Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Pidgin engelsk eller ej?
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 29/11-2006 17:43
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Eller "how do you do yuhuu engelsk" om du vil ![]() Hvad gør i når i taler engelsk med thailændere i Thailand? Går med på bølgen med sprogperler som "same same before no habb" ? "same but different" og jeg skal komme efter dig... Eller taler i korrekt engelsk ud fra betragtningen, at det vil hjælpe dem til at forbedre deres engelsk? Det er et tilbagevendende emne på engelsksprogede fora, men har ikke set det oppe at vende her. Og meningerne er delte, mildest talt ![]() mvh rinpoche |
|
|
|
| pdrhan |
Lagt på d. 29/11-2006 18:00
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1323 |
Taler til dem i korrekt engelsk....ikke noget med "same same - but different..."
Flyver SQ til SIN og BKK - altid! ;-)
![]() |
|
|
|
| Locturian |
Lagt på d. 29/11-2006 18:06
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1383 |
Jeg går lidt begge veje - Jeg snakker til dem på deres niveau, men prøver samtidigt at rette dem så de kan sige "rigtige" sætninger på engelsk. Det er langt fra altid de forstår, når man snakker flydende engelsk, og hurtigt - Så er det nu engang nemmere at formidle sig, når man bruger "dumme engelsk"... Nogen gange overhører jeg englændere og amerikanere snakke derudaf til en thai'er, og det er tydeligt at thai'eren bare nikker naivt, selvom vedkommende kun får fat i en brøkdel af det han siger... Men, det er lidt ligesom at jeg prøver at lære lidt Thai. Jeg fatter heller ikke når de snakker flydende og hurtigt, men hvis de siger ordene til mig, langsomt og i "grove" vendinger, forstår jeg det nogenlunde. Det er vel det samme, som at sætte en nordjyde til at lære en indvandrer dansk...
|
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 29/11-2006 18:10
|
|
Jeg tror også at meningerne er mest delte blandt engelsk-talende (indfødte) , idet nogle ser sig nødsaget til at modificere deres sprog for i det hele taget at blive forstået. Hvis man udtrykker sig altfor formfuldendt eller på irsk/skotsk/liverpool engelsk for fuld udblæsning, så skal man godt nok spidse ørerne af og til. Har lagt mærke til at mange "indfødte" engelsktalende taler engelsk ligesom derhjemme og overhovedet ikke tænker på, at man måske taler til en thailænder der har 2 års engelskundervisning bag sig. Vores poster krydsede hinanden loc, men jeg kan se at vi nok har de samme erfaringer. Redigeret af rinpoche d. 29/11-2006 18:10 |
|
|
|
| MortenDue |
Lagt på d. 29/11-2006 20:54
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 194 |
Et simplificering af sproget er nødvendigt. Et hvert sprog indeholder trods alt 60% volapyk (fyld, små ord uden egentlig betydning for sammenhængen, et rytmisk indslag som gør sproget pænt at høre på med meget mere.) Tale sprog er værre end det skrevne....... Det samme gælder således når vi taler engelsk (og når udlændinge lærer dansk og vi lærer thai) En simplificering letter forståelsen. Ikke at sproget bliver direkte forkert, det bliver bare ufuldendt i forhold til det vi kender som "perfekt" sprog - dvs et sprog som er modificeret med 60% volapyk uden egentlig betydning for forståelsen, idet kontekst forklare sammenhængen. Bare se på thai-ordet for ham/han/hun/hende/dem/de...."kháw" - samme ord, kontekst forklare resten....... Så hvorfor gøre det mere kompliceret end nødvendigt....... Chance favours the prepared mind
|
|
|
|
| ben |
Lagt på d. 30/11-2006 00:04
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 438 |
Jeg taler nok mest baby-Engelsk... eller Thai! Skaal! |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 30/11-2006 07:17
|
|
MortenDue skrev: En simplificering letter forståelsen. Ikke at sproget bliver direkte forkert, det bliver bare ufuldendt i forhold til det vi kender som "perfekt" sprog - dvs et sprog som er modificeret med 60% volapyk uden egentlig betydning for forståelsen, idet kontekst forklare sammenhængen. Bare se på thai-ordet for ham/han/hun/hende/dem/de...."kháw" - samme ord, kontekst forklare resten....... Så hvorfor gøre det mere kompliceret end nødvendigt....... haha, 60% volapyk uden egentlig betydning for forståelse? De 60% kan for eksempel udgøre forskellen på om du lige har ytret en dødelig fornærmelse eller om du blot har spøgt. Eller tag et pidgin-engelsk eksempel: "You no like", er det et spørgsmål eller en konstatering? Endvidere gør den omtalte simplicifering at man har svært ved at udtrykke sig om andet end de allermest simple ting på goddaw mand økseskaft-niveau. Men selvfølgelig hvis der ikke er et fornuftigt sprogfællesskab, så er der jo ikke andet for, og det kan ofte resultere i nogle underholdende sprogblomster. mht til Khao for han/hun/dem eller Gae for den sags skyld såvel som pee/nong, så er dette også en tilbagevendende kilde for forvirring hos thailændere selv, kontekst forklarer kun sammenhængen hvis den er præcis eller fyldig nok. Thai er det eneste sprog jeg kender, der ikke har distinktion i kønnene ved personlig pronomen i 3. person. mvh rinpoche |
|
|
|
| MortenDue |
Lagt på d. 30/11-2006 14:01
|
|
Der er lavet en hel del studier på opfattelsen af sprog: Alle konkluderer (uden kilder, men google det) - at i personlig, mundtlig kommunikation er det tonefald og kropssprog som er af størst betydning - derefter det egentlige ordbrug!!! Når fx man SKRIVER: "you no like" er det en konstatering, for der er ikke noget spørgsmåltegn, men havde jeg hørt det sagt, ville jeg ikke være i tvivl: Både på engelsk, thai og dansk ville det som spørgsmål være udtrykt som en stigende tone/tryk på sidste stavelse, mens som konstatering ville være med en dybere tone på sidste stavelse. Og eftersom man kan begå sig i dagligdagen med nogle få hundrede ord på et sprog, så er det ikke nødvendigt med alle de grammatisk korrekte ord for at få meningen med. Derfor er et simplificeret sprog, uden volapyk-fyld, at foretrække således at mening kommer igennem. Det samme kunne gøres med meget af skriftsproget, men netop fordi der ikke er de meget betydende tonefald og kropssprog med, er det skrevne ord mere kompliceret........ Trods dette bruger aviser såsom BT og Ekstrabladet kun ca. 2000 forskellige ord!!!!!!!! (har jeg hørt). Jeg finder absolut sprog-studie spændende og havde jeg været 10 år yngre med min viden nu, så havde det været min uddannelse........ Chance favours the prepared mind
|
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 30/11-2006 14:55
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Thaiglish hedder det vist i visse kredse hernede. Tror nok jeg har vaeret paa den vogn med at tale baby engelsk, paa trods af at jeg er 'near native speaker'. Idag taler jeg thai, saa det er kun paa arbejdet jeg taler engelsk-korrekt ( lever af det ). |
|
|
|
| ebeth |
Lagt på d. 30/11-2006 15:23
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 586 |
Jeg taler ikke Thai desværre, hvad der kommer ud af munden på mig må nærmest karakteriseres som Muang. Har på fornemmelsen at det er at sammenligne med en god Nordjysk dialekt. Jeg er egentlig ikke klar over om det er hvad Rinpoche kalder Lao? Til ajarn! I ChiangMai bliver det kaldt Thainglish, se evt ref. i bogen "Thai without tears!" af Dennis Segaller udgivet af Bookmags |
|
|
|
| Locturian |
Lagt på d. 30/11-2006 16:34
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1383 |
Ajarn, hvad lever du af i Bangkok?
|
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 30/11-2006 17:30
|
|
MortenDue skrev: Der er lavet en hel del studier på opfattelsen af sprog: Alle konkluderer (uden kilder, men google det) - at i personlig, mundtlig kommunikation er det tonefald og kropssprog som er af størst betydning - derefter det egentlige ordbrug!!! jo jo, men du får det nærmest til at lyde som om vi kan nøjes med kropssprog og gestikulationer. Har du nogensinde tænkt på hvad fx diplomater, spindoktorer, taleskrivere osv får deres penge for? Prøv at sig til en Rocker at han er en bøsse samtidig med at du smiler og ser afvæbnende ud, og lad os høre resultatet ![]() MortenDue skrev: Når fx man SKRIVER: "you no like" er det en konstatering, for der er ikke noget spørgsmåltegn, men havde jeg hørt det sagt, ville jeg ikke være i tvivl: Både på engelsk, thai og dansk ville det som spørgsmål være udtrykt som en stigende tone/tryk på sidste stavelse, mens som konstatering ville være med en dybere tone på sidste stavelse. DU ville ikke have været i tvivl, men på thai ledsages en spørgende sætning ikke af en intonation, idet deres vokabular har ord der erstatter intonationen: Mai, Rueplaow, Rue, Chai Mai osv. hvilket også afspejles i deres udtale på fx. engelsk hvis de ikke behersker det for godt, og det er jo ligesom den situation vi taler om her. mvh rinpoche |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 30/11-2006 17:38
|
|
Hej Ebeth, Jamen, du taler så Kham Muang, som ikke er det samme som Lao, selvom der er en del fælles ord, der ikke indgår i central thai. Så meget har jeg da bemærket, (selvom jeg overhovedet ikke taler det, taler kun central thai og noget Lao/isan). Men med din baggrund i Kham Muang kan du da sagtens forstå central thai ikke? Ja, Thinglish, thaienglish osv. kært barn har mange navne ![]() mvh rinpoche |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 30/11-2006 17:59
|
|
Ajarn skrev: Thaiglish hedder det vist i visse kredse hernede. Tror nok jeg har vaeret paa den vogn med at tale baby engelsk, paa trods af at jeg er 'near native speaker'. Idag taler jeg thai Og ihukommende dine indlæg mht. thai i en anden tråd....Så... nej, jeg kan godt styre mig ![]() |
|
|
|
| MortenDue |
Lagt på d. 30/11-2006 20:40
|
|
rinpoche skrev: jo jo, men du får det nærmest til at lyde som om vi kan nøjes med kropssprog og gestikulationer. Har du nogensinde tænkt på hvad fx diplomater, spindoktorer, taleskrivere osv får deres penge for? Prøv at sig til en Rocker at han er en bøsse samtidig med at du smiler og ser afvæbnende ud, og lad os høre resultatet ![]() OK point taken - jeg skal absolut nok lade være med at gøre som du forslår ![]() ![]() ![]() ![]() Og de som tjener penge på skrevne ord... jeg mener absolut at teater sprog er noget mere forståligt end en politikers tale...... og hvem ville du helst stille et vigtigt spørgsmål??? ![]() rinpoche skrev: DU ville ikke have været i tvivl, men på thai ledsages en spørgende sætning ikke af en intonation, idet deres vokabular har ord der erstatter intonationen: Mai, Rueplaow, Rue, Chai Mai osv. hvilket også afspejles i deres udtale på fx. engelsk hvis de ikke behersker det for godt, og det er jo ligesom den situation vi taler om her. mvh rinpoche Og på en måde gør de det jo - "mai" = ? har jo netop en intonation - den samme som vi bruger når vi stiller et spørgsmål med tonefald...... - og uden denne intonation er ordet ikke rigtigt. Selvfølgelig, når man bruger et direkte spørgeord, bliver intonationen mindre vigtig. (hvem, khrai, og alle resten af vores hv-ord mm.) Chance favours the prepared mind
|
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 01/12-2006 15:25
|
|
Locturian skrev: Ajarn, hvad lever du af i Bangkok? Jeg underviser i engelsk paa et privat gymnasium (Mattayom 1-6). Lavede det samme da jeg boede paa Phuket. Forskellen er at jeg tjener 50% mere her i Bangkok end jeg gjorde paa phuket ![]() |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 01/12-2006 15:38
|
|
rinpoche skrev: Ajarn skrev: Thaiglish hedder det vist i visse kredse hernede. Tror nok jeg har vaeret paa den vogn med at tale baby engelsk, paa trods af at jeg er 'near native speaker'. Idag taler jeg thai Og ihukommende dine indlæg mht. thai i en anden tråd....Så... nej, jeg kan godt styre mig ![]() Det kan jeg ikke! Det er muligt at du har et forspring mht. at tale thai, men jeg skal nok indhente dig. Jeg har aldrig modtaget undervisning i thai, men taler thai alligevel. Hvis jeg husker rigtigt saa er det vist dig, som har studeret thai paa Koebenhavns Universitet...eller? Ang. den anden traad du naevner, saa brugte jeg et par -for de fleste- velkendte thai gloser i en anden sammenhaeng. Men du har nok ikke andet at lave end at finde div. stave/slaa fejl etc. paa DTW. Og hvorfor startede du denne traad i dette forum, og ikke i sprogforummet? ![]() |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 01/12-2006 19:09
|
|
Kunne jeg sagtens have gjort, men jeg har ikke lige fået øje på et engelsk forum her på dtw. ![]() OG så sparker jeg lige mig selv i røven, ingen grund til at nedgøre folk der er i gang med at lære sproget, respekt for det. Jeg kunne ikke have mindre interesse i at påpege elementære stave/slå fejl, men har derimod fremhævet eklatante forståelsesfejl, men respekterer på den anden side også, hvis man ønsker at bibeholde disse. Dermed skal jeg fremover afstå fra at kommentere på såvel dit engelsk som dit thai. ![]() |
|
|
|
| ebeth |
Lagt på d. 01/12-2006 23:10
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 586 |
Med fare for at lyde som en rigtig bonderøv, så har jeg aldrig været i centralthailand andet end gennemkørsel med toget, derfor ved jed ikke om jeg kan forstå mellem-/Isaan thai. "Min" families nyeste påfund er at blande lidt Galean=Karen ind i samtalen og lets face it det er et andet sprog. Muang går ok, jeg blev da også forstået i Jomtien de par dage vi var der, det var jo kun ret trivielle ting som madbestilling, rene håndklæder etc. Med hensyn til engelsk finder jeg det utroligt at mange lærere er så elendige til sproget at typiske lektioner er; oversættelse, lidt fortrykt materiale/bøger med 'nye' ord og ikke meget andet... Jeg har forsøgt at lære fra mig på en anden måde end skolens, mere snak mindre skriftligt!!! Det var ikke helt dårligt. Redigeret af ebeth d. 01/12-2006 23:32 |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 02/12-2006 01:20
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
Ja, for at komme tilbage til det oprindeligespørgsmål.![]() Jeg er også nød til at simplificere mit engelsk i Thailand, ellers kommer jeg nemt til at tale hen over hovedet på Thaierne, det samme gælder forøvrigt også for min kone, som ellers taler bedre engelsk end dansk, dermed ikke sagt at hun taler dårligt dansk, hun snakker fint med min mor og hun kan kun dansk ![]() ![]() Men jeg oplever tit at man kommer til at bruge en masse "fylde" ord, som Morten siger, til at gøre sit sprog pænere, mere "glidene", og der er mange Thaier der så ikke kan følge med. Så for ikke at blive misforstået, må man engang imellem tale "piginengelsk" så Thaierne får menningen med det man siger. Jeg oplever det specielt med "vores" yngste datter, som bor i Thailand, hun har modtaget engelsk undervisning i 5 år nu, og har et stort ordforråd, men rent gramatisk kniber det, og specielt med "fyld" ordene. Så, Rinpoche: Ja jeg oplever at engelsk må ned på et laver niveau når jeg snakker med en Thai. Tilføjelse: Snakkede med en Thai der har boet 15 år i New York idag. Det måtte stadigvæk ned på et lavere niveau, end det jeg bruger til daglig ![]() ![]() ( Jeg arbejder inden for fly industrien, så engelsk er mit erhvermæssige hovedsprog) IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.