Se indlæg|
thai forældre og deres børn
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 13/11-2006 22:39
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Det kan vel ikke være nogen hemmelighed, at selvom turister oplever at thailændere er noget så søde ved turisternes børn, så halter den noget mere på den hjemlige afdeling. Le-Si, jeg er sikker på at du ved hvad jeg taler om. ( ikke fordi du skal give mig ret) Det er mere end almindeligt at man parkerer børnene, når de nu engang er ankommet hos bedsteforældre eller hvem der nu engang vil stå model hertil, mens man så har bedre ting at tage sig til. Og for at imødegå tudehistorier om, at det er de nødt til fordi sådan og sådan, så er der altså mange andre der af uransagelige årsager rent faktisk kan overkomme at få tingene til at hænge sammen selvom de bliver boende sammen med børnene. Og så kommer de kvinder der flytter fra deres børn i thailand for at blive gift med en som regel ukendt mand i danmark uden sprogfællesskab, mens de lader børnene blive tilbage i Thailand. Hvis det ikke er en indikation af deres karakter, så ved jeg ikke hvad der ellers skal til. Hvem sagde ravnemor? Det er nu engang min holdning, og jeg er sikker på at andre er uenige, det er nok lidt af en varm kartoffel. rinpoche Redigeret af rinpoche d. 13/11-2006 22:40 |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 14/11-2006 07:07
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
Hjesa Rinpoche hvorfor skyder du lige på mig ..Selvfølgelig er det en varm kartoffel, for mange står jo i den situation at konen har efterladt sine børn i Thailand og jeg tror altså ikke på der ikke tænkes på det engang imellem. Så kan vi jo begynde at diskutere hvorfor Thaier kan være så ligeglade, en mulighed er at alt hvad man ikke kan se, det har man ik.. Min første kone efterlod en datter her ude og bildte mig ind det var søsterens.. hmmm Ann som jeg er skilt fra nu, sendte ungerne til Bangkok i April og jeg ved hun ikke har været nede at besøge dem endnu.... Ikke fordi hun ikke har tid, for hun arbejder ikke. Ann er selv opvokset hos sin bedstemor, fordi, ja jeg kan ikke se andre grunde end hendes mor ikke gad. Og der er masser af den slags skæbner her ude.. Selvfølgelig er der også mange der uanset hvor fattige de er tager sig af deres børn. Le-si |
|
|
|
| latour82 |
Lagt på d. 14/11-2006 08:00
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 377 |
Og for at imødegå tudehistorier om, at det er de nødt til fordi sådan og sådan, så er der altså mange andre der af uransagelige årsager rent faktisk kan overkomme at få tingene til at hænge sammen selvom de bliver boende sammen med børnene. Og så kommer de kvinder der flytter fra deres børn i thailand for at blive gift med en som regel ukendt mand i danmark uden sprogfællesskab, mens de lader børnene blive tilbage i Thailand. Hvis det ikke er en indikation af deres karakter, så ved jeg ikke hvad der ellers skal til. Hvem sagde ravnemor? I et af mine egne indlæg har jeg været omkring det samme tema med at børnene bliver passet af andre end forældrene. I min kones familie har både hendes søstre og bror, alle små børn, og der passer forældrene selv deres afkom. Min kone har ganske mange veninder her i Danmark, og temaet om hvordan en mor kan forlade sit barn og rejse til et fjernt land for at følge sine drømme, har da været drøftet flere gange, der er flere af veninderne som har fundet byen Pattaya, hvor de har boet og arbejdet i en periode , hvorefter de har fundet sig en Dansk mand som har taget dem herop, efter en rum tid på en 3-4 år eller mere, så er børnene også blevet taget herop, efterfølgende demonstrer de deres sande jeg ved at fortsætte med at lade børnene sidde alene hjemme weekend efter weekend fordi deres Thaiomgangskreds skal jo naturligvis passes .Når jeg spørger min kone om hun kunne finde på at efterlade vores børn i Danmark for rejse tilbage til det Thailand som hun savner afsindigt meget, der glor hun på mig som om jeg er et rumvæsen der lige er landet ude i haven. Tankerne om uansvarlige lykkeriddere er da også faldet mig ind, men det kunne jeg da ikke finde på at skrive og mene ![]() Niels |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 14/11-2006 16:25
|
Ja vi kan da godt følge historien op.. Ann,s søster var først Thai gift, fik en datter, som hun efterlod i Bangkok da hun flyttede til Korea og blev gift, historien var.. at det var Ann,s datter.. Det kunne det af gode grunde ikke være da tøsen var 2 mdr. ældre end Ann,s datter.. Hun fik endnu en datter med sin mand I korea.. Som hun også efterlod, da hun mødte en Tysk mand som arbejde som Engelsk lærer.. Hun flytter til tyskland, får endnu et barn.. Om denne er efterladt også ved jeg ikke men nu bor hun i Australien.. Om det er noget familie relateret ????? jeg ved bare det er ufattelig alm at skide på sine børn her ude. Og det er ikke bare fordi jeg fandt en dårlig familie, jeg kender lokal samfundet her rimelig godt efterhånden. Her I dag Mongkul var her sad vi og snakkede om. kai nong sau.. sælge sine døtre, det er bare en del af Thailand om vi kan lide det eller ej.. Og ja det kom selvfølgelig i forbindelse med mit lille eventyr i Wichianburi... Lek var egentlig god nok, men familiens ord er lov og de kender kun.. farang har penge og dem vil vi have hurtigst muligt... Nogen gange, når man sidder og funderer lidt kan man godt blive meget træt af Thailand, ( nej thaier ) for mange thaier er ufattelig kyniske / egoistiske...... Men der er også mange gode sider ved Thailand trods alt. Det er bare vanskelig at finde de ca 10% af befolkningen som Mongkul sagde var værd at kende. hæ hæ jeg har vist tidliger kommet med en påstand om at det var 5% ![]() Så nej Niels du kunne sørme ikke finde på at skrive det.. men du gjorde det jo alligevel........ Le-si |
|
|
|
| latour82 |
Lagt på d. 15/11-2006 09:11
|
Mens jeg sidder og undrer mig over at der ikke er nogen som er i situationen med en kone som har forladt sit barn i Thailand, som kommenterer indlægget, der sidder jeg med en tanke. Jeg har tit fået fortalt at jeg ved ikke en skid om Thailand og jeg ved intet om Thaimentalitet , det er nok muligt, men jeg kan jo ikke udtale mig om andet end det jeg oplever. Min egen opfattelse set i lyset af hvor mødrene rejser væk fra deres børn, alt handler om penge, osv osv. emmnerne har været diskuteret i evigheder her på siden og vil med garanti også blive det i fremtiden. Udfra den oplevelse jeg har og har haft af Thailand og min kones mentalitet i mit trods alt nu snart 8 årige ægteskab, der er billedet anderledes. Skrækhistorierne og pardoksalt nok hver og en af de piger i min kones omgangskreds som har efterladt et barn ude ved familien, de kommer sjovt nok alle fra Issan primært, lidt en tanke egentligt. Min kone som den suverænt eneste, kommer fra Rayong provinsen, en del af Thailand hvor der er god industri og mit indtryk er at folk er generelt mere velhavende derude, naturligvis er der også flere turister i den egn af Thailand og det påvirker da ihvertilfælde økonomien i gunstig retning, min kone var i alle tilfælde godt ved muffen i den tid hun selv drev sin egen resturant. Når jeg er dernede er det min opfattelse at ikke kun min familie dernede passer deres egen børn og bestemt ikke rejser væk for at søge lykken andetsteds. Rygterne siger også at man behøver altså som farlang ikke løbe så hurtigt for at fange en kvinde fra Issan, som jeg skulle for at finde min Rayongkvinde. Tja bare nogle strøtanker her ved morgenbordet, spank mig hvis i vil .Niels |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 15/11-2006 19:22
|
|
le-si skrev: Hjesa Rinpoche hvorfor skyder du lige på mig ..Haha, Le-si, jeg skyder ikke på dig, kender slet ikke din situation, ved blot at du som bosiddende i Thailand vel dårligt kan undgå at få indblik i lokale familieforhold. Før hed det sig, at du opdrager det første barn, og de efterfølgende kan de ældre søskende tage sig af. I takt med at familiemønstet har ændret sig ogi og med at det ikke mere er almindeligt at få 5-10 børn idag, ser det også ud til at denne tendens forsvinder. Synes iøvrigt, at det er opløftende, at vi kan bringe sådanne kontroversielle emner på banen, uden at det udvikler sig til en skyttegravskrig. Der er vel nok en tendens til at brugere på dtw groft sagt kan inddeles i 2 grupperinger: De der er kritikløst pro-thai, alt thai er godt. Forventede faktisk en del flak pga dette indlæg, hvilket jeg utvivlsomt også ville have fået hvis det ikke var for jeres indlæg ![]() Og de der oplever thailand og thailændere som både godt og ondt i lighed med alle andre destinationer. Mens jeg sidder og undrer mig over at der ikke er nogen som er i situationen med en kone som har forladt sit barn i Thailand, som kommenterer indlægget Minder mig om skuespilleren Peter Schrøder og Søs Egelind: Jamen, Berit, de er da i døgnbørnehaven både ...og .. øh, hvad er det nu de hedder? mvh rinpoche |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 16/11-2006 04:03
|
Jamen man kan jo altid diskutere naboens måde at tage sig af sine børn, der er da også mange situationer i DK, hvor man med rette kunne spørge, er det godt... Niels... din kone er ikke den eneste fra Rayong, Thitima kommer også fra rayong, men bor på fyn nu.. Hvad hun render og laver i DK, ved jeg ik, men hun har så sat hendes mor i gang her ude med at lave penge... 100 la 20..... Penge udlån og 20% i rente pr. mdr. Om Rayong skulle være bedre.. ha rigtig det er en industri by, men også en hel del mafia og tæt på Pattya..... Thitima var faktisk en god pige, men for at bruge hendes egne ord. Hinkadur mak mak, hæ om det er stavet rigtig ved jeg ikke men på Dansk.. alt for egeoistisk.. som hun sagde..... jeg ved det, men kan ikke lave det om. Men ok det skulle måske forstås på den måde at blandt dem i kender, er der ikke andre fra Rayong.... Rinpoche... jeg lavede også en ..... Ja jeg bor her og forsøger at være en del af mængden... Men jeg vil nu ikke påstå at Thailand bliver bedre af at man begynder at forstå hvad der sker. Le-si |
|
|
|
| mr tirak |
Lagt på d. 16/11-2006 08:10
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 345 |
Bare lidt tanker. Som farang kan man nok ikke taenke sig noget vaerre for en mor end at efterlade sit barn. Jeg tror at Thai moedre elsker deres boern, som alle andre. Jeg kan ikke se noget galt i at delvist vokse op med sine bedsteforaeldre. Penge. Penge. Penge. Er der nogel af os der kender konsekvensen af at INGEN penge have. Ja det var det. Mr Tirak Bare fordi din far hedder gud,- behoever du ikke gaa paa vandet her hvor jeg fisker
Du skal bare gifte dig med en Thai, så er der ingen døje. Blue Top Coffee Shop Nok det stoerste udvalg af impoteret kaffe i Thailand. Koh Pha Ngan. Et besoeg vaerd ogsaa selv om du ikke er kaffe freak |
|
|
|
| latour82 |
Lagt på d. 16/11-2006 09:45
|
Jeg er da sikker på At Thaipiger elsker deres børn ganske ligesom farang gør. Jeg syntes nu ikke din argumentation holder helt vand i forhold til de piger der søger lykken i et andet land. Der vil givetvis være nogle mænd som sidder desillusionerede hvis de erfarer at dit udsagn med penge penge penge er det som bestemmer det hele, for mændene er afgjort overbevist om at det er kærligheden der driver værket ![]() Hvis jeg engang imellem er væk fra mine børn i over 24 timer, så har jeg et eller andet sug i maven hvor jeg savner dem noget så modbydeligt, jeg kan ikke forestille mig nogen grund kunne være stor nok til at rejse fra børnrene som nogle Thaipiger gør i årevis, for at bo i et andet land. Desværre er flere af de tøser blevet gravide kort tid efter at de har smidt bleen, så måske har de ikke samme moderfølelse som en måske mere myndig mor?? Hvad ved jeg. Til leif, vi kan da godt begynde at diskutere bopæl og andre ting med mentalitet og holdning , men jeg er bange for at vi roder os udenom dette forøvrigt højst intressante emmne som Rinpoche har lagt op, men jeg ved da ligesom dig at der er afgjort også brådne kar i Rayong og omegn?Jeg ville blot indikere uden at jeg har statistisk grundlag, at en meget stor majeriotet af Thailændere som bor i et fjern tland med en udenlandsk partner, kommer fra Issan, grundene herfor har vist været oppe at vende flere gange, imens at du ser ikke ret mange fra Bangkok-Rayong søge udenlands, vi har ihvertilfælde ikke mødt mange fra de nævnte steder heroppe . Niels Redigeret af latour82 d. 16/11-2006 09:46 |
|
|
|
|
Lagt på d. 16/11-2006 11:05
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
davserrrrr Selvfølgelig er det skidt, hvis en mor/far efterlader sit yngel, men det er jo ikke bare en problem, som er et specielt thailandske problem. Jeg har set Det i mange lande som jeg har rejst rundt i. Så det er vel for de fleste, et fattigdoms problem. Kan huske fra min tur til Saipan, hvor jeg mødte mange unge thaipiger, som arbejder i disse kæmpe sweatsshops for de store internationale tøj firmaer, som vi sætter så stor pris på herhjemme. På disse kæmpe fabrikker, arbejde der vel omkring 3-6000 thaipiger med, at sy tøj i 12 timers vagter til en løn af 3 $ i timen. Efter den lange arbejdsdag, samlede de sig i store grupper foran de få telefoner, der var stillet til rådighed til udenlands opkald. Der lå hverdag kæmpe bunker af tude og snot papir omkring telefonerne efter pigernes opkald til deres efterladte familie/børn. Og efter jeg fortalte, at jeg var single daddy, kom de alle løbene med alle deres foto af deres egne unger, jo der blev grædt snot i lange baner. Så jeg er overbevist om at disse kvinder som arbejdet der, gør det kun for at forbeder deres økonomiske forhold for deres familie/børn, så de i fremtiden slipper for, at sidde over en symaskine i 12 timer. Men jeg mener lidt af problemet, stammer af den manglede seksuelundervisning, både i hjemmet og i thailandske skoler. Mange af pigerne får børn, når de stadig selv er et barn, ofte helt ned i alderen 13-15 år og er derfor selvfølgelig meget umoden til, at klare den store opgave ”at være mor” Men hvis de havde samme muligheder i thailand, som kvinder har herhjemme i DK mht. børnebidrag og alt det man nu får herhjemme af hjælp til, at klare det at opfostrer barnet. Kunne det måske se lidt anderledes ud dernede. Et lille fint eksempel på den thailandske kultur, min egen datter i thailand, blev bortvist fra sin skole, da der en dag faldt en pakke P-piller ud af hendes taske i en time. Hun var et meget dårligt eksempel for de andre unge piger på skolen. De thailandske mænd er altså også nogle MEGA tarvelige (upassende ord ) når det drejer sig om, at stikke halen mellem benene og blæse på deres ansvar overfor deres egen børn. Ofte stikker de sq af dagen efter kærsten fortæller ham, at hun er blevet gravid dsd |
|
|
|
| mr tirak |
Lagt på d. 16/11-2006 11:32
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 345 |
Deepsaediver beskriver meget godt hvad jeg mener, naar jeg skriver penge penge penge, mener jeg alt det det staar for. Hvis Familien/datteren skal vaelge mellem at lade banken tage den smule land de ejer, eller sulte eller ikke tage bestemoren paa hospitalet, mod at efterlade sit barn (som hun foroevrigt har faaet som alt for ung) hos sine foraeldre, for at tage til Bkk/Pattaya og arbejde paa bar, og maaske finde den rige farang som de alle har hoert om, der saa maaske tager hende med til det gyldene Europa. Hvis hun saa er heldig og moeder ham der kan sikre familiens fremtid, er det jo nok ikke sikkert at det foerste hun fortaeller at hun faktisk ogsa har en datter hun gerne lige vil have med. Naar hun saa en gang kommer hjem fra Europa, fortaeller hun heller ikke familien at hun staar op hver morgen kl 04.00 for at vaske toej paa hospitalet, eller hvad hun nu laver. hun har derimod sikkert laant lidt penge af de nye veninder for at hun kan vise hvor godt det gaar hende, og betale lidt til alle kussiner osv. Hvis hun er heldig har hun fundet en mand der forstaar Thai kultur og kan snakke med ham om at det er allmindeligt, at hjaelpe familien med et par tusinde bath hver maanede, sommetider lidt ekstra naar der er problemer hjemme. hvis hun er uheldig har hun fundet en der er ligeglad eller har nok at se til med at faa hverdagen i Europa til at haenge sammen. Hvad sker der saa, hun kan ikke meddele familien at hun ikke kan hjaelpe mere. saa hun arbejder haaredre eller hun begynder paa arbejde med massage, med eller uden mandens viden. Overlevelse af, og respekt for hendes foraeldre og barn kommer foer alt andet. Og kaerlighed jo det er der masser af, det er let for disse fattige piger at forelske sig i en farang. han drikker ikke (ikke lav kao) han behandler hende med respekt og som en ligevaerdig partner, og han kan sikre hende og familien en taalig fremtid. Mr Tirak Bare fordi din far hedder gud,- behoever du ikke gaa paa vandet her hvor jeg fisker
Du skal bare gifte dig med en Thai, så er der ingen døje. Blue Top Coffee Shop Nok det stoerste udvalg af impoteret kaffe i Thailand. Koh Pha Ngan. Et besoeg vaerd ogsaa selv om du ikke er kaffe freak |
|
|
|
| jens |
Lagt på d. 16/11-2006 13:36
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 810 |
Hvis hun saa er heldig og moeder ham der kan sikre familiens fremtid, er det jo nok ikke sikkert at det foerste hun fortaeller at hun faktisk ogsa har en datter hun gerne lige vil have med. Dette hænger så nok sammen med at en Thaimand med bare lidt selvrespekt ikke gider have noget at gøre med en kvinde der har børn i forvejen. Derfor havner kvinderne også i en en rigtig håbløs situation når manden smutter fra kone og børn og FORPLIGTIGELSER, til fordel for en anden. Da chancen for at finde en Thaimand der vil forsøge hende er ca lige så stor som en 7er lotto. Apropo kvinder fra Isaan og nordøstthailand, min kone kommer fra Bangkok og Bangkokthaier har bestemt ikke særlig høje tanker om KhunLao som hun kalder dem. Som hun siger de giver Thaierne og Thailand et dårligt ansigt og desuden tænker de kun på penge(dette er jo nok en følge af fattigdom) MVH Jens¨ |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 16/11-2006 14:58
|
|
jens skrev: Apropo kvinder fra Isaan og nordøstthailand, min kone kommer fra Bangkok og Bangkokthaier har bestemt ikke særlig høje tanker om KhunLao som hun kalder dem. Som hun siger de giver Thaierne og Thailand et dårligt ansigt og desuden tænker de kun på penge(dette er jo nok en følge af fattigdom) Det er desværre nok mere et udtryk for den racisme, som er altfor almindelig i Thailand. Den er mere baseret på hudfarve, oprindelse og sprog end noget somhelst andet. Hvis du ser underholdningsudsendelser i Thailand med standup comedians er det et fast islæt at latterliggøre folk fra isan pga deres angiveligt landlige fremtoning, erhverv, sprog og hudfarve. Hvad tænker på penge angår, så er det udbredt over hele landet, der er ikke nogle der har noget at lade andre høre. Og når det så er sagt, så vil jeg blot tilføje, at de bortset fra enkelte brådne kar, så har jeg mødt de sødeste, mest hjælpsomme og gæstfri thailændere i Isan. Isan Rules! smiley Prøv at spørg en hvilkensomhelst thailænder hvad de mener om "Khaek", folk af mellemøstlig oprindelse, herunder også indere og pakistanere. Det skulle give syn for sagen. Der er en joke, der er meget lidt morsom, der lyder som så, "hvis du går en tur i junglen og møder en slange og en Khaek, hvilken een skal du så først slå i hjel?" mvh rinpoche Redigeret af rinpoche d. 16/11-2006 15:12 |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 16/11-2006 15:06
|
|
haha, dsd, jeg så lige de tegninger du havde uploaded. Temmelig relevante i forhold til "de gamle fædre" tråden ![]() |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 16/11-2006 15:58
|
Niels vi er jo slet ikke så uenige... Det er bare måden vi får det sagt på... Og ja alle som forstår thai, bare lidt ved at det er ilde set at komme fra Isan,... hvorfor så mange farang har en kone fra Isan.. jamen det ved vi vist godt alle sammen, så skal vi ikke bare lade det ligge...... Som tidliger skrevet kan der også være gode piger i mellem. Når det så er sagt, så skal det sandelig ikke fritage piger fra central Thailand eller andre områder for at være lige så umulige.. Om thailandske kvinder arbejder i nabolandene til små penge.. ja men piger fra alle nabolandene arbejder jo i Thailand fordi lønnen er bedre her...... Rinpoche.. skrev du virkelig rasisme... Thaier er ikke rasister.... de er ekstrem rasistiske...... men det bunder ofte i misundelse over at folk af anden afstamning er bedre til at tjene penge... ikke mindst Khaek, som du omtaler.. de er penge udlånere og renten er pt.. 100/30 pr mdr. Og Jens skriver det også så rigtigt som man kan... Thailandske enlige mødre, kan hvis de stadig er unge og ser godt ud, højst gøre sig forhåbning om at blive mia noi.... eller finde en klovn de gider forsørge, i mens han sidder og kævler lao eller ryger en fed. Så ja kvinderne er lidt på herrens mark, men at det skulle gøre det legalt at snyde farang.. ikke hvis i spørger mig.. Og så stor forskel er der heller ikke på hvad kvinder og mænd laver. man taler bare ikke højt om begrebet.. por noi...... det findes ik ![]() Le-si |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 16/11-2006 17:27
|
|
latour82 skrev: Rygterne siger også at man behøver altså som farlang ikke løbe så hurtigt for at fange en kvinde fra Issan, som jeg skulle for at finde min Rayongkvinde. Tja bare nogle strøtanker her ved morgenbordet, spank mig hvis i vil .Niels Hvis du ser på afstemningen på: Hvilken region kommer din kone fra? vil du se at bla Rayongkvinder ikke løber meget hurtigere end andre ![]() |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

, hvorefter de har fundet sig en Dansk mand som har taget dem herop, efter en rum tid på en 3-4 år eller mere, så er børnene også blevet taget herop, efterfølgende demonstrer de deres sande jeg ved at fortsætte med at lade børnene sidde alene hjemme weekend efter weekend fordi deres Thaiomgangskreds skal jo naturligvis passes
.

, men jeg er bange for at vi roder os udenom dette forøvrigt højst intressante emmne som Rinpoche har lagt op, men jeg ved da ligesom dig at der er afgjort også brådne kar i Rayong og omegn?