Se indlæg
 Udskriv debat
Thai figur
HD
Thai figur som er købt på aution i Danmark. det er en masse indskription som i kan se på min profil. Er der nogen som ved noget eller kende nogen. Er det Thai? Har ikke kunne finde nogen som ved

sudsakhon
Inskriptionen er Pali, som modsvarer græsk eller latin som det traditionelle kristne religiøse skriftsprog.

Sanskrit, som Thai til dels bygger på, var oldtidens diplomatiske og kulturelle sprog.
Pali var tilsvarende gejstlighedens. Altså den østlige, dvs.ikke ørkenreligionerne.
Det kan være lidt rodet, da sanskrit også og stadig er en del af Brahmismen og Sikhismens sprog. Og ikke kun i religiøse anliggender.
Modsat er Thai buddhisme sovset godt ind i både khmer og khom, altså hhv. Cambodja. Og Laos.. Det er grundet at det thailandske rige har dækket flere sprogområdr

JJeg kan desværre ikke læse Inskriptionen, da vi på universitetet oversatte simple tekster på sanskrit og ikke Pali.
En veluddannet munk ville kunne
Beklager den rodede tekst, men jeg er ikke fra smartphone generationen og det er noget fedtejas med et frimærkestørrelses. Keyboard
Redigeret af sudsakhon d. 08/02-2017 14:54

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
lung
ku det tænkes at den havde mere værdi i Thailand som på et marked i Danmark...?

HD
Jeg er i Thailand 2 gange om året i en måned. Jeg tænker på om nogen ved hvor jeg kan henvende mig, som ved hvad det står skrevet. Tak Henning.Bla bla bla

jh
HD skrev:

Jeg er i Thailand 2 gange om året i en måned. Jeg tænker på om nogen ved hvor jeg kan henvende mig, som ved hvad det står skrevet. Tak Henning.Bla bla bla

Prøv at tale med ham her på aktionen ikke sikkert han kan fortælle hvad der står men kan nok give dig en vudering,og evt sende dig videre til nogen som har forstand på det.
Jeg kender ikke aktionshuset men har set en del i Pattaya TV med akionen.

http://www.collin...oneers.com

sudsakhon
Bare tag billederne af statuen og inskriptionen med til ethvert tempel.
-Du skal dog ikke regne med, at munkene kan læse det. Måske abbeden. Men de kan sikkert henvise dig til et tempel, hvor det kan oversættes.
Så kommer næste udfordring. En oversættelse til engelsk, skal du nok ikke regne med. Og selv om du skulle være heldig at finde en der kunne gøre det, ville oversættelsen næppe give mening.

Mit gæt er, at teksten er et uddrag af Buddhas "bibel" (du skal ikke tage begrebet bibel bogstaveligt, det fungerer meget forskelligt fra kristendommen).. Det kaldes พุทธวจน (Buddhawajana)

Grunden til at det næppe ville give mening, selv i oversættelse, er at teksten er meget vanskelig at forstå og især at relatere til en begrebsramme, der giver mening.

Prøv at spørge fruen, hvis hun er buddhist .. ;-)

Hun vil sikkert have svært ved at forstå det. Selv på thai.

Man skal huske, at trods de fleste buddhistiske thailændere virker meget religiøse, er deres viden om buddhismen lige så tynd som danskeres viden om kristendom.
Vi kender da historien om et barn, der blev født og noget om en korsfæstelse. -Der er vist noget, der hedder en treenighed, men hvordan det virker kan de færreste forklare. -Og så er der det det med at det skulle være nødvendigt at bede og vise ydmyghed. Hvorfor det skulle være nødvendigt, når de der tre guder, der er en skulle være almægtige, skøjter man udenom.

-Samme i Thailand. Det er lige dele fejlopfattelser, hjemmelavede regler og anden overtro, der udgør basis for religionsforståelsen.

Oversat til danske forhold, er det vores religiøse udgave godt blandet med nisser og trolde...

Jeg vil prøve at give en sammenligning til forklaring af problemet med at forstå..
Prøv at forestille dig, at du ser en statue af en ged. Og teksten lyder: Hvem er det, der tramper på min bro?

For det første skal man kende historien: De tre bukke bruse
-Og man skal vide, at der er en trold..Og at trolden er sensitiv overfor lyde og holder af gedesteg..
Der er altså mange forudsætninger, der skal være til stede før at teksten giver mening, selvom man godt kan forstå selve budskabet..
- Altså et stillet spørgsmål om "Hvem er det, der tramper på min bro?"

Håber, at det giver mening og ikke tager modet fra dig. Prøv at spørge alligevel.. Man kan kun blive klogere

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Spring til debat: