Se indlæg
 Udskriv debat
Hvorfor fodrer man hunde?
Hvorfor fodrer man gadehunde i Thailand. Jeg har i Singapore set folk fodre rotter.

Er begge handlinger noget med at tage vare på forfædre eller ens eget liv, efter døden.

Hvorfor fodrer man ejerløse hunde og andet firbenet godtfolk i Thailand?

Og hvorfor bringer man hunde man ikke gider længere op til det nærmeste tempel?

Vuf?

rinpoche
Jeg vil nøjes med at svare på det sidste spørgsmål.
Man bringer hunde til templet for at munkene dermed skal tage sig af dem, og ejeren ikke selv skal gøre sig skyldig i Baap - en synd - ved at slå kræet ihjel. Man vasker sine hænder med andre ord.

Uden at ville støde nogle hundeelskere her, mener jeg at alle herreløse thailandske gadehunde burde blive aflivet og passende blive afhændet til krokodillefarmene, for deres egen skyld - de har ikke noget der ligner et liv alligevel - såvel som for sagesløse forbipasserendes.

jesperfrb
Du er også så hård Rinpoche! Ser da masser af vellevende hunde ude på landet, og jeg tvivler på at de har en "herre"! Men ellers er jeg enig!
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

Locturian
Jeg kan ikke lide at gøre mig til herre over liv og død, og gud ved, at jeg er en af de største dyre elskere der findes, men mange af de hunde der render rundt, ville nok have det bedre hvis de blev aflivet. Mange af dem render rundt med sygdomme, kræft svulster, hårmangel, sult, bidsår, tæger, hjerteorm, mv. mv.

Hundene er desværre lidt ude af kontrol i Thailand - Spørgsmålet er hvad man kan gøre ved det - Ud over selvfølgelig at aflive dem alle, hvilket må være allersidste udvej...

Men til spørgsmålet om hvorfor man fodre gadehunde - Tjae, hvorfor giver du en tigger på gaden 20 baht? Det er vel fordi du har ondt af vedkommende og ønsker at hjælpe en smule... Jeg kaster da også kødben og madrester til de hunde der render rundt om bordet når jeg sidder og spiser et lokalt thai sted... Det er hunden eller skraldespanden, så hvorfor ikke hjælpe den stakkels hund med lidt mad...
Thailand - Et land med kontroverser, dejlige kvinder, skønt vejr, og et landt fyldt med bedrevidende udenlandske tosser...

[img]http://www.dansk-thai.dk/images/links/www.huahin-online.com.gif[/img] is not a valid Image.
http://www.huahin...

http://www.huahin-online.com
Locturian skrev:

Men til spørgsmålet om hvorfor man fodre gadehunde - Tjae, hvorfor giver du en tigger på gaden 20 baht? Det er vel fordi du har ondt af vedkommende og ønsker at hjælpe en smule... Jeg kaster da også kødben og madrester til de hunde der render rundt om bordet når jeg sidder og spiser et lokalt thai sted... Det er hunden eller skraldespanden, så hvorfor ikke hjælpe den stakkels hund med lidt mad...

Det handler om mere end det, er jeg ret sikker på. Tror thai folk at hundene er deres forfædre, eller lignende, eller? Jeg mener spørgsmålet alvorligt!

Locturian
I Thaiernes øjne er hunde nogle beskidte dyr, da de spiser affald og alverdens andre ting, så tvivler meget stærkt på at de tror at det er deres "forfædre" - Desuden går Thai'er ikke så meget op i det med deres forfædre, men mere i hvad de selv har været i sidste liv, og endnu mere vigtigt, hvad de bliver i næste.

Jeg tror ikke de skal ligge mere i fodringen af hunde end ren bamhjertighed... Det er ihvertfald min opfattelse, andre har muligvis en anden...
Thailand - Et land med kontroverser, dejlige kvinder, skønt vejr, og et landt fyldt med bedrevidende udenlandske tosser...

[img]http://www.dansk-thai.dk/images/links/www.huahin-online.com.gif[/img] is not a valid Image.
http://www.huahin...

http://www.huahin-online.com
Suk Rak Ning
Nu er det ikke kun gadehunde, der kan ha' det skidt.
Da jeg boede paa Phuket, havde kvinden to huse fra os skaffet sig en golden retriver, den laenket i en meget kort line ude i carporten fjorten timer i doegnet og den lille vandskaal den havde, ja den var jo meget hurtigt toemt.
Havde tit lyst til at saette kvinden ind i vores bil, som selvfoelgelig skulle parkeres ude i den braendene sol i fjorten timer, spurgte hende en dag, hvorfor har du ikke hunden inde med en taendt fan, samt mad og drikke, svaret var : jeg er bange for at den oedelaegger moeblerne....

Her er et billede af to Bangkeaw hunde, hvordan tror i de har det...de staar der altid...FY FOR SATAN...

i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/Picture385.jpg

Vi har jo selv 4 hunde og mange Thai'er fatter ikke at vi bruger ca.6OOO THB paa dem hver md. det er saa inkl. alt..kost, dyrlaege osv. vi mener jo at hvis man anskaffer sig et dyr, ja saa man da i det mindste soerge for at de faar et godt liv....

Lige et billede af vores vovser..

i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/Picture2037598283.jpg

TAK.

Redigeret af Suk Rak Ning d. 23/06-2008 14:43
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

Payanak

Alle dyr og mennesker har været et eller andet i tidligere liv.
En hund har ikke nødvendigvis været et menneske.

Hundene bliver fodret af barmhjertighed.

En god gerning kommer trefoldigt tilbage.

Etc etc i samme dur Smile

i157.photobucket.com/albums/t47/Babywoodrose/asia%2007-08/IMG_0063.jpg

Det er et kæmpe stort problem med hunde. Specielt i bkk
ser man race hunde som bliver smidt på gaden når interessen for den lille hundehvalp har lagt sig. Så en dyreværns lov er et stort ønske herfra.

Hunden på billede får dog en behandling som er en konge værdig, flere har måske set den når i kommer forbi den danske ambassade, den ligger på hjørnet af Rama 4 og Soi Ngam Duplee.

dsd

Payanak
Foto taget i Pratunam, Bangkok
i279.photobucket.com/albums/kk121/ajarn-photo/Pratunam/IMG_0094.jpg

Ja det er sgu godt nok nogle sølle hunde mange der render rundt, holder også på de fleste af dem havde bedre af at sove ind. Men gid de alle havde det som suk's hunde, de har det jo som konger og dronninger.

quickmouse
dette har dog ikke noget med hunde i thailand at gøre, men det viser bare hvor tåbelige amerikanerne er, det burde ikke foregå efter min mening, det er jo rent dyreplageri.

[img]http://i297.photobucket.com/albums/mm206/kimsomnic/9432303-d9a47c4b9ac4097d7014f8b2abb.jpg[/img] is not a valid Image.

klippet fra tv2 nyheder:

Endnu engang er verdens grimmeste hund blevet kåret.

Kåringen fandt sted ved den årlige konkurrence i Petaluma, Californien. Hvert år valfarter ejere af grimme hunde til konkurrencen i håbet om at netop deres lille grimrian bliver kåret som den ultimativt grimmeste.

I år var det den en-øjede, trebenede hund Gus, der løb med titlen som verdens grimmeste hund.

quickmouse

>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. <<

Jeg havde jo mine grunde til at lave denne tråd. jeg er ret sikker på, at tråden ikke er kommet tættere på virkeligheden. Er der ikke en af jer som har en thaikone, der kan spørger hvad det handler om?

her til aften kom jeg i tanker om en modsats til udgangspunktet i denne tråd, hvorfor fodrer man hunde? Inden jeg kommer til det, skal jeg lige fortælle, at jeg også har set buddhister i Singapore fodre rotter. Hvad er jeres svar til det?

Ok, tænk tilbage til samvær eller nuværende hverdag med en thai, og i kan alle sammen huske, at de har reageret når du har slået en myg eller en flue i Hjel.

Hvorfor fodrer man hunde, og hvorfor er det ikke godt at slå en flue eller noget andet levende ihjel?

Jeg tror at det er to sider af samme sag.

Heine
aaby skrev:
Jeg havde jo mine grunde til at lave denne tråd. jeg er ret sikker på, at tråden ikke er kommet tættere på virkeligheden.

jeg også har set buddhister i Singapore fodre rotter. Hvad er jeres svar til det?

Hvorfor fodrer man hunde, og hvorfor er det ikke godt at slå en flue eller noget andet levende ihjel?

Du har da fået svar op til flere gange ??

En hovedtese i Buddhismen er at vi (for at skabe lykke for alle) skal udvikle medfølelse med alle levende væsner, Buddha har forklaret "medfølelse" som den følelse en (god) moder har for sit barn.
En anden vigtig forudsætning i Læren er at alle levende væsner genfødes igen og igen og hunden eller rotten kan altså have været en nærtstående (der ikke har opført sig så heldigt) i et tidligere liv.

Så på den baggrund er det vel meget logisk, at det ikke er så godt at slå nogen eller noget ihjel ?

manse
Kære Heine

Jeg har en nabo der har 10 hunde som starter hver morgen kl. ca. 0300 med at vække alle i området. Jeg har også konstateret at de meget gerne vil fodre hundene, men det er ikke med godbidder. Jeg talte med kvinden i går for at forklare det uheldige i hendes opdragelse af hundene, for de giver ikke just hendes naboer en positiv oplevelse. Hun forklarede mig, at hun virkelig var bange for at nogle af os.. ja det er mange... vil fodre dem med kød indlagt rottegift eller andet. Hun forklarede også, at hun nu har opgivet at opdrage disse hunde, og ud fra dette var hun klar over, at der på et eller andet tidspunkt vil finde en fodring sted. Jeg føler sgu med hende, for hun er god mod dyr, men hvis man har 10 hunde har man en hvis forpligtigelse over for de omkringboende. Jeg prøvede at tale min politi ven om problemet. Han sagde også at i sådanne tilfælde kan politiet ikke gribe ind, fordi der er tale om et privat område...hus og grund... men han var overbevist om efter at have været her en hel aften, at noget vil der nok blive gjort ved sagen i nær fremtid.... ikke officielt med en speciel fodring, for det er fuldstændig uacceptabel med denne larm næsten 24 timer i døgnet. Jeg kommer så til at tænke på en anden tråd om nogle dumme høns, så måske bliver jeg den næste der bliver beskyldt for noget sådant og kan se frem til 10 års fængsel for et par uopdragne hunde, ja hvem ved, men heldigvis ja det tror jeg, vil dette aldrig komme på tale. HAHA jeg elsker dyr og jeg er god til træning af dem, så jeg har tilbudt naboen at jeg vil hjælpe, men hun siger hun selv vil tage vare på dette også selvom hun ikke kan, men nu har jeg tilbudt det med min ven fra politiet som vidne, så hun får svær ved at anklage den store farang for overgreb når det sker...

Heine
Tja (nu du skriver det til mig) tror jeg næppe det er helt i Buddhas ånd at værne om 10 hunde men tilgengæld gøre livet surt for 10 menneske naboer. Det optjener hun næppe fortjeneste til næste liv ved.

Men det er jo en Lære uden ret mange sort-hvide svar, så din nabo kan have en anden opfattelse.

Spring til debat: