Se indlæg
 Udskriv debat
Fagforeninger
Philo
Hejsa alle

Jeg kunne godt bruge lidt vejledning m.h.t. fagforeninger her i Danmark. Hvad gør I ??. Melder I hurtigt jeres tilflyttende hustru/mand i en dansk fagforening eller venter I lige lidt ??.
Spørgsmålet opstår, fordi min hustru i dag på sin arbejdsplads, hvor hun har været i 3 mdr. som vikar, er blevet "hængt" lidt ud fordi hun ikke er medlem. Jeg har ment, at det var bedre at vente lidt med at melde hende ind et sted, indtil hun havde fået et fast arbejde.
Hvad hedder fagforening og arbejdsløshedskasse i øvrigt på thai. Jeg ved naturligvis godt, at det ikke er særlig kendt i Thailand.
Jeg har lidt svært ved at forklare meningen med en fagforening for hende.

Mange hilsner herfra

Kalasi
Udover fordelen ved at stå i A-kasse (understøttelse) er det vel moralsk forkasteligt, at nyde godt af en overenskomst, uden at bidrage til fællesskabet?

Fagforening = Sahapap langngan (stavemåde??)

Kalasi

Er der i det hele taget fagforening i thailand? Ja jeg ved det ikke har aldrig hørt om det og med de løninger og arbejdsforhold de har skulle man nu heller ikke tro de kender til fagforeninger

Pipin
Jo der findes fagforeninger i Thailand, som arbejder med arbejderes rettigheder. Men det er såmænd sket, at en repræsentant fra en arbejder-organisation forsvandt på mystisk vis på vej til et vitigt møde. Andre bliver chikaneret enten verbalt eller fysisk.

Fagforening= สหภาพแรงงาน

quickmouse
12 mdr. arbejde & 12 mdr. fagforening + a-kasse = ret til understøttelse. ( bidrag til efterløn tjahh, snak med fagforeningen de kender reglerne, jeg vil ikke komme ind på dem her det er alt for omstændigt ).

Kalasi skriver:

Udover fordelen ved at stå i A-kasse (understøttelse) er det vel moralsk forkasteligt, at nyde godt af en overenskomst, uden at bidrage til fællesskabet?

jo gu´ ska man da være medlem af en fagforening og helst den der har oveenskomsten på området,

man kan jo også vælge en af de gule fagforeninger, der er meget billiger, men hjælpen er der jo også derefter, det er jo bevidst så mange gange i det rets faglige system.

så mit råd er jo selfølgelig skal man da være medlem af en fagforening, så selv 3 mdr. vikariat giver ancinitet i fagforeningen.

quickmouse

>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. <<

Philo
Jeg har såmen heller ikke noget imod fagforeninger og vi er heller ikke i tvivl om, at min hustru skal meldes ind i en.
Problemet er lidt, at hun har arbejdet som vikar i forskellige fag. Før hendens nuværende rengøring, arbejdede hun i forskellige køkkener i Storkøbenhavn. Derfor ville vi gerne vente lidt, til vi vidste hvor hun "endte". Pt. har vi f.eks. også noget produktionsarbejde i sigte.
I øvrigt mange tak for oversættelsen af ordet fagforening til thai. Er der også nogen, der har et bud på ordet: arbejdsløshedkasse ???

Mange hilsner

cesse
quickmouse skrev:

man kan jo også vælge en af de gule fagforeninger,

Spørgsmålet er vel om man går ned i den lokale sportsklub og spiller bolt med de andre uden at betale kontingent det gør man da ikke velShock
eller betaler til en anden klub fordi den er billiger men stadig spiller på den lokale bane med alle de andre nej det gør man heller ikkeWink
med andre ord betal til den fagforening der har overenskomst på det område man arbejder under
a kasse og efterløn har ikke noget med fagforeninger at gøre som sådan og kan i nogle tilfælde værre billiger en i de gulekasser
P.S. prøv at oversætte de gule fagforeninger til engelsk og se dobbeltbetyningen i ordnerneShock

bruno
E der nogle der kan bekræfte at konen kan gå på sprogskole med fuld dagpenge efter 1 år i A-kasse ?? Mener at jeg har læst i et ældre indlæg.

http://gj-blog.dk/
MortenDue
For at gå på sprogskole med dagpenge skal man være "arbejdsledig". Med de regler og den ledighed der er i øjeblikket er det ikke mange kommuner som vil betale i dyre domme for at en arbejdsparat og dulig person bare bliver parkeret på en sprogskole. De bliver aktiveret. Dvs. de kommer i praktik eller lign. - på dagpenge - det hedder bare aktiveringsydelse i stedet for - så indgår man nemlig ikke i ledighedsstatistikkerne.
Der skal ligge dybere grunde til at blive aktiveret med sprogskole........

www.mjdue.dk
quickmouse
Philo skrev:
Jeg har såmen heller ikke noget imod fagforeninger og vi er heller ikke i tvivl om, at min hustru skal meldes ind i en.
Problemet er lidt, at hun har arbejdet som vikar i forskellige fag. Før hendens nuværende rengøring, arbejdede hun i forskellige køkkener i Storkøbenhavn. Derfor ville vi gerne vente lidt, til vi vidste hvor hun "endte". Pt. har vi f.eks. også noget produktionsarbejde i sigte.
I øvrigt mange tak for oversættelsen af ordet fagforening til thai. Er der også nogen, der har et bud på ordet: arbejdsløshedkasse ???

Mange hilsner

meld hende ind i privat service 3f ( tidl. kvindelig arbejder forbund )
så skulle hun være rimelig sikrert hvad angår hvor hun hører til.

prøv at forklarer din kone at når hun har ret til arbejdsløsheds understøttelse så får hun penge uden at røre en finger Wink næsten, indtil hun bliver aktiverert Sad det tror jeg selv en thai pige kan forstå Grin )

Dagpenge satser Sats pr. dag
Fultidsforsikrede 703 kr.
Dimitent 576 kr.

Efterløn fleksibel Sats pr.dag
Fultidsforsikrede 100 % 703 kr.
Fultidsforsikrede 91 % 640 kr.
quickmouse

>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. <<

taleofdk
Der er ikke nogen der kan tvinge nogen i en fagforening eller a-kasse, sørg for hun ryger i en a-kasse helst fra dag 1, det er akassen der er vigtig mht. dagpenge og/eller efterløn ..... hvis nogen mugger så sig til konen hun skal mugge igen og spørge dem om de ikke kender reglerne, bliver de ved med at mugge, så sig til konen der er andre skorstene der ryger Wink

Et bud kunne være krifa, meld hende til online [url]www.krifa.dk[/url]

Medlemskab af Kristelig Fagbevægelse med efterlønsdækning 2008

Fagforening og A-kasse fuldtid (efterlønsbidraget udgør 410 kr.) 967 kr.

Fagforening og A-kasse deltid (efterlønsbidraget udgør 274 kr.) 738 kr.

A-kasse fuldtid 812 kr.

A-kasse deltid 583 kr.

Hos 3F er kontingent forskellige fra afdeling til afdeling men de kunne jo også være en mulighed
http://forsiden.3...
:

3F - akasse koster:
:
Uden efterlønsbidrag

Administrationsbidrag: 144 kr.
Forsikringsbidrag: 273 kr.
ATP: 8 kr.

I alt pr. måned 425 kr.

Med efterlønsbidrag

Administrationsbidrag: 144 kr.
Forsikringsbidrag: 273 kr.
ATP: 8 kr.
Efterlønsbidrag: 398 kr.

I alt pr. måned 823 kr.

Hvis du selv står i en fagforening/ akasse så ville jeg nok have meldt hende ind i den fra dag 1 hvor hun startede som vikar, en senere evt. overflytning er jo ikke noget problem hvis det var det.
Redigeret af taleofdk d. 04/04-2008 20:55

www.holidaysinsiam.com
Spring til debat: