Se indlæg
 Udskriv debat
Har du nogensinde tabt dit Ansigt?
JCL
Sådan lidt apropo Manses Indlæg om at at tabe Ansigt.
Jeg har sejlet en del sammen med asiater.

Det virker som de går meget op i begrebet at tabe det, men hvad med os andre, vi har vel også ansigter, hvad med det?

Hvornår taber vi andre ansigter, er det når vi bliver afsløret i noget fusk, og det bliver råbt ud over hustagene, uha uha.

At det skulle være en asiatisk specialitet af æreskrænkelse at blive offentlig hængt ud for tyveri, har jeg lidt svært ved at se.

Men hvad syntes I andre, har I nogensinde følt I har tabt jeres Ansigt, og hvorfor syntes I det er de andres skyld?

Egentlig et ganske godt input, men umådelig svært at besvare. Måske derfor der ikke har været nogen respons. Jeg vover et lille gok i nødden.

Hjemme har jeg da jobmæssigt lavet nogle brølere, hvem kan sige sig fri for det. Kollegaer rystede vel bare på hovedet hvis det ikke var alvorligt, måske en diskussion på et møde, måske i frokoststuen, men det var så det, videre. - Hvis en virkelig "tabte ansigt" så er danskere såmænd ikke et hak bedre end thaier, vi kalder det bare mobning. Jeg har sku da set kollegaer blive moppet ud fra jobbet, grædende og sammenbrudte. Jeg har prøvet at intervenere og endt i samme båd. I de fleste tilfælde fordi kollegaer i den vestlige verden blot pønser på at overtage dit job, din position, det vi kalder brødnid.

Herude har jeg da, især lige det første år eller så, vel nok tabt ansigt, når jeg på min sædvanlige bramfri måde fyrede en af de danske ironiske bemærkninger af. Det er vi jo perfekte til, og mange gange så sårende at den er til at tage at føle på. Lin var jo med mig til DK, ret tidligt i vort forhold, så hun lærte hurtigt disse underfundigheder, så når vi så kom til Thailand kunne hun fortælle hvordan det hang sammen med os faranger. I dag er der kun få i familien som ikke mestrer kunsten med små understatesment.

Det var bare det jeg ville sige

Hilsen fra Skeptikeren

manse
Jeg bestilte ikke andet det første år herude, end at tabe ansigt på den ene eller anden måde, og jeg vil vove den påstand, at dem der påstår det modsatte, omgår sandheden meget letsindigt.

Jeg sagde altid min mening uden tanke for, at jeg måske gjorde modparten ondt. Det være sig når håndværkerne direkte lavede noget lort med mit byggeri. Her forklarede jeg stolpe op og stolpe ned, hvad fanden de havde gang, hvilket resulterede en betydelig reduktion af arbejderstaben, fordi jeg nu havde ladet dem tabe ansigt.

Jeg havde en sjov en med det store badeværelse. Jeg kom ud til huset og undrede mig over at alle 4 vægge var tilmuret, man havde simpelthen glemt at der skulle være vinduer og dør til gangen. Jeg blev godt gal i skralden, men efter flere advarsler fra min dejllige kone, besluttede jeg at skælde positivt ud, med et smil på læben og bare lidt humor. Jeg spurgte så formanden om jeg måtte se disse tegninger han havde, så jeg ved selvsyn kunne konstatere om der var afsat plads til døren og vinduet. Jeg så på tegninger og kunne se, at døren til badeværelset var placeret ud til gangen og vinduet ind i soveværelset, så jeg sagde til formanden, at jeg havde fuld forståelse for, at han havde muret det hele til, for disse tegninger her, var dog for tåbelige. Jeg sagde så med et smil til formanden, glem disse tegninger for en stund, og stadig med et smil, spurgte hvad han ville foreslå vi gjorde nu, da jeg jo som sagt have forståelse for hvorfor han havde muret det hele til. Han svarede ordret... Boss jeg kunne helle ikke lide tegninger, så du bestemmer nu, og du får det som du ønsker. Du er glad...Alle vi arbejdere er glade, så jeg fik det som jeg nu vil have det, og det hele endte så med at bosssssen gav en fyraftens til store glæde og smil for os alle.

Det er en mærkelig historie. Og nok noget af det sværeste for mig at forstå - det der kodeks med ikke at tabe ansigt. For mig kommer det til at se ud som om de tror, jeg er idiot. At jeg ikke kan regne ud at de lyver mig lige op i ansigtet - eller hvad? Jeg har nu lært. Jeg skælder kun ud med et smil og allle smiler tilbage, så havd fanden tænker vi på. Livet går jo ikke i stå fordi jeg smiler, men det går måske i stå hvis jeg bliver så hidsig, at et hjerteslag fremkommerGrinGrinGrinGrinGrin

Big-Viking
I skrivende stund kan jeg ikke komme på om jeg har tabt ansigt eller ej. I en eller anden situation har jeg det jo nok. Rigtig at Thaierne ikke altid forstår den måde vi ytrer os på og tager det som om vi er efter dem. Kunne jeg aldrig finde på.
En ting har jeg dog set her i Udon. En flok ( 3-4) Danskeren er de rene idioter. Har set dem tale Dansk til Thaierne, og det fatter de jo som sagt intet af de stakkels Thaier. Hvorefter Danskerne kalder dem dumme aber på Engelsk og sidder der og griner af dem.
I det tilfælde er det ikke Thaierne men " Die dumme Dänen" der har.
I et tilfælde rejste jeg mig op gik over til dem og sagde på Danske at enten behandlede de Thaierne ordenligt eller også kom de aldrig til at "behandle" igen. De betalte bare og gik deres vej.
Der hvor jeg vil hen er. Hvis man som gæst i et land ikke opfører sig ordenligt og indordner sig taber man ansigt. Kan da godt være at Thaierne føler de taber ansigt overfor os, men i sidste ende er det os der taber ansigt (respekt) p.g.a af vores væremåde.

Webmaster
Omkring thaier og det med at tabe ansigt, så fandt jeg lige følgende på den danske ambassades side:

Endnu en faktor man skal være opmærksom på er, at mange thaier ofte vil svare ”yes”, når de bliver stillet et spørgsmål på engelsk. Dette kan selvfølgeligt være det korrekte svar på spørgsmålet, men det kan også være et udtryk for, at vedkommende ikke har forstået dig, men svarer ”yes” for ikke at tabe ansigt. En god ide er derfor altid at stille åbne spørgsmål, for at undgå at skulle vurdere om ”yes” betyder ”ja” eller ”ikke forstået”.

Status, anseelse og 'ansigt'
I de fleste vestlige kulturer er alle mennesker lige. Dette er ikke tilfældet i Thailand. Alle sociale relationer mellem to personer er baseret på den relative status mellem dem. Endvidere er måden en person opfatter sig selv på baseret på han eller hendes status.
En persons status er baseret på mange faktorer. De to vigtigste faktorer er familie og sociale forbindelser. Andre er uddannelse, løn, rang på arbejdet, beskæftigelse, alder og udseende. Det er vigtigt for en thai at have høj anseelse af familien, venner, kollegaer og folk generelt.
I Asien kaldes denne anseelse for 'ansigt'. Alle kulturelle træk udledes fra den altafgørende vigtighed af status, anseelse og 'ansigt'.

At tabe 'ansigt'
Både privat og i forretningslivet er det utrolig vigtigt for thaier ikke at tabe 'ansigt'. Hvilken som helst handling, der kunne føre til at en anden person tabte 'ansigt', bør derfor altid undgås. Personen som har tabt 'ansigt' vil huske dette, og vil måske i fremtiden være mindre villig til at hjælpe denne person. I de værste tilfælde vil personen, der tabte 'ansigt', være direkte modarbejdende mod den anden person. Der findes en del handlinger, der kan forårsage at andre taber 'ansigt'.
Åbenlyse handlinger der anses som værende fornærmende er dem der også vestlige kulturer anses som uhøflige.
For udlændinge kan det ofte være kompliceret at samtale med thaierne, da kritik og afslag ofte udtrykkes indirekte.
Endvidere går thaierne meget op i at bevare roen og ikke at blive aggressive. Det anses som et svaghedstegn, ikke at kunne styre sit temperament, som ingen ønsker at uvise.

Tempoet i forretningslivet er ofte en del langsommere end i vesten, og det er ikke en god ide at forsøge at løfte tempoet. Konfrontationer undgås stort set altid, og et køligt overblik og en høflig attitude belønnes normalt med en positiv respons.

Alene "opskriften" på hvordan man korrekt tager imod et visitkort er sjov læsning. Denne opskrift er dog ikke kun anvendelig i Thailand, men også særdeles god at kende i andre asiatiske lande herunder f.eks. Kina hvor udveksling af visitkort også mere ligner en parringsdans for afrikanske traner end en udveksling af visitkort.

Der er lidt mere læsestof på følgende to links hvis det skulle have interesse:
- FORRETNINGSKULTUR
- TAKT OG TONE
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
rinpoche
Kina hvor udveksling af visitkort også mere ligner en parringsdans for afrikanske traner end en udveksling af visitkort.

Grin

De fleste af os har jo nok uafvidende mistet ansigt på et eller andet tidspunkt. Sandsynligvis tilmed uden selv at have været klar over det.
Et eller andet sted er det vel også lidt ligemeget sålænge man er en turist på gennemrejse. Jeg tror heller ikke thailænderne selv tænker på om en turist mister ansigt eller ej. Turister er lidt udenfor nummer.
Er man derimod lokalt bosat og omgåes thailændere på deres betingelser er det mere vigtigt at "pleje" sit ansigt - og her taler jeg ikke om kosmetiske produkter. Wink

Payanak
Webmaster skrev:
Omkring thaier og det med at tabe ansigt, så fandt jeg lige følgende på den danske ambassades side:

Endnu en faktor man skal være opmærksom på er, at mange thaier ofte vil svare ”yes”, når de bliver stillet et spørgsmål på engelsk. Dette kan selvfølgeligt være det korrekte svar på spørgsmålet, men det kan også være et udtryk for, at vedkommende ikke har forstået dig, men svarer ”yes” for ikke at tabe ansigt. En god ide er derfor altid at stille åbne spørgsmål, for at undgå at skulle vurdere om ”yes” betyder ”ja” eller ”ikke forstået”.

Status, anseelse og 'ansigt'
I de fleste vestlige kulturer er alle mennesker lige. Dette er ikke tilfældet i Thailand. Alle sociale relationer mellem to personer er baseret på den relative status mellem dem. Endvidere er måden en person opfatter sig selv på baseret på han eller hendes status.
En persons status er baseret på mange faktorer. De to vigtigste faktorer er familie og sociale forbindelser. Andre er uddannelse, løn, rang på arbejdet, beskæftigelse, alder og udseende. Det er vigtigt for en thai at have høj anseelse af familien, venner, kollegaer og folk generelt.
I Asien kaldes denne anseelse for 'ansigt'. Alle kulturelle træk udledes fra den altafgørende vigtighed af status, anseelse og 'ansigt'.

At tabe 'ansigt'
Både privat og i forretningslivet er det utrolig vigtigt for thaier ikke at tabe 'ansigt'. Hvilken som helst handling, der kunne føre til at en anden person tabte 'ansigt', bør derfor altid undgås. Personen som har tabt 'ansigt' vil huske dette, og vil måske i fremtiden være mindre villig til at hjælpe denne person. I de værste tilfælde vil personen, der tabte 'ansigt', være direkte modarbejdende mod den anden person. Der findes en del handlinger, der kan forårsage at andre taber 'ansigt'.
Åbenlyse handlinger der anses som værende fornærmende er dem der også vestlige kulturer anses som uhøflige.
For udlændinge kan det ofte være kompliceret at samtale med thaierne, da kritik og afslag ofte udtrykkes indirekte.
Endvidere går thaierne meget op i at bevare roen og ikke at blive aggressive. Det anses som et svaghedstegn, ikke at kunne styre sit temperament, som ingen ønsker at uvise.

Tempoet i forretningslivet er ofte en del langsommere end i vesten, og det er ikke en god ide at forsøge at løfte tempoet. Konfrontationer undgås stort set altid, og et køligt overblik og en høflig attitude belønnes normalt med en positiv respons.

Alene "opskriften" på hvordan man korrekt tager imod et visitkort er sjov læsning. Denne opskrift er dog ikke kun anvendelig i Thailand, men også særdeles god at kende i andre asiatiske lande herunder f.eks. Kina hvor udveksling af visitkort også mere ligner en parringsdans for afrikanske traner end en udveksling af visitkort.

Der er lidt mere læsestof på følgende to links hvis det skulle have interesse:
- FORRETNINGSKULTUR
- TAKT OG TONE

Hvis der nu er en venlig sjæl, som ligger inde med en lignende tekst på thai, så vil jeg meget gerne have den tilsendt via mail.

JCL
Man skal nok være lidt forsigtig med at tro man kender thailændere og deres måde at resonere på, selv efter mange år i landet.
Vores måde at tænke og resonere på er betinget af vor opdragelse og de værdier vi har fået af det samfund vi er opvokset i, og det er vidt forskelligt fra det thailandske.

Thailændere er et høfligt folk, og bærer over med mange klavertramp, og det bør vi også gøre, hvis vi vil falde ind i deres samfund, som acceptable nythailændere.

At vi klamper rundt og dummer os lidt , det kommer vi nok ikke uden om, men det er den gode vilje der tæller, og det ved de godt.

Og et afvæbnende smil kurerer det meste.

Om vi kan falde til i det nye fædreland er nok afhængigt af om vi er villige til at omstille os, som vi forlanger af vore nye emigranter i Danmark, på mig virker det ikke altid som det er tilfældet, men forhåbentlig er det min fatteevne det er galt med.Wink

Et rigtigt godt indlæg JCL. Tak!

Desværre, der er intet galt med din fatteevne, det er virkeligheden i mange, mange tilfælde.

Skeptikeren

Big-Viking
JCL
Du har nemlig fat i noget af det rigtige. Hvordan er det nu lige vi vil have at tilflyttere opfører sig i Danmark.???
Ja ja dobbelt moralske er der nogen der er. Mener som tilflytter at man skal indordne sig, følge lov og værdier i det land man flytter til og så lære at tale og forstå sproget og vigtigst af alt ikke at nedvørdige befolkningen, vi er som sagt kun gæster i landet selvom vi bor der.

Saendaeng
Det er sådan det skal være , kan ikke blive mere enig.

Michael B Kristensen

http://www.globalwindservice.com
claus31130
Big-Viking skrev bla.
Mener som tilflytter at man skal indordne sig, følge lov og værdier i det land man flytter til og så lære at tale og forstå sproget og vigtigst af alt ikke at nedvørdige befolkningen, vi er som sagt kun gæster i landet selvom vi bor der.

Kan ikke være mere enig,med dig der.....I Danmark ønsker vi jo akkurat det samme af invandrerne der......
Der er utroligt mange der glemmer at nå vi flytter til udlandet er det os der er (undskyld udtrykket) perkere...især i de lande hvor vi ikke ligner lokalbefolkningen af udseende...vil det være nemmere at blive uheldigt bemærket

Claus

http://www.cs-web.in.th/
JCL
Jeg kan huske da jeg tabte ansigt første gang i Thailand.
Selv om det nok var thailænderen der følte sig ydmyget
Vi boede på den tid ca. 45 min. med Bus fra det der dengang hed Mermaids rest, i Soi 7, Sukhumvit.
Der gik en ung pige rundt og solgte billetter til de rejsende, og da hun kom til mig kiggede jeg på hende og sagde Taolai, men glemte at sige Kharp, reaktionen var ødelæggende for os begge, jeg kunne ikke redde den, og hun blev flere numre mindre, og så skamfuld ud.
Jeg var den rige Farang og hun var ingenting, kun en fattig ung pige i lappet uniform.
Det er 20 år siden, men jeg husker det stadigt klart, og skammer mig over det, selvom det var gjort i uvidenhed.
Efter den gang var jeg mere forsigtig når jeg tiltalte thailændere.
Måske en lille ting, men jeg følte det var mig der havde tabt ansigt.

JCL
Eller var det Soi 8 ?Cool

rinpoche
JCL skrev:
.
Der gik en ung pige rundt og solgte billetter til de rejsende, og da hun kom til mig kiggede jeg på hende og sagde Taolai, men glemte at sige Kharp, reaktionen var ødelæggende for os begge, jeg kunne ikke redde den, og hun blev flere numre mindre, og så skamfuld ud.
Jeg var den rige Farang og hun var ingenting, kun en fattig ung pige i lappet uniform.

Der var ingen der tabte ansigt der. Ved ikke hvor du får det indtryk fra.
Ødelæggende? Thailand er et overordentligt klasseopdelt samfund. Den samme udeladelse hører hun fra thailændere dagen lang.
Wai til et barn og sig khrap og khun og der er kun een der taber ansigt, farangen! Og barnet har en hylende grinagtig historie at fortælle derhjemme.

JCL
Nu er jeg ikke tilhænger af Mao Tse Dungs teorier, og det der med at citere andres kloge bemærkninger er lidt letkøbt, mon det ikke er bedre at formulere sine egne?
Jeg har faktisk selv boet i Thailand, er gift med en, og har to voksne børn, vi er nu bosatte i Sverige.

Hvis vi skal skændes om hvem der kender Thailændere bedst, så taber vi garanteret begge to, for det gør vi ikke, kender dem mener jeg.

Og det har jeg forlængst slået mig til tåls med, jeg tilhører ikke dem der sidder veltilfreds på den brede og tror at den der betaler, og råber højest, også er den klogeste, det er meget mere nuanceret end det.

Vi behøver ikket være perfekte thailændere, det forventer de ikke, men normal høflig opførsel er velset, bøflerne skal de nok selv klare.

Saendaeng
JCL skrev:
Eller var det Soi 8 ?Cool

Der vil jeg give Rin ret , der er ikke nogle der har tabt ansigt .
Michael B Kristensen

http://www.globalwindservice.com
JCL
Tak for det saendaeng, så kan jeg nøjes med at føle mig lidt uhøfligWink

rinpoche
JCL skrev:
Nu er jeg ikke tilhænger af Mao Tse Dungs teorier, og det der med at citere andres kloge bemærkninger er lidt letkøbt, mon det ikke er bedre at formulere sine egne?

Det er mine egne. Det var ment som en spøgefuldhed i forb. med et citat af konfutse som en anden bruger her på siden anvender: Den der træder i andres fodspor kommer sjældent selv foran.

Du kan jo henvende dig til vedkommende og fortælle at det er letkøbt, hvis du føler dig så foranlediget.
Men hvad har det med tråden at gøre?

roald
Manden her har "tabt ansigt" hvorvidt det er i Thailand melder historien ikke noget om

i136.photobucket.com/albums/q162/roald_2007/JPPZGSdzxw1162370241.jpg

Spring til debat: