Se indlæg|
Retreat
|
|
| Letmein |
Lagt på d. 12/12-2007 13:39
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 7 |
Hej. Rart at finde et forum med så stort førstehåndskendskab. Indrømmet kan jeg som dansker af og til, for ikke at sige jævnligt, godt drømme om venligere priser, et mere svedigt klima, regnskov, langsommere tempo, mystik og asiatiske skønheder, men her og nu vil jeg begrænse mit forehavende til at spørge om der er nogen, som har kendskab til yoga retreats i Thailand, eventuelt med mulighed for kombination med buddhistisk meditationspraksis? Det er ikke svært at finde internetsider med priser for en uges yoga kursus i Thailand på op imod 6-7.000 kroner, men som gennemsnitlig fattigrøv på udkig efter 1-2 måneders ferie og flyvebilletten oveni, tænker jeg også at jeg ikke absolut behøver bo på Hotel Hilton, have stjerneguruer som undervisere og blive vartet op med Michelin guider, men godt ville kunne overnatte i bambuslignende hytter langt ude på landet og blive undervist af folk, som ikke nødvendigvis snakker flydende engelsk. Eksisterer sådan muligheder eller er det ”kun” disse hardcore tempelophold med 10 timers daglig meditation, som jeg ikke er helt sikker på, at jeg ville kunne overleve uden efterfølgende ben amputationer. |
|
|
|
| phitsanulok |
Lagt på d. 12/12-2007 14:23
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1054 |
her er lidt: http://www.dhamma...ation1.php http://www.medita...index.html Daily Schedule 05.00 Wake up 05.30 Meditation Session 06.15 Exercise 07.00 Breakfast 08.30 Morning Chanting (optional) 09.00 Meditation Instruction 09.30 Meditation Session 11.00 Lunch 12.30 Personal time 14.00 Meditation History 15.00 Meditation Session 16.00 Personal Time/Group discussion 17.30 Refreshment 18.30 Evening Chanting (optional) 19.00 Meditation Session 20.00 Dhamma Talk 21.00 Personal Time 21.30 Sleep in Peace Design dit eget tøj??[url]shirtfreak.dk[/url]
Hus i Thailand??[url]husithailand.dk/[/url] Thai catering??[url]dinthaikok.dk[/url] |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 12/12-2007 15:09
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Jeg har vaeret i tempel/nonne samfund(ja NONNE). Her stod vi op kl. 04.00, spiste morgenmad kl. 08.00 og spiste igen kl. 11.00 og saa ellers ikke mere den dag ![]() Var der fra fredag eftermiddag til Soendag eftermiddag. Sov udenfor paa under et halvtag direkte paa plankegulvet. Det tog flere dage inden mine ben var ok igen. Det var oplevelsen vaerd da jeg laerte noget om mig selv. Dog fik jeg mest ud af den bog 'Mankind' jeg laeste som optakt til selve opholdet. Jeg var- og er stadig et 'nyt' menneske ![]() |
|
|
|
| Letmein |
Lagt på d. 12/12-2007 15:16
|
Mange tak for dit svar Phitsanulok. Som udgangspunkt er jeg primært på udkig efter yoga retreats, men er som antydet også interesseret i buddhistisk filosofi og meditation, (særligt en speciel Thailandsk version med nogle skovmunke). Jeg kan se, at Dhammakaya mange steder omtales som værende sekteriske med tro på magi, og ret nye inden for Thai buddhismen med dyrkelse af ego, hvilket lyder fuldstændig omvendt af mit kendskab til buddhismen. Okay, nu skulle Siddhārtha også have sagt noget i retning af, at man selv skal undersøge sagen og ikke rask væk tro på andres udsagn, og hvis Dhammakaya havde været baseret på yoga skulle nogle kristne menneskers udsagn da ikke holde mig tilbage. Men det var umiddelbart også svært at se, hvad et ophold ville koste. Dog fremgår det af deres hjemmeside, at “Extra Bed is charged 2,200 THB per night”, og så er jeg vist stået af økonomisk. Har du selv været dernede eller kender nogen der har? |
|
|
|
| Letmein |
Lagt på d. 12/12-2007 15:57
|
Det lyder sgu ret underholdende Ajarn. Jeg læste engang en bog om en vesterlænding, der opholdt sig i et zen kloster i et helt år, hvor dagens sidste måltid også var til middag, og hvor samtale i ugevis kunne være forbudt, hvor madrassen var stenhård, lokalerne iskolde, søvnen sparsommelig, og hvor de fik slag med et boldtræ, hvis de sad og halvsov under morgen meditationen. Da du så skrev, at du var i nonnesamfundet fra fredag til søndag, og jeg nærlæsning kunne se, at du mente i samme år og samme uge, strejfede det mig uundgåeligt, at dit afkortede (?) ophold måske skyldtes brud på nogle tempelregler. Nej, okay respekt herfra, bare én dag ville være en udfordring for de fleste, og andre ville få nervøse trækninger med 1 time uden mobiltelefon, fjernsyn og anden underholdning. |
|
|
|
| ebeth |
Lagt på d. 12/12-2007 20:12
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 586 |
-Du kunne evt. kontakte templet i Dragør for information, med mindre der er skiftet abbed, er det en meget venlig munk, han hedder pra Somsak. Pra Somsak kommer fra Chiang Rai og er fra den almindelige theravada gren af Buddhismen, han må også vide noget om skovmunke.... eller rettere steder der ligger afsides. Ved at der i Chomthong lidt syd for ChiangMai ligger der et stort tempel som lærer folk at meditere. http://www.sirima...rg/courses Hvis det er ren yoga skal du da vist lidt længere vest på! I Indien kan man fodre s... med retreats hvor du kan lære yoga og meditation. F.eks ved Rishikesh (i delstaten Himachal Pradesh) ligger der en del. vh ebeth -Eller kig her... http://www.retrea... Redigeret af ebeth d. 12/12-2007 20:35 |
|
|
|
| Letmein |
Lagt på d. 12/12-2007 21:20
|
Jeg har flere gange overvejet at besøge templet i Dragør, da jeg bor kun godt og vel en time derfra og er interesseret i Theravada, men jeg har fra flere sider fået det klare indtryk, at templets formål er ment som fristed for Thaier i Denmark og så tænkte jeg, at det nok ikke var så smart at komme anmassende og at jeg derfor heller ikke ville kunne forvente, at nogen snakkede hverken dansk eller engelsk. Men nu du siger det, så måske alligevel. Du har selvfølgelig fuldstændig ret i, at yogaens hjemland er Indien, hvor mange lokale også tager i ashrams. Imidlertid har jeg nogle indre billeder om, at min mave ikke ville kunne overleve længe der, ligesom det ikke være særligt behageligt at skulle møde mange tiggere eller børn, som jeg skulle ignorere. Med yoga i Thailand forstår jeg det som om, at flere strømninger fra Indien har fundet vej såsom buddhisme og andre hinduistiske påvirkninger, så yogaen kunne utvivlsomt have passet godt ind, men traditionen med templer og buddhistiske retreats er meget stærk, og så kaldes thai massage iøvrigt ofte for yoga massage. Nå, jeg tror jeg i første omgang vil prøve med rejsen til Dragør. Også tak for links. mvh |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 13/12-2007 07:07
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Nej det var netop pga. overholdensen af reglerne at jeg kun var der fra fredag til soendag. Da det er et nonnesamfund er der adgang forbudt for maend fra mandag til torsdag. Der var flere andre maend tilstaede, men ud af den samlede gruppe paa flere hundrede mennesker, var jeg den eneste udlaending ![]() |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 13/12-2007 09:22
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Letmein skrev: Jeg har flere gange overvejet at besøge templet i Dragør, da jeg bor kun godt og vel en time derfra og er interesseret i Theravada Nu ved jeg ikke i hvilken retning du bor en times tid væk fra Dragør, men der er også mulighed for at besøge templet i Stenløse hvis det skulle være i den retning du bor. Se nærmere her: http://www.wattha... Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 13/12-2007 12:57
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
meditation-- hvorfor skal det lige være buddhistisk.. ?? det er da at gå over åen efter vand. Du ville få 100 gange mere ud af at tage et kursus på dansk.. Buddhismen er mere en mega penge maskine end en tros retning. meditation er en glimrende ting at lære.. selvom vi egentlig alle kan bare vi gad lytte til vores indre jeg...... Gad er måske forkert, nok mere, tør stole på vores intuitation, men her kommer vi hele tiden i klemme i den verden vi nu engang lever i.. Det sjove af det hele her er at alle mennesker meditaterer, vi kalder det bare noget andet.. Så som at falde i staver.... |
|
|
|
| Letmein |
Lagt på d. 13/12-2007 14:12
|
Hej le-si, Det skal ikke nødvendigvis være noget buddhistisk, selvom jeg har stor respekt for megen af denne filosofi og meditationspraksis, lidt i modsætning til mine forbehold over for magiske strygninger og aftenskoleundervisning på AOF. Måske er det blevet en pengemaskine nogle steder, men Dharma er så vidt jeg ved ganske ofte helt gratis. For eksempel har jeg for nyligt kvit og frit downloadet en ebog på 725 sider fra en afdød mesters taler i Thailand http://www.watnon...indexe.php , og tempelophold er tit uden pris eller afregnes til beskeden betaling, måske endda valgfrit efter den enkeltes formåen. Hvorvidt vi alle mediterer afhænger nok meget af definitionen. Afdøde Ajahn Chah fra ovenstående Thai tradition ville muligvis vende sig i graven eller i nirvana, hvis man udlagde alle hans foredrag som at vi skal ”falde i staver og lytte til vores eget jeg.” Ellers er jeg helt enig i, at det nogle gange kan hænde, at man selv under almindeligt arbejde, pludseligt oplever et meditativt flow. Redigeret af d. 13/12-2007 17:51 |
|
|
|
| ebeth |
Lagt på d. 13/12-2007 14:12
|
|
Hmm... le-si det er vist ikke helt det samme som at dagdrømme. Re. Stenløse eller Dragør som webmaster foreslår/skriver... kan jeg kun skrive om hvad jeg selv har oplevet og det er en engelsktalende munk i Dragør, der hjalp mig på et tidspunkt hvor der var brug for det! Kender ikke watthai i Stenløse. |
|
|
|
| Letmein |
Lagt på d. 13/12-2007 14:14
|
Hej Webmaster, Jeg bor i København og altså klart tættest på Dragør. Kender du noget til forskellen på de to steder og eller retningerne? Selv har jeg hørt, at mange i Dragør mest kommer for at sludre, hvilket underbyggede min formodning om, at det primært fungerede som et kulturcenter. Lidt trist er det ellers, at alle andre former for buddhisme er ’tilgængelige’ i København, men ikke den oprindelige Theravada. Hvis de bare havde været interesserede i at tjene lidt penge som tidligere antydet, kunne man vel have forventet nogle kursustilbud, retreats eller foredrag på engelsk. |
|
|
|
| ebeth |
Lagt på d. 13/12-2007 14:24
|
|
Der holdes retreats i Dragør! |
|
|
|
| Letmein |
Lagt på d. 13/12-2007 14:32
|
Tak. Jeg begynder at forstå, at de muligvis ikke ”spiser danskere”, og planlægger et besøg snarest muligt. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.