Se indlæg|
Sin sot, et levn fra fortiden?
|
|
| JCL |
Lagt på d. 20/09-2008 17:25
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 179 |
Sin sot, det vi før betegnede som medgift ved indgåelse af ægteskab. Nu er det vel ikke tænkt som en berigelse på døtrenes ægteskab med en passende ægtemage, eller er det? Det lader til de har en pludseligt voksende familie de ellers ikke havde meget kendskab til, onkler og tanter popper op som paddehatte, og deres familie. Egentlig burde de være tilfredse med deres datter blev gift med en mand der kan forsørge deres datter, frem for at have en Thaimand der komer fuld hjem og banker dem, som min kones søster en aften sagde på Phi phi Island,efter en indigneret gammel Thaimand havde spurgt hende hvorfor hun gik med faranger! Jeg syntes ikke man skal betale for sin kone, det er en sag mellem to voksne mennesker. At man så vil forgylde hendes forældre lidt bagefter, som tak for det gode arbejde, det er en anden sag. Jeg blev gift i en lille landsby uden for Chiang Mai, kun den nærmest familie var inviteret, og der var aldrig tale om nogen sin sot, måske fordi familien var højt uddannede og kunne forsørge sig selv. Hvorfor skal en rig mand betale for en fattig pige, burde det ikke være omvendt? Hvis de nu går og lurer på at score kassen. Sin sot har visse retningslinier for hvordan den endelige pris fastsættes. Men hvad er prisen for en farang? |
|
|
|
| Rasmus |
Lagt på d. 20/09-2008 19:19
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 772 |
Debatten omkring Sinsot køre også et andet sted! http://www.dansk-...owstart=20 Rasmus Redigeret af Rasmus d. 20/09-2008 19:22 |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 20/09-2008 20:02
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 994 |
Sin sot lever i bedste velgående, og er ikke blot et middel til at lokke penge ud af naive faranger som nogle tilsyneladende mener. De beløb der nævnes her på siden er peanuts i forhold til hvad der betales blandt overklassen i Thailand. Her er en interessant artikel om emnet skrevet af en thai kvinde - desværre kun på engelsk: http://worldblog....20883.aspx One man's ceiling is another man's floor |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 21/09-2008 00:59
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Er det ikke bare en tradition. Da min kærestes lillesøster blev gift, lagde hendes Thaimand 50000 bath. Moderen gav dem efterfølgende tilbage, idet de nygifte var meget småtbemidlede. Skulle jeg en dag gifte mig med min prinsesse, bliver det en meget behersket sin sot. Ligegyldig hvordan jeg vender og drejer det, vil jeg altid tage mig af prinsessens mor. Vi har kun hende tilbage, mistede min mor i januar måned, og er således med på en "låner" i landsbyen. Vi har simpelthen ikke flere forældre. ![]() |
|
|
|
| BiBob Man |
Lagt på d. 21/09-2008 02:39
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 65 |
Hvorfor har man så meget imod Sinsot som udlændinge? Og hvorfor kan og man ikke acceptere den kultur som Thaikvinder har - som så mange ellers gerne vil gifte sig med? Hvad er problemet? Er det penge, eller er det et spørgsmål om etikken som plager én? ![]() BiBob Man Redigeret af BiBob Man d. 21/09-2008 03:00 |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 21/09-2008 10:35
|
|
BiBob Man skrev: Hvorfor har man så meget imod Sinsot som udlændinge? Og hvorfor kan og man ikke acceptere den kultur som Thaikvinder har - som så mange ellers gerne vil gifte sig med? Hvad er problemet? Er det penge, eller er det et spørgsmål om etikken som plager én? ![]() BiBob Man Mon ikke bare det er uvidenhed, vi er vant til at blive forsørget af det offentlige, i mangel på dette tager Thaierne sig selv af hinanden. Hvis jeg bliver gift med kæresten, bortfalder hendes forsørgerpligt, idet hun så har sin egen familie at forsørge, sådanne det var været med hendes ældre søskende. Jeg ser sin sot som en kompentation for dette, hvis jeg ikke betaler, vil det rive tæppet væk under hendes mor. Skal kæresten så vælge, bliver det med 110 % garanti mor. (det ville jeg da også selv gøre) Kæresten forsørgerpligt ligger så dybt i hendes, hun er meget stolt over hvad hun hun har formået, og det har stået på lige siden hun var en lille pige og drog til Bangkok, for at bo og arbejde på en børnetøjsfabrik. Når jeg kommer ud i landsbyen, er jeg mildest talt forbløffet over hvad kæresten har gjort for sin mor. PS. jeg ved hvor alle pengene kommer fra. Hos mig er det noget der indgyder stor respekt, for bag det kønne ydre, finder jeg en selvdiciplin der langt overgår hvad jeg oplever i min hverdag herhjemme, og hvem vil ikke have sådanne en kvinde ved sin side. ![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 21/09-2008 10:51
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Davs Ja det er flot de hjælper deres forældre, med at sende penge. Så når i siger at så er hendes forsørger pligt ophørt. Det vil sige så skal de ikke sende lidt hjem hver måned, når de så har fået sinsot?? Eller skal de både ha sinsot og hjælp hver måned...... bamsen |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 21/09-2008 11:25
|
|
bamsen skrev: Davs Ja det er flot de hjælper deres forældre, med at sende penge. Så når i siger at så er hendes forsørger pligt ophørt. Det vil sige så skal de ikke sende lidt hjem hver måned, når de så har fået sinsot?? Eller skal de både ha sinsot og hjælp hver måned...... bamsen Ud af en børneflok på 13, de 3 er dog adopteret, så mor har "kun" født 10, er det udelukkende kæresten der forsørger mor, hun er familiens endnu ugifte. Det kan da godt være at de andre søskende giver noget, men det er ikke nødvendigt mere, og jeg tror heller ikke at de gør det. Nee har etableret hjælp til selvhjælp i huset, som rummer en lille købmandsbutik. Mor går også på marked og sælger ris, hun indkøber større portioner, og sælger små portioner på markedet. Nee har forklaret, at alt jeg finder i moderens hus kommer fra hende, moderen var så fattig, at hun kun havde det tøj hun gik i, samt en gammel hytte der var ved at falde sammen over hende. Det skal dog også lige siges, at huset står på Nee's jordlod i landsbyen, dummere er hun jo ikke. ![]() Nee's far døde da hun var 2 år gammel. Pligten slutter når man har sin egen familie, sådanne har kæresten udlagt det, måske er det anerledes i andre familier - hvem ved? |
|
|
|
| JCL |
Lagt på d. 21/09-2008 20:07
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 179 |
Tak vandango. Den sad. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.