Se indlæg|
Dansk og et Thai navn
|
|
| thaikurt1 |
Lagt på d. 09/11-2006 09:30
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2882 |
Min kone tale meget om at naar jeg bo her er det et fordel at havde to navne mit danske navn og et thai navn er der nogen der ved hvad det er og hvad skulle det være godt for . Min kone bliver ved med at tale om saa nu vil jeg saa lige spørge nogen her om der ved noget om det da jeg ikke ved hvad hun tale om men hun bliver ved og jeg er ved at være godt træt at hør om det saa hvis der nogen der ved noget saa kan jeg saa giver mine kone et svare saa jeg blivet fri for at høre mere om det Redigeret af thaikurt1 d. 09/11-2006 09:31 Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
|
|
Lagt på d. 11/11-2006 04:50
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Davser Kurt hvis ikke du har faaet dinkones navn ved giftemaal,er det meget svaert at faa hendes navn Jeg har proevet at faamin kones efternavn,men da myndigheder i danmark forlanger stykkepapir fra thailand,som ikke eksisterer her i thailand ,ja saa matte jeg opgive det bamsen |
|
|
|
| Kimpil |
Lagt på d. 11/11-2006 07:02
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 161 |
Hej Kurt, Tror du ikke bare hun mener du skal skrive dit danske navn med Thai bogstaver? Det er ikke hvad du gør - det er måden du gør det på
|
|
|
|
| thaikurt1 |
Lagt på d. 11/11-2006 07:12
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2882 |
Tak for svare fra jer begge to. Vi er ikke blivet gift i nu men der vise omstændigheder nu der gor at jeg ikke længe at kore paa frihjul saa nu er det bare med at tage sig sammen og faa det gjort ![]() Saa jeg bliver nok til til at udspørger kone lidt mere om hvad hun mener med det.
Redigeret af thaikurt1 d. 11/11-2006 07:14 Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
|
| Locturian |
Lagt på d. 11/11-2006 07:23
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1383 |
Mon ikke de vil have, at du skal have et "nick-name" lige som de har? De render jo alle sammen rundt og hedder "Nik, Noi, Sawa, Bai, bum bam pastasalat" - Selvom de i realiteren har et "rigtigt", længere, og sværere at udtale, navn. Så måske du skal have et navn ala det? Uan måske?
|
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 11/11-2006 09:00
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Det kan du have ret i Loc. De har alle et Chue Len, kælenavn, der er meget nemmere at udtale og huske. Tit er det også blot på en enkelt stavelse. Danske navne skaber tit forvirring, med mindre det drejer sig om navne de i forvejen kender fra fx medierne. Så det er måske bare et thai navn for at gøre tilværelsen lettere for alle involverede. Jeg er også kun kendt under mit thai navn i Thailand, det er ikke noget jeg har fundet på, det var noget der blev trukket ned over hovedet på mig, og nu er der ikke noget at stille op mere. |
|
|
|
| Locturian |
Lagt på d. 11/11-2006 15:44
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1383 |
Hvad er dit kælenavn rinpoche? "Men beer" (du lugter af øl) eller "Bum bui" (ølmave) ? Jeg bliver kaldt lidt af hvert, hehe
|
|
|
|
| Badladz |
Lagt på d. 11/11-2006 16:30
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 41 |
Locturian skrev: Hvad er dit kælenavn rinpoche? "Men beer" (du lugter af øl) eller "Bum bui" (ølmave) ? Jeg bliver kaldt lidt af hvert, hehe ![]() Et kvalificeret gæt herfra. Ham noi ![]() Best regards Badladz Redigeret af Badladz d. 11/11-2006 16:34 |
|
|
|
| nicefarang |
Lagt på d. 11/11-2006 16:41
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 420 |
De render jo alle sammen rundt og hedder "Nik, Noi, Sawa, Bai, bum bam pastasalat" - Selvom de i realiteren har et "rigtigt", længere, og sværere at udtale, navn. Så måske du skal have et navn ala det? Uan måske? ![]() Gælder det over hele Thailand. Eller er det kun hvor der også er faranger ? |
|
|
|
| MortenDue |
Lagt på d. 11/11-2006 18:40
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 194 |
Praktisk alle thai'er har et kælenavn som er det dagligt brugte kaldenavn. Nogle vælger selv, men som regel er det givet fra barnsben. Mange af thai'ernes fornavne er på 3 stavelser eller mere. Desuden er efternavne en "nyere" ting i Thailand... lidt over 100 år????? En af mine veninder var noget stor som nyfødt og fik kaldenavnet Koi (Goy) som betyder lillefinger, som en vittighed/parodi på at hun var stor som nyfødt. Alle dem som hedder Noi (lidt / lille /mindre) er som regel fordi de er yngste af en flok eller lign. Selv om man er nong / phi tiltales man således Nong Koi eller Phi Koi. Mange af dem vi/man/farang møder og de thai'er som omgås farang vælger sig ofte et nemt genkendeligt vestligt kaldenavn. Men, mht til dig Kurt, så er det min opfattelse at din kommende viv ønsker at du tager et thai navn = efternavn - eftersom du bor i Thailand????? Chance favours the prepared mind
|
|
|
|
| Santhumpon |
Lagt på d. 11/11-2006 18:59
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 227 |
Hej. Med den nye navnelov fra 1 april i år. Kan man tage sin thailandske kones efternavn enten som mellemnavn eller efternavn. Man skal have hendes fødselsattest ( Birth-certificate) & Houseregister oversat til dansk med til kordegnen. Husk også jeres Vielsesattest. Så går der et par dage og man har en ny navneattest med hendes efternavn. Fra Amtet (Regionen) kommer der så et nyt sygesikringsbevis med det nye navn. Jeg har selv fået min kones efternavn som mellemnavn den 3 april i år. mvh Torben Santhumpon Jensen. Redigeret af Santhumpon d. 11/11-2006 19:09 |
|
|
|
| Thongthai |
Lagt på d. 12/11-2006 08:09
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 430 |
Jeg fik min kones navn som mellemnavn og omvendt hun havde sit pas med og ikke mere. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.