Se indlæg
 Udskriv debat
Kunsten at være mlabri
DR2 nu på søndag 09/09 kl 19.00-20.00

Det er en svær kunst at bevare sin identitet, når ens verden forsvinder. Mlabrierne er et skovfolk i det nordlige Thailand. I dag er de kun 320 mennesker tilbage. Mlabrierne fortæller med håb og desperation om tabet af skovene og om mødet med en voldsom og fjendtlig verden. Forældre, der selv er vokset op i junglen, må skilles fra deres børn, som skal på kostskole i en by med høje huse og toiletter. Samtidig starter en ung mand sin jagt på en mlabri-pige. For mlabri har altid giftet sig med mlabri. Men mlabri-piger er blevet svære at finde, så hvordan lever man op til kravet om at føre slægten videre? Og hvad med drømmen om kærlighed, som de thailandske popsangere synger om? De gamle vender ryggen til virkeligheden. De unge ved, der ikke er nogen vej tilbage til livet i skoven - at de må integrere sig. Alligevel lever håbet om selvbestemmelse. Det er en stor kunst at bevare sin værdighed, når Jorden skælver.

rinpoche
Tak for oplysningen bkk, skal jeg partout se.

De kendes lokalt som Pii Tong Luang, de gule blades ånder.
De er et nomade folk, og navnet kommer af, at de kun bliver på en boplads indtil bladene på deres intermistiske hytter bliver gule.

Den danske humorist Jørn Riel, har iøvrigt skrevet en bog med denne titel (de gule blades ånder). Handlingen foregår for 100 år siden i Nord-thailand, hvor en dansk officer kommer til landet og oplever en masse fortrædeligeheder. Hylende morsom.

Ja tak bkk, jeg vil også glæde mig til at se det, hvis jeg ikke glemmer det.

John
Torrent til udsendelsen kan hentes her:
http://thepirateb...or/3801452

john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
rinpoche
Meget interessant udsendelse af et tidligere skovfolk, der i dag ikke kun står i skyggen af thailændere men også af Hmong/Meow folket.
Tak til bkk for linket.

mvh
rinpoche

jesperfrb
Så den desværre ikke, var på arbejde!!
Hvis den bliver genudsendt, så pls skriv det her!!
Kan ikke lide at se tv på pcerenWink
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

Davs
Ja de har det godt nok svært de Mlabri folk
Hold da op,en kamp for føden.
De burde ha lidt hjælp:
I stedet for at rende rundt og kigge på barpiger,
og prøve at redde dem GrinGrin men ok hvis man kan få støtte,
til den slags ville jeg nok også gøre det.
bamsen

jesperfrb skrev:
Så den desværre ikke, var på arbejde!!
Hvis den bliver genudsendt, så pls skriv det her!!
Kan ikke lide at se tv på pcerenWink

Hejsa jesper Kan du ikke downloade programmet for derefter at ligge den ind på en dvd så du kunne se den på tv. Nu du ikke gider se den på pc.

Spring til debat: