Se indlæg|
På besøg hos The Siam Society
|
|
| Bent Jensen |
Lagt på d. 22/12-2007 18:50
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 199 |
Når man beskæftiger sig med oversættelse af thai opstår der ofte spørgsmål om, hvordan thailandske navne skal gengives med latinske bogstaver. Hvis man sammenligner de to engelsksprogede thailandske aviser Bangkok Post og The Nation, vil man ofte se, at de staver thailandske personnavne forskelligt. Imidlertid havde jeg i forordet til lærebogen The Fundamentals Of The Thai Language, skrevet af Campbell og Chaveevong, læst, at The Siam Society umiddelbart forud for Anden Verdenskrig skulle have foreslået en standard for skrivning af thai med latinske bogstaver. Standarden skulle være vedtaget af det thailandske undervisningsministerium i 1941. Så en dag for flere år siden besluttede jeg mig for at tage en tur til The Siam Society, som ligger på adressen 131 Asoke Road, Bangkok 10110. for at se standarden. The Siam Society er et ret eksklusivt foretagende oprettet i 1904 og under kongelig patronage. Jeg begav mig op i biblioteket, som ligger på første sal. Her sad der en ung bibliotekardame i en nydelig klassisk kjole med broderier. Hun lignede et stort spørgsmålstegn, da jeg fremførte mit ærinde. Tilsyneladende havde hun aldrig hørt om translitterationsstandarden. Men på bibliotekets hylder fandt jeg selv frem til de gamle udgaver af Transactions Of The Royal Siam Society, og efter nogen bladren fandt jeg translitterationsstandarderne. Der var to standarder, den ene noget mere detaljeret end den anden. Jeg bad om at få de relevante sider fotokopieret. Det gik den unge dame med til, men det kostede ikke mindre en fem baht pr. side. I kopieringsforretninger koster det normalt ca. 0,40 baht pr. side. Det er værd at lægge mørke til, at der er tale om skrivning af thai med latinske bogstaver. Der er ikke tale om stander for skrivning af thai med ”engelske” bogstaver (hvis sådanne findes). En dansk ambassadør Seidenfaden så ud til at have været en betydningsfuld bidragsyder til The Transactions Of The Royal Sian Society Selskabet så ikke ud til at være overrendt af besøgende. Biblioteket var stille og hyggeligt og med en del bøger, som man kunne studere. Man kan læse om The Siam Society her: http://www.siam-s...sections/8 Bent Jensen |
|
|
|
| ingolf |
Lagt på d. 22/12-2007 22:19
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1068 |
Hej. Lidt uden for emnet.. Thaierne er helt ligeglade men hvordan det staves!! Af praktiske grunde, åbnede min pige sidste år en konto i samme bank som jeg har. Af en eller anden anledning lavede de forkert, og kom til at give hende et andet navn på kontot. Når hun protesterede, og ville have det lavet om, sagde de bare, at det ikke var noget problem, og at hun saktens kan legetimere sig med et andet navn?????? Så nu har hun et navn i det almindelige liv, og et andet i banken ![]() God jul på jer Ingolf. |
|
|
|
| on og kent |
Lagt på d. 22/12-2007 23:24
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 185 |
håber at hun kun har et navn i danmark ellers kan det jo koste en masse penge jvf. udlændingestyrelsen. ken i have en god jul samt et godt nytår kent ![]() |
|
|
|
| Bent Jensen |
Lagt på d. 23/12-2007 06:39
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 199 |
Af en eller anden anledning lavede de forkert, og kom til at give hende et andet navn på kontot. Når hun protesterede, og ville have det lavet om, sagde de bare, at det ikke var noget problem, og at hun saktens kan legetimere sig med et andet navn?????? Det kan sagtens give anledning til diverse problemer. Når man åbner en bankkonto, bør man fremvise sit thilndske pas (hvis man har et), således at navnet stavet med latinske bogstaver kommer til at stemme overens med den måde pasmyndighederne har stavet det på. Det er ikke nødvendigvis rigtigt, men det er der ikke noget at gøre ved. Når jeg oversætter thailænderes papirer til engelsk eller dansk, beder jeg gerne om at se personens thailandske pas, således at jeg ved, hvordan de thailandske pasmyndigheder har stavet navnet. Det duer ikke, hvis der ikke er overensstemmelse mellem passets stavemåde og stavemåden i f.eks. et universitetsdiplom, selv om stavemåden i passet ikke nødvendigvis er den rigtige. Med venlig hilsen Bent Jensen |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.