Se indlæg|
Dyrenavne med bibetydning
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 12/01-2007 20:23
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Kwai for vandbøffel, ja, det giver jo næsten sig selv, det er også et udtryk for et : Kvaj på dansk![]() Raeng for grib, eller ee Raeng bruges om gl. M*gk*lling. Nuu, mus er pudsigt nok et udtryk der bruges når man som ung pige omtaler sig selv i samtale med voksne, eller når der bliver refereret til den unge pige af voksne. Gai, høne. Bruges også som slang om prostituerede. Hjiah. En varan, monitor lizzard på engelsk. Den betragtes som et dyr der bringer uheld på thai, og derfor er det også et skældsord. For at imødegå misforståelser er det tit mere hensigtsmæssigt at referere til dem som Dtuan Ngøn Dtua Tårng, som de også er kendt som. Maeng Dtaa, det er et af de største insekter i thailand vil jeg tro, den ligner en kæmpe tæge (kender ikke navnet på dansk, på engelsk er det Giant Rice Water Bug) og er en populær spise specielt i Isan. Man kan tilmed købe dem marineret i glas. Ordet bruges også som slang om en alfons i Thailand. Også med tilføjelsen Biik Tårng, gyldne vinger. Maeng Dtaa Talay, Talay for Hav er iøvrigt en Horse Shoe Crab kendt på dansk som en dolkhale, som er meget populære for deres æg. Nguu for slange, Hua Nguu, slangehoved har også en bibetydning. Så som sædvanligvis en ældre fyr der konstant kigger efter yngre kvinder. Hvis den er helt galt, bliver han kaldt Tao Hua Nguu, Tao for olding. Gradaay, kanin indgår pudsigt nok i udtrykket (for mænd) når de skal hælde vandet fra kartoflerne. Ying Gradaay. Skyd egernet. Jeg er sikker på at der er en forklaring, men jeg kender den ikke ![]() Der er helt sikkert flere, men det var hvad jeg lige kunne huske. Hvis i har flere kunne det være sjovt at høre om dem. mvh rinpoche |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 12/01-2007 22:48
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Hi Hi Hi....Sjov liste.... Her er lige de ekstra jeg kan komme på....der er sikkert flere, men skal lige tænke.... Ai/ I Dao (Ai/ I er nedladende for hhv. mand og kvinde) Dao er en skilpadde. Udtrykket betyder Sinke, åndsudfordret. Dao, skilpadde. Armhule Ai/ I Muu: fede læs (tykke personer) Muu (gris) er også slang for en naiv person man kan suge penge fra. (som en sælger der ser et "let offer" og får ham til at købe alt muligt skrammel) Pla Gadi dai naam (Pla Gadi er en slags pla laar de spiser i Isaan):: Dai naam : under vandet: talemåden betyder: overglad for et eller alder (Herre glad på moderne hiphop dansk) Hvor er det iøvrigt bemærkelsesværdigt, at næsten alle bibetydninger er nedladende eller sjofle.... ![]() Der er lige et par små-kommentarer til listen: Nuu, mus: Bruges som personligt pronomen (Jeg) når ikke kun unge piger, men alle yngre taler med folk af højere status. Som tolk er jeg ude for at piger, som kun er få år yngre end mig (30-35 år) bruger Nuu som personligt pronomen. Mere almindeligt er det at bruge sit kælenavn (hvis man kender hinanden) og Chan/Phom hvis man ønsker lidt distance. Dtuan Ngøn Dtua Tårng, Et andet ord bruges ofte også...Puying haa ngøn...om en prostitueret Maeng Dtaa på dansk (udover at betyde en mandlig alfons) er vandkalv...De smager skønt iblandet ris...Dette er ikke en "thai" spise, men Isaan. (der er stor forskel på thai og isaan, lidt ligesom København og Slesvig, hvor der er mange "etniske tyskere" ) I øvrigt hedder en kvindelig alfons Mae lao.... Tao Hua Nguu er ikke helt oldingen...men bruges som du skrev: en ældre fyr der konstant kigger efter yngre kvinder. (Vi er jo nogle stykker ikk'????) Ying Gradaay. Skyd egernet: ikke helt. Egern er Grajook, mens udtrykket Ying Gradaay, skyde kaniner (for mænd) netop betyder at de skal hælde vandet fra kartoflerne. (samme "søde" slang). Ikke det "hårde" slang at skulle pisse...det oversættes pai yiaw. (begge køn) |
|
|
|
|
Lagt på d. 12/01-2007 22:54
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
af en eller anden grund er jeg ofte blevet kaldt dette "Tao Hua Nguu" dsd |
|
|
|
|
Lagt på d. 12/01-2007 23:48
|
|
Det er godt nok ikke et dyr, og det er heller ikke noget man skal forsøge sig med i en bar eller hjemme![]() Dok-tong= golden flower |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 13/01-2007 01:59
|
|
Jeg siger tak til SS, som gider at kommentere på mit indlæg og som jo nok er den mest velfunderede thai speaker her på dtw. DSD, nej det er godt nok ikke så venligt, men så kan du passende tilføje Dårg Tårng garii Chang Yet og så får du syndsforladelse ![]() øhhh, måske
Redigeret af rinpoche d. 13/01-2007 02:03 |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 13/01-2007 05:22
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Hoi - musling = kvindelige koensdel Chang - elefant = mandlige koensdel ![]() |
|
|
|
| Vagn B |
Lagt på d. 13/01-2007 10:51
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 54 |
Min veninde kalder mig undertiden "palau pagår", som skulle betyde familiens sorte får, men hvad betyder det egentlig?![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 13/01-2007 11:27
|
|
Vagn B skrev: Bekæmp militærjuntaen, og genindfør demokratiet, så Thailand igen kan blive et dejligt land at besøge ![]() som turist kan man vist ikke se nogen forskel, ![]() |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 13/01-2007 12:57
|
|
Sudsakhon, Nu når du selv nævner skildpadde, Dtao. Så bruges udtrykket Kii Dtao om armsved ![]() Og Haang Dtao, skildpaddehale om den lille hårtot/spids nogle mennesker har i nakken, der ligner en lille hale. Ajarn, Yes, Hoi er god nok, og pudsigt nok er det også en metafor som bruges på engelsk. Er dog ikke bekendt med bibetydningen af Chang, som du siger. mvh rinpoche |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 15/01-2007 11:35
|
|
'Chang' er god nok. Det var det foerste ord jeg laerte for pe..s, og brugte aldrig andet, indtil jeg fandt ud af 'georg' vist er mere korrekt. |
|
|
|
| Vagn B |
Lagt på d. 15/01-2007 13:46
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 54 |
Ang. 'Chang' . Vi har også på dansk: Han har været ude at "dyppe snabelen" andre steder = han var hende utro. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 15/01-2007 17:33
|
|
Snabel er vist ikke lige ordet for elefant, selvom jeg vil indrømme at de fleste elefanter har sådan een ![]() Chang Narm, tyk som en hvalros ![]() Chang/elefant specifikt for mandlig kønsorgan har jeg godt nok aldrig hørt, selvom der måske er blevet anstillet sammenlignende metaforer ![]() |
|
|
|
| ebeth |
Lagt på d. 15/01-2007 17:57
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 586 |
Vil det sige at den sang jeg er optrådt med i årevis ikke handler om muslinger ved HuaHin stranden! Så tror da pokker at alle er ved at dø af grin.Ps: Har hørt banan brugt i en overført betydning.... |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 15/01-2007 18:24
|
|
jow, men det er ligeså tit fordi udlændinge udtaler ordet for banan forkert og det så lyder som noget helt andet. Bedre bliver det ikke at der er en bananart i Thailand som hedder Gluay Hårm, og når man så udtaler det forkert bliver man genstand for alvorlig morskab ![]() Nu vil jeg ikke gå yderligere ind herpå, da emnet var dyrenavne med bibetydning. ![]() |
|
|
|
| Pipin |
Lagt på d. 17/01-2007 12:16
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 9 |
Hvis man vil sige at man taler thai en lille smule kan man sige: phuut phaasaa thay nguu nguu plaa plaa. Ordret betyder det at "tale Thai slange slange fisk fisk" men meningen er altså "en lille smule". Vendingen er vistnok lidt gammeldags men den forstås da. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 17/01-2007 15:59
|
|
Hej Pipin, Tak for det. Ja, den sætning vækker som regel vældig lykke ![]() Svarer lidt til den engelske: Jack of all trades master of none. |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 18/01-2007 15:10
|
|
sudsakhon skrev: Ying Gradaay, skyde kaniner (for mænd) netop betyder at de skal hælde vandet fra kartoflerne. (samme "søde" slang). Ikke det "hårde" slang at skulle pisse...det oversættes pai yiaw. (begge køn) Hmm..jeg troede at 'pai yiaw' var en paen maade at sige det paa ![]() Naa, men jeg er begyndt at bruge 'ying gradaay', og det fremkalder smil ![]() |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 18/01-2007 16:07
|
|
Puad Chii, er lidt bedre. Bare pas på at du udtaler det rigtigt, ellers så siger du at du vil optages som nonne ![]() (Puat) Patsawaa vil være den høflige form. Jeg ved ikke lige om yiaw kan betegnes som "hårdt" slang, jeg hører stor set aldrig andet, hvilket jeg kan forstå du heller ikke gør. Men videre høfligt er det bestemt ikke. Yiaw Dtaek, bægret er lige ved at løbe over. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 18/01-2007 17:09
|
|
sudsakhon skrev: Pla Gadi dai naam (Pla Gadi er en slags pla laar de spiser i Isaan):: Dai naam : under vandet: talemåden betyder: overglad for et eller alder (Herre glad på moderne hiphop dansk) Hej SS, Plaa Gradii med et R. Det er en gurami, mere specifikt perlemorsguramien, som mange herhjemme holder i akvarier, men som dernede often indgår i Pla Raa. Også med et R. Også kendt som Plaa Daek, kært barn har mange navne. Kunne dette udtryk ikke udlægges som en ekvivalent til det danske at "befinde sig som en fisk i vandet"? mvh rinpoche |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 18/01-2007 17:26
|
|
Vagn B skrev: Min veninde kalder mig undertiden "palau pagår", som skulle betyde familiens sorte får, men hvad betyder det egentlig? ![]() Hej Vagn, Vi kommer nok til at bede om den på thai for at få mening ud af den der mvh rinpoche |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Vil det sige at den sang jeg er optrådt med i årevis ikke handler om muslinger ved HuaHin stranden! Så tror da pokker at alle er ved at dø af grin.
Bedre bliver det ikke at der er en bananart i Thailand som hedder Gluay Hårm, og når man så udtaler det forkert bliver man genstand for alvorlig morskab