Se indlæg|
Forlængelse af pas i DK eller TH?
|
|
| lincoln1242 |
Lagt på d. 13/01-2017 05:47
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 185 |
Vi er nu i TH, og skulle egentlig forlænge fruens pas, jf. min anden tråd om forlængelse af OT. Men det skulle angiveligt være billigere og nemmere at forlænge passet i Danmark? Det skulle koste 200 kr. i DK, mens det vist koster omkring 1.000 kr. her i TH. Det er oplysninger, hun har fra sin veninde, så det skal nok tages med et vist forbehold...! Men hvad mener den ærede forsamling herinde?? Skal vi satse på at få lavet hende et nyt pas i TH eller DK? Vi skal dog have det nye pas, så vi kan nå at søge om forlængelse af OT inden udløb af denne (ult. marts). |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 13/01-2017 09:34
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
lincoln1242 skrev: Vi er nu i TH, og skulle egentlig forlænge fruens pas, jf. min anden tråd om forlængelse af OT. Men det skulle angiveligt være billigere og nemmere at forlænge passet i Danmark? Det skulle koste 200 kr. i DK, mens det vist koster omkring 1.000 kr. her i TH. Det er oplysninger, hun har fra sin veninde, så det skal nok tages med et vist forbehold...! Men hvad mener den ærede forsamling herinde?? Skal vi satse på at få lavet hende et nyt pas i TH eller DK? Vi skal dog have det nye pas, så vi kan nå at søge om forlængelse af OT inden udløb af denne (ult. marts). Hun har sikkert ment THB 1,000.-. http://www.thetha...rt-bangkok |
|
|
|
| 1viggovax |
Lagt på d. 13/01-2017 10:24
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 376 |
det tager ca 5 arbejdsdage normalt og koster 1000 b. de vil ikke sende med post, der skal man selv hente igen, s[dan var det i pattaya |
|
|
|
| lincoln1242 |
Lagt på d. 13/01-2017 10:27
|
|
Vi gav 5.000 baht sidst og skulle vente nogle dage før vi kunne hente det. Paskontoret i Bang Na er lukket. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 13/01-2017 11:51
|
lincoln1242 skrev: Vi gav 5.000 baht sidst og skulle vente nogle dage før vi kunne hente det. Paskontoret i Bang Na er lukket. I maa have betalt for meget. Paskontoret i Bang Na er flyttet til Srinakarin Road. Thaniya Park Shopping Mall. Men der er flere muligheder laes her: http://www.ttrwee...n-bangkok/ |
|
|
|
| energy |
Lagt på d. 13/01-2017 12:56
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 311 |
lincoln1242 skrev: Vi gav 5.000 baht sidst og skulle vente nogle dage før vi kunne hente det. Paskontoret i Bang Na er lukket. Min kone fik det lavet i BKK sidste år og tror faktisk det er der HugoB linker til. Hun gav absolut ikke 5000 BHT. Kan ikke huske hvor meget. Hun hentede det dagen efter. Utroligt nemt og sikkert. ![]() |
|
|
|
| farao54 |
Lagt på d. 13/01-2017 16:39
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 550 |
energy skrev: lincoln1242 skrev: Vi gav 5.000 baht sidst og skulle vente nogle dage før vi kunne hente det. Paskontoret i Bang Na er lukket. Min kone fik det lavet i BKK sidste år og tror faktisk det er der HugoB linker til. Hun gav absolut ikke 5000 BHT. Kan ikke huske hvor meget. Hun hentede det dagen efter. Utroligt nemt og sikkert. ![]() Og min kone fik sit fornyet sidste år også... Jeg husker muligvis ikke beløbet helt korrekt, men husker det som max 1000 baht. |
|
|
|
| lincoln1242 |
Lagt på d. 02/02-2017 12:11
|
|
Af skade bliver man klog… og fattigere…. Vi er netop kommet hjem fra Thailand, hvor jeg bad min kone om at forlænge sit pas. Men nej, hun holdt på at det var nemmere i Danmark, det havde hendes veninde nemlig sagt. Og det kostede kun 200 kr. Trods flere forøg på at overtale hendes til at forlænge passet i Thailand, så nægtede hun, og holdt fast på at det skulle gøres i Danmark. Det har – selvfølgelig – vist sig ikke at være så nemt som veninden havde bildt min kone ind. For det første er det dyrere i Danmark. For det andet kræver det at man har alle de nødvendige papirer i Danmark. For det tredje tager det MEGET længere tid. Alt sammen ting som veninden ikke syntes min kone skulle vide. Jeg var jo i den tro at vi så ville få passet i løbet af nogle dage, måske en uge. Men nej. Det kan tage helt op til 12 uger! En meget betydelig detalje, der blev udeladt, og som betyder at vi ikke kan nå at søge forlængelse af opholdstilladelse med det nye pas, men må nøjes med at bruge det gamle, og kun få 1½ års forlængelse. Og allerede om 1½ år skal vi så igennem hele møllen igen, og have et par tusinde op af lommen igen. Og Igennem cirkuset igen med at vente 3 måneder på passet, og i gennem US’ ansøgningssystem, som med garanti hverken er blevet nemmere eller billigere. Hvad kan man så lære af det? At man skal undlade at lytte til ”gode råd” fra konens veninder, og holde på at ”nu gør vi som jeg har sagt!”. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 02/02-2017 12:37
|
lincoln1242 skrev: Af skade bliver man klog… og fattigere…. Vi er netop kommet hjem fra Thailand, hvor jeg bad min kone om at forlænge sit pas. Men nej, hun holdt på at det var nemmere i Danmark, det havde hendes veninde nemlig sagt. Og det kostede kun 200 kr. Trods flere forøg på at overtale hendes til at forlænge passet i Thailand, så nægtede hun, og holdt fast på at det skulle gøres i Danmark. Det har – selvfølgelig – vist sig ikke at være så nemt som veninden havde bildt min kone ind. For det første er det dyrere i Danmark. For det andet kræver det at man har alle de nødvendige papirer i Danmark. For det tredje tager det MEGET længere tid. Alt sammen ting som veninden ikke syntes min kone skulle vide. Jeg var jo i den tro at vi så ville få passet i løbet af nogle dage, måske en uge. Men nej. Det kan tage helt op til 12 uger! En meget betydelig detalje, der blev udeladt, og som betyder at vi ikke kan nå at søge forlængelse af opholdstilladelse med det nye pas, men må nøjes med at bruge det gamle, og kun få 1½ års forlængelse. Og allerede om 1½ år skal vi så igennem hele møllen igen, og have et par tusinde op af lommen igen. Og Igennem cirkuset igen med at vente 3 måneder på passet, og i gennem US’ ansøgningssystem, som med garanti hverken er blevet nemmere eller billigere. Hvad kan man så lære af det? At man skal undlade at lytte til ”gode råd” fra konens veninder, og holde på at ”nu gør vi som jeg har sagt!”. lincoln1242 du er blevet rigere mht erfaring. Et godt raad er at ens hustru skal aldrig lytte til hvad en "veninde" fortaeller. |
|
|
|
| lincoln1242 |
Lagt på d. 02/02-2017 12:54
|
|
Nej. Desværre var jeg naiv og tro at en thai måtte være den rette at spørge, når der nu var tale om thailandske forhold. Jeg er så blevet klogere. Der skal åbenbart en farang til at lave en thais arbejde. Jeg har brugt rigtig lang tid og mange ressourcer på at undersøge alting mht. forlængelse af bankgaranti, fornyelse af pas og ansøgning om forlængelse af OT - tid, jeg har brugt for hendes og vores skyld. Alt det fuckede hun op på et øjeblik. Så jeg har meddelt min kone at hun selv kommer til at rode med ansøgningen om forlængelse af opholdstilladelse. Når hun ikke sætter pris på, at jeg prøver at hjælpe hende, og tilmed spænder ben for mig, og ikke tager tidsfrister alvorligt, så må hun lære på den hårde måde selv at tage et ansvar. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 02/02-2017 13:09
|
lincoln1242 skrev: Nej. Desværre var jeg naiv og tro at en thai måtte være den rette at spørge, når der nu var tale om thailandske forhold. Jeg er så blevet klogere. Der skal åbenbart en farang til at lave en thais arbejde. Jeg har brugt rigtig lang tid og mange ressourcer på at undersøge alting mht. forlængelse af bankgaranti, fornyelse af pas og ansøgning om forlængelse af OT - tid, jeg har brugt for hendes og vores skyld. Alt det fuckede hun op på et øjeblik. Så jeg har meddelt min kone at hun selv kommer til at rode med ansøgningen om forlængelse af opholdstilladelse. Når hun ikke sætter pris på, at jeg prøver at hjælpe hende, og tilmed spænder ben for mig, og ikke tager tidsfrister alvorligt, så må hun lære på den hårde måde selv at tage et ansvar. @lincoln1242 det var efter min mening en meget daarlig ide. Hun har sikkert ogsaa faaet erfaring nu hvad angaar "gode veninder" saa hjaelp hende alt det du kan. "Gode veninder" kan i nogle tilfaelde vaere jaloux og paa ingen maade oensker de at hjaelpe til, snarere tvaertimod. Jeg personligt har ingen erfaring hvad det angaar, heldigvis saa fruen her lytter aldrilg til hvad "veninder" giver af "gode raad". |
|
|
|
| lincoln1242 |
Lagt på d. 02/02-2017 13:21
|
|
Det er lige så meget for at få hende til at tage ansvar, og forstå at frister i Danmark er til for at blive overholdt. Hun vidste at hendes OT er ved at udløbe. Når hun så samtidig får at vide at ventetiden er så lang, så burde hun selv kunne regne ud at det var en dårlig idé at få lavet pas i Danmark. Især når vi nu var i Thailand og KUNNE få det lavet så let som ingenting. Nu er oceaner af tid spildt, og vil blive det igen allerede om 1½ år, når vi skal forfra. Så hun får bare besked på selv at klare det med passet i Kbh. ("for det er meget nemmere end i Thailand" og selv klare ansøgningen om forlængelse af OT.Hvis US afviser ansøgningen med henvisning til at passet (det gamle) ikke har lang nok gyldighed, så kan hun kun takke sig selv for det. Jeg har i hvert fald gjort hvad jeg kunne. Men det er ikke nemt, når den man prøver at hjælpe, spænder ben for en... |
|
|
|
| energy |
Lagt på d. 02/02-2017 14:19
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 311 |
Vi havde jo netop sagt til dig at det var nemmest og billigst når man alligevel er i Thailand at få det lavet der men nok om det. Det har du helt sikkert lært noget af, det her :-) Min kone har i øvrigt en skolekammerat som siger at Thaier ikke skal høre efter hvad deres mænd siger, for vi ved ikke noget som helst :-). SÅDAN !!! |
|
|
|
| lincoln1242 |
Lagt på d. 02/02-2017 14:47
|
|
Tro mig, jeg forsøgte virkelig at overtale hende. Men nej. Hun ville simpelthen ikke have lavet pas i Thailand, men ville vente til vi kom til Danmark. Og jeg kunne ligesom ikke tvinge hende. Jeg tror (og håber) at hun er den, der lærer mest af det! Som nævnt får hun nu fremover helt og holdent selv ansvaret for tingene. Og tage konsekvenserne ikke af at udvise rettidig omhu. Mht. din kone skolekammerat, så har jeg hele tiden gjort meget ud af at være opmærksom på "kvaliteten" af hendes thai-veninder, for at undgå at de sætte nogle griller i hovedet på konen eller tager røven på hende. Hun har dog altid selv haft en god kritisk sans. Men desværre kunne hun ikke regne ud at det var en dårlig idé at vente på et pas i 6 uger, når ens OT udløber før det... Men det er en rigtig ærgerlig erfaring, som vi godt kunne have undgået. Hvis bare... |
|
|
|
| farao54 |
Lagt på d. 03/02-2017 11:36
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 550 |
lincoln1242 skrev: Tro mig, jeg forsøgte virkelig at overtale hende. Men nej. Hun ville simpelthen ikke have lavet pas i Thailand, men ville vente til vi kom til Danmark. Og jeg kunne ligesom ikke tvinge hende. Jeg tror (og håber) at hun er den, der lærer mest af det! Som nævnt får hun nu fremover helt og holdent selv ansvaret for tingene. Og tage konsekvenserne ikke af at udvise rettidig omhu. Mht. din kone skolekammerat, så har jeg hele tiden gjort meget ud af at være opmærksom på "kvaliteten" af hendes thai-veninder, for at undgå at de sætte nogle griller i hovedet på konen eller tager røven på hende. Hun har dog altid selv haft en god kritisk sans. Men desværre kunne hun ikke regne ud at det var en dårlig idé at vente på et pas i 6 uger, når ens OT udløber før det... Men det er en rigtig ærgerlig erfaring, som vi godt kunne have undgået. Hvis bare... Jeg er desværre bange for at du også kommer til at lære... Det er jo dig, der skal betale 2.400,- hver gang der skal forlænges ophold. |
|
|
|
| sjusju |
Lagt på d. 03/02-2017 15:57
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 61 |
Vi lidt i samme situation. Vi fik en erklæring på Ambassaden om at der var bestilt et pas. Denne var fortrykt, så de kun skulle skrive de personlige oplysninger ind. Den blev så afleveret sammen med ansøgning om forlængelse og efterfølgende fik de så kopi af det nye pas. Der var ikke noget problem eller forsinkelse af behandlingen. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.