Se indlæg
 Udskriv debat
Kan vi flytte indenfor Schengen?
ardnimand
Hej,

min Thai kæreste og jeg skal giftes 1 oktober, derefter søger vi med det samme familiesammenføring. Hun er her nu i DK på turistvisum og jeg bor i DK.

Vi vil dog gerne væk fra det kolde vejr og regner med at flytte til Spanien ca. 1. januar. - dvs. efter at vi er blevet gift i DK og forhåbentligt har fået tilladelse til familiesammenføring/opholdstilladelse til DK.

Kan vi flytte til Spanien umiddelbart efter vi har fået OK på familiesammenføring i DK?

Jeg håber vi kan, da Spanien jo også er i Schengen.

Nogle der kan hjælpe os please?

Saendaeng
Hej Det skulle der ikke være nogle problemer i. Der er dog det at din kone kun må være væk i max et halvt år ad gangen, så skal hun hjem og runde danmark for at beholde sin opholdstilladelse.
Michael B Kristensen

http://www.globalwindservice.com
oleskyum
saendaeng skrev:
Hej Det skulle der ikke være nogle problemer i. Der er dog det at din kone kun må være væk i max et halvt år ad gangen, så skal hun hjem og runde danmark for at beholde sin opholdstilladelse.

Ja og manden skal flytte med til Danmark ellers er den også røget da de ikke bor sammen.

Jeg tror nok der skal lidt flere oplysninger til før der kan svares konkret på indlæget. For er det permanent flytning, hvad skal man så med en Dansk opholdstilladelse ? andet end betale 51.000

ardnimand
Hej igen,

tak for inputs.

Mht. 51.000, jeg har ikke stillet bankgaranti da hun kom herop på turistvisum.

Måske jeg tænker lidt for "bredt" mht. Schengen. Jeg mener, når hun er blevet godkendt i et Schengen land (DK), håbede jeg således at det var OK at vi flyttede til et andet Schengen land (Spanien). Jeg på tænkte at vi ville flytte "rigtigt", d.v.s. flytte adresse til i folkeregistret til Spanien.

Og til sidst, hvordan checker staten reglen mht. de 6 mdr? Schengen er jo 100% frit for at vise pas eller lignende, jeg kører fra DK til Spanien uden at vise pas eller andre dokumenter overhovedet, da alle grænseovergangene jo er nedlagt Shock

Nogle inputs?

oleskyum
Hvis du virkelig vil flytte til Spanien gifter du dig i Danmark og flytter til Spanien, hvor du søger opholdstilladelse på samme måde som er beskrevet i flytning til Sverige. Der er ingen grund til at søge f/S i Danmark når i ikke vil bo her.

Webmaster
ardnimand skrev:
Og til sidst, hvordan checker staten reglen mht. de 6 mdr? Schengen er jo 100% frit for at vise pas eller lignende, jeg kører fra DK til Spanien uden at vise pas eller andre dokumenter overhovedet, da alle grænseovergangene jo er nedlagt Shock

Nogle inputs?

Jeg syntes da at jeg må frem med mit pas hver gang jeg krydser den dansk/tyske grænse i tog, oftes flere gange endda og især på turen fra Tyskland til Danmark inden man når til færgen, til trods for pasfriheden.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
swaddii
Du har ret webmaster man skal hele tiden have pas med,hvis de kontrollerer så koster det en bøde hvis man ikke har sit pas medWink
Cheersen gang Isaan altid Isaan

falang yao
ardnimand skrev:
Hej igen,
tak for inputs.
Mht. 51.000, jeg har ikke stillet bankgaranti da hun kom herop på turistvisum.
Måske jeg tænker lidt for "bredt" mht. Schengen. Jeg mener, når hun er blevet godkendt i et Schengen land (DK), håbede jeg således at det var OK at vi flyttede til et andet Schengen land (Spanien). Jeg på tænkte at vi ville flytte "rigtigt", d.v.s. flytte adresse til i folkeregistret til Spanien. Nogle inputs?

Hej Ardnimand,

Det bliver vist nok blandet "æbler" og "pærer" her.

-Turisvisum: din kæreste kan frit bevæge sig indenfor Schengenområdet i det tidsrum som hendes visum er gældende. Dengang hvor man kunne forlænge en 3 mnd turistvisum i DK(Schengen) med yderligere 3 mnd, var den sidste tid KUN GÆLDENDE I DK .

-DU som EU borger har RET til at bosætte dig og tage arbejde indenfor EU, men ikke hende idet hendes OPHOLDSTILLADELSE er udstedt at den danske stat.(desvære, og jeg mener at det samme også gælder for dem som har fået VARIGT opholdstilladelse i DK ). Den dag de får dansk statsborgskab vil de være "freddet" i klasse A.

Schengen aftalen = rejsefrihed mellem medlemslandene og IKKE opholdfrihed, da hun er ikke EU borger .

Løsningen kunne jo være (i lighed med den "svensk/sydslesvisk model) at DU flytter først til fx. spanien og bosætter dig der for derefter at søge om F/S derfra for din kone.

M.v.h., M. Rasmussen Cool
Redigeret af falang yao d. 31/08-2006 20:43
Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
falang-yao@dansk-thai.dk

ardnimand
Hej falang yao og co.

tak for hjælpen, falang yao tror du det vil være nemmere/hurtigere at søge F/S fra Spanien?

Hvor lang tid tager det p.t. at opnå F/S i DK (hvis alle papirer m.m. er 100% iorden) er det 1,2,3 mdr. eller mere?

Tror I Spanien er mere "fremmede venlige" en DK? (de kan næsten ikke undgå at være det Wink )...

Øv, jeg er virkelig i tvivl nu hvad der er bedst, hendes turistvisum udløber 11. oktober, så det er lidt stressende!!!

Tak igen for svar/gode råd...

Ardnimand

oleskyum
ardnimand skrev:
Hej falang yao og co.

tak for hjælpen, falang yao tror du det vil være nemmere/hurtigere at søge F/S fra Spanien?

Hvor lang tid tager det p.t. at opnå F/S i DK (hvis alle papirer m.m. er 100% iorden) er det 1,2,3 mdr. eller mere?

Tror I Spanien er mere "fremmede venlige" en DK? (de kan næsten ikke undgå at være det Wink )...

Øv, jeg er virkelig i tvivl nu hvad der er bedst, hendes turistvisum udløber 11. oktober, så det er lidt stressende!!!

Tak igen for svar/gode råd...

Ardnimand

Hvad er grunden til du vil have hun skal F/S i Danmark er det for at kunne stille en bankgaranti på 55.000 og så derefter flytte til Spanien.

Hvis i gifter jer i Danmark nu har du som EU borger ret til, at tage din kone med til Spanien og du skal dernede bare kunne bevise, at i kan klare jer selv så skal de give hende opholdstilladelse.

Og efter at du har arbejdet en periode i Spanien kan du gøre det samme tilbage til Danmark.

ardnimand
Hej Ole,

tak for hurtigt svar Smile

Det lyder næsten for nemt, er det virkelig således?

Nogen der har erfaring med F/S / opholdstilladelse i Spanien? Jeg tænker her mest på, om de er mindre "restriktive" end i DK?

TAK

QUOTE :

Hvad er grunden til du vil have hun skal F/S i Danmark er det for at kunne stille en bankgaranti på 55.000 og så derefter flytte til Spanien.

Hvis i gifter jer i Danmark nu har du som EU borger ret til, at tage din kone med til Spanien og du skal dernede bare kunne bevise, at i kan klare jer selv så skal de give hende opholdstilladelse.

Og efter at du har arbejdet en periode i Spanien kan du gøre det samme tilbage til Danmark.[/quote]

oleskyum

http://www.ambass...he-da.php3

ardnimand prøv at ring til dem for, at høre om deres regel for
EU borgers ret til, at tage konen med til Spanien.

ardnimand
Hej Ole,

jeg ringer mandag og checker op Smile

Tak

Ardnimand

oleskyum skrev:

http://www.ambass...he-da.php3

ardnimand prøv at ring til dem for, at høre om deres regel for
EU borgers ret til, at tage konen med til Spanien.

Rasmus
Efter min opfattelse, skulle det ikke være noget i vejen for en med Dansk statsborgerskab bosætter sig i Spanien sammen med sin Thaikone. (ikke EU borger)
Som jeg har forstået EU lovgivningen, har alle EU borger ret til at bosætte sig i hvilket som helst EU land (de gl. 7) uden at skulle søge om opholdstilladelse først. Under forudsætning at denne er selvforsørgende rent økonomisk.
Ligeledes mener jeg at man ikke nødvendigvis behøver at være gift. For mange år siden da jeg flyttede til Sverige, fik jeg en udgave af EU lovgivningen på dette område på Svensk.
Her stod der ganske klart! ”opholdstilladelse gives til ægtefælde eller sambo, samt fælles børn”
Det er så muligt at der med tiden er lavet stramninger på dette område? Eller at de enkelte EU lande siden har indført stramninger for at imødegå misbrug – det skulle ikke undre mig.
Ardnimand spørger også om Spanien skulle være mere ”fremmed venlige” ? Det skal du absolut ikke regne med, de har deres egne problemer med indvandring fra nord Afrika.
Men spørg på Den Spanske Ambassade.
Hilsen Rasmus

Spring til debat: