Se indlæg
 Udskriv debat
Chiang Mai
ncmohr
Hejsa

Vi er en familie der elsker thailand og vi har været rigtigt mange gange afsted men dog altid til krabi, her i marts har vi en 4 dages afstikker til Chiang Mai, er der nogen der evt har et godt tip til ture i og omkring Chiang Mai, det skal helst være ture som ikke varer mere end 5-6 timer max da vi har ældre mennesker med og de bliver hurtigt trætte.

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr

(P.S. Hvis nogen skulle kende til steder hvor man kan se tropiske ferskvandsfisk så giv endelig et praj, da det ligger mig meget på hjertet at se de fisk jeg har i mine akvarier men bare der hvor de kommer fra Smile
Har rejst i afrika, europa og 6 gange i thailand. Alle gangene til aonang og krabi og Chiang mai. Skal til thailand igen i 2010 til Oktober. Der skal vi også vietnam for første gang.

thai.mbuna.dk
siam oasen world i bangkok, i siam paragon. har dog ikke været der,

jens
Doi suthep er et must når i skal til chiang mai.
MVH
Jens

Halvdagsudflugt ud at se en orkide planteskole og en "Long-neck" landsby er også at anbefale. Du vil se oceaner tilbud på udflugtsture overalt i Chiang Mai.

jc
De long neck ture der køres fra Chiang Mai er til stammer som er flyttet til byen.

Vi valgte i stedet at tage formiddagsflyet til Mae Hong Son. Her havde vi via nettet bestilt en bil med guide til at hente os. Vi kørte ca 20 km blev omlastet til en lille båd, der på ca ½ time sejlede os til en rigtig long neck by (hedder Karén-folket). I samme by var der også et par long ear.

Vi var de 3 eneste turister i byen og blev inviteret ind i husene og i skolen.

Blev sejlet tilbage til bilen, spiste frokost på en lille lokal landevejs"kro" (120 Baht for 3 med vand). Besøgte templet med flot udsigt over hele byen. Masser af tid til byvandring på egen hånd og til bage til lufthavnen til det sene eftermiddagsfly tilbage til Chiang Mai.

Pris for os alle 3 inkl flybilletter med Thai, bil, guide og drikkepenge kr. 1.500. Da turen var en "private-tour" var der ingen andre at tage hensyn til, så vi bestemte selv tempoet.

Guide i Mae Hong Son var
http://www.rosega...tours.com/
. Kan varmt anbefales.

mvh jc

Boet i Bangkok 1980-1983.

Amagerdreng
Jeg er selv lige kommet hjem fra bla Chiang Mai og kan muligvis hjælpe jer. Så send mig en privat besked og vi kan snakkes ved.

rinpoche
De hedder faktisk Paduang selvom de som jc siger er en forgrening af Karen-folket.

Så kan man jo gøre op med sig selv, om man overhovedet vil deltage i det halløj, idag bruger de kun ringene for at kunne sælge oplevelsen til turister.
Lidt af en pseudo-oplevelse for ikke at tale om at man hermed indirekte er en medvirkende faktor til noget der for mig at se ligner lemlæstelse af pigebørn.
Men det er blevet en levestil, og alternativet er nu regulært arbejde...uha da.

jc
Du har delvis ret rinpoche.

I den by vi besøgte, kunne pigerne i syvårsalderen vælge (og mon ikke forældrene påvirker) om de ville gå med eller uden ring. Cirka halvdelen gør det og den anden halvdel ikke. Det var let at tælle i skolen.

Du har til gengæld helt ret i, at det er et spørgsmål om rigtigt arbejde eller ej.

Set lidt historisk har man båret ringene i generationer og derfor ser de det nok fra en anden synsvinkel end vi gør. - Men hvor må det være irriterende at gå med.

Rent lægeligt tror mange fejlagtigt, at man strækker halsen og at den vil brække, hvis man fjerner ringene. Dette er ikke tilfældet. Ringene sænker derimod skulderne og får derfor halsen til at se længere ud.

mvh jc
Redigeret af jc d. 10/02-2007 17:36

ncmohr
Tusind tak for alle de gode idéer Smile

Heh surt at vi kun har fire dage der ellers kunne vist nok få tiden til at gå Wink
Har rejst i afrika, europa og 6 gange i thailand. Alle gangene til aonang og krabi og Chiang mai. Skal til thailand igen i 2010 til Oktober. Der skal vi også vietnam for første gang.

thai.mbuna.dk
rinpoche
Rent lægeligt er det fakitsk kravebenet på pigerne i stammen, der bliver trykket nedad.

mvh
rinpoche

ebeth
-I Chiang Mai Zoo, som er rimelig stor, findes der en meget stor afdeling med ferskvandsfisk!.Man kan køre rundt derinde, enten med egen bil eller et lille "tog". Der er en hel del trapper!
Omkring vejen til MaeSa Valley som ligger ca.15 km fra byen(route 107, drej tv.i MaeRim), har man del turist ting at byde på, som orkidéer, sommerfugle, slanger, elefanter og aber. Oppe i selve dalen ligger Queen Sirikit Botanical Garden, diverse resorthoteller. Der er selvfølgelig også diverse landsbyer mest Meo/Hmong langs vejen.
Udflugter til ChiangDao, de varme kilder ved San Kampaeng, dæmningen ved MaeNgat er også indenfor de 5-6 timer.
Der er ikke longneck Karen/Paduang i nærheden af ChiangMai. Hvis man interesserer sig for stammefolk findes der et institut for disse i nærheden af omfartsvejen (super highway) se adressen i et af de utallige magasiner der flyder rundt på hotellerne.
mvh ebeth

jc
Du har helt ret rinpoche. Det var nu også kravebenet, jeg mente, da det er det ringene trykker på og ikke skuldrene. (ellers skulle det godt nok være nogle bredde ringe).Grin

mvh jc

lindy
Sorry jeg kan ikke lade væreSmile 1 2 mange, eller hvad?
Hvis rigtig mange gange til thailand = med 3 gange, så må jeg med mine 8 gange have været i thailand, rigtig, rigtig, mange gangeSmileSmileSmilefor ikke at snakke om dem, her på D-T-W som har været der rigtigt, rigtigt, etc. mange gangeSmileSmile:

V.H. Lindy

rinpoche
ebeth skrev:
Der er selvfølgelig også diverse landsbyer mest Meo/Hmong langs vejen.

Pas på ikke at bruge thai-navnet "Meo" overfor dette stammefolk. Det opfatter de som nedsættende.

Der ligger en Hmong landsby på vejen op ad bjerget Doi Suthep, som man kan køre ned at besøge, hvis man har mod på at køre ned ad den stejle jordvej.
Ikke just den mest autentiske oplevelse, da de modtager en del turister, men den er modsat mange andre nem tilgængelig og kan inkluderes i en tur til Wat Doi Suthep.

mvh
rinpoche

ebeth
-"Khun doi"- bruger jeg også 'kun' når jeg møder dem på landevejen i en af deres gamle skrammelkasser. hvor de ikke gider trække ind til siden! Ja der ligger en 'landsby' på doi Pui, som er meget 'civiliseret'... der er vist et museum for opiumsdyrkning og andet mystisk. Mere interessant kunne være paladset før landsbyen, haven/parken er åben for publikum når kongefamilien ikke er der. For dårligt gående kan lejes golfcarts til en mindre formue. Det er en pæn park.
mvh ebeth

ebeth
Glemte lige... For folk der er interesseret i Padeung og læser engelsk er bogen:" From the Land of Green Ghosts" af Pascal Khoo Thwe en god ting at læse. Det er en beskrivelse af hans opvækst i Burma, hans flugt til Thailand og hans uddannelse i England.
mvh ebeth

Vagn B
I forlængelse af ebeth's omtale af Chiang Mai's Zoo skal det nævnes, at her holdes også et stort antal pandabjørne, der meget sjældent holdes uden for Kina. Thai'erne er også begejstrede for dem. Meget publikumsvenligt anlæg. Fotografering med blitz er forbudt, da det stresser dyrene unødigt. Zoo-betjentene er der med det samme med "Don't flash!!!"

ncmohr
Lyder rigtigt fedt med den Zoo. Mine børn var rimeligt begejstrede over phuket zoo da vi var der i oktober, men os voksne var måske lettere chokerede over nogle af forholdende som nogle af dyrene havde. Vi skal helt sikkert en tur forbi der. Og hvis man ikke må bruge flash så er det jo godt man har et kamera med en linse med høj lysfølsomhed Smile
Endnu engang tusind tak for alle de gode input, det kan kun blive en super tur med alle de gode idéer i er kommet med Smile

thai.mbuna.dk
Spring til debat: