Se indlæg
 Udskriv debat
En tur på butikken behøver ikke alltid ta kun 5 minutter...
mhansen
[img]http://img242.imageshack.us/img242/1466/tmp1619qh9.jpg[/img] is not a valid Image.

Klokka er 1:45pm og vi befinner oss et sted i Patong, Phuket. Sola står midt på himmelen. Det er så varmt at det nesten ikke er til å holde ut.

Heldigvis bor vi litt oppe i høyden, så det lufter litt. Vi har tenkt oss ned til gutta på butikken for å kjøpe litt øl, brus, vann, nudler, kaffe osv. Vi bor litt oppe i høyden som tidligere nevnt, så det er ganske bratt ned til butikken. (Selv om det bare er ca. 100 meter å gå)! Det er så bratt, så jeg sa til Astri at det minner litt om San Francisco eller kanskje litt om de bratteste stedene på den kinesiske mur! Man får liksom brukt den første centimeteren i sandalen man ellers aldri bruker! Så bratt er det faktisk. Nok om det!

Når vi kommer ned til vår lokale butikk, som er en liten familiedrevet butikk hører vi de rope "Sawatdee krap" når vi er 15 meter unna! Vi har vært der mange ganger før må vite! Vi er liksom "en av gutta"! Selv om Astri er jente har hun blitt meget godt tatt i mot av gutta! I Thailand sitter ikke jentene så ofte og kulærn med en øl på butikken kl 1:45pm på dagen!

Vi hadde egentlig tenkt å handle litt småtteri, men de rydder unna et hjørne på et plastikkbord og en eldre dame kommer springende med en klut og tørker av litt. De har nettopp hatt fisk til middag, så det var helt greit. Fiskerester over alt. Det sitter fire gutter ved samme bord som vi skal sitte. De har sikkert sittet der en stund, for det står 10-12 store tomme ølflasker der og fire glass! De bestiller to nye øl idet vi setter oss.

[img]http://img20.imageshack.us/img20/3987/butikken2fr2.jpg[/img] is not a valid Image.

Tre av dem har vi snakket med før. Den fjerde kommer bort til oss og presenterer seg som "Chat"! Det er hans "nickname". Det virkelige husker jeg ikke! Det er sikkert derfor han har et "nickname"! Vi bestiller to små øl og snakker med gutta litt! Han som jobber der/eier stedet kommer bort til oss og hilser på thai. Han kjenner vi godt! Vi har jo vært der noen ganger allerede!

Etter en liten stund kommer det en thaijente og en herremann fra Østerrike! De har vi snakket med før, så det setter seg med vårt bord. Vi sitter og snakker og snakker så plutselig er klokka 5.30pm allerede. Astri lurer på om vi skal gå å spise middag, men nå har damene i butikken begynt å lage mat. Det gjør de akkurat der vi sitter og kulærn! Føles helt naturlig. På bordet ved siden av sitter en gammel dame og hakker chili! En annen dame sitter og vasker opp!

Ca. 30 minutter senere sitter vi og spiser den beste thaimaten du kan tenke deg! Jeg har valgt "thaisuppe" med nudler, "chicken" and "beef"! Veldig godt og ikke for sterkt. Astri har valgt kokt ris, grønnsaker og "chicken"! Sikkert ikke så verst det heller! Det er utrolig godt med "ekte" thaimat laget på ekte thai vis! Litt "Singha Beer" eller "Chang Beer" smaker også godt i varmen.

Nå som det er så mange thaier samlet passer jeg like godt på å få finpusset litt på de siste ord og setninger jeg har lært meg på thai. Jeg har lastet ned thai språkkurs fra internett som jeg har på min iPod. Alle er mer enn villig til å hjelpe meg slik at uttale og tonefall blir riktig. Riktig tonefall er meget viktig da forskjellig tonefall på samme ord gir ordet helt forskjellige betydninger. Det var bare litt finpuss som skulle til og nå smiler alle thaiene og forteller at nå er det meget bra!

Mens vi sitter der kommer en svenske vi snakket med i går kveld. Han har bodd i Thailand i over 8 år. Hyggelig kar! Vi begynner å diskutere vinter OL da det ikke er mange dagene til det starter. Vi sitter å prekær i over en time før han må stikke ned på restauranten igjen, der han jobber.

Vi sitter en liten stund til! Klokka er snart 7pm, så vi har kulan i over 5 timer på butikken. Vi forteller at vi skal gå opp på rommet igjen og betaler det vi har spist og drukket. Vi betaler for 9 øl og 2 "middag"! Det blir 285 baht eller ca. 48 kroner. Ille billig!

I det vi skal gå kommer jeg på at vi kom jo egentlig ned for å handle litt for å ha på rommet! Vi tar en runde og finner det vi skal ha for så å ta oss en tur på rommet. Tror "Ringenes herre" begynner på TV snart...

[img]http://img20.imageshack.us/img20/8128/butikken3kn2.jpg[/img] is not a valid Image.

PS! De som kjenner til Sonny's apartments vet sikkert hvilken butikk det er snakk om Wink
Redigeret af mhansen d. 10/10-2006 19:24
ด้วยความรัก
mhansen c",)
Neste tur: Januar 2007
Varighet: 110 dager

ebeth
-En tur i butikken tager sjældent 5 min. hvis det er på landet, vel at maerke Thailandet Grin I ser ud til at hygge jer.

Spring til debat: