Se indlæg|
Dobbelt statsborgerskab/pas
|
|
| valsharess |
Lagt på d. 11/09-2008 17:57
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 3 |
Hej, Jeg er 21 år, født i Danmark af dansk mor og thai far. Kan jeg søge om dobbelt statsborgerskab (jeg har pt. kun dansk statsborgerska , og i så fald, hvordan gør jeg?Tak for svar ![]() |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 11/09-2008 18:29
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 994 |
Hej, Som udgangspunkt anerkender Danmark ikke dobbelt statsborgerskab. Du bør derfor tænke dig grundigt om før du søger statsborgerskab i Thailand. http://da.wikiped...C3%B8dsret
One man's ceiling is another man's floor |
|
|
|
| quickmouse |
Lagt på d. 11/09-2008 18:53
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1412 |
her er et link om dobbelt statsborgerskab, læs det igenem så er du forhåbentlig blevet kloger ![]() Redigeret af quickmouse d. 11/09-2008 18:53 quickmouse
>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. << |
|
|
|
| swed |
Lagt på d. 11/09-2008 19:07
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 523 |
jeg er dansk og svensk statsborger det giver ingen problemer
Swed
|
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 11/09-2008 19:33
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Hvis der er nogle der er over 18 år der har såvel dansk som thai statsborgerskab. Så er det absolut nyt for mig. Du skal nok også tænke på evt værnepligt (knap 2 år) hvis det lykkes dig at blive thailandsk statsborger. Det er ikke ligefrem "a walk in the park". |
|
|
|
| valsharess |
Lagt på d. 12/09-2008 08:51
|
rinpoche skrev: Hvis der er nogle der er over 18 år der har såvel dansk som thai statsborgerskab. Så er det absolut nyt for mig. Du skal nok også tænke på evt værnepligt (knap 2 år) hvis det lykkes dig at blive thailandsk statsborger. Det er ikke ligefrem "a walk in the park". Jeg er ikke en mand, så værnepligt vil ikke blive aktuelt for mig. Tak for svar til alle, jeg hører gerne fra flere hvis der er nogle der ved noget. |
|
|
|
| valsharess |
Lagt på d. 12/09-2008 09:05
|
Der står dette, i linket skrevet foroven: Der er dog undtagelser. Hvis en af forældrene er dansk og den anden udlænding vil barnet i mange tilfælde erhverve to statsborgerskaber ved fødslen. Hvis barnet alene vokser op i udlandet, så kan det som nævnt ovenfor miste sin danske indfødsret ved det fyldte 22 år. Men hvis barnet har boet i Danmark i en periode eller hvis det søger om det, så kan det bevare sin danske indfødsret efter det fyldte 22 år, og kan dermed også som voksen have to statsborgerskaber. Forudsætningen er dog naturligvis, at det andet land også godkender det. |
|
|
|
| Gamba |
Lagt på d. 12/09-2008 09:49
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 191 |
Jeg kunne godt tænke mig at vide, selvom der godt nok nogle år før det evt. kunne give problemer for min søn. Han er født i Thailand med dansk navn men har dobbelt statsborgerskab. Jeg ”drømmer” om han senere tager en udannelse i DK, men stadig har jord I Thailand. Hvad nu med værnepligt og ejerforhold af hans jord i Thailand ?. Skal han mon aftjene værnepligt i både DK og TH, eller skal vælge statsborgerskab. ? Håber nogen kan besvare dette. Mvh. Gorm
|
|
|
|
| xxxxxx |
Lagt på d. 12/09-2008 10:17
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 281 |
hej Gamba når din søn blive 22 skal han bestemme om han vil værer dansk eller thai statsborger i følge dansk lov kan han kun værer statsborger i et land |
|
|
|
| Gamba |
Lagt på d. 12/09-2008 12:17
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 191 |
Hej yindee. Jeg forstod fra "valsharess" i ovenstående link at man ellers godt kan beholde dobbelt statsborgerskab hvis man flytter til DK før man er fyldt 22 år. Du siger skal altså stadig bestemme sig for kun et. Jeg ved det var sådanne da jeg selv var ung og skulle vælge mellem DK og ZH pas. Men f.eks. i DE i dag, mener jeg det er OK at have to. Så det er altså ikke ændret. OK. Hvis man så vælger Dansk. Hvad så med jord i TH. Skal det så overdrages eller sælges ?. |
|
|
|
|
Lagt på d. 12/09-2008 18:44
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
SWED>> Jeg har Dansk og Svensk person nummer, men kun dansk pas, og intet svensk legitimation. Har du svensk pas eller lig? Spørger bare om det er muligt, at have både evt. dansk og svensk pas på samme tid? |
|
|
|
| swed |
Lagt på d. 12/09-2008 20:16
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 523 |
warlock skrev: SWED>> Jeg har Dansk og Svensk person nummer, men kun dansk pas, og intet svensk legitimation. Har du svensk pas eller lig? Spørger bare om det er muligt, at have både evt. dansk og svensk pas på samme tid? Jeg har men jeg er statsboger begge steder, det er ikke kun person nummer Swed
|
|
|
|
| ingolf |
Lagt på d. 12/09-2008 20:37
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1068 |
Warlock. Om du går til din svenske bank, kan de ordne en svensk legitimation. Du kan også bytte dit danske körkort til et svensk, det gälder også som legitimation. Svensk pas kan du först få, om du bliver svensk statsborger. Swed Sverige aksepterer dubbelt statsborgerskab, derfor kan du have 2 pas, men om du er i DK, og vil bruge dit svenske pas, aksepteres det ikke. Ingolf |
|
|
|
|
Lagt på d. 12/09-2008 21:40
|
|
Ingolf>> Det glemte jeg, jo jeg har et visa kort fra min svenske bank. Men som jeg kan forstå det, så er, det at have et svensk person nummer og arbejde, altså ikke lig med at være svensk statsborger? Hvad kræver det så for at blive svensk statsborger, og få et svensk pas? |
|
|
|
| ingolf |
Lagt på d. 12/09-2008 22:28
|
|
warlock skrev: Ingolf>> Det glemte jeg, jo jeg har et visa kort fra min svenske bank. Men som jeg kan forstå det, så er, det at have et svensk person nummer og arbejde, altså ikke lig med at være svensk statsborger? Hvad kræver det så for at blive svensk statsborger, og få et svensk pas? Du skal skaffe dig en svensk legitimation, for pludselig en dag vil de se den når du betaler med visa, får et anbefalet brev, eller penge tilbage på skatten, og så har du et problem. Som skandinav, mener jeg du kan ansöge om svensk statsborskab og pas efter 2-3 år, men er ikke helt sikker. Pröv at läse linket. Men hvorfor vil du have svensk pas. Når Danmark finder ud af det, mener jeg at de indrager dit danske pas. http://www.migrat...dborg.html Ingolf Fandt det lige, det er 5 år. Klikke på "regler for nordiska medborgare". Redigeret af ingolf d. 12/09-2008 22:59 |
|
|
|
|
Lagt på d. 13/09-2008 05:32
|
|
Ingolf>> Tak for linket, Jeg kunne nu heller ikke forstå, at det kunne være muligt at have 2 pas. Men hvad er det for en Svensk legitimation du omtaler? Åbenbart er det ikke noget man får pr. automatik. |
|
|
|
| ingolf |
Lagt på d. 13/09-2008 10:58
|
|
Nej, det får du ikke automatisk, og svenskerne stiller lidt höjere krav end det gule sygesikringsbevis ![]() Til og med, om din läge skriver et recept, som ligger på apoteket, skal du legitimere dig, ellers får du ikke din medicin. Det letteste er at bytte dit DK körekort til et svenak, på vägvärket. Det er fuldgod legitimation. Du kan läse mere på www.vv.se Ingolf |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.