Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » The English part of the forum » News (English)
 Udskriv debat
20 years on, scars from Asian financial meltdown linger
JohnBKK
"It's been 20 years since a financial meltdown spread through much of Asia, wrecking economies and bringing down governments."

[img]http://www.bangkokpost.com/media/content/20170629/2374127.jpg[/img] is not a valid Image.

http://www.bangko...own-linger

Kan det ske igen? For mig at se er nybyggeriet ude af kontrol, og meget står tomt.. vi får se.

The_Horror
Disse lejligheder bliver faktisk solgt ret hurtigt, det er derfor at firmaerne bliver ved ved at bygge nye. Problemet er efter min opfattelse at en del af lejlighederne bliver solgt til spekulanter og asiatere som hellere vil sætte penge i ejendom end i banken..derfor en del står tomme og gør økonomerne er nervøse, fordi byggeriet ikke tegner et billede af den reelle efterspørgesel. Ganske enkelt mangel på regulering fra militærdiktaturets side.

En anden faktor som gør økonomerne bange er det faktum at den øvrige økonomi ikke følger med. Dvs. du har et glohedt ejendomsmarket for nybyggeri og ejendomspriser generelt, men en langsom udvikling i den øvrige økonomi fx lønninger. Dette er et mismatch som også bliver betragtet som et faresignal...men det skider man på som bygherre, så længe lejlighederne bliver afsat.

Jeg tror nu ikke det vil komme til at gå så galt som i 97-98, med mindre hele asian rammes af en finanskrise som den vestlige verden oplevede omkring 2007-08. Jeg tror dog blot at det regulerer sig selv langsomt. Men jeg har ikke den store tiltro til thai politikerne...de har sikkert medejerskab el. aktier i disse byggefirmaer, så der er da grund til at være opmærksom.
A fool who knows his foolishness is wise at least to that extent, but a fool who thinks himself wise is a fool indeed

Kim Ludvigsen
The_Horror skrev:

Disse lejligheder bliver faktisk solgt ret hurtigt, det er derfor at firmaerne bliver ved ved at bygge nye. Problemet er efter min opfattelse at en del af lejlighederne bliver solgt til spekulanter og asiatere som hellere vil sætte penge i ejendom end i banken.
...
Jeg tror nu ikke det vil komme til at gå så galt som i 97-98, med mindre hele asian rammes af en finanskrise som den vestlige verden oplevede omkring 2007-08.

Finanskrisen i 2007-2008 blev bl.a. udløst af, at mange i USA investerede i ejendomme på grund af konstant stigende ejendomspriser i stedet for at sætte pengene i banken. Boblen brast, og boligpriserne faldt - og det blev så endnu værre af, at mange lån på boligmarkedet ikke var det papir værd, de var skrevet på. Så det lyder lidt skræmmende, hvis mange i Thailand køber nybyggede lejligheder som investering, hvorefter lejlighederne så står tomme.

Næsten lige så skræmmende som at se billedet af højhuse, der blot står på en enkelt "fod" - men bygherrerne de ved vel, hvad de gør.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
The_Horror
Kim Ludvigsen skrev:

The_Horror skrev:

Disse lejligheder bliver faktisk solgt ret hurtigt, det er derfor at firmaerne bliver ved ved at bygge nye. Problemet er efter min opfattelse at en del af lejlighederne bliver solgt til spekulanter og asiatere som hellere vil sætte penge i ejendom end i banken.
...
Jeg tror nu ikke det vil komme til at gå så galt som i 97-98, med mindre hele asian rammes af en finanskrise som den vestlige verden oplevede omkring 2007-08.

Finanskrisen i 2007-2008 blev bl.a. udløst af, at mange i USA investerede i ejendomme på grund af konstant stigende ejendomspriser i stedet for at sætte pengene i banken. Boblen brast, og boligpriserne faldt - og det blev så endnu værre af, at mange lån på boligmarkedet ikke var det papir værd, de var skrevet på. Så det lyder lidt skræmmende, hvis mange i Thailand køber nybyggede lejligheder som investering, hvorefter lejlighederne så står tomme

enig, min pointe var at en eventuel sprængt boble/finanskrise ville skulle ramme hele østasien, herunder kina, før det går rigtig galt...jeg tror ikke længere på en isoleret finanskrise kun for Thailand. Men måske jeg kunne tage fejl. Det ville egentlig ikke gøre mig noget, den tid hvor man havde sympati med alt fra Thailand er forduftet. Ikke at jeg hader landet, men det vil være deres egen skyld hvis det skete.

Andre faresignaler man kan kigge på er dels Thailands stignede aldrende befolkning, som på et tidspunkt vil dø og dermed sænke befolkningstallet pga. lavere fødselstal og dels det faktum at pga. ringe infrastruktur, oversvømmelser m.m. flytter flere og flere virksomheder (arbejdspladser) væk fra bangkok og ud i provinserne fx. Korat. Disse hiver mange arbejdspladser med sig og derved sænkes behovet for boligere i midtbyen yderligere. En del virksomheder vil med tiden måske også flytte til de omkringliggende lande med samme resultat.

Skal man sammenligne med dukse Danmark, så er vi mere på forkant...vores udvilking kom løbende over mange år og ikke på kort tid som i TH. Priserne styres naturligt af udbud og efterspørgslen. Vi har regler som fx bopælspligt og fornuftige ordninger mht. fritidshuse. Vi har mindre korruption og diverse regelsæt og lokalplaner som sikre en mere fornuft handel med ejendomme.
A fool who knows his foolishness is wise at least to that extent, but a fool who thinks himself wise is a fool indeed

JohnBKK
Yderligere faresignal er husholdningernes gæld:

Household debt third in Asia-Pacific

[img]http://www.bangkokpost.com/media/content/20170627/c1_1276155_170627113114_620x413.jpg[/img] is not a valid Image.

http://www.bangko...ia-pacific

Men wtf, hele verdens gæld er jo gået amok, 2008 krisen var bare en lille prut sammenlignet med hvad der venter forude..

The_Horror
gælden er bestemt en vigtig faktor...

men til syvende og sidst...hvis altså man går med sølvpapirshat som mig og tror på mærkelige konspirationsteorier om verdenseliten. Så er der kun få ting som er tilfældige i denne verden....finanskriser er ikke tilfældige 'uheld' pga. dårlig ledelse, uansvarlighed el.lign...finanskriser sker når magthaverne vil have det til at ske, disse mennesker tjener styrtende på det og vigtigst af alt, giver dem mere magt og indflydelse lige der hvor de ønsker det. Bare min holdning.

JohnBKK
Ja, jeg fik en melding indefra min sølvpaphat om at det nu var på tide at forlade den civiliserede verden - dvs. Metropolis Bangcock - og bevæge mig ud på landet for at starte min "Prepper" livsstil. Så kan alle andre med gæld, for mange kreditkort, lån, mia noi´s, x antal biler, huse, campingvogne, motorcy´s, UHDTV i alle rum, IPhones, Pods, Pads, for meget lort i det hele taget - gå igennem det kommende globale kollaps og vågne op til virkeligheden, mens jeg plukker agurker, grønne bønner, tomater m.m. og taler pænt til hønsene så de lægger nogle flere æg..

Tuttelu Tralla

The_Horror
jeg går med samme tanker....har snart set for mange af dine links til at tro på en skid længere...jeg trænger til at trække stikket og blot sige: fuck penge, bekrymringer og plastik politik. Bare giv mig et simpelt liv uden bøvl, så kan man altid besøge cirkusset i ny og næ når man trænger til lidt næring.

Anyway, tilbage til finanskriser og skræmmepolitik, der sidder nok en expat el. to i Thailand og håber på at hele lortet går ned så de igen kan træde ud af ligegyldighedens mørke og tilbage til rampelyset.

JohnBKK
Marc Faber er Expat i LOS, Ch. Mai, han er værd at lytte til:

https://www.gloom...

Ikke "BoomBoomBoom" - hehehehehe!

........................... LOL LOL

milex
Held og lykke med konspirations-teorierne!
Det thailandske ejendoms-marked virker jo underligt set udfra mit danske synspunkt. Der er ikke en markedsplads som i DK. Salg sker mest som 'mund-til-mund' eller hvis man tilfældigvis kommer forbi noget der er salg.
Når jeg er i Thailand bor jeg i en moo baan med vel omkring 100 enheder.
Den er næsten færdigbygget.
Vel tro at omkring 20% er ubeboet, men dog solgt.
Nogle af husene har stået ubeboet i mere end 2 år.
De vil formodentlig være usælgelig indtil projektet er tilendebragt.
Meen - det koster jo ikke noget at have fast ejendom, bortset fra ydelser på ejendommen=opsparing - ingen ejendomsskatter mv.
Thai'er har en overdreven tro på at investering i jord/ejendomme er den sikre adkomst til gevinst.
Det var der også nogle der troede i DK før boligboblen brast.
Men måske thai'erne er klogere end som så. I DK koster det kassen at have en tom/usolgt stående. I Thailand koster det nada.

Conrad
milex skrev:

Det thailandske ejendoms-marked virker jo underligt set udfra mit danske synspunkt. Der er ikke en markedsplads som i DK. Salg sker mest som 'mund-til-mund' eller hvis man tilfældigvis kommer forbi noget der er salg.
Meen - det koster jo ikke noget at have fast ejendom, bortset fra ydelser på ejendommen=opsparing - ingen ejendomsskatter mv.
Thai'er har en overdreven tro på at investering i jord/ejendomme er den sikre adkomst til gevinst.
Men måske thai'erne er klogere end som så. I DK koster det kassen at have en tom/usolgt stående. I Thailand koster det nada.

Nok koster det ikke meget at have et tomt hus stående i Thailand, men kryb, ukrudt og bevoksning kommer hurtigt og vil overtage hvis man ikke er efter dem og så kan det hurtigt ligne en jungle.

Inden jeg flyttede til Isaan, boede jeg 8 år på Phuket og rundt om hvor jeg boede i Thalang var der mange huse til salg og mange af dem var til salg i alle de år jeg boede der.
Vores hus havde vi til salg i næsten 3 år, nok fordi min hustru mente at vi skulle have noget mere end det havde kostet os.
Der kom ind imellem nogle og kiggede på huset og nogle af dem, var helt sikkert svindlere som prøvede at lave numre, men den gik ikke med os.
Da jeg satte prisen ned til lidt mere end kostprisen, var det solgt på ingen tid.

Nu bor vi så her hvor min hustru er fra og det er sådan set udmærket, men jeg savner nu havet ind imellem.

Heldigvis er jeg ikke blevet så nøjsommelig at jeg kan nøjes med agurkedyrkning og hanegal, men stadig har min Fortuner, så den kan pakkes og køre ned til kysten et eller andet sted. Selv om vandfald er fint at slappe af ved, så er havet nu det bedste.

PS. JohnBKK, det er nu fint med UHD TV i mange rum, så vi ikke skal slåes om fjernbetjeningerne. Lakorn er nu ikke så godt som en film fra Popcorntime og nu vi har barnebarn i huset, så er de thai børnesange noget enerverende. Lazada har som regel gode tilbud på UHD TV i mange størrelser.
Redigeret af Conrad d. 29/06-2017 17:47

JohnBKK
Conrad skrev:

milex skrev:

Nok koster det ikke meget at have et tomt hus stående i Thailand, men kryb, ukrudt og bevoksning kommer hurtigt og vil overtage hvis man ikke er efter dem og så kan det hurtigt ligne en jungle.

Inden jeg flyttede til Isaan, boede jeg 8 år på Phuket og rundt om hvor jeg boede i Thalang var der mange huse til salg og mange af dem var til salg i alle de år jeg boede der.
Vores hus havde vi til salg i næsten 3 år, nok fordi min hustru mente at vi skulle have noget mere end det havde kostet os.
Der kom ind imellem nogle og kiggede på huset og nogle af dem, var helt sikkert svindlere som prøvede at lave numre, men den gik ikke med os.
Da jeg satte prisen ned til lidt mere end kostprisen, var det solgt på ingen tid.

Nu bor vi så her hvor min hustru er fra og det er sådan set udmærket, men jeg savner nu havet ind imellem.

Heldigvis er jeg ikke blevet så nøjsommelig at jeg kan nøjes med agurkedyrkning og hanegal, men stadig har min Fortuner, så den kan pakkes og køre ned til kysten et eller andet sted. Selv om vandfald er fint at slappe af ved, så er havet nu det bedste.

PS. JohnBKK, det er nu fint med UHD TV i mange rum, så vi ikke skal slåes om fjernbetjeningerne. Lakorn er nu ikke så godt som en film fra Popcorntime og nu vi har barnebarn i huset, så er de thai børnesange noget enerverende. Lazada har som regel gode tilbud på UHD TV i mange størrelser.

Tak for tippet Conrad.. Yep, Lazada er godt, de leverer endda her i pløjefuren på rismarken!

Wink

Conrad
JohnBKK skrev:

Conrad skrev:

milex skrev:

Tak for tippet Conrad.. Yep, Lazada er godt, de leverer endda her i pløjefuren på rismarken!

Wink

Ja og man skal først betale når de kommer med varerne og man kan se om det er det rigtige.

Men deres logistik er ikke for god. I denne uge bestilte jeg 3 ting på samme tid og de kom med 3 forskellige biler med 1 dags mellemrum.

Spring til debat: