Se indlæg|
Thailand - vores andet hjem
|
|
|
Lagt på d. 03/04-2008 09:48
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
’Smilets land’ trækker: Thailand bliver en større og større del af vores lille families liv, hver gang vi vender tilbage http://ekstrablad...990938.ece Henrik Schou - 09:00 - 03. apr. 2008 Luna på to år har allerede besøgt Thailand to gange. Ud over det vidunderlige vejr, maden og naturen er det kulturen og stemningen, vi føler os draget af. Vi møder hos det thailandske folk en gæstfrihed og venlighed, der nærmest er umulig at beskrive. Vi ser kun brede smil og hjælpsomme folk, hvor vi kommer. Turen med et lille barn så langt væk hjemmefra i en helt anden kultur, beriger både forældre og barn. At være sammen om at opleve, smage, røre og lege på den anden side af jorden, bringer vores lille familie langt tættere sammen. Til hverdag har vi travlt på jobbet, og er vi måske ikke nok sammen med børnene. Sådan en tur kan gøre det ud for noget af det. Det er i hvert fald slående for mig, hvor meget jeg lærer om – og med – lille Luna på ferier. To halvlege Med en toårig på skulderen kan dagen deles op i to halvlege. Der er tiden fra omkring kl. 7, hvor der spises morgenmad, og hvor det kun kan gå for langsomt med at komme ned til poolen. Her kan man være til ved 11-tiden, hvor det er tid til middagslur. Jeg har oftest været den, der gik op på værelset med den lille, og så har fruen fået tid til sine to yndlingsbeskæftigelser: thaimassage og slikke sol. Anden halvleg strækker sig fra omkring kl. 15 til 17, hvorefter det er tid til at skylle klor – eller saltvand – af for at komme på restaurant til middag. Her er det i øvrigt en god ide at medbringe lidt farver, papir og det bedste: En saks til at klippe i papiret med. Så der kan tegnes – og sakses – mens vi venter. Og I skal for resten også huske myggespray til arme og ben. Det gode ved at være blandt de første i restauranterne er, at vi ikke behøver vente på maden. Der er også frit valg på de store, dekorative isfade med friske fisk, der netop er sejlet ind. Del dagen op Ved 19.30 tiden står den på tandbørstning, godnatlæsning og putning. Man skal være frisk til at kunne gentage hele seancen næste dag, så der skal soves i ly af larmen fra den uundværlige aircondition. Tiden efter kl. 20 har mor og far til sig selv og hinanden – ved 6-tiden starter det hele forfra. Det er hårdt, og jeg har kun den dybeste respekt for dem, der havde både to og tre børn med på turen. Det er ikke meget, de selv har fået slappet af. På ferien er der ingen dagplejemor, farmor eller nabo. Det er selvfølgelig dejligt at være sig selv, men det er også hårdt ikke at få sine pauser. Det er derfor vigtigt, at få delt dagene op, så der er frihed til at passe sig selv også. For lille til parkering Børneklubberne er kun for større børn. Så mødet med de andre børn må foregå i den lave ende af poolen. Her har vi kunnet mærke stor forskel, siden vi for et år siden var i Thailand sidst. Luna kan meget mere på egen hånd. Men slippe hende af syne kan vi jo ikke. Muligheden for at få afsat guldklumperne, og få lidt ro med hinanden, er ikke til stede. Forældrene er på hele tiden. Det er hårdt arbejde, hvor mor og far bliver sat på prøver, der tester grænserne. Jo mere de små børn er sammen med deres forældre på ferie, hvor der måske ikke er samme regler som hjemme, jo mere løses der også op for de sider, der til daglig findes i den berømte ulvetime hjemme. Men det er det hele værd, og vi glæder os allerede til at komme af sted næste gang. bamsen |
|
|
|
| manse |
Lagt på d. 03/04-2008 14:28
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 723 |
Kære Bamsen hvor er det dog dejlig befirende, at læse din beretning. Jeg kan konstatere på glæden i din forklaring, at det har været det hele værd, og det glæder en fastboende- næste gang vil det nok blive lidt mere sjovt for den lille, for hun vil forstå mere af hvad der sker i omgivelserne, og som jeg har sagt før til dig, skulle jeres vej falde forbi os herude på landet, ja så er der husly og hygge- mange hilsener |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 03/04-2008 17:14
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Forældrene er på hele tiden. Det er hårdt arbejde, hvor mor og far bliver sat på prøver, der tester grænserne. hmm, vi er alle forskellige, jeg synes da det er den rene svir at tage på ferie med ungerne, og vi har haft dem begge med fra de var ½ år gamle og været afsted 6 måneder ad gangen adskellige gange. Hårdt? Ingen madlavning, ingen opvask, tøjvask, arbejde, pligter overhovedet! Og lokale thailændere der er ved at falde over deres egne ben for at få lov til at underholde ungerne! Kun tid til samvær, det er da den rene svir ![]() Dette er selvfølgelig ikke møntet på dig bamse, blot en kommentar til forfatteren i ekstrabladets indlæg. mvh rinpoche |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.