Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » The English part of the forum » Information (English)
 Udskriv debat
They’re here! Box Jellyfish found in Phuket waters
From: The Phuket Gazette

Sent:Tuesday, October 28, 2008

Undskyld den er på engelskSmile

PANWA: The Phuket Marine Biological Center (PMBC) has issued an official warning following the collection of almost 40 box jellyfish in a trap in shallow waters off Ao Nambor, on Phuket’s east coast.

Some 38 of the jellyfish, which favor shallow brackish water, were recovered from a fish trap in a mangrove area on July 30. Eighteen more were found in the same area over a two-day collection period starting on October 20.

The search for the deadly jellyfish followed the reported death of a Swedish tourist off Koh Lanta, where another person was reported stung on April 3 this year.

A two-hour search using a seine off Koh Lanta on August 22 recovered 13 specimens, six of the multi-tentacled Chirodropidae family and seven of the smaller, single-tentacled Carybdeidae family.

Saendaeng
Et utrolig farligt dyr.

Her er lidt info om vandmanden.

http://www.barrie...lyfish.htm

Michael B Kristensen

http://www.globalwindservice.com
pdrhan
Godt jeg kun bader i poolen......
Flyver SQ til SIN og BKK - altid! ;-)
i194.photobucket.com/albums/z48/pdrhan/pdrhn2.jpg

her er lidt info på dansk, snuppet fra flemmers blog

Som de fleste ved, så er der mange farlige dyr i Australien. Men ikke mange kender det farligste af dem alle: en "gople" ved navn Box Jellyfish. Den er også kendt som "hav hvepsen". Den er ekstrem giftig og hvis man bliver bliver stukket, får det ofte fatale følger. Siden 1884 er 63 mennesker døde i Australien som følge af et møde med en Box Jellyfish. Den er faktisk farligere end både krokodiller, slanger og edderkopper til sammen, så den skal tages alvorlig. Box Jellyfish'en er gennemsigtig, blålig og er lidt "firkantet" - derfor "box". Den kan blive op til 20 cm på hver side, har ca. 15 tråde i hvert hjørne og trådene kan blive op til 3 meter lange. Den besøger de nordlige strande i Australien året rundt (men især fra november til April, skal man passe på). Det er primært fra Exmouth i Western Australia, op over nordkysten og ned til Gladstone på Østkysten. Der er næsten ingen chance for at overleve det giftige stik, hvis ikke man bliver behandlet øjeblikkeligt. Der kan selvfølgelig være forskel på, om man bliver ramt på brystet eller anklen og hvor meget man bliver ramt. Smerten skulle være så voldsom, at de fleste går i chok, inden man når stranden. Derfor bør man ikke svømme alene og man bør kende til førstehjælp. Man må aldrig bruge sprit eller alkohol - men man bør istedet for hælde eddike på trådene på huden med det samme. Derefter kan man fjerne trådene med de giftige "celler". Kunstigt åndedragt og hjertemassage kan være nødvendigt. Og så ellers hurtigst muligt på hospitalet.

jeg tror jeg vil lade fiskene beholde vandet for sig selv, og blive på stranden i skyggen.Frown

Payanak
Havhveps er den danske betegnelse.

Jeg har prøvet at komme i nærkontakt med en tropisk brandmand, men ved dog ikke præcis hvilken art der var tale om. Jeg lå efterfølgende på sygehuset i 6 døgn. Det korte af det lange er, at tropiske brandmænd er yderst farlige.

Spring til debat: