Se indlæg
 Udskriv debat
Min "elskede Ø" = Koh Samet
falang yao
Sad Hi Folks, Sad

Saa var jeg tilbage paa Koh Samet efter 11 aars "fravaer".
Sikken skuffelse, jeg var graedefaerdig. Den skoenne O jeg huskede fra 1993 var blevet "voltaget". Jeg viste godt at de vil vaere sket nogle forandringer, men ikke saa "voldsomt".
Det startede allerede ved Ban Phe som var en lille flaekke (fisker landsby), ved Rayong, er i dag lige saa stort som Jomtien. Der var kun en eller to mole hvor man kunne sejle til og fra Koh Samet.
Alle vil fragte turister til oeen, vi koebte billet og blev "stuvet" ombord paa en "fiske kutter". De havde de lanterner med spotlight som man ser ude paa havet om aftenen og om natten udenfor fx. Pattaya eller hver havn. Da vi ankom til oeen, blev jeg moedt at en "trist syn", for de smaa hvide bungalows til hoejre for havnen, var faldefaerdigt og tilgroet . Jordstien som foerte til "Diamond Beach"(i dag Haad Saikew) var blevet asfalteret og "proppet med forretning af alle slags, selv 7 Eleven har "fundet vej" til oeen.
OG SAA VAR DET DET OBLIGATORISK "PLYNDRING" af faranger = Entre.
Thai = 20 baht
Farang = 200 baht.
"Heldigvis", vores selskab bestod af 9 thai og 2 faranger ,saa det var billigt sluppet, og vi blev "lovet" at vi ikke skulle betale entre' naeste dag, for vi overnattede i Ban Phe (svigerinde-og svigeforaeldrene vil ikke med).

EN TING FIK JEG LOV TIL AT BEHOLDE FRA MINE "DEJLIGE" MINDER :

Den Tyrkise blaa vand og den hvide sand var stadig den samme som dengang.

Desvaere var der de samme tilstande som ved Jomtien Beach hvad Jetski og Speedboat angik. Soergeligt.

En meget skuffet "turist", M. Rasmussen Sad
Redigeret af falang yao d. 09/05-2005 17:08
Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
falang-yao@dansk-thai.dk

rinpoche
Hej,

Det sete afhænger som man siger af øjnene der beskuer det.
Jeg var på Samet første gang i 92 og kom først tilbage i 2003.
Jeg kan ikke genkende det dystre billede du maler.
Faktisk synes jeg at udviklingen er gået relativt mildt henover Koh Samet i forhold til fx koh Tao.
Under begge ophold var jeg der i 1 uge og vandrede øen igennem. Specielt strandene i syd har ikke ændret sig nævneværdigt formentlig som følge af forsat ringe infrastruktur, blot er standarden på bungalows gået op.
Hat Sai Kaew er travl, men det var den også dengang syntes jeg, og boede da heller ikke der.
De har på midten af øen bygget et kæmpe regnvandsreservoir, hvilket nok er en god ide, da øen er meget tør, og da vand førhen dagligt blev sejlet ind og pumpet op til bungalow-anlæggene.
Og så har de fået mere styr over affaldshåndteringen, hvor det førhen blot blev deponeret i en kæmpe dynge inde midt på øen.. ikke et kønt syn.

Det korte af det lange er, at jeg synes fremdeles det er en skøn ø og ser frem til at genbesøge den.

rinpoche

Spring til debat: