Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Thailandsk mad i Danmark og dansk mad i Thailand » Opskrifter og gode råd
 Udskriv debat
Advarsel : Det 3 krydderi (MSG)
sabai sabai
Hvem kender ikke det , man har været på kinesisk eller thai restuarant . og når man er færdig men at spise bliver man nogle gange utrolig træt , man tænker jeg fik sgu nok for meget at spise,,,meen nej .. Det 3 krydderi (MSG ) er synderen !
Frabed dig altid MSG i din mad !

Rækken af symtomer er laang !

Prøv at søge på google ::

Chinese restuarant syndrome

Spis ikke det lort !
[img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.

Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung !

rinpoche
Du har fuldstændig ret. Ingen grund til at putte noget i maden der ikke er godt for noget.
Den har iøvrigt været oppe at vende her på dtw for relativ nyligt.

Payanak
Naa! Saa er det derfor kineserer er saa underlige Pfft

Nordstroem
hehe den var god, hehe Ja kineser er underlige... Men MSG er noget møg...
Jeg har siddet og kigget lidt på sagen og det syndrom men også kan få ved at spise for meget McD mad (se evt. filmen "Super Size me"Wink viser også bagsiden ved det "krydderi" Jeg ved at mange restauranter og husholdninger her i Thailand putter det i alt og når man siger det er det rene gift, så er svaret som regl "Jeg kommer jo kun lidt i..." ha ja, lidt i suppen, lidt i kødet, lidt i salaten osv osv... Jeg har derhjemme sagt at jeg ikke vil spise det mad med MSG i, jeg lavede oven i købet to versioner af papaya salat een med og een uden MSG, og der var godtnok ikke til at smage forskel.. hverken for mig, konen, broderen, søsteren eller svigermoren som lige var forbi.

Nordstroem

Joey
der er også masser msg i Knorre produkter (fra thailand) også Ros Dee pulver.

E621
E621, mononatriumglutaminat eller det tredje krydderi som det også kaldes er et tilsætningsstof som anvendes som smagsforstærker.

Tilsætningsstoffet kan købes »rent«, og bliver ofte anvendt til kød og fisk, i supper, bouilloner, chips, pølser og saucer. Det er meget anvendt i asiatisk mad.

Stoffet er stærkt mistænkt for at kunne fremkalde migræne og en lang række andre sygdomme samlet under betegnelsen kinesisk restaurant syndrommet. Fællesbetegnelsen dækker udover migræne over angstanfald, depression, koldsved, tørst, hyperaktivitet og kvalme. Navnet opstod da kinesiske restauranter blev kendt for at anvende meget store mængder af stoffet i deres madlavning. Syndromet kaldes også for Kwoks syndrom efter dr. Robert Ho Man Kwok, den amerikanske læge, som i 1968 opdagede sammenhængen. Hans undersøgelser er blevet efterfuldt af flere senere undersøgelser, som har nedtonet sammenhængen. Det menes i dag, at der skal større mængder til at udløse sygdomstilfældene. Syndrommet menes at være knyttet til en form for allergi.

Der er lavet forsøg som har skabt mistanke om at indtagelse af større mængder af stoffet kan fremkalde hjerneskader.

Stoffet findes i vid udstrækning i alt dyre- og plantevæv og er et stof som vi ikke helt kan undvære, idet glutamat er den mest udbredte neurotransmitter (signalstof) i hjernen.

Vær opmærksom på, at stoffet ikke er klasificeret som et kunstigt smagsstof, og derfor ikke vil fremgå af mærkningen som sådan. Et produkt med E621 kan godt være mærket med »indeholder ingen kunstige smagsstoffer«.

Stoffet er ikke med i det register over kemisk definerede aromastoffer, som er fastsat af kommissionen.

Henrik N B
Det tredje krydderi blev fjernet fra hylderne i min folkeskole i 1984 Frown , jeg troede egentlig det blev forbudt men åbenbart ikke.

Uhyggeligt så mange unødvendige ting der skal puttes i maden...

MVH
Henrik

*Lykken er hverken gods eller guld, men den ligner,
for den som er fattig græder og den som har røven fuld går og griner.
Lykken er ikke til salg, men umulig at få hvis du er flad,
så hvis lykken hverken er gods eller guld så følges de oftest ad*

Saendaeng
Og når i er i Thailand , kan i spørge dem om de bruger punchulot. Det er navnet for det 3 krydderi i Thailand.
Michael B Kristensen

http://www.globalwindservice.com
Lung Yao
Derfor bruges MSG i maden :
<<Monosodium glutamate, also known as sodium glutamate and MSG, is a sodium salt of the non-essential amino acid glutamic acid. It is used as a food additive and is commonly marketed as a flavour enhancer. It has the HS code 29224220 and the E number E621. Trade names of monosodium glutamate include Ajinomoto, Vetsin, and Accent.

Læse mere her :
http://www.alun.d...ig-syg.asp

Redigeret af Lung Yao d. 14/09-2008 13:36
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Webmaster
Underligt at et blad som Samvirke ikke kraftigere advarer med stoffet. End ikke i deres svar på læsernes henvendelser kommer der en decideret advarelse der er til at forstå, selvom de skriver at der er mennesker som får rødmen i kinderne og en følelse af varme i ansigtet og eventuelt hovedpine.

- Er det tredje krydderi skidt eller kanel? (PDF-fil)

Flere læsere har undrende skrevet til os, hvorfor vi ikke advarer mod krydderiet, da de mener, at det kan give forskellige sygdomstegn og er dårligt, fordi der er E-numre i.

»Det er rigtigt, at det tredje krydderi har været udskældt for mange forskellige ting. Men mononatriumglutamat er godkendt af de officielle fødevaremyndigheder, og det er det, jeg forholder mig til,« siger Karina Kyhn Andersen.

Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
hanspeter
Ja helt sikkert svært at diskutere, der er mennesker som får migræne af rødvin og nogle kan ikke tåle skaldyr.
Nogle kan ikke tåle det 3 krydderi nogle kan ikke tåle gluten, andre får dårlig mave af mælk, men derfor anbefaler ingen jo at vi alle skal undgå mælk rødvin, skaldyr eller gluten.

on og kent
så dan set uanset hvordan du får det indenbords så skal du lige vide at skader fostre. det vil sige at man kan få hjerneskadede børn ved at bruge smg.
det er fandme uhyggeligt at tænke på.
jeg villle meget nødig forklare min datter at vi gerne villle have smagsforstærker i vores mad. u anset hendes helbreds tilstand.
der Sadudover er det jo lidt uhyggeligt at man ikke bliiver informeret om krydderiet før man spiser det .
i må undskylde men har fået adskillige irish coffe i aften
men vil dog gerne diskuterer msg når jeg bliver en lille smule normal

det kan godt være at mit thai er galt men efter at have læst overnævnte er mit russiske sku heller ikke så galt
khap
rol
Redigeret af on og kent d. 05/02-2010 23:51

rinpoche
Det er min oplevelse, at thailændere er temmelig konservative.
Ikke mindst når det drejer som om deres hjemlands kulinariske frembringelser.
Dermed er mange nok utilbøjelige til at afstå fra at bruge MSG, som de plejer.

Jeg fik skovlen under konen ved at foretage en blindsmagning af en ret med og uden MSG.
Hun fik ad flere omgange til sin store ærgrelse kun en 50% succesrate, hvilket jo er den statistiske sandsynlighed.

Dermed bortfaldt grundlaget ligesom for at bruge det, når hun ikke engang med sikkerhed kunne sige om det var i eller ej. Pfft

Det er så muligt at andre har mere fintunede smagsløg og med sikkerhed vil kunne fastslå, at det altså smager bedre med MSG.

Thai72
Er der nogen der har et billede, af et glas eller en pose med dette krydderi i, så man kan se etiketten..?

rinpoche
[img]http://www.alun.dk/resources/images/Medium/msg.jpg[/img] is not a valid Image.

Håber dit kinesiske er bedre end mit Wink
Redigeret af rinpoche d. 06/02-2010 12:31

sabai sabai
[img]http://www.siswahyu.com/shoppingchart/images/uploads/ajinomoto2.JPG[/img] is not a valid Image.
[img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.

Thai72
Mange tak, begge to. Smile
Nu skal jeg lige finde ud af om det er noget vi indtager...
Redigeret af Thai72 d. 06/02-2010 13:12

sabai sabai
Monosodium Glutamat (MSG) - Sundhedsskadeligt eller godt?

Monosodium glutamat (det tredje krydderi) blev opfundet for første gang i 1908 i Japan af den japanske videnskabsmand Kikunae Ikeda fra Tokyo Imperial Universitet. Han isolerede­ aminosyren glutaminsyre (glutamat) som det komponent, der gav smag i suppe baseret på tang (konbu). Man kendte glutamat (fra hvedes gluten), men vidste ikke, at den bidrog selvstændigt med smag.

Smagen blev beskrevet med ét ord “umami”, den femte smag også kaldet velsmag.

Som handelsvare blev den patenteret under det Japanske Ajinomoto Corporation i 1909 og blev første gang kaldt “Ajinomoto”, som betyder smagsessensen.

I dag findes MSG i næsten alt fra suppe og kiks til kød, fordi det får maden til at smage godt - de benæv­nes ofte som smagsforstærkere, som er et levn fra før 1908, hvor man mente, at glutamat ikke havde smag, men forstærkede andre komponenters smag - og så er det meget billigt – ligesom sukker.

Selvom MSG bidrager væsentligt til smagen af mad, er den også sundhedsfarlig ifølge nogle forskere . Hos nogle er der også forkommet MSG overfølsomhed. Den mest kendte er det såkaldte “kinesisk restaurant-syn­drom”. Årsagen til dette navn er, at mange kinesisk restauranter bruger meget MSG som smagsforstærker til deres retter. Af symptomer kan nævnes følelsesløshed, brændende fornemmelse på munden, tungen, ansigt, hals og brystkassen. Hos nogle kan der opstå udslæt på kroppen, og astmalignende åndenød kan forekomme.
For meget indtagelse af MSG – må helst ikke overstige 2 teskefulde eller 60 mg om dagen - kan virke som en gift og beskadige kroppens celler, hjerne, øjne samt knogler, og bør ikke indtages af gravide. Desuden er MSG med stor sandsynlighed, ifølger en forsker , en medvirkende faktor til fedmeepidemien.
Det er derfor en klog beslutning for alle, inklusiv gravide kvinder, at undgå MSG i kosten. Hvis du på en restaurant er i tvivl om madens kvalitet og indhold, kan du nævne overfor tjeneren, at du er allergisk overfor MSG, og at det derfor er vigtigt for dig at vide, om der er MSG i maden!

Link til anden tråd om MSG :

http://www.dansk-...ost_117098

FCKdk
Ja og overdreven brug af MSG/Det tredje krydderi skulle være kræftfremkaldende....Cool

FCKdk

Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere....
Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before...
.

vandango
sabai sabai skrev:
[img]http://www.siswahyu.com/shoppingchart/images/uploads/ajinomoto2.JPG[/img] is not a valid Image.

Det var pokkers - du finder det produkt over alt. Var en gang ved at købe det, idet jeg troede at det var salt.

Generelt syntes jeg også at puthønen bruger mange forskellige tilsætningsstoffer, hvilket undrer mig meget, idet råvarerne i det thailandske køkken jo virkelig smager af noget.

Spring til debat: