Se indlæg
 Udskriv debat
Sprog...5555
Suk Rak Ning
Thailand
Sprogforvirring i Bangkok

Sprogforvirring.

En dag skulle jeg bruge tallet 21 overfor Diim - hvorfor husker jeg ikke, det har nok været datoen - "soong-sieb-neung" - sagde jeg stolt over min nyvundne formåen - helt korrekt og logisk.
Hun stirrede uforstående på mig - men det tog jeg mig ikke af - det gør hun hele tiden - uanset hvilket sprog, jeg taler. "Khor tos! Mai khao jej kha" (Undskyld - ikke forstået) Den sætning har jeg hørt før og jeg tilgive hende gerne - vi kan ikke alle være lige kvikke.
Jeg gentog tålmodigt og udtalte det denne gang lidt mere korrekt - hvilket på dansk vil sige - endnu mere [UPASSENDE ORD]isk.
Efter at have analyseret [UPASSENDE ORD]ien gennem længere tid - brød hun pludselig sammen i grin - og så vidste jeg, at hun havde forstået - jeg krummede tæer - hvad havde jeg nu sagt? 20 hedder ikke soong-sieb (2-10) - som ethvert fornuftigt og rationelt menneske skulle tro - 30 hedder jo saam-sieb (3-10), 40, see-sieb (4-10), o.s.v. - 20 hedder Yi-sieb. Og 1 hedder ikke 1 (eller neung) efter 20, 30, 40 o.s.v. men éd - hvem fanden ku vide det? Så mit helt korrekte 21 - soong-sieb-neung (2-10-1) - skulle være Yi-sieb-éd.
Til min fortørnelse drøner "soong-sieb-neung" nu sin sejrsgang rundt i barerne på min soi - for Diim kan ikke holde sin kæft - alle skal have min "pragtfulde" nydannelse i det Thaiske sprog at vide - og alle knækker sammen af grin.
Jeg er endog hørt en dum kælling sige "sawasdeekha, khun soong-sieb-neung" - da jeg gik forbi og jeg kunne høre koret af ulideligt grineri fra de barnlige tøser, hun var sammen mede - indtil jeg med højt knejsende hoved drejede ind på Sukhumvit - hvor jeg lod hoved falde på plads - på mit hule bryst.
Det var rigtig sanúk. For dem - barnlige sjæle. Men i øvrigt er thaiudtalen ret nem - man skal blot udtale alt på thai på den absolut mest utænkelige måde - så har man det 50 % rigtigt - derefter skal man huske, at thaier har 5 tonefald for hvert ord - så man skal kun udtale sig i enstavelsesord - d.v.s. du har 20 % af 50 % rigtigt - nærmere 10 % - altså af enstavelsesordene - ikke så ringe endda. Og husk lige - at p udtales som pb - k som k - gu hjælpe mig - hvis det ikke udtales som h eller kh - t som d, hvis det da ikke udtales som t - r som l - s er stumt i enden af et ord - o som å - j som dj - samt et par tusind regler mere. Så de 10 % kan være nok så tvivlsomme. Sandt at sige - vær glad og stolt, hvis de forstår 0,007 % af dit - under store lidelser - udtalte enstavelsesord - og prøv så at sætte en sætning sammen - så bliver det rigtigt sjovt - for thaier. Også ordsammensætningen følger thaitraditionen for logik - fra min første lektion i Thai sprogfærdigheder husker jeg "Kun pud tai dai mai khrap" - frit oversat - "taler du thai"? (dumt spørgsmål - det var jo min første lektion - jeg elsker Thailand! (phom la-- pradetai!). Skal vi vende os til videnskaben - (fiktionen?) thaisprog og analysere ordene.
"Kun" - udtales som det skrives - men husk toneringen - og langt uuuu - med stigende tone K-et udtales k (nemt, ik) og n-et udtales n, så thai er ikke sååå svært. Blot man kan synge. "Ordet betyder ikke noget"!!!! - fik jeg at vide, da jeg spurgte.
"Hvorfor faen sir I det så"? ville jeg vide. Allerede der var jeg begyndt at blive opgivende.
Han smilede høfligt, som thaier nu gør - over mit tåbelige spørgsmål. "Kuuu-..n er en høflig tiltale", svarede han. "Pud" - betyder "tale" - det udtales bååå-.d - igen med stigende tonefald - (her har vi en dansk inkonsekvens - "stigende (tone)fald"???) Altså - kuuu-.n bååå-.d betyder "ingenting tale" "Tai" betyder "thai" og synges thai - endeligt noget fornuftigt.
Vi må heller bygge oversættelsen op - det her skal gøres gradvis - vi er nået til - "ingenting tale thai" - (jeg er tilbøjelig til at give ham ret - i hvert fald for så vidt angår faranger).
Dai mai - også nemt - hvis du får tonefaldet rigtigt - hvad du ikke gør, så jeg gider ikke prøve at skrive dem med min hjemmelavede lydskrift. "Dai" betyder "gøre" og "mai" betyder ----------- ingenting. Jeg var nu ved at hidse mig op - her betalte jeg ham i dyre domme for at sidde og lære mig ord - hvor over halvdelen ikke betød noget - for som tidligere anført vidste jeg - at det sidste ord i sætningen "Khrap" - heller ikke betød noget og for øvrigt udtales cab - kh udtales c, r er stum, p udtales b - cap antyder kun, at man er mand (hvis man da ikke lige er ladyboy).
Skal vi gøre oversættelsen færdig. Jeg har betalt for at lære den. Altså - direkte oversat - "ingenting - tale thai gøre ingenting ingenting (jeg er mand)" Jeg overvejede at gå hjem. Og husk så lige, at ordstillingen altid er omvendt af, hvad du tror - og på dette område er man konsekvent. Og igen - betoning - hvert eneste forbandet ord har sin egen betoning.
Ma betyder således hund - men det betyder også hest, mor og 3 andre ting, som jeg ikke kan huske - hvem faen kan udtale Ma på 6 forskellige måder - Ok - thaier ka.
Ta lige denne sætning:
"Mai mai mai mai mai mai mai" - det betyder "Den nye skov blev brændt, silkebrændt" - OK, det er måske ikke så tit man får brug for at sige det - i hvert fald ikke "silkebrændt". Men giv ikke op - kan du ikke udtale ordene - så skriv dem - blot husk at vende alt omvendt og så skriv det hele ned bagfra - så er den der.
Problemet hermed vil dog være - at Thailand har 76 bogstaver - som - alene for at forvirre os faranger - slet ikke er bogstaver - men smukke, kunstneriske kruseduller. Så - nej - ingen smuthuller her. Og for at det ikke skal være løgn, så har man slet ikke ord i Thailand - i hvert fald ikke i skriftsproget - sådetkanjoaltsammenværeligemegetmedatlæreord.
End ikke tegnsætninger ulejliger man sig med - det er fint, for så kvajer man sig ikke med kommaer, punktummer, udråbstegn, o.s.v. Navne skal da også lige have en omgang - alle navne i Thailand betyder et eller andet - og samtidigt benyttes de aldrig - igen Thailogik - for alle får et kælenavn eller et tiltalenavn, som følger dem livet igennem.
Jeg hedder for eks. Muue - det betyder gris -
det har jeg forklaret om tidligere - så jeg sparer mig selv her. Diim kaldes Jim. Diim, det betyder noget i retning af "den oplyste" - lisom Buddha - flot ik - men ingen kalder hende det - andet end folkeregistret. Og hvor tit taler du med dem?
Jeg synes godt om mit kælenavn - i hvert fald er det bedre en Diims kælenavn - Jim.
Kært barn har mange navne.
Jeg har tidligere nævnt "Englenes By" og "Østens Venedig" - nævnes kan tillige "Glædens By" og "Den Store Mango" - og af nogle, som aldrig har sat sig ordentlig ind i forholdene - "Syndens By". MARERIDT Jeg vågnede op med sveden drivende af mig - mit hår var sjaskvådt, mit lagen var sjaskvådt - min hovedpude var - rigtigt gættet - jeg havde haft mareridt. Jeg undrede mig - så slemt et mareridt mindedes jeg ikke at have haft før, at jeg fysisk havde reageret så vildt - jeg tog mig selv i at kikke efter guldfisk i sengen. Og så kunne jeg ikke engang huske, hvad jeg havde drømt.
Jeg havde sparket dynen af mig, hovedpuden lå på gulvet og lagnet krøllet sammen i fodenden - det måtte have været slemt. For helvede, hvor var det varmt - jeg rev lagnet op og tørrede sveden af panden - langsomt og eftertænkelig - hvorfor gjorde airconnen ikke sin virkning gældende? - jeg begyndte at vågne - hvor var i øvrigt aiconnens summen? Det gik op for mig - jeg havde slet ikke haft mareridt - jeg var midt i et - airconnen var gået i stykker.
Der har været varmebølge over Bkk de seneste dage - selv thaierne klager over varmen - fandens til tidspunkt for en aircon at svigte på. Uden aircon i stuen går det an - jeg kan li thaipiger - thaipiger kan ikke li aircon - sååå .. airconnen i stuen er tit slået fra og jeg bruger en vinge, som skaber lidt luftcirkulation - men i soveværelset insisterer jeg på aircon - jeg kan ikke opholde mig i en seng ved 32 - 34 - 36 graders varme

http://sejeroebil...angkok.htm

i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

blume
Hej Suk

Godt gået med dette indlæg, morsomt og fornøjelig læsning, det fortæller noget om de vanskeligheder Jeg har ved at lære dette sprog.
Da jeg ikke synger særlig godt, tror jeg at jeg desværre må opgive.
Shock

Ha en fornøjelig dag Suk

Varme hilsner fra Odense
Blume

jesperfrb
Ok, denne gang fik du min kone til at kigge på mif som om jeg var åndsvag, sådan og sidde og grine af computerenGrinGrinGrin

" mai mai mai mai mai" kan også siges som: ny silke kan ikke brænde!!!!!!!!!SmileWinkWinkWink
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

ebeth
-Gad vide hvem han er...ham der har skrevet historien! Den er morsom. Jeg har også stirret mig blind på alle de der mai'er.. Været udsat for tjukchauffører der ikke forstod "Royal River" før r'erne blev lavet om til l'er. Har selv besvaret det venlige "by nie? som jo lyder fra mange munde når man bevæger sig rundt i byen- med et kækt "by tdot"... er nu gået over til "by tio" i stedet...så nu skriger de da ikke af grin mere....men der gik laaang tid, før de forbarmede sig og rettede mig.

John
Forfatteren er Advokat Dann Sørensen som også er medlem af DTW (længe siden han har været logget på).

Der har tidligere været en tråd med hans skriverier på DTW:
[url]www.dansk-thai.dk/forum/viewthread.php?forum_id=29&thread_id=3112&rowstart=0[/url]

Og her er et link til hans hjemmeside:
[url]www.sejeroebilleder.dk[/url]

Der er til mange timers læsning, og nogle gode grinGrinGrinGrin
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
ebeth
-Tak John!

juj
Grin Ja det er fornøjelig læsning Grin og ganske lærigt. Det vider jo at selv om man bliver en ældre gentelman behøves livet jo ikke blive gråt og kedligt, slet ikke hvis man vælger at tilbringe sot otium i Thailand. Wink

Spring til debat: