Se indlæg
 Udskriv debat
Svigermor vil have det hele
manse
I må godt nok undskylde her på siten, men jeg kan altså ikke lade være med at fortælle om mine daglige oplevelser. Dette set i lyset af, at kan jeg bare hjælpe en enkelt af mine landsmænd ved min fremturing, ja så er jeg nået langt.

Som jeg har skrevet før, har min svigermor ikke været af de gode børn. Hun har stjålet guld og kostbare diamanter fra vores hjem, hvilket bevirkede at jeg smed hende ud.

Sidste uge kom det til mit kendskab, at hun havde været i nabo provinsen, for at fortælle hele hendes familie, og det er mange, 10 søskende, at jeg havde 3 koner og at jeg var til småpiger (fordi min datter er 12 år, og hende elsker jeg som konen over alt på jorden), samtidig med at jeg havde 70 mill. Bath i banken, uden at jeg ville hjælpe hende på nogen måde.

Ja det er næsten som de gamle Århus historier.

Jeg sagde så til min dejlige kone, at hun skulle tilkalde alle familiemedlemmer til en restaurant nær byen de bor, så jeg havde en mulighed for at forklare mig selv, over for alle de beskyldninger som min kone have lagt ører til.

Dette gjorde vi så denne herrens dag, og sikken en oplevelse, både negative og positive, men dog mest positivt.

Nogle af de meget gamle søstre, ja på min alder, synes jo nok at en ligegyldig diamant til kun 120.000.- bath ikke skulle kunne justify en udsmidning af deres søster.

Jeg måtte så forklare dem, om vores normer for, hvad der kunne tillades i en familien, ja det tog min kone næsten 45 minutter at forklare mine synspunkter. Jeg gjorde dem helt klart, at det deres søster havde gjort i mine øjne var så groft, at jeg egentlig skulle melde hende til politiet. Jeg forklarede også hele hendes familie, at jeg havde betalt mange penge i sin sot, hvilket i thailandske forhold skulle kunne dække et hvilket som helst civilt krav, hvis der skulle være nogen.

Jeg skal love for, at efter dette indlæg kom der nogle guldkorn frem om den kære svigermor. Ikke omhandlende min kone, men med hensyn til hvad hun havde bedrevet over for hele familien de sidste mange år.

Dette være sig låne penge og andet som de egentligt og sjov nok ikke ville komme nærmere ind på, men det er måske nok dette med ikke at tabe ansigt… igen og igen..

Dagen endte godt. Jeg fik lidt for meget shingha sammen med onklerne, så konen måtte køre hjem, men vi endte op med, at de fik forståelse for min handlemåde og ud fra dette, ville de i fremriden handle,

Ja ingen kan spå om fremtiden, så måske vil der komme mere, hvis jeg skulle leve så længe haha, og essensen i ovenstående er, find jer den rigtige kvinde eller mand, og i vil få et herligt liv i dette så dejlige land.

Næste uge skal jeg på floden med en af de lokale fiskere, for at finde ud af deres metoder med alle disse net. Hvis det bliver en spændende oplevelse vil jeg delagtiggøre jer i oplevelsen, for jeg tror det bliver en oplevelse.

Kan i alle have en god dag

manse

Payanak
Smile

bangkoknielsen
Kære Manse, pas nu på, at fiskeren ikke har en lille aftale med svigermor, - for det du før har berettet og nu fortæller om hende, tyder ikke på hun vil give op før hun har greb om "millionerne"- og ikke mindst får sit "gode ansigt" tilbage overfor familie og venner...
Fortsat god weekend - og pas godt på jer selv...
Redigeret af bangkoknielsen d. 10/08-2008 12:12

Ja man skal sgu nok passe på en der har tabt ansigt

manse
haha nielsen

ja hvis jeg bare havde alle disse millioner haha, ja så livet sgu nok lidt anderledes udGrinGrinGrin

du hiver hele familien på en resturant, hvor du sikkert bruger nogle månedslønne på at fortælle at du ikke har en bundløs pengekasse, mon ikke bare du skulle lade værre med at bruge tid på familien, og lade din kone gøre det alene.

manse
Okay Okay

Restaurant og restaurant menuprisen 20 bath per person, så hvis du kalder 250 bath en månedsløn, ja så er det da rigtigt, og selvfølgelig vil jeg ikke lade min kone stå alene med problemet, hvad er du dog for en mand. Både min kone og jeg er ikke konflikt sky.

Fifidong
manse skrev:
Okay Okay

Restaurant og restaurant menuprisen 20 bath per person, så hvis du kalder 250 bath en månedsløn, ja så er det da rigtigt, og selvfølgelig vil jeg ikke lade min kone stå alene med problemet, hvad er du dog for en mand. Både min kone og jeg er ikke konflikt sky.

Åhh, manse, manse!

Jeg er bange for det ender galt med dig en dag derude på bøh-landetSad

Fifidong's regel nr. 1:

LAD ALDRIG EN THAI TABE ANSIGT, ALDRIG!!!

Regel nr. 2:

DET ER ESSENTIELT AT VÆRE KONFLIKTSKY I THAILAND!!

Læs dog en håndbog om livet i Thailand som farang, inden du kvajer dig mere..

Fifidong

Life is a tragedy for those who feel and a comedy for those who think

manse
kære fifi

hahaha jeg vil give dig ret, men lige i denne her situation skulle der ligge pisses af. Ingen tabte ansigt kære fifi. Det skulle da kun lige være vedkommende som har stjålet, men dette er jeg kold over for. Resten brugte tiden på mit ansigt, så alt er jo egentlig bare positiv.WinkWinkWink

manse skrev:
Okay Okay

[b]
Dagen endte godt. Jeg fik lidt for meget shingha sammen med onklerne,manse

jeg kommenteret det du skrev, og jo jeg havde også regnet med at du ville blive lidt sur over min mening, men det må værre dit problem.

hvis du ikke kan snakke thai med farmilien så kommer aldrig til at forstå hvad de mener,

hvis jeg var dig, var jeg aldrig kommet i sådan et problem, men hvis jeg havde sådan et problem, så ville jeg holde mig langt væk fra den familie.
du er og vil aldrig blive andet end en omvandrendne atm, det kan alle vist læse af dit indlæg

Nogle af de meget gamle søstre, ja på min alder, synes jo nok at en ligegyldig diamant til kun 120.000.- bath ikke skulle kunne justify en udsmidning af deres søster.

sådan en handling ville ingen thaier se igennem finger med,
du er i store problemer prøv at læse Fifidong rigtige gode råd

lols
manse skrev:
Som jeg har skrevet før, har min svigermor ikke været af de gode børn. Hun har stjålet guld og kostbare diamanter fra vores hjem, hvilket bevirkede at jeg smed hende ud.
manse

Hej Manse,
Nu har jeg måske ikke helt fulgt med i din historie, men jeg kunne da tænke mig at spørge hvordan du ved at guld m.m. er stjålet fra hjemmet? Findes tingene stadig i familien eller har de allerede pantsat eller solgt det?

Det hele lyder ikke så godt som de andre siger. Og som flere siger, forstår man ikke thai, eller lokal sproget, vil man ikke forstå hvad det i virkeligheden var der blev sagt thaierne imellem under frokosten.

Din kone er også i klemme mellem dig og familien. Også selvom hun siger hun har sagt fra overfor dem. Hun er ikke i nogen nem situation og slet ikke, når I bor så tæt på dem.

Nogle omkring dig har en anden dagsorden end dig og en helt anden opfattelse af hvad en farang skal bidrage med. Den holdning er nok ikke sådan lige at ændre fra den ene dag til den anden.

Pas på dig selv Manse og nyd tiden med din dejlige kone.

Payanak

Jai yen yen jai yen yen Grin

Ingen grund til at hidse sig op og tabe ansigt på den konto, no!

Smile Yim noi naa

Grin

maik
Hvorfor al den kritik af Manses handlemåde? Er I ude på at han skel tabe ansigt her? Grin

Maik

http://www.maikjensen.dk
Thai
1-0 til Manse Cool

Davs
Godt gået manse
Men som andre har sagt pas på din søde kone
ikke at hun kommer i klemme imellem dig og hendes familie.

bamsen

Mange på denne tråd har løftet en pegefinger om din handlemåde contra Thaitraditioner, især fifi rammer plet.
Uden at du ved det, tror jeg der var mange der tabte ansigt på sammenkomsten.
Kan du ikke lige give mig adressen på den restaurant hvor man kan få en kæp i øret og bespise et helt fodboldhold for 250 Bath. Da jeg inviterede min svigrfamilie ud, nøjedes de sgu ikke med een ret til 20 Bath.
Jeg ønsker alt det posetive for dig og din kone.

latour82
Løb Manse, løb.

INTET er værre for en Thai end at tabe ansigt, min exkone som er en fredfuld og rolig kvinde.
En dag kom hun hjem fra arbejde, vred oprørt og ond, en kollega havde uforvaret gjort at hun havde følt sig lettere til grin.

Den vrede som jeg mærkede der rystede mig.

Du skal nok passe på ikke at bringe din kone ud i en situation hvor hun skal vælge imellem dig og hendes familie, blodets bånd er meget tykkere end det ægteskabelige bånd, du kan erstattes med en ny, men hun kan ikke erstatte sin mor med en anden, så drop dine illusioner.

Niels

Boes
Godt gået Manse !
Sevfølgelig skal man da sige fra når man bliver trådt over tæerne.
Ellers gentager det sig.
Det kan dog være svært for de af os, som ikke behersker Thai tilstrækkeligt godt til at kunne udtrykke og forstå nuancerne i sproget, at gøre det på en elegant måde - så modparten undgår at tabe ansigte.
Man skal ikke altid have ret - selvom man har ret.
Ex: Jeg blev sagsøgt af en Thai advokat, som jeg havde fyret og frataget hans aktier.
Det kunne jeg uden videre gøre eftersom han ved sin indtræden i firmaet allerede havde underskrevet et share transfer dokument og sin egen opsigelse in blanco.
Istedet for at gå ind i en langvarig og kostbar retssag valgte jeg at indgå forlig, så han fik lidt lommepenge ud af det - men frem for alt var der ingen som tabte ansigte. Og ikke mindst jeg slap for at have en fjende for livet.
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

Saendaeng
Vil lige give min komentar her , har arbejdet en del i Thailand og taler selv sproget.

Tal aldrig ned til en thai/asiat foran andres påhør , du vil kunne fortryde det for evigt.

Dansk humor (ironi) det fatter de meget lidt af .

Thaier taler dig gerne efter munden for at behage dig , mange gange er det også pga af sprog vanskeligheder , men også da de er meget konfliktsky i det hele taget.

Det er meget bedre på tomandshånd at snakke med dem , ellers kan du ikke altid vide hvor du har dem..
Michael B Kristensen

http://www.globalwindservice.com
christian-s
Hej Manse

Jeg håber det bedste for dig og din kone, men er bekymret for om du ikke bare har forværret situationen med dit familiemøde.

Iøvrigt så er min kones forældre, efter to år hvor vi har støttet dem på forskellig vis, nu fuldstændigt urimelige og usympatiske (efter vestlig standard), så jeg kan relatere mig til din situation.

Min situation
Min kone har arbejdet fuldtidsjob i 2 år og bla. købt et landstykke på 11 rai (som nu er beplantet), ca. 10 køer, en ny traktor, køleskab, en påhængsmotor til en båd mm. Dette har primært været for hendes penge og jeg har kun spæet lidt til på noget af det. Da begge min kones to drenge i starten boede hos forældrene fik de også sendt nogle tusinde bath hver måned til at dække mad og skole (her gav jeg min del).
Den ældste dreng går nu i skole i Bangkok og bor på et værelse der. Nu hvor de skulle kunne være "selvhjulpne" med disse aktiver, så er det gået helt galt og de har både solgt flere køer og spreder onde rygter om deres egen datter fordi de åbenbart ikke får samme indtægt som i starten.
Som min kone siger "jeg har arbejdet hårdt 2 år og ejer ingen ting - det er ikke fair at mine forældre spreder rygter og vil have mere og mere", så hun er om muligt mere frustreret end jeg.
Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift

Spring til debat: