Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Korat
|
|
| Sabel |
Lagt på d. 18/01-2008 11:52
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 185 |
Er der nogen som ved noget om denne by?? Nogle oplevelser folk har lyst til at skrive om??
|
|
|
|
| Hep |
Lagt på d. 18/01-2008 20:06
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 510 |
Dejlig by. Min kone kommer fra det område. Der er en masse skøn natur i nærheden og folk er venlige og rare. Det er ikke et udpræget turiststed så man slipper for indiske skræddere og alt det andet som findes ved turistfælderne. Jeg ville umiddelbart mene at det ikke lige er et sted man tager hen uden at have nogle at besøge. Hvis jeg ankom til Khorat alene ville jeg ikke vide hvad jeg skulle stille op. Der ligger et par store inkøbscentre i Khorat og der er massere af søde og helt almindelige thai piger du kan komme i snak med der. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 18/01-2008 20:42
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Jeg synes personligt at Khorat er temmelig kedelig, men sådan kan vi jo være så forskellige. Men hvad jeg derimod synes er overordentlig interessant at besøge er Khmer ruinerne i Phimai historical park beliggende i Nakhon Ratchasima (Khorat) såvel som Prasat Hin Phanom Rung længere mod øst i Buriram ved den cambodianske grænse. DET synes jeg er interessant, velvidende at vi meget vel kan have forskellige preferencer her ![]() mvh rinpoche |
|
|
|
| Bent Jensen |
Lagt på d. 20/01-2008 02:53
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 199 |
Nakhon Ratchasima (på thai: นครราชสีมา er med 147.437 indbyggere Thailands tredjestørste by. Jeg kender byen ret godt, fordi jeg arbejdede der i tiden 1989-91 med bygningen af en ny vandforsyning og lægning af nye rørledninger over hele byen i hver eneste gade, vej og smøge. Arbejdet blev udført med hjælp fra den japanske udlandsbistandsorganisation JICA. Vandværket ligger ved landsbyen Baan Makham Tao. Det mest interessante ved byen var for mig en ganske god restaurant, der lå i nærheden af statuen med Mae Mo, byens heltinde fra krigen med laoterne. Jeg kom der meget ofte. I nærheden af jernbanestationen var der en anden ganske god restaurant med farang mad. I byen var der også en VFW- (Veterans of Foreign Wars) restaurant, hvor der gerne sad nogle pensionister fra det amerikanske militær. Restauranten havde nogle meget gode steaks med majskorn, men jeg holdt op med at komme der, efter at jeg tilfældigt havde fået et kig ind i køkkenet og konstateret, at det aldrig blev gjort rent. Det var også en thailænder, der kørte det. Endelig var der Black Canyon. Denne restaurant lå over for Royal Plaza hotel, som styrtede sammen under vægten af vandtankene på taget, efter at man havde modificeret hotellet og fjernet nogle bærende vægge. Der var massageklinik i underetagen. Ca. 100 personer omkom ved sammenstyrtningen. Lederen af bygningsinspektionen blev idømt en længere fængselsstraf af den grund. Ved byen er der en militær luftbase. Jeg kom ved et tilfælde ind i den, da jeg stod på en forkert bus. Det slog mig under mit arbejde, at vi nemt og næsten gratis kunne lave kabe- tv og bredbåndsinternet ved at lægge fiberoptisk kabel langs med vandrørene, som skulle graves ned. Det ville give hver eneste husstand adgang til disse ting. Imidlertid behandlede min arbejdsgiver, Ch Karnchabg Co Ltd, Thailands næststørst entreprenørfirma, mig ikke videre godt. Det trak meget ud med at sørge for, at jeg som lovet ved min ansættelse fik arbejdstilladelse. Jeg besluttede mig derfor til ikke at gøre noget ved kabelprojektet, så byen fik ikke kabel-tv og bredbåndsinternet ved den lejlighed. Der er et turistkontor i byen, som gerne giver besøgende grundig oplysning om alle byens seværdigheder. Med venlig hilsen Bent Jensen |
|
|
|
| helge |
Lagt på d. 20/01-2008 04:31
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 187 |
Davs. Det må jeg nok sige. Khorat var tæt på at få fiber, 18-19 år før mig. Nå,jeg er nu også noget bagud,med det her computerværk. Jeg har besøgt busstationen i Khorat mange gange, og i vores lille husstand,er det en intern joke,at rynke næsen,når nogen nævner Khorat. Mage til toilet skal man nemlig lede længe efter. ![]() Mvh Helge Dette var vistnok IKKE kommet i Wikipedia |
|
|
|
| natie |
Lagt på d. 20/01-2008 06:07
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 22 |
der er dejligt her paa landet |
|
|
|
| Bent Jensen |
Lagt på d. 20/01-2008 08:17
|
natten skrev der er dejligt her paa landet Næh, kun hvis der ingen public address loudspeamers er i nærhedenr. De findes som regel ved skoler, templer og village headmn og forpester tilvær4lsen fuldstændigt for de omkringboende. Nakhon Ratchasima by var der public address loudspeakers i gaderne. Det var absolut rædselsfuldt. |
|
|
|
|
Lagt på d. 20/01-2008 08:43
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Ha ha ha fiber optisk kabel i Thailand i 1989-91 nej den må du sgu længere ud på landet med Bent Jensen...teknikken eksisterede ikke engang på det tidspunkt. Man kunne ikke engang komme på nettet i Danmark på det tidspunkt så man må sige at du har været EKSTREMT foran din tid.![]() Jeg kom for første gang på nettet i 1995 med et 14.400 baud modem. |
|
|
|
| bangkoknielsen |
Lagt på d. 20/01-2008 10:08
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 435 |
Jeg tror nu ikke du skal sige "HA" tre gange, for lyslederkabler begyndte man med at nedlægge i DK allerede omkring 1990. Min onkel var ansat som ingeniør hos Stofa og var før 90érne på mange rejser til udlandet for at studere "fænomenet", der i første omgang skulle forenkle og forbedre telekommunikationen og modtagelse af bl.a. radio, tv... - Men du har ret, der var ikke noget der hed bredbåndsinternet dengang, men var kablet lagt ned så havde man haft det..!
Redigeret af bangkoknielsen d. 20/01-2008 10:18 |
|
|
|
|
Lagt på d. 20/01-2008 10:37
|
|
http://en.wikiped...ical_fiber ![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 20/01-2008 10:52
|
|
Jeg fandt følgende på nettet ...læg venligst mærke til at der i 1992 var 500.000 internet brugere GLOBALT ud af 5,5 MIA mennesker ...så jeg tror nok det var lidt for tidligt for Bent Jensen at snakke bredbånd i Korat i 1989-91....der eksisterede begrebet simpelt hen ikke ![]() World Wide Web Den opfindelse der betød, at internettet virkelig udviklede sig, var da World Wide Web(WWW) blev opfundet af Tim Berners-Lee i 1989. Berners-Lee ville med WWW gøre det let at bevæge sig rundt på internettet. Folk skulle have mulighed for at kombinere deres viden, ved at kunne følge forbindelserne fra et emne til et andet emne, på en let og overskuelig måde. World Wide Web fungerede ved hjælp af et hypertekst-program. På den måde skal man blot klikke på bestemte ord, der er fremhævet i et webdokument, for at kunne springe fra den ene webside til den anden. På World Wide Web kunne man desuden se billeder og høre lydgengivelser. I 1991 blev World Wide Web frigivet af opfinderen, og op gennem 1990’erne blev hele verden erobret af internettet. En lang række private firmaer og offentlige institutioner lavede deres egne hjemmesider på nettet i løbet af de første år. I 1992 fandtes der 500.000 brugere af internettet over hele verden. I 1994 åbnedes den første online-bank på internettet. www.Lycos.com - en af de første søgemaskiner, ser dagens lys i 1994. En søgemaskine virker på den måde, at den afsøger internettet for steder med oplysninger om et emne. Denne afsøgning resulterer i en liste med hypertekst-forbindelser, der passer til emnet I 1995 blev det muligt at høre direkte lydudsendelser på World Wide Web via programmet RealAdio. I 1995 etableredes www.Jubii.dk - den første danske søgemaskine. I 1996 har 50 millioner mennesker adgang til nettet over hele verden. I Danmark har ca. 300.000 mennesker adgang til internettet. Den danske regering afsætter 180 millioner til at oprette et landsdækkende skolenet. Det er meningen at alle skoler skal tilsluttes SkoDa inden år 2000 http://skoda.emu.dk/ I 1997 blev det muligt at se videooptagelser live på World Wide Web ved hjælp af RealVideo. I 1998 blev der sendt 3 trillioner e-mails. E-mail overtog mere og mere den funktion, som postvæsenet havde med at sende breve. I 1998 blev søgemaskinen www.Google.com opfundet. Google voksede hurtigt, og er i dag den største søgemaskine i verden. I 2000 åbnede folkebibliotekerne i Danmark det første fælles børnebibliotek på nettet, www.DotBot.dk.. Siden indeholder webguiden Kloge Åge. Webguides opbygges af bibliotekarer, lærere eller andre, der afsøger internettet for links om forskellige emner. De bedste links om emnerne bliver udvalgt, og kommer med i en webguide. I 2001 startede opbygningen af et fælles leksikon www.Wikipedia.org , hvor alle kan gå ind og skrive om de emner man interesserer sig for. Wikipedia er det bedste eksempel på Berners-Lees ide, med at internettet skal være helt åbent for kommunikation og deling af viden med alle. Vel at mærke, uden det koster noget at deltage. En dansk udgave af Wikipedia startes i 2002, http://da.wikiped... I 2003 startede en amerikaner http://del.icio.us . Her kan alle gå ind og oprette sit eget sted med foretrukne sider, som man samtidig kan dele med andre. Endnu et eksempel på et sted, der er helt åbent for kommunikation og vidensdeling for alle. På samme tid åbnedes www.flickr.com , hvor alle kan lægge billeder ind og dele dem med andre. I 2006 er internettet vokset til et gigantisk verdensomspændende netværk, hvor man kan hente informationer i alle mulige former. Der er både kommercielle sider, hvor man skal betale for informationer, og der de gratis sider, som DotBot , Wikipedia og Flickr I fremtiden vil vi se at internettet udvikles yderligere, sådan at flere informationer lægges ud på nettet. En helt flad bøjelig papirtynd computer er ved at blive udviklet. Hvis denne opfindelse bliver en succes, vil det blive en meget hård konkurrent til bøger og aviser. |
|
|
|
| bangkoknielsen |
Lagt på d. 20/01-2008 11:28
|
Nu var lyslederkablet jo ikke ligefrem opfundet og udviklet kun til Internettet og fakta er, at kablerne blev taget i brug mange steder i verden allerede sidst i 70érne..! - I Dk, har jeg fået oplyst, sidst i 80érne..! - At Bent Jensen skriver "bredbånd", er naturligvis ikke rigtigt, og alligevel - havde kablet været der i dag havde byen haft det! |
|
|
|
| Bent Jensen |
Lagt på d. 20/01-2008 13:05
|
bangkoknielsen skrev Men du har ret, der var ikke noget der hed bredbåndsinternet dengang, men var kablet lagt ned så havde man haft det..! Nemlig. Det kan godt være, at det kun var kabel+tv, jeg tækte på dengang. Man havde hidtil brugt koaxialkabel, men var for flere år siden gået over til fiber-optisk, hvilket jeg udmærket var klar over. Det er meget muligt, at ordet bredbånd ikke var i brug dengang, men det er ligegyldigt. Enhver vidste, at fiber-optisk betød bredbånd. Læg vel mærke til, at byen Nakhon Ratchasima heller ikk fik noget kabel-tv med koaxialkabel. Med venlig hilsen Bent Jensen |
|
|
|
| Bent Jensen |
Lagt på d. 20/01-2008 13:22
|
Falang Bar skrev: Ha ha ha fiber optisk kabel i Thailand i 1989-91 nej den må du sgu længere ud på landet med Bent Jensen...teknikken eksisterede ikke engang på det tidspunkt. Jo. det gjorde den skam. Den var velkendt og brugt inden for bl.a. telefonvæsen. Med venlig hilsen Bent Jensen |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 20/01-2008 13:47
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Falang Bar skrev: Den opfindelse der betød, at internettet virkelig udviklede sig, var da World Wide Web(WWW) blev opfundet af Tim Berners-Lee i 1989. Jeg kan huske en diskussion vi havde på BBS tilbage i midt-80'erne om nettet. Det korte og lange af diskussionen var at ingen af os rigtigt vidste noget konkret, men vi havde alle hørt noget. Resultatet af diskussionen var faktisk at vi alle blev enig om at det ikke havde nogen stor fremtid, da det ikke kunne meget mere end vi kunne i forvejen med BBS'er. Og forskellen på at koble op på en enkelt computer som vi gjorde med BBS'er fremfor et netværk med flere computere kunne vi hellere ikke rigtig se fidussen i. Men vi blev klogere...... Det skal dog lige siges at dengang vi havde den diskussion der var nettet bare tekstbaseret. Muligheden for billeder kom først senere omkring '90 hvis jeg husker rigtigt. Da vi nåede op i starten af 90'erne havde vi indset betydningen af nettet, og det var et helvede at der endnu ikke fandtes en eneste ISP herhjemme i Danmark - det var sgu' for dyrt (og det var ikke kun telefontaksten man skulle også have abonnement) at koble op i USA fra Danmark af. Mener den første danske ISP for almindelige mennesker var UNI-C og det var vist tilbage i '92/'93. Tja, måske blev nettet som vi kender det først opfundet i 1989, men ARPANET strækker sig helt tilbage til 1969. Den første danske mail blev sendt i 1984. Redigeret af Webmaster d. 20/01-2008 13:48 Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
|
Lagt på d. 20/01-2008 14:26
|
|
Jeg er da udemærket godt klar over at fiberoptikken eksisterede den gang men ikke i forbindelse med internettet. Bent Jensen skrev "Enhver vidste, at fiber-optisk betød bredbånd" ...helt ærlig Bent kan du høre hvordan det lyder ? vi snakker 1989 hvorfor skulle man så starte med gamle analoge 14.4 modemmer hvis teknikken var så ligetil som du skriver ? Havde du brugt din "indsigt" den gang og kunne fortælle hvordan teknikken ville blive fremover så er jeg overbevist om at du havde været på top ti over de rigeste mennesker i verden. Du havde så sikkert siddet og holdt ferie på din lille private ø den vi andre kalder for Phuket ![]() |
|
|
|
| bangkoknielsen |
Lagt på d. 20/01-2008 14:48
|
Lige for forhåbentlig at slutte af: Min nu 92 årige onkel fortæller, at lyslederkablet allerede sidst i 70érne - han husker ikke nøjagtigt hvornår - i DK havde fået det populære navn: Bredbåndskabel! - Så kom han med en længere udredning, som jeg desværre pga. telefonomkostninger, ikke havde råd til at høre på - men istedet ønske ham en go´søndag aften - og det gør jeg også til jer alle..! |
|
|
|
|
Lagt på d. 20/01-2008 15:32
|
|
http://www.fiber-...istory.htm |
|
|
|
| roald |
Lagt på d. 20/01-2008 18:13
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 873 |
der sker da lidt i KORAT bla. SEA GAMES http://videoblog....77334.html |
|
|
|
| Bent Jensen |
Lagt på d. 21/01-2008 04:27
|
Falang Bar skrev: Jeg er da udemærket godt klar over at fiberoptikken eksisterede den gang men ikke i forbindelse med internettet. Og du må også være klar over, at fiberoptisk kabel i 1990 blev brugt til at transmittere tv-signaler, således at man fint kune have lavet et fuldstændigt dækkende fiberoptisk kabel-tv-netværk i Nakhon Ratchasim, da lejlighedn bød sig til at gøre det uhye billigt og uden irriteende kabler hængende i lysmasterne.Det var det, jeg ville. Internettilslutning var sikkert ikke noget, jeg tænkte på denang, men det og internetbredbånd ville man have fået oven i hatten ¨få år senere, hvis mine planer om kabel-tv var blevet realiseret. Hvis man ikke havde haft fiberoptisk kabel, ville jeg have foreslået koaxialkabel. Men det havde man. 16 år tidligere havde man lavet kabel-tv med koaxialkabel på min hjemegn i Danmark. Dengang læste jeg i Bangkok Post's tillæg Database, at man vasr ved at lave systemer, som gjorde det muligt at kommunikere fra computer til computer via telefonnettet. Jeg vorestillede ig, at jeg en dag i den nærmere fremtid ville komme til at oversætte tekster, jeg modtog via sådanne systemer. Og det gjorde jeg seks år senere. Ja, Nakhon Ratchasima har vel ca. 30.000 husstande. Hvis de tilsluttede sig kabel-tv og betalte 1.000 baht/år i abonnement, ville kabelselskabet derfra få en årlig indtægt på 30.000.000 baht. Min arbejdsgiver ville have tjent mere på dette end på at bygge vandværket og lægge vandledningerne. Desværre samarbejdede han ikke rigtigt med Bent Jensen. Med enlig hilsen Bent Jensen |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

fiber optisk kabel i Thailand i 1989-91 nej den må du sgu længere ud på landet med Bent Jensen...teknikken eksisterede ikke engang på det tidspunkt. Man kunne ikke engang komme på nettet i Danmark på det tidspunkt så man må sige at du har været EKSTREMT foran din tid.