Se indlæg
 Udskriv debat
mangel på ris
Davs
Jeg så lige på teksttv idag og har set andre steder at ris igen stiger 30 %

og nu har INDIEN,ægypten,wietnam,
lagt forbud mod export af ris.
fordi lagrene er så små.
Så heri danmark er ris også begyndt at få prisstigninger på ris
indtil videre med mindst 20% og der kommer flere pristigninger

Prisen på ris i thailand er oppe, på ca 11300 baht pr.tons

bamsen

Suk Rak Ning
Alt stiger her i Thailand for tiden...Sad
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

xxxx
Ja det må siges.
de sidste 6 mdr har vi haft en pris stigning på 30 - 40% på stort set alt.
Men en alm Thai løn er det tæt på katastrofe..

sidste nyt.
Beer chang stiger fra 100 til 120 ok jeg overlever nok de 20 thb for min weekend øl, men det er rent faktisk en drastisk stigning.

Det svarer til 3 øl skulle koste ca 700 dkk. Wink kom så og påstå thailand er billig.

goldwing
Jeg læste et eller andet sted at risbønderne nu måtte holde vagt ude i markerne, for tyve kom om natten og afhentede risen.... p.g.a priserne var steget kraftigt.

Så det ser heldigvis ud til at bønderne også får del af kagen.

men det må sandelig gøre ondt på den alm. Thai familie med disse kraftige prisstigninger på alting, for det er helt sikkert ikke deres løn som stiger tilsvarende....

Suk Rak Ning
Rigtigt Le-Si.

For os betyder det ikke saa meget, men for den alm. Thai, der maaske kun har max. 6 K. pr. md. er det katastrofalt.

Var ude at spise med vores genboer igaar, han er skolelaere og har vaeret det i 10 aar, han faar en loenforhoejelse nu paa 500 THB pr. aar......Shock

Mange TH er ogsaa begyndt at ha' hunde til at passe paa deres farm, mest Bangkeaw.........

Lige et billede af snoopy ( Bangkeaw )

i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/Picture295.jpg

Snoopy kan ogsaa se rar ud, isaer naar han renser kloer..Grin

i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/Dad165.jpg

Redigeret af Suk Rak Ning d. 28/03-2008 11:48

claus31130
tjja....det kan jo være det kan betale sig at dyrke ris herude.....
ja alting stiger sgu rimeligt kraftigt herude....diesel koster lige omkring 31.50 tror jeg det var den anden dag.....cigaretter er jo osse ved at være godt oppe i pris....har da skiftet til at ryge wonder af samme årsag..(er der andre der har haft problemer med at de ligesom har "glemt" at lime papiret nede ved filteret,så man pludselig ryger cecil?)
...Det må sgu blive noget hårdt for de her alm. thaier som er daglejere eller de der bor ude i landsbyerne der ikke har noget eller meget lidt jord....det må sgu blive hårdt hvis lønnen ikke får et løft Sad

Claus

http://www.cs-web.in.th/
claus31130
Glemte helt lige at der er jo osse mange steder det bliver værre med rismangel,hernede dyrker vi jo trods alt selv risen....der er nogle lande hvor de er afhængige af hvad de kan importere af fødevare eller få i nødhjælp....så hvis ret mange lande mere laver eksport forbud.....kan det jo få katastrofale følger for nogle lande i afrika(tror jeg nok...on ikke de får ris som nødhjælp?)

Claus

xxxxxx
at der skulle værer mangel på ris

det er en historie jeg ikke tror på
næ det er nok grosisterner som holder på risen for at sælge den til en højerer pris

det er den gamle historie de rige tjener mer og de fattige må betale

men i har ret det må gører meget ondt på de alm thaier med de små inkomster
Redigeret af xxxxxx d. 28/03-2008 13:27

xxxx
Nu har jeg ikke lige fulgt med, men de har snakket og vist en del om ris i news de sidste dage.......
Og høsten slog fejl en del steder i efteråret, så den er ikke helt utænkelig.

I efteråret var der flere marker her omkring man slet ikke høstede da det ikke ville kunne betale omkostningerne, så lidt var der.
Og får vi ikke snart regn, ja så går det da helt galt i år med avl..... Ikke bare risene.

Det er formentlig også det der spiller ind på de nu meget dyre grise.. foderet er steget vanvittig.
ja ja plus selvfølgelig fætter CP, han styrer lidt rigelig der...Angry

kvindemin
hørte eller læste, at timelønnen på phuket er steget med 10 baht i timen, hvilket dog vil komme et fåtal tilgode, men pga. de stigninger der er på de mest basale ting, så som ris majs mel og diverse mad produkter, vil lønnen måske blive hævet lidt igen, da de hævede satser ikke på nogen måde vil kunne dække de hæftige pris stigninger der er igang i øjeblikket, og det forrige indlæg omkring rispriser, er desværre sandt, nogle få risbaroner styrer desværre markedsprisen (sælg til mig, eller du får ikke din ris solgt)

prasat
det er sku da en rar nyhed så er mine marker tjent hjem om 755 år i stedet for 922 år. ris er simpelthend ikke vær at røre da indtjeningen er så fucking ringe.
hvis jeg skulle kunne leve af at dyurke ris skulle jeg have et område på stårelse med jylland.

prasat

kvindemin
prasat, hvad er det lige der en god nyhef for dig?

claus31130
he he....ja jeg kan nu heller ikke se det fornuftige i at dyrke ris,vi dyrkede selv ca 10 af vores rai med ris sidste år.....så vidt jeg kan se villle det have været om ikke billigere bare at købe den ris vi kan spise....så ihvertfald tæt på..ja jeg kan i hvertfald ikke få øje på fortjenesten....skal jo lige huske på når vi ikke selv kan male(polere) risen får vi jo kun omkring 40-45 kg ud af hver 100 kg....resten beholder ham med maskinerne.....har da osse sagt til konen at vi skal have set os om efter sådan et lille brugt anlæg.....så er vi da fri for at "betale" 60 % af vores ris for at få det poleret.....ja sådan fungerer det herude i de små samfund....vi får kun de hele polerede ris....resten,dvs...skallerne(lamm),broken rice beholder mølleren,så kan man jo købe skallerne igen af ham til at fodre grise med.....temmelig god forretning for ham...ok han har jo så osse investeret i en maskine.og bruger strøm osv....men alligevel....en ny ikke så stor maskine koster omkring 100k. ....og de fås jo da osse brugte...
......

Claus

Claus

xxxxxx
prasat skrev:
det er sku da en rar nyhed så er mine marker tjent hjem om 755 år i stedet for 922 år. ris er simpelthend ikke vær at røre da indtjeningen er så fucking ringe.
hvis jeg skulle kunne leve af at dyurke ris skulle jeg have et område på stårelse med jylland.

prasat

du har købt din kones rismarker til for store penge

men det er noget der ses meget tit når falanger køber jord til konen

JCL
Jo, men tænk på kartoffelpriserne i Sverige, og det er uskrællede vi her taler om, der er nævnt priser op til 25 Bath pr. kilo.
USKRÆLLEDE.
Og så kommer I drønende med Kilo priser på Ris der modsvarer en lunken Tuborg, og koner der kun vejer det halve af hvad vore vejer.
Mage til piveri er sjældent skuet.

Suk Rak Ning
JCL skrev:
Jo, men tænk på kartoffelpriserne i Sverige, og det er uskrællede vi her taler om, der er nævnt priser op til 25 Bath pr. kilo.
USKRÆLLEDE.
Og så kommer I drønende med Kilo priser på Ris der modsvarer en lunken Tuborg, og koner der kun vejer det halve af hvad vore vejer.
Mage til piveri er sjældent skuet.

Nu gaar snakken jo ogsaa paa prisstigninger paa andet end ris, det er feks. ikke lige meget for en Thai om benzin koster 25 eller over 30 BHT.......VEL ????........Men kald du det bare piveri, det viser lidt om at du ikke ved hvad du snakker om !!!Frown

claus31130
Jeg ved ikke om vi piver.......nogle af DTW's medlemmer lever og bor hernede i thailand og lever en tilværelse med de lønninger og priser som nu engang er i thailand.Alting stiger i Thailand lige pt. og det er jo ikke småstigninger der er sket...De medlemmer herinde der kommer herned på ferie 14 dage om året mærker nok ikke så meget til prisstigningerne.....Jer der bor i dk eller sverige ville da osse pive slemt hvis alting bare steg og steg og lønnen ikke fik den årlige stigning......

Claus

xxxx
Hejsa

Nå men JCL har bare ikke læst mit tidligere indlæg om at sammenligne priser og ja så kan det måske virke underlig vi piver over 3 dkk.

En go mellem inkomst her 200 thb om dagen.
en sammenlignelig i DK ikke under 600 DKK ( netto )
Så 10 thb her / 30 dkk i dk.

JCL,s kartofler skulle så koste 150 kr pr kg.

diesel 100 kr l.
æg 10 kr stk
grise kød 360 kr/kg
1 øl 100 kr
1 kg mel 110 kr
1 lille dåse pepper 60 kr
1 pose vingumme ( 1 kg ) 350 kr
20 smøger fra 100 til 250 kr afh af mærke..
1 rugbrød 200 kr

Så giver det vist lidt mere mening når vi piver over pris stigninger på 20 til 50 %

Har man ikke løbende udenlandsk kapital tilførsel, er thailand ved at være rasende dyr i leve i.Sad
Men ellers jo med valuta i lommen, hvem piver så Wink

kvindemin.
Tror du ikke der stod 10 thb om dagen.. i timen lyder ikke realistisk.

Saendaeng
Jeg kan sige at varene i vores super markede er stiget 19% procent i gennemsnit siden Dec sidste år.
Det er blevet rasende dyrt for thaierne.
Michael B Kristensen

http://www.globalwindservice.com
bangkoknielsen
Journalist Michael Rastrup skrev igår en lille artikel om inflationen i Thailand, hvor han giver eksempler på de store prisstigninger, som også vi fastboende pensionister for alvor nu er begyndt at mærke.
Artiklen kan, sammen med andet interessant stof, læses på hjemmesiden: Rastrups asien...

Spring til debat: