Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Thai talende danskere i Thailand.
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 03/07-2008 21:09
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Jeg er stort set aldrig gået galt i byen når jeg har undervurderet thai-baserede danskeres thai-kundskaber ligegyldigt hvor lang tid de har boet i landet. Undtagelser er som jeg har erfaret i Krabi, cafe europa, hvor en af de gutter der godt nok er god!! Rigtig god! Og så melder spørgsmålet sig - for mig ihvertfald - hvorfor halter det så meget på det plan? Alle jer thai baserede danskere her på dtw? Bent Jensen og Clyde selvfølgelig undtaget! Ejendommeligt at de mest velfunderede danske thai-talende med tilhørende skriftsprog på dtw udover ovennævnte bor i dk: sudsakon og josh_38. Er der overhovedet nogle her på dtw thai baseret der taler, læser og skriver thai? |
|
|
|
| Jake |
Lagt på d. 03/07-2008 21:49
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 380 |
Jeg taler selv spansk, har boet i Spanien og ved, at meget få af de danskere, der bosætter sig på fx Solkysten, nogensinde lærer sproget bare nogenlunde. Så mht. Thai, som sprogmæssigt er endnu længere væk, tror jeg vi skal lede rigtigt længe for at finde en, der mestrer sproget. Men hatten af for dem! Det er hårdt arbejde at blive flyvende på et andet sprog... |
|
|
|
| Saendaeng |
Lagt på d. 03/07-2008 23:53
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1277 |
Jeg taler og skriver thai . Har lært sproget lige siden jeg var 8 år . Og min hverdag forgår kun på thai når jeg hjemme i Th. Min kone taler ikke ret godt englesk , mine børn bliver undervist i dansk af mig selv , og når jeg er ude at rejse prøver vi at tale dansk nogle gang over skype. Michael B Kristensen
|
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 04/07-2008 04:31
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Jeg taler thai. Hverdagen er 100% thai. Dog kan jeg kun læse en smule thai. Har ikke tid til at studere skriftsproget, da jeg som regel arbejder til sen aften. Dengang jeg havde mere tid mellem hænderne, regnede jeg ikke med at blive boende i Thailand, og derfor fandt jeg det overflødigt at lære at læse og skrive thai, men stillede mig tilfreds med at kunne tale sproget. Jeg vil da godt benytte lejligheden til, at efterlyse et lynkursus i thai skriftsprog ![]() Hvis nogen ligger inde med et sådant, så kom frem med det ![]() |
|
|
|
| Locturian |
Lagt på d. 04/07-2008 06:14
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1383 |
Nogen har åbenbart lettere ved at lære sprog end andre, og andre øver sig måske også mere ihærdigt end andre. Der er fordele og ulemper ved at kunne sproget Thai. De åbenlyse fordele er at man forstår hvad der bliver snakket om, så man ikke bliver talt bag ryggen. Det folk nogengange glemmer er dog, at så snart man snakker Thai, til en Thai (rigtig Thai, ikke Khop Krum Krap alle lære på en 2 ugers ferie), så ryger man lige et par takker ned fra rangstigen, til deres eget niveau - Man er ikke længere "bedre" end dem, i deres øjne. Det er ganske fint til familiære forhold og ved venner, men man bør ikke tale Thai til embedsmænd eller i forretningsøjemed. Det er både min erfaring, overbevisning og noget jeg er blevet undervist i. Det sagt - Så vil jeg gerne lære Thai Jeg er ikke forfærdeligt meget længere end jeg var for 1 år siden, men det kræver nok tiden, tålmodigheden og indsatsen - Alt sammen noget jeg ikke har nok af
|
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 04/07-2008 06:28
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Det folk nogengange glemmer er dog, at så snart man snakker Thai, til en Thai (rigtig Thai, ikke Khop Krum Krap alle lære på en 2 ugers ferie), så ryger man lige et par takker ned fra rangstigen, til deres eget niveau - Man er ikke længere "bedre" end dem, i deres øjne. Det er ganske fint til familiære forhold og ved venner, men man bør ikke tale Thai til embedsmænd eller i forretningsøjemed. Det er både min erfaring, overbevisning og noget jeg er blevet undervist i. Det forstår jeg ikke en lyd af ![]() Måske du kunne prøve at forklare det en gang til ![]() Men jeg har under alle omstændigheder den modsatte mening hvad angår det med at man 'ryger et par takker ned' hvis man taler thai. Man nyder meget større respekt når man taler thai!!! |
|
|
|
| Saendaeng |
Lagt på d. 04/07-2008 06:28
|
|
Ang tale thai til embedsmænd eller lign har nu kun oplevet at det bliver meget nemmere at forstå hinanden , da de som regel ikke er for gode til engelsk. Og at vi falder ned af rangstigen ser jeg nu aldrig , kun oplevet en anden slags respekt og meget nemmere at begå sig i hverdagen. Michael B Kristensen
|
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 04/07-2008 12:18
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 994 |
Locturian skrev: så ryger man lige et par takker ned fra rangstigen, til deres eget niveau - Man er ikke længere "bedre" end dem, i deres øjne. ( Der er vist noget du har misforstået. Du er og bliver en falang og rangere dermed lavere end familiens vandbøffel. Det er bare noget man må leve med. ![]() |
|
|
|
| FCKdk |
Lagt på d. 04/07-2008 15:58
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 927 |
Ajarn skrev: [quote]....(forkortet)Man nyder meget større respekt når man taler thai!!! Godt sagt, AJARN. Jeg taler flydende thai mere end mange Thaier i DK. og er altid blevet rost for mine evner. Jeg har vist nok en smule sprogøre, men ok, taler 7 sprog flydende (det meste dagligdagssnak og en smule teknik) Thai, Dansk, Engelsk, Tysk, Russisk, Norsk og Svensk!!!! Har boet og arbejdet i Thailand indtil for nogle år siden!!!! __________________________________ ....jeg klattede det hele væk i Thailand!!!! ....ikke en dråbe spildt eller fortrudt!!!! ....og det fortsætter jeg med!!!! FCKdk Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere.... .Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before... |
|
|
|
| Saendaeng |
Lagt på d. 04/07-2008 17:31
|
|
Der er vist nok også noget Fido har misforstået
Michael B Kristensen
|
|
|
|
|
Lagt på d. 04/07-2008 18:28
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Jeg har haft mange positive oplevelser ved at kunne sproget, men har også haft den oplevelse på den danske ambassade at jeg svarede på thai og kællingen svarede på engelsk, Stuck up bitch ![]() dsd |
|
|
|
|
Lagt på d. 04/07-2008 18:44
|
|
Da jeg var yngre var det meget let for mig at tilegne mig et nyt sprog, men nu hvor jeg er blevet ældre og nygift med en indonesisk dame skal jeg selvfølgelig til at lære et helt nyt sprog, da lillemor er meget skuffet over jeg snakker thai, men ikke bahasa indo. Men det er skide svært at lære nyt sprog i dag. Det sidder simpelthen ikke fast mere. Men jeg plejer at rede min røv med Saya cinta camu=Jeg elsker dig. ![]() ![]() ![]() dsd |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 04/07-2008 19:51
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 994 |
saendaeng skrev: Der er vist nok også noget Fido har misforstået ![]() Overdrivelse fremmer som bekendt forståelsen ![]() Locturian mener tilsyneladende at thaier føler sig underlegne i forhold sig os. Det er på ingen måde tilfældet - tværtimod, men det er en holdning jeg ofte har mødt hos folk hvis begrænsede kendskab til Thailand stammer en to ugers charterrejse til Pattaya. Iøvrigt er det interessant hvor lidt man hører om klassedelingen af det thailandske samfund på dette her forum. Jeg har på fornemmelsen at der er mange vesterlændinge som tilbringer mange år i Thailand uden nogensinde at komme i kontakt med den thailandske middelklasse.... og måske af den grund opfatter det som et homogent samfund. ![]() |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 04/07-2008 20:20
|
|
Saendaeng og Ajarn, jeg glemte jer Vidste udmærket godt at i begge taler sproget.Grunden til mit indlæg var blot det at jeg til stadighed møder danskere med fast ophold i Thailand med over 10 år under bæltet, og som stadig ikke taler mere thai end en førstegangsturist. Det undrer mig til stadighed at de vil slå sig til tåls med hvad jeg personligt ville opfatte som en noget "fattig" tilværelse, sprogmæssigt. Hvis man opholder sig i en turist-enklave, føler man måske ikke det store incitament til at anstrenge sig, men hvad med alle de der sidder ude omkring i små landsbyer, hvor engelsk-niveauet som oftest er mere end beskedent? Jeg forstår simpelthen ikke hvordan de kan leve under de omstændigheder, altså uden at kunne sproget. Hvis der er nogle i "vores" landsby der taler engelsk, så har jeg ikke mødt dem endnu. Fido, det har skam været berørt, jeg nævner ingen navne ![]() men har også haft den oplevelse på den danske ambassade at jeg svarede på thai og kællingen svarede på engelsk haha, dsd, den kender vi vist allesammen. Et passende svar kunne lyde: me no sapeak englit ![]() Lidt mere seriøst, nogle steder sidder der ansatte (hoteller, rejsebureauer etc) hvor de får deres løn fordi de er gode til engelsk og hvor det absolut forventes at de taler engelsk med vestlige kunder. Det har jeg personligt forståelse for, men jeg nægter kategorisk at tale engelsk, hvis de kun taler et gebrækkeligt thinglish, det kan jeg altså ikke bruge min tid på. |
|
|
|
|
Lagt på d. 04/07-2008 20:32
|
|
Jeg må da indrømme uanset hvordan jeg udtaler det jeg vil sige så står de og skiger af grin af det jeg siger, så jeg må snart indrømme jeg har opgivet at prøve at lære sproget. Selv når jeg har prøvet at forklare noget så simpelt som leo beer, kan de ikke forstå når jeg siger det selvom de selv står og siger det![]() |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 04/07-2008 20:42
|
|
Det er der vist heller ikke nogle af os der ikke har prøvet på et eller andet tidspunkt.Det er nok det som de fleste der stammer fra en ikke tonal baggrund finder vanskeligt: Siang Wannayuk, altså at den tonale udtale er meningsangivende. Hvis du taler i hele sætninger, er det langt nemmere at udlede meningen selvom tonelejet måske ikke er helt korrekt. Lyt og husk udtalen, omskrevet thai til dansk (transliteration) er helt uanvendelig. I det øjeblik man har lært skriftsproget får man også de grammatiske regler for udtalen med i købet, hvilket betyder overordentlig meget for den videre sproglige udvikling. mvh rinpoche |
|
|
|
| hamster01 |
Lagt på d. 04/07-2008 20:43
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 80 |
hej jsh71 jeg har det på samme måde men jeg hopper alivel op på hesten igen og igen så en dag får jeg det nok lært så fat håb mvh hamster mvh
hamster |
|
|
|
| sabai sabai |
Lagt på d. 05/07-2008 01:08
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1258 |
Jeg taler flydende thai ! Nung beer ! Også spansk ! uno cevesa ! Hov glemte lige dansk ! Stik mig lige en kringle ! ![]()
[img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung ! |
|
|
|
| sabai sabai |
Lagt på d. 05/07-2008 01:19
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1258 |
Fido skrev ... Der er vist noget du har misforstået. Du er og bliver en falang og rangere dermed lavere end familiens vandbøffel. Det er bare noget man må leve med. [/quote]Jamen hvor er det rigtigt !!!!! Redigeret af sabai sabai d. 05/07-2008 01:24 [img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung ! |
|
|
|
| Saendaeng |
Lagt på d. 05/07-2008 03:25
|
|
jsh71 skrev: Jeg må da indrømme uanset hvordan jeg udtaler det jeg vil sige så står de og skiger af grin af det jeg siger, så jeg må snart indrømme jeg har opgivet at prøve at lære sproget. Selv når jeg har prøvet at forklare noget så simpelt som leo beer, kan de ikke forstå når jeg siger det selvom de selv står og siger det ![]() Men det er også meget uhøfligt fra thaierne at grine , hvis vi udtaler forkert. Tænk hvis vi vil grine af dem , når de udtaler forkert i det engelske sprog. Så kunne vi jo ikke andet end grine
Michael B Kristensen
|
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.