
|
|
|
| thamarai |
Lagt på d. 15/04-2006 18:05
|
|
Mange tak for hjælpen Fynboen 16. Ophold i andre lande mv. Du kan opholde dig i andre lande i sammenlagt 3 måneder hvert kalenderår, uden at din efterløn standses. Opholder du dig i andre lande i længere tid, standses efterlønnen, når der er gået 3 måneder. Hvis du allerede på udrejsetidspunktet ved, at du vil tage fast bopæl i andre lande, standses udbetalingen allerede ved udrejsen. Når du igen tager ophold her i riget, i et andet EØS-land, Grønland, på Færøerne eller i Schweiz, kan du søge om at få genoptaget udbetalingen af efterløn. Det er hovedreglen, at du ikke kan få udbetalt efterløn, hvis du arbejder i andre lande. Der gælder dog særlige regler, hvis du har lønarbejde for en dansk arbejdsgiver i udlandet, og du bevarer dit medlemskab af a-kassen. Du kan spørge din a-kasse om reglerne. Du skal give a-kassen besked, hvis du har planer om at være i udlandet i længere tid, eller hvis du sammenlagt opholder dig i udlandet i mere end 3 måneder. Kender nogen så disse særlige regler for lønarbejde for en dansk arbejdsgiver i udlandet? |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 15/04-2006 18:56
|
![]() Antal indlæg: 1145 |
Hej Andreas. Soeg paa Google under Arbejdsgiver i udlandet. Du vil finde nok laesestof til de naeste parr dage. Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 16/04-2006 18:44
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Hej Clyde, Jeg tror, hvis jeg har forstået det ret (?), at spørgsmålet mere går på de "særlige regler, hvis [man] har lønarbejde for en dansk arbejdsgiver i udlandet". Altså efterlønsreglerne i praksis. Egentlig en spændende problemstilling, som må vedrører flere på DTW? /Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| Santhumpon |
Lagt på d. 17/04-2006 09:40
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 227 |
Hej Lige et link om retten til efterløn. http://www.adir.d...r04.htm#01 Se punkt 4.2. Udlandet Du skal være opmærksom på, at arbejde og forsikringsperioder i udlandet som hovedregel ikke tæller med til kravene for at få efterløn. Men der er nogle undtagelser. Din a-kasse kan oplyse dig om reglerne. Fandt lige denne http://www.ledern...phold.html Jeg har selv forhørt mig ved Dansk Metal. Man kan ikke få sin efterløn med til Thailand. Derfor har jeg droppet efterlønnen og har lavet en pensionsordning i stedet. Som jeg kan få udbetalt fra 60 år og få med til Thailand. mvh Torben Redigeret af Santhumpon d. 17/04-2006 10:03 |
|
|
|
| thamarai |
Lagt på d. 17/04-2006 10:36
|
|
Kan alle på 60 og opefter droppe efterlønnen til fordel for en pensionsordning? |
|
|
|
| Fynboen |
Lagt på d. 17/04-2006 14:36
|
Mht. skat på pension skal man være opmærksom på at man betaler 15% i skat på evt. afkast (pensionsafkastbeskatning), og 40 % i skat ved udbetaling af pensionen. Så i realiteten betaler man 55% i skat af afkastet når hele regnestykket gøres op. /Fynboen |
|
|
|
| Santhumpon |
Lagt på d. 18/04-2006 12:20
|
|
Til Fynboen. Og hvad så! Man skal jo også betale skat af sin efterløn, førtidspension eller pension, hvis det er det man får udbetalt. Hvad er alternativet, når man nu ikke kan få sin efterløn med til Thailand. Jeg har kun kunne finde denne mulighed. mvh Torben Santhumpon Jensen. Redigeret af Santhumpon d. 18/04-2006 12:23 |
|
|
|
| thamarai |
Lagt på d. 19/04-2006 03:52
|
|
Jeg forstaar at han skal tale med sin fagforening. Men er det muligt i grove traek at fortaelle hvor meget man mister per maaned? Snakker vi om 1000 kroner, 50% eller hvor er vi paa skalaen? |
|
|
|
| solmand |
Lagt på d. 19/04-2006 11:11
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 320 |
der må kunne laves en bandit streg så de slet ikke opdager at man er i Thailand........ kræver nok lidt fin tænkning.... solmand ![]() ![]()
Thailand er et godt sted at tag til.og de har dejlige søde kvinder men næsten umulige at få herop pga vores defekte lovgivning.............
|
|
|
|
| Santhumpon |
Lagt på d. 19/04-2006 15:00
|
|
Hej andreasbkk Hvad mener du med dette: Men er det muligt i grove traek at fortaelle hvor meget man mister per maaned? Snakker vi om 1000 kroner, 50% eller hvor er vi paa skalaen? Hej solmand Nogen har prøvet at lave falsk dækadresse i Danmark eller andet EU Land Eks: Spanien. Og så haft fast adresse Thailand. Men her har man fra de danske myndigheder sagt at man nu vil gå ind og kontrollere om folk nu også bor på disse dækadresser. Jeg tør ikke og vil heller ikke tage en sådan dækadresse for at få min efterløn. Hvem ved om efterlønnen er der om 10 år, det kan være den er fjernet. mvh Torben Santhumpon Jensen. Redigeret af Santhumpon d. 19/04-2006 15:02 |
|
|
|
| birkedhoj |
Lagt på d. 19/04-2006 15:17
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 738 |
Til fynboen. Det er ikke den korrekte måde du ser på baskatning af pension. de 15% i pensions...... er ved afslutning af året. resten af "overskuddet" bliver geninvesteret og giver, forhåbentligt ekstra på kontoen. D.v.s. du får mere at investere for, end hvis du skulle betale 55% pro anno. Der er nok ikke mange der har lyst til, at indbetale på en pensionsopsparing efter først, at have betalt alm.a-skat af beløbet |
|
|
|
| thamarai |
Lagt på d. 19/04-2006 18:34
|
|
Hej Santhumpon Jeg mener, hvis man dropper efterlønnen og faar lavet en pensionsordning i stedet, hvor meget faar man saa mindre hver maaned? |
|
|
|
| Fynboen |
Lagt på d. 21/04-2006 15:39
|
Til birkedhøj! Uanset hvordan du vender og drejer det, er afkast jo afkast. Selvom du geninvestere afkastet er det stadig afkast som beskattes. Jeg tror ikke mange er bekendt med at man betaler 15% i skat af afkastet, jeg opdagede det selv ved en tilfældighed. Lidt info her på siden http://www.skat.d...=2#i109807 /Fynboen |
|
|
|
| birkedhoj |
Lagt på d. 21/04-2006 18:38
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 738 |
Til fynboen! Hvis dit regnestykke skulle stå alene, og man betaler de 55% du omtaler, er der jo ingen med fornuft der ville indbetale til sin egen pension. Så ville det være bedre med en konto i banken. |
|
|
|
| torben45 |
Lagt på d. 01/10-2006 19:25
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 4 |
Det er rigtig. Man må være væk udover euro 3 mdr. om året. Jeg har lige undersøgt det. Jeg vil selv over til mit hus og nyde alderdommen men må vente til 65. |
|
|
|
| Santhumpon |
Lagt på d. 01/10-2006 20:55
|
|
Hej. Jeg har selv forhørt mig ved Dansk Metal. Man kan ikke få sin efterløn med til Thailand. Derfor har jeg droppet efterlønnen. mvh Torben. Se nærmere oplysninger omkring efterløn uden for EØS-området her: http://www.sl.dk/...andet.aspx Efterløn i udlandet Du kan få udbetalt efterløn hvis du bosætter dig i et andet EØS-land. Dette gælder også omend i begrænset omfang, hvis du bosætter dig uden for EØS-området Som efterlønsmodtager, kan du bosætte dig i et andet EØS-land og fortsat modtage efterløn. EØS-landene er: Belgien, Cypern (den græske del), Danmark, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Irland, Island, Italien, Letland, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Malta, Norge, Polen, Portugal, Schweiz, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn, Østrig. Områder der hører til EØS-området Azorerne, Ceuta, De Canariske Øer, Gibraltar, Guadeloupe, Ibiza, Melilla, Mallorca, Martinique, Maderia, Fransk Guyana, Réunion, Shetlandsøerne, Orkney, Western Isles, Hebriderne, St. Martin og Isle of Wight. Skatteforhold Hvis du bosætter dig i et andet EØS-land skal vi tilbageholde skat på samme måde, som hvis du fortsat boede i Danmark. Dog skal vi ikke tilbageholde skat, hvis de danske skatte-myndigheder bekræfter, at du ikke er skattepligtig i Danmark. Lande udenfor EØS-området Der kan også udbetales efterløn under midlertidigt ophold i lande udenfor EØS-området (fx USA, Australien, Schweiz) og/eller Grønland og Færøerne i op til sammenlagt tre måneder indenfor hvert kalenderår. Hvis opholdet overstiger sammenlagt tre måneder, eller du tager fast ophold i et land udenfor EØS-området samt Grønland og Færøerne, skal vi stoppe udbetalingen af efter-løn, indtil du igen bosætter dig i Danmark eller i et andet EØS-land. Oplysningspligt Hvis du tager ophold i et land udenfor EØS-området og/eller Grønland og Færøerne, har du pligt til at give efterlønsgruppen oplysning om opholdets starttidspunkt og afslutningstidspunkt: SLA – Efterlønsgruppen Søren Frichs Vej 42 C, stuen 8230 Åbyhøj Telefon 8744 8550 Kontoret har åbent på hverdage ml. kl. 10-15. EØS og udlandet Kontakt efterlønsgruppen Arbejdsformidlingen Arbejdsdirektoratet Sidst opdateret: 21.12.05 Redigeret af Santhumpon d. 01/10-2006 21:00 |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.