Se indlæg
 Udskriv debat
Familiesammenføring igen igen
EPErnstDK
Well måske har dette spørgsmål allerede været spurgt, men jeg har ikke kunne finde det rigtige svar.

Jeg skal snart igang med at søge om FS til min kommende kone (vi bliver forhåbentlig gift på rådhuset i løbet af et par uger) og i den forbindelse vil vi også godt have hendes to børn (på 4 og 11 år) til Danmark.

Men spørgsmålet er om vi skal gøre det i to omgange eller vi kan søge for begge i et step. Hvad anbefaler I?
Hilsen
Erik

jesperfrb
Ambassaden forskriver at man gør det på engang, og kender da også flere der har gode erfaringer med det.

Der er dog flere der anbefalder at få konen/moren til DK først, og så få hende igang i DK, danskundervusning, arbejde osv. For derefter at søge om børnene. Også ud fra det synspunkt at konen/moren får større overskud til børnene, når hun selv kender til forholdene i DK, før de kommer.

Hvis jeg selv skulle igang i dag, ville jeg søge samtidigt, udfra en betragtning at mor og børn kan støtte hinanden i danskundervisning, men også set udfra at mor og børnene kan risikere at skulle være meget længe adskilt, da sagsbehandlingen kan tage meget lang tid, når man søger om børnene senere. Ikke at dette altid er tilfællet, men det tog 1 år, og 4 rejser til Thailand i vores tilfælde.

Det vigtigste angående børnene er at have styr på papierne omkring faderen og at de har pas samt udrejsetilladelseWinkWink

Held og lykke med projektet og forhåbentlig tillykke med bryllupetGrinGrinGrinGrin
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

Hep
Både ambassaden og Udlændinge service anbefaler at man søger samtidigt.

Umiddelbart vil jeg også anbefale dig at søge samtidigt af flere årsager:

1. Først og fremmest kan der gå rigtigt lang tid med at behandle ansøgningen om FS med hendes børn på et senere tidspunkt.

2. Det er som regel ganske hårdt for moderen at være væk fra sine børn i længere perioder.

3. Da hendes ene barn er 11 år gammelt gælder det om at komme i gang så hurtigt som muligt. For et stykke tid siden afviste Udlændingeservice en FS sag med et 12 årigt barn, da de mente at der ikke var basis for at opnå en vellykket integration i Danmark.

Om sagsgangen bliver nemmere når de skal behandle "hele pakken" ved jeg ikke, men i din situation ville jeg klart søge på en gang.

Da min kone kom hertil valgte vi at vente med hendes barn - set i bagklogskabens ulidelige klare lys ville vi ikke have gjort på den måde nu.

jesperfrb
Helt enig Hep.

Glemte det med barnet på 11år, hvis adskillelsen fra moren bliver forlænge er der større sandsynlighed for afslagSadSad
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

MortenDue
Jeg vil godt lige give det gode eksempel på sagsbehandlingstid netop for FS af børn til moder:

Ansøgt 8. marts ALLE papirer afleveret til US i DK
Opholdstilladelse udstedt 4. april
= 1 MÅNED!!!

Børn på 8 og 11 år. Moders ophold i DK 1½ år.

At ambassaden netop har meddelt at de ikke kan finde papirene er noget helt andet... og vi rejser på lørdag.... aaaaaaahhhhhh
Chance favours the prepared mind

www.mjdue.dk
MortenDue
Så kom jeg i kategorien "har gennemført FS".

Vi landede forrige søndag med ungerne på 8 og 11 år.

Hvis man kan beskrive hele proceduren fra ansøgning til ankomst, så må det være "lige ud af landevejen" (trods ovenstående indlæg).

Der har ikke været noget uventet eller besværgeligt - og det til trods for at faderen til børnene nok ville have spændt ben for os, havde han fået det at vide.
Fik også indirekte at vide (på ambassaden) at det var en fordel at søge fra Danmark når man ønskede børnene til DK. Det er to forskellige bunker på ambassaden (noget med rod i visum-udstedelser mm.)

Men børnene er velankommet og er nu begyndt i skole og SFO. MEGET GLADE.

Og trods at det ikke er yndlingsemnet, så mener jeg selv at det "so far" har været en sol-strålehistorie.
Chance favours the prepared mind

www.mjdue.dk
Webmaster
Tillykke til jer alle 4 :-)
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Hep
Stort tillykke Morten!

kenneth
STORT GRATTIS till er.
Min fru är i Thailand just nu,har två barn på 8 och 13,deras pappa är död sen 7 år bakåt,hon har haft ett litet H..... med alla papper och nu skall dom in på Svenska ambassaden i Juli på utfrågning om varför dom vill hit,sen tar dom kontakt med Migrationsverket här och sen skall deras mamma in och förklara vaför hon vill ha sina barn upp hit Sad hoppas att det går lika bra för oss,skall dom i skola skall det vara innan dom blir för gamla(tycker Jag)PS.Morfar och Mormor är gamla och kan inte ta hand om dom..
Kenneth..

Spring til debat: