Se indlæg
 Udskriv debat
Mördarbakterie angrep henne på Thailandsemestern
Badade – kan förlora fingrarna

Mördarbakterie angrep henne på Thailandsemestern

Med blåsvarta händer och fötter vårdas Sophie Eriksson, 24, på sjukhus i Phuket.
Hon har angripits av en mördarbakterie och kan tvingas till amputation.
Ena stunden låg hon och
solade på stranden. I nästa kämpade hon för sitt liv. På bara några timmar förbyttes Thailandsemestern i en mardröm.

Njurarna slogs ut
Redan tredje dagen började Sophie Eriksson från Hägersten i Stockholm att känna sig konstig efter att hon badat vid stranden.
– På natten fick jag hög feber och frossa. Läpparna blev alldeles blå, säger hon från sjukhussängen på Bangkok Hospital i Phuket.
Pulsen skenade och blodtrycket gick i botten. Sophie förlorade medvetandet.
På sjukhuset började kampen mot döden. Ena organet efter det andra attackerades av mördarbakterien. Lungorna ansattes och njurarna slogs ut. Hon fick blodförgiftning och armar och ben färgades svarta.
Efter två veckor med respirator på intensiven stabiliserades Sophies tillstånd. Hon hade vunnit kampen. Motståndaren visade sig vara en ovanlig bakteriell infektion kallad melioidos.

”Det är ett mirakel”
– Läkarna säger att det är ett mirakel och jag tackar gudarna för att hon lever, säger Sophies mamma Merry.
Men dottern mår långt ifrån bra. Njurarna är ännu ur funktion och händer och fötter är svarta. Under bandagen har stora vätskeblåsor blossat upp. De spricker och varar.

Risk för att amputera
– Jag kan inte röra händer eller fötter. Fingrarna är deformerade och läkarna säger att de kanske måste amputera, säger Sophie med ostadig röst.
Hon är ännu för sjuk för att flygas hem. Hon får dagliga syrgasbehandlingar och dropp. Om en vecka ska läkarna avgöra om hon är stark nog.
– Min önskan är att få komma hem lika hel som när jag åkte. Och att sedan kunna lämna allt det här bakom mig, säger Sophie.

http://www.aftonb...75,00.html

Payanak
Stakkel pige!

Utroligt hvad man kan rede sig af sygdomme etc i troperne...

Og taenk sig hvis man blev tvunget til amputation af diverse udenbords organer... Shock

Meliodosis er en meget almindelig sygdom i Thailand, som rigtig mange dør af.
Her er nogle oplysninger, jeg fandt på en hjemmeside om emnet:

•Widely distributed in the environment
–fields, streams, ponds, rice paddies
•In Southern Thailand, 30-50% of water and soil samples tested positive
•More prevalent during rainy season and in still water
•Can survive for up to 30 months but dies rapidly when exposed to direct sunlight or UV light
•Grows best with high temperatures, high humidity and excessive rainfall

•Northeastern Thailand
–80% have antibodies by the age of 4
–20% of community acquired pneumonia
–40% of deaths in patients presenting with sepsis
–approximately 100 cases/year at a typical hospital

Transmission

•Contamination of skin abrasion or ulcer with soil or water
•Inhalation of infectious dust particles
•Possibly ingestion

•Person to person reported once
•Rice farmers, soldiers at highest risk