Se indlæg
 Udskriv debat
Sydthailand - Trang - tur report
Pescator
Lige hjemkommen fra en 3 ugers tur til Thailand, ville jeg lige komme med et par friske indtryk der måske kunne give inspiration til andre.

Trang provinsen er meget stille for tiden, en eftervirkning af Tsunamien der dog efterlod Trang stort set upåvirket, idet øerne i arkipelaget dæmmede op for den og tog kraften ud af den.
3 japanske snorkelsvømmere omkom dog ud for Tham Morakot på Koh Mook, men ingen lokale.

Vi boede blandt andet på stranden ved Pak Meng på et dejligt resort der surprise surprise hed Pak Meng Resort. Indrettet med en pragtfuld have der giver en tiltrængt skygge, da Trang er godt lun for tiden, ikke en dråbe regn er faldet i samfulde 2 måneder, noget usædvanlig for en sydlig provins.

Jeg så de første 5 resort på denne lange strand og kun 3-4 andre europæere i den tid vi boede der.
De vånder sig noget de lokale der arbejder indenfor turistindustrien og forståeligt nok.
Vores resort var heldig i den forstand at der boede et japansk forskerhold bestående af 20 personer, der studerede den lokale dygong-bestand igennem 3 uger. (En art søko). De havde lokaliseret 65 individder i området bl.a. ved hjælp af observationer fra et mikrolet fly.
Jeg faldt i snak med en ældre japaner iført tropehjelm, lange strømper og bifokale glas, en total anakroisme, men han var meget hyggelig, talte godt engelsk og fortalte at han bla havde studeret i Frankfurt og talte bedre tysk end engelsk. Bizart, jeg endte med at tale tysk med en japaner Smile

I den sydlige del af Pak Meng stranden ligger national parken Jao Mai, hvor vi bla så krabbeædende makak-aber og næsehornsfugle.

Vi besøgte også en række af de imponerede vandfald der ligger i Trang, bla Srai Rung, Tontee, Roi Chan Phan Wang, etc. Der ligger en "vand-fald rute" nord for byen Trang hvor man indenfor en 40 kilometer ca. kan besøge 4 af disse smukke vandfald.

Vi sejlede fra Pak Meng til Koh Ngai, hvor der ligger en 5-6 resorts i forsk. prisklasser. Der var også stille, dog med langt flere turister end på fastlandet. Dejlig ø, særdeles fin snorkling (også for børn) og mulighed for softcore gør-det-selv trekking rundt på øen.
Masser af andre øer i området giver mulighed for island-hopping, blandt andet Tham Morakat - smaragd-hulen på koh mook er et must-see.

Nationalparkerne over det meste af sydthailand - Trang inclusive - har nu per 20. februar tror jeg det var, afstået fra at forlange den sædvanlige 200 baht farang-gebyr for indgang til deres nationalparker, også en følgevirkning af tsnuamien og de lave besøgstal.

Alt i alt, hvis du er til næsten at "have det hele for dig selv" uden at have en dårlig smag i munden ved at hygge dig et sted hvor erindringen om tragedien forårsaget af tsnunamien dårligt er blæst væk endnu, så kunne Trang måske være stedet.

mvh
Michael

Redigeret af Pescator d. 05/03-2005 10:38
ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ

Spring til debat: