Se indlæg
 Udskriv debat
opholdstilladelse i dk
jpo
vi har lige fået afslag på dispensation fra bortfald af opholdstilladelse,
vi søgte fordi vi nu rejser til thailand 4/8-2008 vi er stoppet med at arbejde, så vi har tænkt os at blive i thailand næsten 1 år, og så tage et smudt til danmark i måske 1 måned og så tilbage til thailand,
vi har adresse i danmark, og konen har boet i danmark i 15 år,
hvad gør vi, nogle gode forslag, skal lige siges at konen har en søn og barnebarn og 2 søstrer i danmark.
mvh jan
Spisested med vaarelser, Ban Nong Sung, vejen fra Udon mod Khon Kaen, hayway 2, ca 12-13 km fra Udon. svommepool.er aaben-Resevering af vaarelse-mail eller P.B- mig-eller ring-0856938985 [url]www.nonsunghomestay.webs.com[/url]vi henter i udon lufthavn. Vi har nu karoke og wireloose internet.
anbefale dyrlaage i omraadet- tell-042222467-0841173359- [mail]nong-toto@sanook.com[url]

http://www.nonsunghomestay.webs.com
Thongthai
Jeg forstår måske ikke helt, men hvorfor søge om dispensation fra bortfald af opholdstilladelse hvis i kun skal være væk et år.Det er da bare
at tage afsted.

quickmouse
ja, jpo det er en svær pille at sluge, der jo nok ikke andet at gøre end at søge om statsborgerskab for konen, og så overholde de regler der er for ophold i thailand visa run etc.

og i skal nok ikke regne med at ministeriet / uls dispenserer fra reglrytteriet så længe loven er sådan.

svar til danbusk:

Ophold i udlandet kan føre til bortfald af opholdstilladelse
Hvis en udlænding forlader Danmark for en længere periode eller opgiver sin bopæl i Danmark, kan opholdstilladelsen bortfalde.

Hvis udlændingen bibeholder sin bopæl i Danmark (dvs. er registreret i Det Centrale Personregister på en dansk adresse), er der regler for hvor længe, han/hun kan opholde sig uden for Danmark og stadig beholde sin opholdstilladelse. Hvis han/hun ikke vender tilbage inden for tidsgrænsen, bortfalder opholdstilladelsen automatisk.

mere info om opholdstilladelser:

http://tinyurl.co...

http://tinyurl.co...

quickmouse

>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. <<

Thongthai
Ophold i udlandet kan føre til bortfald af opholdstilladelse

Ja og derfor kan hun være ude af Danmark et år, der var da også
den tid i skulle være derude hvis jeg ikke har læst forkert.

jpo
ja vi rejser 4/8 og er nok i thailand under et år, så et smudt til danmark i 1 måned eller så, vi har adresse hos sønnen i danmark,ALSÅ BOPÆL I DANMARK, efter 1 måned eller så, vil vi rejse tilbage til thailand, men hvorlænge kan vi gøre det,lad os nu sige at hvis vi må afleverer konens opholdstilladelse, så må vi søge turist visum fra thailand til hende, tror i det vil være svært.
jeg tænker meget på dette. jeg tror når jeg fylder 65 vil vi flytte permanent til thailad, så alt lige vil vi have vores adresse i danmark,
de næste 4 år. håber der er nogle med gode råd.
mvh jpo
Spisested med vaarelser, Ban Nong Sung, vejen fra Udon mod Khon Kaen, hayway 2, ca 12-13 km fra Udon. svommepool.er aaben-Resevering af vaarelse-mail eller P.B- mig-eller ring-0856938985 [url]www.nonsunghomestay.webs.com[/url]vi henter i udon lufthavn. Vi har nu karoke og wireloose internet.
anbefale dyrlaage i omraadet- tell-042222467-0841173359- [mail]nong-toto@sanook.com[url]

ost22
Dette er fra ministeriets hjemmeside:

Hvordan kan en opholdstilladelse bortfalde?
Din opholdstilladelse bortfalder automatisk, hvis du opgiver din bopæl i Danmark og forlader landet uden at have til hensigt at vende tilbage.

Der er regler for hvor længe, du kan være ude af Danmark uden at miste din opholdstilladelse, hvis man ikke opgiver sin bopæl i Danmark. Hvis du har boet lovligt i Danmark i under to år, kan du opholde dig uden for Danmark i op til 6 måneder. Hvis du har boet lovligt i Danmark i over to år og har en opholdstilladelse, som kan gøres permanent, kan du opholde dig uden for Danmark i op til 12 måneder. Hvis du opholder dig uden for Danmark længere end de 6 eller 12 måneder, bortfalder din opholdstilladelse automatisk.

Som jeg forstår det, betyder det at man (hvis man har boet her over 2 år og har permanet opholdstilladelse) kan være væk i op til 12 mdr.

Man kan kun få dispentation hvis det drejer sig om følgende:
arbejde
uddannelse
udstationering for en dansk myndighed, institution, organisation eller virksomhed
udstationering for en international institution, organisation eller virksomhed, som har domicil i Danmark
Aftjening af værnepligt

jpo
tak for de gode svar,når nu vi bliver i thailand ca 1år fra d 4/8-2008 og vil så en smut til danmark,måske i 1 måned eller deromkring va så, når vi rejser tilbage til thailand, kan konen så beholde sin opholdstilladelse, hun har boet i danmark i 15 år og vi har været gift i 15 år, hun har 1 søn og barnebarn her i danmark, og vi har adresse her i danmark.
hvad siger i til det.
venter på jeres gode svar.

bangkoknielsen
Nu ved jeg ikke om du er pensionist, jpo - men, under alle omstændigheder bør du/I kontakte de sociale myndigheder i den kommune hvor I bor. - Du skriver, at jeres adresse er hos din søn, mens i er væk, men at være væk fra denne adresse i over 6 måneder kan skabe store problemer, såfremt man ikke har en accept fra myndighederne - derfor igen, kontakt din kommune...
- men ellers held og lykke...

sn
Da din kone er på den gamle ordning, skal hun bare sørge for at rejse hjem inden en 12 mdr. periode udløber. Når/hvis hun/i opgiver jeres folkeregister adresse i DK mister hun automatisk sin opholdstilladelse.
sn

jpo
ja det var 2 forskelige svar,som jeg skrev vil vi beholde vores adresse i danmark,nok indtil jeg bliver 65 år og får folkepension,
det jeg var i tvivl om var, vi rejser til thailand 4/8-2008 i ca 1 år,
og rejser et smudt til danmark, inden for et år, bliver i danmark 1-2 måneder, og så tilbage til thailand, kan konen så beholde opholdstilladelsen, jeg er 60 år og får pension fra mit arbejde.
så det er konens opholdstilladelse jeg er i tvivl om.
ellers tak for svar.

sn
JPO - så følger i reglerne og hun beholder sin opholdstilladelse

Hvordan kan en opholdstilladelse bortfalde?
Din opholdstilladelse bortfalder automatisk, hvis du opgiver din bopæl i Danmark og forlader landet uden at have til hensigt at vende tilbage.

Der er regler for hvor længe, du kan være ude af Danmark uden at miste din opholdstilladelse, hvis man ikke opgiver sin bopæl i Danmark. Hvis du har boet lovligt i Danmark i under to år, kan du opholde dig uden for Danmark i op til 6 måneder. Hvis du har boet lovligt i Danmark i over to år og har en opholdstilladelse, som kan gøres permanent, kan du opholde dig uden for Danmark i op til 12 måneder. Hvis du opholder dig uden for Danmark længere end de 6 eller 12 måneder, bortfalder din opholdstilladelse automatisk.

Ophold i udlandet på grund af værnepligt eller tjeneste, der træder i stedet for, regnes ikke med.

Ophold på Grønland eller Færøerne regnes for ophold i udlandet.

sn

jpo
ja alt det ved jeg godt, men spørgsmålet er hvor mange år i træk kan man rejse frem og tilbage og stadigvæk beholde opholdstilladelsen,
det var mit spørgsmål.
mvh jpo

bangkoknielsen
Som lovgivningen er, for øjeblikket, kan hun da rejse så mange år i træk som hun vil - men, husk endelig, at folkeregisteradressen skal være iorden og passes! - Man skal opholde sig mindst halvdelen af året på adressen i DK for at folkeregisterloven er opfyldt - og myndighederne slår nu hårdt ned på overtrædere. Der kan søges om ophold, uden for DK og EU, af et års længde, men denne tilladelse kan kun gives én gang, har jeg fået oplyst ved Sikringsstyrelsen.
Men held og lykke fremover...

Spring til debat: