Se indlæg
 Udskriv debat
Garanti for besøg
Swolle
Hej

Forsøger mig med et spørgsmål om en situation der forhåbentlig forbliver hypotetisk.

Min veninde fra Thailand kommer på besøg. Jeg stiller bankgaranti. Besøget ender desværre med at vi skilles som uvenner. Min veninde rejser hjem til Thailand inden for tre måneders grænsen. Da vi er skiltes som uvenner undlader/glemmer min veninde at meddele ambassaden at hun er vendt tilbage til Thailand.

Hvordan er min situation her? Jeg har ingen kopier af bordingpas, hendes pas med indrejsedato i Thailand osv.

Vil garantien komme til udbetaling eller hvad. Håber der er nogle der vil svare.

Jeg ved godt, at alene det at tænke tanken, burde få mig til at overveje om besøget er en god ide. Vil dog helst gerne gå med "livrem og seler". 56.000 er dog stadig en pæn sum.

MVH
Swolle

Hvis du sørger for hun er på flyet inden udløbet af visum perioden er der ingen problemer - hendes pas bliver scannet i lufthavnen og hun får udrejse stempel i passet - det skulle ikke være et problem - men 1 dag "overstay" = forfalden betaling af garanti + hun vil ikke kunne få nyt visum til Schengen i en længere periode!!

Brasmus
Jo - der er i høj grad et problem.
US kræver at man ved hjemkomst til Thailand møder personligt op på Ambassaden i Bangkok og fremviser pas samt slip fra bordingpas, hvoraf tidspunktet for udrejsen af Schengenområdet fremgår. Såfremt man af en eller anden grund ikke kan give fremmøde, kan man sende dokumentationen til US.

Det er US der suverænt afgør om garantien kan frigives af banken.

Brasmus

...................................................

Bor i Chiang Rai - når det er vinter i Danmark

lols
Jeg tror Swolles spørgsmål er:
Hvad gør man, hvis pigen er så sur at hun ikke vil give dokúmentationen (kopi af pas, boarding pas, billet) for at hun er kommet tilbage til Thailand/forladet Schengen.

For at få garantien løst skal ambassaden/US se dokumentationen?

Det kan jo ske at en thai føler at have tabt ansigt under besøget, har temperament, bliver stædig og vil have "hævn", så slet ikke et dårligt spørgsmål.

Mht forfalden garanti, mener jeg at halvdelen af gararatien forfalder til betaling ved overstay under 1 måned, mens hele garantien forfalder til betaling ved overstay på mere end 1 måned?

Lols

kopier af

Brasmus
Det er korrekt lols. Halvdelen af garantien forfalder til betaling, hvis ansøgeren uden fornøden tilladelse opholder sig i DK eller i et andet Schengenland, hvis opholdet varer op til en måned med mindre særlige forhold gør sig gældende.

Under alle omstændigheder så er det visumansøgeren der har bevisbyrden for at være kommet rettidigt ud af Danmark/Schengenlandet.

Hvorledes US vil stille sig i det tilfælde i det tilfælde Swolle nævner er ikke godt at vide!

Brasmus

........................................

Swolle
Tak for svarene

Er blevet klar over at der kan være en lille faldgruppe her. Vil forøge at kontakte US eller indvandrerådgivningen for en afklaring.

I får et praj når/hvis jeg får svar.

MVH
Swolle

Swolle
Hej igen

Har forsøgt at få svar fra US. En noget gnaven kvinde bekendtgjorde at de skulle have kopi af pas, billet og boardingpas, og dermed færdig!

Hvis der er nogle der er bekendt med at det kan lade sig gøre at få frigjort garantien på anden vis, hører jeg gerne nærmere.

MVH
Swolle

Spring til debat: