Se indlæg
 Udskriv debat
Koh Chang (oest)
falang yao
Hi Folks,

Lige saa meget, jeg var skuffet over Koh Samet, lige saa begejstret blev jeg for Koh Chang,(syd for TRAT, og ikke langt fra den Cambodiansk graense).
Turen med faergen fra fastlandet tog 40min., og var behagelig. Vi havde minibusen med ombord.
Billet prisen for bussen (inkl. chauffoeren) 100B T/R.
Passagerer 80B T/R.
Havde vi koerte lidt laengere ad vejen, saa havde taget en hurtig faerge som kun tager 20min.
Paa Koh Chang koerte til hoejre fra faergelejet og ad nogle snoede bjergvej (Alpernes i miniatur). Konen, svigerinde og svigermor broed sig ikke meget om turen, isaer naar man moedte en lastbil paa vejen.
Det var en dejlig tur og vi spiste frokost paa en strandrestaurant.(Ban Thai).
Ud over den kupperet landskab, saa var en afveksling af Durian traeer, kokospalmer , mangotraeer,m.m.
Strandene var ogsaa fine.
Kl.1700, sejlede vi tilbage og koerte til vores "base"(bungalows), ved Ban Phe . Dejlig familie sted. Vi lejede to "huse", den ene med tre dobbelt senge,til 5 voksne og 4 boerne for 2000B, og et andet med et dobbelt og en enkelt seng, til svigerfar,"papsoen" og chauffoeren til 1000B."Huset" bestaar af et stort vaerelse,med TV, koeleskab, A/C og badevaerelse (kun to aar gammelt). Ikke langt derfra var der en masse "spisesteder" langs stranden, hvor man kunne spise isaer "Seafood".
Nu er desvaere ferien ved at ebbe ude, og paa onsdag er vi atter i DK.
Det har trods alt vaeret en dejlig ferie.

M.v.h., M. Rasmussen Cool
Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
falang-yao@dansk-thai.dk

jesper_dk
Hejsa, jeg har besøgt Koh Chang 3 gange inden for de sidste 2 år og jeg nyder virkelig at være på øen og den har stadigvæk nogle fine strande og man kan være i ro og frd hvis man ønsker dette.Jeg kan bare se hvor det bærer hen ad jeg tror ikke der vil gå lang tid før den er overbebygget og forurenet ligesom andre skønne steder er blevet det før den...DESVÆRE
Men jeg vil helt sikker besøge den igen senere på året det er et godt sted at slappe af, hvis man f.eks tilbringer meget tid i Pattaya...Det koster 1000 baht for en retur billet fra Pattaya til koh Chang..det inkludere pick up fra dit hotel og ankomst igen, minibus og færge.
MVH.
Jesper_dk

rinpoche
Jeg har også mange gode minder fra Koh Chang.
Fandt til min overraskelse at jeg blev der 2 måneder, da jeg ikke kunne løsrive mig Smile
Blot lidt synd at farang yao blot kom på en halvdags tur, det er en stor ø og kræver nogen tid hvis man vil lære den at kende.

mht udvikling af øen. Jeg deler dine følelser, og det er afgjort en vanskelig balancegang.
På den ene side er der nogle turister som gerne ser tingene bevaret status quo, med små palmehytter til 100 baht om dage, 20baht måltider, generatorer og petroleumslygter om natten, jordveje istedet for asfalt osv.osv.
Og på den anden side er der de lokale der forståeligt nok gerne vil forbedre deres levestandard.
Desværre sker dette især indledningsvis ofte på bekostning af de naturlige ressourcer og med et resultat der kan være ensbetydende med, at de ting der oprindeligt bragte turister til stedet forsvinder.
Eller at der i stedet kommer en anden slags turister, der stiller helt anderledes krav om komfort.

Læste en artikel sidste år i forbindelse med åbningen af lufthavnen i Trat, at den lokale "guvernør" gerne så og ville medvirke til en udvikling på Koh Chang i stil med Phuket. Altså ud med backpackerne og ind med de velbeslåede. Full fledged resorts istedet for hytter, ny og forbedret infrastruktur etc.etc.

Udviklingen lader sig ikke stoppe på trods af mine blandede følelser Wink men hey det er deres land Smile

rinpoche

Spring til debat: