Se indlæg
 Udskriv debat
Dansk gift – hvordan lærer I jeres børn at tale Thai?
Ratz
Dette spørgsmål er stillet særligt til thailandske kvinder/mænd, der er gift med danskere, men I danskere, der læser dette indlæg, er også velkommen til at give mig svar, råd og vejledning.

Jeg er Thai, dansk gift og har to børn på alderen 1 og 6 år og jeg har prøvet ihærdigt (tja, næsten..) at lære mine børn at tale Thai. Men det har ikke gået så godt, da jeg pga. arbejde og/eller studier ikke har haft tid og overskud til at blive ved med at tale Thai til de to små. (Jeg er ikke helt perfekt til dansk, taler stadig med accent, men jeg synes i hvert fald, at jeg er ret god til dansk).

Jeg har forsøgt at tale Thai med mine børn, men oplever alt for tit at jeg bliver frustreret og stresset, fordi det tager for langt tid inden børnene, især pigen på 6 år, forstår hvad jeg siger. For at det skal gå hurtigt så vi kan nå det vi skal nå, bliver det tit at vi kun taler dansk i vores dagligdag.

Jeg vil så gerne lære mine børn Thai, men hvordan skal jeg så gøre det? Min mand vil også gerne have, at børnene lærer sin mors sprog, og børnene, især pigen, vil også gerne. Men jeg synes bare, at det er en alt for stor opgave for mig og jeg magter den simpelthen ikke. Det gik nogenlunde godt under den tid jeg var på barsel med den ældste og den yngste, da vi havde lidt mere tid til at tage det stille og roligt. Men da barselstiden var slut så er vi jo tilbage til det gamle stressende liv igen og jeg kan bare ikke se hvordan jeg kan lære mine børn Thai. Min ambitionsniveau er ikke højt – jeg ønsker kun at de skal kunne tale. Men det er da svært, når det kun er mig, der taler Thai med dem.

Nogle gange tvivler jeg også på, hvorfor jeg skal blive ved med dette næsten umulige projekt. Det er fordi 1. vi tager sjældent til Thailand 2. min familie i Thailand er ganske lille 3. jeg har nogle få thai venner i DK (Pga. skiftende arbejdstider har jeg næsten ikke tid til at omgås med nogen. Ja, det er sørgeligt men sandt.) så jeg selv har heller ikke kunnet give mine børn et miljø, hvor man kun taler Thai til hinanden.

Jeg har prøvet at spørge mine få thai venner, der har børn, til råds om hvordan de løser dette problem. De fleste af dem er også meget opgivende, da de også synes at det er svært at få ting at hænge sammen. Deres børn er ældre end mine og de kan kun faderens sprog.

Så I thailænder i DK, der har barn/børn med danskere og I danskere, der er thai gift, hvordan gør I/jeres hustruer, således at I kan lære børnene at tale Thai?

oleskyum
Ja man må håbe politikerne vil genindføre modersmåls undervisning,
jeg mener det er synd og skam det er sparet væk.

Men det er nok en ønskedrøm, at få det tilbage.Sad

Locturian
Ole, synes du det er en skam at det er sparet væk? Smile Det ville ALDRIG NOGENSINDE komme til at dække over Thailandsk. Det er udelukkende for at tilgodese alle vores kære muslimske venner, der ikke ønsker at lære vores danske sprog.

Synes overhovedet ikke det er iorden med arabisk i danske folkeskoler... Sad

Hvis man virkelig ønsker at snakke Thai, må der være klubber og foreninger, hvor man kan mødes med andre, og så ellers måske begynde at se en masse thaifilm og få andre hobbys der involvere det at snakke/forstå thai.
Thailand - Et land med kontroverser, dejlige kvinder, skønt vejr, og et landt fyldt med bedrevidende udenlandske tosser...

[img]http://www.dansk-thai.dk/images/links/www.huahin-online.com.gif[/img] is not a valid Image.
http://www.huahin...

http://www.huahin-online.com
Davs ratz

Først vil jeg lige sige at jeg er vildt imponeret af dit danske sprog, det er flot gået at du behersker det danske sprog, så flot efter så kort tid her i DK. bravo
Mht. det thailandske sprog mener jeg selv, at det er vigtig at presse sine poder til at lære det thailandske sprog. Jeg er selv enlig far til 4 piger i alderen 7-15-16-24 og de taler alle et nogenlunde godt thai og engelsk. Jeg har så tilbragt lange ferier (3-6mdr) i asien med mine unger og på den måde har de lært det engelsk og thai når vi har tilbragt tid sammen med mine nu kæmpe store familier i thailand. De blev/bliver også presset til at følge modersmålsundervisningen her i kbh og deres mor fortæller jeg hele tiden, at det er meget vigtigt med flere sprog. Når tøserne er hos deres mødre bliver der kun snakket thai. Jeg møder flere unge thaier gennem mine piger og flere fortællere mig, at hvis de kunne gøre det hele om, så ville det gerne have lært sproget thai mens de var børn.

Her i kbh har de stadig beholdt modersmålsundervisningen

dsd

Suk Rak Ning
Kan virklig ikke se problemet, det er da bare at komme igang med at undervise dem lidt hverdag, saa travlt har du vel heller ikke........

Men hvis du der hjemme stadig koere i Thai-tempo med det huslige, ja saa kan jeg da godt se at der ikke er meget tid at laere dine boern thai i.

Med venlig hilsen Suk...............Cool
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

oleskyum
Locturian skrev:
Ole, synes du det er en skam at det er sparet væk? Smile Det ville ALDRIG NOGENSINDE komme til at dække over Thailandsk. Det er udelukkende for at tilgodese alle vores kære muslimske venner, der ikke ønsker at lære vores danske sprog.

Synes overhovedet ikke det er iorden med arabisk i danske folkeskoler... Sad

Hvis man virkelig ønsker at snakke Thai, må der være klubber og foreninger, hvor man kan mødes med andre, og så ellers måske begynde at se en masse thaifilm og få andre hobbys der involvere det at snakke/forstå thai.

Ja bare ordet modersmålundervisning betyr vel muslimsk, hvad det så end er.
Men jeg kender da andre nationaliteter der har været glade for den undervisning de fik førhen.

Men da du nok ved bedst hvad der undervises i, skal jeg lade din viden komme i første række og ikke have det ønske for mine medmennesker om de så er gule hvide eller sorte.

Beklager meget at du fik undervisning til at handle om arabisk.

Jeg tænkte nu nok mest på de Thailænder der har børn i Danmark.

rinpoche
Hør nu her, det kan da aldrig være det danske samfunds opgave at undervise børn i eksotiske sprog! Engang imellem må forældrene træde i karakter og indse, at der også er opgaver der ikke skal løftes af det offentlige. Hvad bliver det næste? At man skal finansiere rejsen hjem, når de små poder skal sendes til genopdragelse?

At lære børnene at tale thai ligger da umiddelbart for: Den thailandske forælder taler kun thai med børnene fra day one. Og vice versa med den danske forælder. De eneste jeg kender der har haft succes, har fuldt denne kurs.

Jeg har prøvet at spørge mine få thai venner, der har børn, til råds om hvordan de løser dette problem. De fleste af dem er også meget opgivende, da de også synes at det er svært at få ting at hænge sammen. Deres børn er ældre end mine og de kan kun faderens sprog.

Ja, nu forsøger jeg ikke at træde nogen over tæerne, men jeg ser tit at der ikke skal meget til at få herboende thailændere til at opgive ævred, når vi taler intellektuelle sysler. Det langsigtede engagement, motivation og arbejdsindsats kommer altfor ofte til kort.

Men du har da absolut tilegnet dig dansk på et niveau, som groft anslået 95% af tilflyttede voksne thaier ikke kan måle sig med.
Dermed ville jeg også tro, at du skulle have skulle have gode chancer for at lykkes med dit forehavende.

mvh
rinpoche

falang yao
Hej Ratz,
Du "giver op" for tidligt. LAD VÆRE med det, for din datter er KUN 6 år gamle, derfor mit råd til dig vil være at have tålmodighed og tage en dag ad gangen. Hun skal nok lære det, det gjørde min egen datter på 10 år også, til "husbehov" sådan da. Jeg "fortvivlede" også da hun var 6-7 år gamle, og denne gang kunne hun forstå en del men kunne ikke svare, det er blevet bedre efterhånd synes jeg, til store glæde for mormor.
Eneste ulempe er når moderen, storesøster og den mindste taler thai ved spisebordet, så "føler" jeg mig sat udenfor deres kreds Wink.
Derfor, vil jeg igen sige, bare klør på, ikke noget med tvang,stille og roligt, det skal nok komme, selv om hun vil måske i modsætning til dig, tale Thai med dansk accent Grin.
Held og lykke i fremtiden.

M.v.h., M. Rasmussen
Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
falang-yao@dansk-thai.dk

lindegaard
Vi har en datter på 9, og det har fra dag 1 været sådan at min kone kun har talt Thai med hende.... jeg har derimod talt Dansk... har lige talt med min kone, de 2 er på ferie i Thailand, og hun siger det går strygende, og de fleste tror hun er opvokset derude... hun taler både med Lao dialekt, som sin mormoder og det lidt "finere" bangkok Thai, uden problemer... din et årige vil ingen problemer få hvis du bare får sat igang med kun at tale Thai til hende... din seksårige skal tilvendes kun at svare dig på Thai, jeg formoder at du ikke kun har talt Thai til hende da du også selv har ønsket at træne dit Danske, og man lærer hurtigt med børn, men du må "tvinge" din seks årige, det vil være en skam hvis hun gik glip af den chance... er der ord hun ikke kan, så lad hende bare sige dem på dansk, og ret dem så til Thai for hende.... pøj pøj... Wink
omne ignotum pro magnifico
"everything unknown appears magnificent"

Ratz
Hej alle og tak for jeres svar.

Oleskyum: jeg har ingen kommentar ang. modersmålsundervisningen. Jeg har faktisk ikke tænkt på den som en løsning på mit problem. Jeg er mest ude efter info om hvordan man lærer sine børn Thai, når man lever sprogligt isoleret og er omgivet af den danske kultur inkl. det danske sprog.

Locturian: det der med thailandsk klubber og foreninger som du har nævnt, det har jeg også tænkt på. Men som vores liv ser ud lige nu, er det svært for mig at få tid tilovers til at fragte børn til Kbh. og gå til foreninger og klubber. Der findes heller ikke nogen thai klub/forening i den provinsby vi bor.

Deepseadivers: tak for din positive kommentar ang. mit danske sprog. Det er altid dejligt at få ros. Smile

Tilbage til emnet – Min datter er født i Sverige og min mands og mit fælles sprog den gang var svensk. Jeg havde da forsøgt at lære hende thai. Det gik ok da hun var baby, men da hun var et år og begyndte i dagpleje, gik det pludselig galt - hun blev tavs og holdte næsten op med at tale. Hun svarede kun, hvis jeg talte svensk til hende. Jeg havde en mistanke om, at dagplejemoren skældte ud hende fordi hun talte thai, men jeg havde jo ikke noget bevis. (I Sverige der hvor vi boede tidligere var det jo en sådan hadefuldt stemning mod indvandrere og det var ikke særligt accepteret at man talte andet sprog end svensk). Jeg fik at vide af en talepædagog at jeg skulle tage det roligt med hende og lade hende tale det sprog hun boede i, dvs. svensk. Derfor blev det ikke så meget thai bagefter, da jeg var bange for at hun atter igen skulle holde op med at tale, hvis jeg pressede hende.

Vi flyttede til DK, da vores datter var 2 år og hun skiftede ret hurtigt til at tale dansk. Jeg prøvede så småt at få hende til at tale Thai, men det gik ikke så godt, da hun blev så ked af det næsten hver gang. Nu for første gang begynder hun at interessere sig for det thailandske sprog, nok fordi hun ser og hør at jeg taler Thai med hendes lillebror. Men hver gang jeg prøver at lære hende Thai så bliver hun genert og/eller fjoller rundt - så jeg ved ikke lige hvor meget Thai hun lærer. Frown

Jeg synes også det er vigtigt at børnene kan flere sprog, det er derfor jeg efterlyser forskellige metoder, som jeg måske kan bruge til at lære Thai til mine børn.

Suk: ja selvfølgelig kan jeg sagtens klemme thai undervisning ind imellem mit 8- 9 timerarbejde og mit huslige gøremål! Jo man kan godt sige ”hvad svært kan det være og det er da klart at man har tid til at tale sit sprog med sine børn bla bla bla” -- dette var også min holdning den gang jeg var barnløs. Men efter 2 børn plus sprogproblem med barn nr. 1 er jeg blevet klogere. Og jeg kan love dig at tiden er knap, når man har 2 småbørn og 8-timersarbejde i skiftende vagter samt weekendvagt. (og når jeg er vågen og har fri, så ligger de små og sover… ) Frown

Ang. det huslige arbejde er min mand ret god til at hjælpe til så meget som muligt, men jeg står alligevel for det meste af det huslige, lige som i mange andre danske hjem. Så når der er travlt og det skal gå hurtigt, så har jeg da ikke tid til at sige samme ting 10 gange, da jeg alligevel skal sige det en gang til på dansk.

Selv om jeg vil lære min børn Thai, er jeg også nødt til at prioritere, at den tid jeg har med dem skal være rar og dejlig. At det ikke hele tiden skal handle om at jeg tvinger dem til at tale Thai. (hmm.. er det måske det, der skal til, hvis det skal lykkes?)Shock

Rinpoche: Jeg vil ønske, at jeg kunne følge dit råd. Men jeg har lidt svært ved at gøre det, ellers skulle jeg nok ikke har kommet med denne tråd, ikk’. Smile

Du kan sige hvad du vil om thailænders motivation, udholdenhed og arbejdsindsat, men jeg vil nok sige at det ikke er fair at generalisere. Jeg mener, at hver enkelte herboende thailænder har i forvejen en hel masse ting hun/han skal kæmpe med for at integrere sig i det danske samfund. Og hvis de pga. personlige årsager undlader at lære deres børn thai, så synes jeg nok at de skal få lov til at være i fred uden at blive kritiseret. I et demokratisk land som Danmark har man da ret til at vælge, både til og fra uden at andre skal komme og blande sig i det valg man har gjort. Men selvfølgelig har du også ret til din holdning. Og jeg min. Wink

Ang. det her med indlæring af thai sprog til mine børn, jeg ved godt at jeg har mulighed og forudsætning til at lære dem mit sprog, hvis jeg gider. Men nogle gange tvivler jeg på om det er en god idé, da jeg er usikker på om det er mit behov eller børnenes behov, der styrer dette projekt. Klart jeg ved at ens modersmål er den bedste gave man kan give sine børn, men hvad gør man hvid det viser sig at børnene ikke synes det er en gave, men en belastning? (jaja…jeg ved godt at jeg tænker for meget..)

Ratz
Hej falang yao og mange tak for dit svar. Det er godt at vide, at der stadig er håb forude. Det giver mig mere mod til at fortsætte med denne ”mission (almost) impossible”. Smile

Ja, som du har kunnet læst om hvordan og hvorledes det ligger til hjemme hos os, så kan du sikkert forstå hvorfor jeg bliver fortvivlet. Nu efter at have læst og besvaret en del indlæg begynder jeg at blive klar over hvorfor jeg tvivler på min evne. Ubevidst er jag nok stadig bange for at skade min datter ved at lære (læst: tvinge) hende til at tale Thai. Nu taler jeg jo thai til min lille dreng, så min pige kan også følge med og lære hvad det er jeg siger til ham. Så mon ikke hun vil lære det også?

Nu når jeg tænker efter på hvor tit jeg taler Thai med min datter, så mener jeg faktisk at det er ret tit. Men hun reagerer jo ikke, derfor opfatter jeg det ikke som at der sker nogen udvikling med hendes thai sprog.

lindegaard: Tak for dit svar. Først og fremmest vil jeg sige, at jeg talte mest svensk med min datter den gang hun var lidt over et år frem til hun var to. Efter vi flyttede til DK bliver jeg ved med at tale svensk i ca. et år, mens hun bare skiftede til dansk efter en måned. Så jeg har ikke lært/trænet dansk med min datter, men ved at gå i skolen samtidigt som jeg var ude og arbejdede med de ældre. De var da meget gode til at lære en at tale dansk, du.. Grin

Må jeg lige spørge om hvilket sprog din kone bruger til at tale med din datter, når de er ude bland andre danskere? Jeg tænker ikke på strøgtur o.l. men mest om situationer i skolen, daginstitutioner m.m. Jeg har desværre oplever situationer, hvor andre børn driller min datter når jeg taler Thai til hende. Heldigvis har det ikke udviklet sig til en mobning, da vi nåede at stoppe drillerierne i tid. Men efter den episode er jeg blevet mere opmærksom på hvilket sprog jeg taler med hende. Men i drengens vuggestue, derimod, har jeg fået en opbakning og pædagogerne synes, det er positivt at jeg taler Thai med ham.

Jeg håber jeg bliver lige så god til at få børnene til at tale Thai som din kone har gjort med jeres datter. Smile
Redigeret af Ratz d. 05/01-2007 00:22

rinpoche
Og hvis de pga. personlige årsager undlader at lære deres børn thai, så synes jeg nok at de skal få lov til at være i fred uden at blive kritiseret.

Absolut, jeg kan heller ikke se hvem der kritiserer den holdning.

rinpoche

falang yao
Ratz skrev:
Ja, som du har kunnet læst om hvordan og hvorledes det ligger til hjemme hos os, så kan du sikkert forstå hvorfor jeg bliver fortvivlet. Nu efter at have læst og besvaret en del indlæg begynder jeg at blive (1)klar over hvorfor jeg tvivler på min evne. Ubevidst er jag nok stadig bange for at skade min datter ved at lære (læst: tvinge) hende til at tale Thai. (2)Nu taler jeg jo thai til min lille dreng, så min pige kan også følge med og lære hvad det er jeg siger til ham. Så mon ikke hun vil lære det også?Nu når jeg tænker efter på hvor tit jeg taler Thai med min datter, så mener jeg faktisk at det er ret tit. (3)Men hun reagerer jo ikke, derfor opfatter jeg det ikke som at der sker nogen udvikling med hendes thai sprog.

Hej Ratz,
Velbekommen.
1- Der ligger "problemmet", du skal hverken tvivle på dine eller din datter's evner til at undervise - lære Thai.
2- NU er du på ret spor.Du vil blive forbavset over hvor meget hun kan forstå, du kan evt. lad det komme an på en prøve ved at sige noget på Thai til Lillebror, som vedrører hende . Fx. :<< Vi skal i byen og købe en gave, men du må ikke sige det til storesøster for det skal være en overaskelse>>
3- Det skyldes måske som du selv skrev tidligere at hun "bliver flov" over at tale med dig i et sprog som hendes veninder ikke forstår og muligvis at hun var blevet tilrettesat af børnehavens personalet i Sverige. Har selv oplevet det med min 14 årrig steddatter, da hun var 7-8år svarede hun på dansk når moderen talte thai til hende især hvis der var andre tilstede. I dag p.g.a. vores indbyrdes "magtkamp" så bruger hun netop det thai sprog når hun ikke ønsker at jeg skal vide hvad de taler om Angry Angry Angry

M.v.h., M. Rasmussen Cool
Redigeret af falang yao d. 05/01-2007 11:04
Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
falang-yao@dansk-thai.dk

karstenf
Med en pige på næsten 18 år og en dreng på 11 år kan jeg godt genkende dine problemer.

Vore børn har nu været i Danmark i næsten 6 år, konen i 7 år.

Vi har den aftale at min kone tale thai med børnene og jeg taler dansk med dem.
Vores datter og kone bruger næsten kun thai nær de taler sammen.
Vores dreng svare altid på dansk. Når vi er på besøg i Thailand taler han thai når han er ude og lege.
Vores datter taler thai til hendes lille bror og han svare på dansk. Når hun vil være sikker på at jeg forstår at hun skæller ud taler dansk.

På det sidste er vores dreng dog begyndt at svare når man spørger hvad noget heder på thai, Det er dog mange ting som han ikke kender.

Når min kone/datter og andre snakker Thai sammen mangler de ofte ind i mangle på thai ord for forskellige ting/begreber som anvendes i Danmark. Eksempel hører jeg tit ord som dagpleje og børnehave.

Hvor dan kan man undervise i sproget thai til brug i Danmark når man mangler dagligdags ord til en almindelig samtale?

Vi vil gerne have at børnene bevare/udvikler et thai sprog, man med hvilket ordforråd? Skal det være til et liv i Danmark (mellem min koner og børnene) eller til brug i Thailand? Mange af de daglige ord som anvendes i thailand vil man ikke anvende i Danmark, da det daglige liv jo ikke er det samme. Som et eksempel møder vi jo ikke mange munke i Danmark.

Jeg vil gerne lære at tale thai, det kunne vi jo klare ved at vi alle talte thai. Men dette vil så gå udover det Danske sprog. Så det har vi fravalgt.

Jeg kan mærke at mit eget danske lider under at vi har brugt et forenklet Dansk.

Jeg/vi tror at vi holder fast i fores fordeling med at min kone taler thai med børene og jeg taler dansk med dem.

Til tider kan jeg også føle mig udenfor når alt foregår på thai, men det må jeg så leve med.

Med venlig hilsen
Karsten F.

https://www.koonmassage.dk/
lindegaard
Ratz: i så at sige alle tænkelige situationer, og specielt når de 2 rotter sig sammen mod mig Grin, taler min kone thai til vores datter, vi har heldigvis været forskånet for drillerier, min datters veninder spørger altid pænt hvad hendes mor sagde, og de tager det helt naturligt... vi har som karstenf, valgt en fordeling, jeg taler dansk hende, fruen thai til hende, og indbyrdes (konen og jeg) engelsk, en dårlig vane jeg ved det, men sådan er det... jeg ville enormt gerne som karstenf også skriver det, ha' lært thai i tale, men det må komme senere, tilgengæld forstår jeg da en del af samtalerne Wink jeg håber du finder en løsning... Wink

lindegaard
Ratz.. jegb glemte lige at fortælle.... jeg har en rigtig god veninde der nu har boet i australien i 12 år, 2 dejlige børn på 7 og 9... de taler ikke dansk, og man kan mærke på hendes forældre her i dk at det er svært, da ingen af de taler specielt godt engelsk, og de er ret så kede af ikke at kunne kommunikere med deres børnebørn, så det er næsten altid kun moderen de taler i tlf med, og da børnene ikke kommer til Dk mere end hvertandet år, er det lidt hårdt for dem... min egen datter taler selv med sin mormoder og moster ihertfald en gang hver 14 dag... Wink

paulsenp
karstenf skrev:
...
Når min kone/datter og andre snakker Thai sammen mangler de ofte ind i mangle på thai ord for forskellige ting/begreber som anvendes i Danmark. Eksempel hører jeg tit ord som dagpleje og børnehave.

Hvor dan kan man undervise i sproget thai til brug i Danmark når man mangler dagligdags ord til en almindelig samtale?

Vi vil gerne have at børnene bevare/udvikler et thai sprog, man med hvilket ordforråd? Skal det være til et liv i Danmark (mellem min koner og børnene) eller til brug i Thailand? Mange af de daglige ord som anvendes i thailand vil man ikke anvende i Danmark, da det daglige liv jo ikke er det samme. Som et eksempel møder vi jo ikke mange munke i Danmark.
...

Jeg kan ikke forestille mig, at man vil lære sine børn thai med det formål, at de skal kunne klare sig på thai her i landet. Mon ikke langt størsteparten ønsker, at børnene skal kunne klare at kommunikere med familien i Thailand, og at de iøvrigt skal kunne færdes i Thailand uden at være nødt til at bruge et tredie sprog - engelsk. Som jeg forstår Ratz, er det et spørgsmål om almindelig daglig samtale, ikke om at kunne bestå en studentereksamen i thai.

Mht de danske ord vi ofte hører i samtaler mellem thaier i Danmark, er det ikke anderledes end de fremmedord, mest engelske, vi bruger på dansk. Har vi ikke tilsvarende ord på dansk, og ofte selv om vi faktisk har glimrende danske ord, optager vi fremmedordene i det danske sprog. De, relativt få, danske ord thaierne blander ind i deres indbyrdes samtaler, er jo så for det meste ord, der ikke er særligt ofte benyttede i den thailandske udgave.
Peter

rinpoche
karstenf skrev:

Det gør man heller ikke, de ord eksisterer skam også på thai, de er blot længere og mere omstændelige og begreberne er ikke nødvendigvis 100% sammenfaldende.
Thai er et særdeles omfattende sprog med mange niveauer.

Jeg er temmelig sikker på at de blot anvender de danske ord for en nemheds skyld ligesåvel som mange herinde også anvender thailandske ord, når vi drøfter thailandske forhold: farang isteder for vestlig udlænding, amphur istedet for kommunekontor, puyaibaan for "landsbyrepræsentanten" Rai og Baht som måleenheder etc. etc.

mvh
rinpoche

Spring til debat: